Zvyšovanie bezpečnosti na železničných priecestiach  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
Biznis projekt  
VÝZNAM  
Projekt „Zvýšenie zabezpečenia priecestí“ – Biznis projekt č. 9/2017  
Komplexný program riešenia problematiky železničných priecestí  
Komplexný program  
MDV SR/ministerstvo dopravy  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (názov od 1.  
1. 2017)  
MDVRR SR/ministerstvo dopravy  
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej  
republiky (názov od 1. 11. 2010 do 31. 12. 2016)  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
OPII  
Operačný program Integrovaná infraštruktúra  
Uznesenie vlády SR  
Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 448 z 21. augusta 2013 ku  
Komplexnému programu riešenia problematiky železničných prie-  
cestí  
ŽSR/Železnice SR  
Železnice Slovenskej republiky  
| 3  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Železničné priecestie, ako úrovňové križovanie železnice a pozemnej komunikácie, je z hľadiska bezpečnosti najrizikovej-  
ším miestom na železničnej trati. Ku koncu roka 2020 spravovali a prevádzkovali ŽSR 2 074 priecestí. Z toho bola asi  
polovica nezabezpečených železničných priecestí, označených len dopravnými značkami, teda bez priecestných zabez-  
pečovacích zariadení (napríklad svetelnej signalizácie alebo závor). Stupeň zabezpečenia priecestia je v kompetencii  
ŽSR.  
Význam technických opatrení na zvyšovanie bezpečnosti železničných priecestí podčiarkuje fakt, že ich cieľom je zníženie  
nehodovosti a miery odvrátiteľnej úmrtnosti. V rokoch 2017 až 2020 bolo na železničných priecestiach 175 nehôd, pri  
ktorých zomrelo 38 ľudí a ďalších 51 utrpelo ťažké zranenia. Najviac nehôd sa pritom stalo na priecestiach vybavených  
len svetelným zariadením; predstavovali približne 60 percent všetkých nehôd.  
V roku 2013 vláda SR uznesením prijala Komplexný program riešenia problematiky železničných priecestí. Cieľom pro-  
gramu bolo zvýšiť bezpečnosť 87 priecestí. Termíny zabezpečenia zvýšenia bezpečnosti na železničných priecestiach  
stanovené neboli. V roku 2017 na tento program nadviazal Biznis projekt, ktorý priniesol aktualizáciu zoznamu vybraných  
75-tich železničných priecestí so zámerom zvýšiť úroveň ich bezpečnosti v rokoch 2018 2023 a to v dvojročných etapách  
s cieľom zmodernizovať v každej etape 25 priecestí.  
NKÚ SR preveril stratégiu riešenia problematiky železničných priecestí a plnenie oboch spomínaných dokumentov a kon-  
štatuje, že sa nenaplnili ich ciele.  
Súčasťou schválených dokumentov neboli zdroje financovania ani suma odhadovaných finančných prostriedkov potreb-  
ných na modernizáciu vybraných železničných priecestí vrátane spracovania projektovej dokumentácie. ŽSR ani minis-  
terstvo dopravy výsledky plnenia cieľov pravidelne nevyhodnocovali. Napríklad stav plnenia Komplexného programu bol  
prvýkrát zhodnotený až v roku 2019.  
V Komplexnom programe bolo cieľom zvýšiť bezpečnosť 87 priecestí, zmenou prešlo len 20 priecestí. Biznis projekt po-  
čítal v roku 2020 s obnovou 37 priecestí z celkového zoznamu vybraných 75 priecestí. Ukončených však bolo len 5 prie-  
cestí z prvej etapy projektu.  
MDV SR a ŽSR nemali zadefinované finančné prostriedky potrebné na pokrytie nákladov súvisiacich so zvyšovaním bez-  
pečnosti železničných priecestí. V dokumentoch tiež neboli stanovené merateľné ukazovatele ani systém monitorovania  
cieľov.  
K záveru roka 2020 bolo na priecestia z Komplexného programu od začiatku ich realizácie čerpaných viac ako 10 milió-  
nov eur. Celkové čerpanie finančných prostriedkov na priecestia z Biznis projektu dosiahlo za kontrolované obdobie tak-  
mer tri milióny eur.  
Na druhej strane, ŽSR priebežne rekonštruovali aj priecestia podľa potrieb prevádzky; napríklad pri zistení nedostatkov  
alebo podľa ich veku. Takto ŽSR zmodernizovali a zrekonštruovali v rokoch 2017 až 2020 železničné priecestia za viac  
ako 51,6 milióna eur. Prevádzkové rekonštrukcie priecestí však neboli systémovo prepojené ani zaradené do strategických  
dokumentov, ako je Komplexný program a Biznis projekt. Chýbala tak komplexná informácia o stave a zmene zabezpe-  
čenia všetkých železničných priecestí.  
