N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Železničné priecestie, ako úrovňové križovanie železnice a pozemnej komunikácie, je z hľadiska bezpečnosti najrizikovej-
ším miestom na železničnej trati. Ku koncu roka 2020 spravovali a prevádzkovali ŽSR 2 074 priecestí. Z toho bola asi
polovica nezabezpečených železničných priecestí, označených len dopravnými značkami, teda bez priecestných zabez-
pečovacích zariadení (napríklad svetelnej signalizácie alebo závor). Stupeň zabezpečenia priecestia je v kompetencii
ŽSR.
Význam technických opatrení na zvyšovanie bezpečnosti železničných priecestí podčiarkuje fakt, že ich cieľom je zníženie
nehodovosti a miery odvrátiteľnej úmrtnosti. V rokoch 2017 až 2020 bolo na železničných priecestiach 175 nehôd, pri
ktorých zomrelo 38 ľudí a ďalších 51 utrpelo ťažké zranenia. Najviac nehôd sa pritom stalo na priecestiach vybavených
len svetelným zariadením; predstavovali približne 60 percent všetkých nehôd.
V roku 2013 vláda SR uznesením prijala Komplexný program riešenia problematiky železničných priecestí. Cieľom pro-
gramu bolo zvýšiť bezpečnosť 87 priecestí. Termíny zabezpečenia zvýšenia bezpečnosti na železničných priecestiach
stanovené neboli. V roku 2017 na tento program nadviazal Biznis projekt, ktorý priniesol aktualizáciu zoznamu vybraných
75-tich železničných priecestí so zámerom zvýšiť úroveň ich bezpečnosti v rokoch 2018 – 2023 a to v dvojročných etapách
s cieľom zmodernizovať v každej etape 25 priecestí.
NKÚ SR preveril stratégiu riešenia problematiky železničných priecestí a plnenie oboch spomínaných dokumentov a kon-
štatuje, že sa nenaplnili ich ciele.
Súčasťou schválených dokumentov neboli zdroje financovania ani suma odhadovaných finančných prostriedkov potreb-
ných na modernizáciu vybraných železničných priecestí vrátane spracovania projektovej dokumentácie. ŽSR ani minis-
terstvo dopravy výsledky plnenia cieľov pravidelne nevyhodnocovali. Napríklad stav plnenia Komplexného programu bol
prvýkrát zhodnotený až v roku 2019.
V Komplexnom programe bolo cieľom zvýšiť bezpečnosť 87 priecestí, zmenou prešlo len 20 priecestí. Biznis projekt po-
čítal v roku 2020 s obnovou 37 priecestí z celkového zoznamu vybraných 75 priecestí. Ukončených však bolo len 5 prie-
cestí z prvej etapy projektu.
MDV SR a ŽSR nemali zadefinované finančné prostriedky potrebné na pokrytie nákladov súvisiacich so zvyšovaním bez-
pečnosti železničných priecestí. V dokumentoch tiež neboli stanovené merateľné ukazovatele ani systém monitorovania
cieľov.
K záveru roka 2020 bolo na priecestia z Komplexného programu od začiatku ich realizácie čerpaných viac ako 10 milió-
nov eur. Celkové čerpanie finančných prostriedkov na priecestia z Biznis projektu dosiahlo za kontrolované obdobie tak-
mer tri milióny eur.
Na druhej strane, ŽSR priebežne rekonštruovali aj priecestia podľa potrieb prevádzky; napríklad pri zistení nedostatkov
alebo podľa ich veku. Takto ŽSR zmodernizovali a zrekonštruovali v rokoch 2017 až 2020 železničné priecestia za viac
ako 51,6 milióna eur. Prevádzkové rekonštrukcie priecestí však neboli systémovo prepojené ani zaradené do strategických
dokumentov, ako je Komplexný program a Biznis projekt. Chýbala tak komplexná informácia o stave a zmene zabezpe-
čenia všetkých železničných priecestí.
V strategických dokumentoch pre oblasť zvyšovania bezpečnosti na železničných priecestiach, podľa zistení kontro-
lórov, chýbalo finančné krytie, riadny časový harmonogram a stanovenie merateľných ukazovateľov. NKÚ pritom
považuje napríklad stanovenie minimálnych finančných prostriedkov za nevyhnutnú súčasť projektu. Bez toho národná
kontrolná autorita považuje projekt za ťažko realizovateľný, keďže nerieši (stanovené) podmienky, aké si vyžaduje. ŽSR
a MDV SR tak, podľa NKÚ SR, nenaplnili stratégie a neurobili všetko pre naplnenie cieľov pri zvyšovaní bezpeč-
nosti železničných priecestí.
Konanie Železníc SR možno hodnotiť ako pasívne, keď ani v rámci špecifického cieľa 5.1 (Odstránenie kľúčových
úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja železničných tratí a súvisiacich objek-
tov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy) z OPII nevyužili možnosť čerpať finančné
prostriedky so zameraním na zvyšovanie bezpečnosti železničných priecestí.
| 4