V strategických dokumentoch pre oblasť zvyšovania bezpečnosti na železničných priecestiach, podľa zistení kontro-  
lórov, chýbalo finančné krytie, riadny časový harmonogram a stanovenie merateľných ukazovateľov. NKÚ pritom  
považuje napríklad stanovenie minimálnych finančných prostriedkov za nevyhnutnú súčasť projektu. Bez toho národná  
kontrolná autorita považuje projekt za ťažko realizovateľný, keďže nerieši (stanovené) podmienky, asi vyžaduje. ŽSR  
a MDV SR tak, podľa NKÚ SR, nenaplnili stratégie a neurobili všetko pre naplnenie cieľov pri zvyšovaní bezpeč-  
nosti železničných priecestí.  
Konanie Železníc SR možno hodnotiť ako pasívne, keď ani v rámci špecifického cieľa 5.1 (Odstránenie kľúčových  
úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja železničných tratí a súvisiacich objek-  
tov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy) z OPII nevyužili možnosť čerpať finančné  
prostriedky so zameraním na zvyšovanie bezpečnosti železničných priecestí.  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, aby  
Železnice SR predkladali Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti minimálne raz ročne vyhodnotenie plnenia  
stratégií týkajúcich sa zvyšovania bezpečnosti na železničných priecestiach.  
KONTROLNÁ AKCIA  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
NKÚ SR vykonal kontrolu pod názvom Zvyšovanie bezpečnosti na železničných priecestiach v Železniciach SR. Účelom  
kontroly bolo preveriť komplexnosť nastavenia systému riešenia problematiky železničných priecestí a vplyv modernizácie  
a rekonštrukcie železničných priecestí na bezpečnosť a zníženie nehodovosti. Predmetom kontroly bol jeden z najriziko-  
vejších prvkov železničnej infraštruktúry – železničné priecestia. Kontrola bola zameraná aj na plnenie zámerov vyplýva-  
júcich zo strategických materiálov riešiacich problematiku železničných priecestí.  
Predmet kontroly: Preverený bol systém riešenia problematiky železničných priecestí, modernizácia a rekonštrukcia že-  
lezničných priecestí a monitoring a vyhodnotenie účinnosti prijatých opatrení stanovených na zvýšenie bezpečnosti želez-  
ničných priecestí.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrola bola vykonaná na základe Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2021 ako kontrola súladu s prvkami  
výkonnosti za kontrolované obdobie rokov 2017 až 2020 a súvisiace obdobia. Kontrolóri postupovali v zmysle  
príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov ISSAI, ktoré vychádzajú zo základných princípov kontroly  
v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií. Využili preskúmanie dokladov, zisťovanie  
formou rozhovoru a písomné stanoviská ku kontrolovanej problematike.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Uznesením vlády SR bol v auguste 2013 prijatý materiál Komplexný program, ktorého náplňou bolo odstránenie  
nevyhovujúceho stavu na úrovňových križovaniach cestnej komunikácie so železničnou traťou. Súčasťou Kom-  
plexného programu bol realizačný plán, v ktorom bolo celkom 87 priecestí. Pri investičných opatreniach sa uva-  
žovalo s využitím disponibilných investičných prostriedkov z vlastných zdrojov. Dokument Komplexný program  
nedefinoval potrebné finančné prostriedky a neobsahoval ani časový harmonogram. Stav plnenia Komplexného  
programu bol prvýkrát zhodnotený v roku 2019. K 31. 12. 2020 bolo z Komplexného programu zrealizovaných  
20 priecestí a na 5 priecestiach prebiehala realizácia.  
V roku 2017 boli priecestia z Komplexného programu zaradené do Biznis projektu. V rámci Biznis projektu bol  
aktualizovaný zoznam vybratých 75 železničných priecestí, ktoré sa mali realizovať v rokoch 2018 2023 po  
etapách obsahujúcich 25 priecestí, s horizontom jednej etapy na dva roky. Pri rozdelení priecestí do etáp sa  
uplatňoval regionálny prístup. V čase výkonu kontroly nebola ukončená ani 1. etapa projektu.  
Kontrolou bolo zistené, že realizácia priecestí neprebiehala v súlade s Biznis projektom. Z celkového počtu 75  
priecestí malo byť ku koncu roku 2020 zrealizovaných 37 priecestí. Ukončených bolo len 5 priecestí z 1. etapy  
projektu a na 4 priecestiach prebiehala realizácia (obrázok 1). Kontrolou dodržiavania priorít pri realizácií priecestí  
bolo zistené, že v prípade 9 priecestí navrhovaných na realizáciu postupovali ŽSR podľa stanovených kritérií.  
V prípade 6 priecestí boli vybrané priecestia s parametrom s opakovanými nehodami a 3 priecestia s veľkou po-  
četnosťou porúch.  
| 5  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obrázok 1 – Plánovaná a skutočná realizácia železničných priecestí podľa Biznis projektu  
OR Trnava  
OR Košice  
OR Žilina  
OR Zvolen  
1. etapa 7/0/2  
2. etapa 7/0/0  
3. etapa 7  
1. etapa 6/2/1  
2. etapa 6/0/0  
3. etapa 6  
1. etapa 6/2/0  
2. etapa 6/0/0  
3. etapa 6  
1. etapa 6/1/1  
2. etapa 6/0/0  
3. etapa 6  
18  
18  
18  
21  
Plánovaný počet priecestí na realizáciu / dokončená realizácia / prebiehajúca realizácia.  
Na základe uvedených skutočností možno konštatovať, že postup a progres modernizácie železničných priecestí  
nebol realizovaný v súlade s Komplexným programom a Biznis projektom. Neboli dosiahnuté plánované vecné  
a časové parametre.  
V období rokov 2017 až 2020 bolo na priecestia celkovo čerpaných 51 677 631,55 eur. K 31. 12. 2020 bolo na  
priecestia z Komplexného programu od začiatku ich realizácie čerpaných 10 150 119,95 eur. Celkové čerpanie  
finančných prostriedkov na priecestia z Biznis projektu boli za kontrolované obdobie v sume 2 952 943,81 eur.  
Technický stav železničného priecestia významne ovplyvňuje plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Budo-  
vanie moderných zabezpečovacích zariadení má vplyv na bezpečnosť prejazdu. V kontrolovanom období bolo  
na železničných priecestiach 175 nehôd, pri ktorých bolo usmrtených 38 osôb a 51 ich bolo ťažko zranených.  
Najviac nehôd bolo na priecestiach, ktoré boli vybavené len svetelných zariadením, išlo zhruba o 60 % zo všet-  
kých nehôd. V oblasti počtu nehôd bol v sledovanom období zaznamenaný klesajúci trend. Počet smrteľne zra-  
nených a ťažko zranených nemal taký jednoznačný pokles. Pri nehodách na železničných priecestiach dochá-  
dzalo tiež k nemalým materiálnym škodám. V kontrolovanom období rokov 2017 – 2020 vznikli pri nehodách na  
priecestiach škody v celkovej sume viac ako 5 mil. eur, z toho bola vyčíslená škoda vzniknutá: ŽSR v sume  
561 745,00 eur, užívateľom priecestí 647 008,00 eur a dopravcom v sume 4 192 104,00 eur. Nehody na želez-  
ničných priecestiach majú následky na životoch a zdraví, spôsobujú materiálne škody a ovplyvňujú prevádzku  
vlakových spojov.  
Preto je potrebné sústavné hľadanie možností zvyšovania bezpečnosti na železničných priecestiach. Jedným z  
možných riešení je zvážiť budovanie kamerových systémov a legislatívne určiť podmienky využívania inštitútu  
objektívnej zodpovednosti pre užívateľov železničných priecestí, ktorí porušujú pravidlá cestnej premávky.  
Bezpečnosť na železničných priecestiach ovplyvňuje viacero faktorov. Nevyhnutným predpokladom zvyšovania  
bezpečnosti železničných priecestí zostáva uskutočnenie opatrení technického charakteru zo strany ŽSR v sú-  
lade so strategickými dokumentmi.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
Komplexný program riešenia problematiky železničných priecestí vrátane realizačného plánu schválila vláda SR v roku  
2013. Následne boli priecestia z Komplexného programu v roku 2017 zaradené do Biznis projektu. Predmetné strategické  
| 6  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
dokumenty boli schválené bez finančného krytia, riadneho časového harmonogramu a nemali stanovené merateľné uka-  
zovatele.  
Vzhľadom na to, že modernizácia železničných priecestí neprebiehala v súlade s plánovanými etapami, bolo identifiko-  
vané riziko, že nebudú zmodernizované v stanovenom termíne.  
3.1  
ODPORÚČANIA  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, aby  
Železnice SR predkladali Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti minimálne raz ročne vyhodnotenie plnenia  
stratégií týkajúcich sa zvyšovania bezpečnosti na železničných priecestiach.  
4
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
Železnice Slovenskej republiky  
Klemensova 8  
824 73 Bratislava 26  
813 61 Bratislava  
| 7