Zmluvné vzťahy v RTVS  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA /  
SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
ČR  
Česká republika  
EBU  
Európska vysielacia únia  
MK SR  
NKÚ SR  
NR SR  
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Rozhlas a televízia Slovenska  
RTVS, resp. kontrolovaný subjekt  
Smernica o príprave programov  
Smernica č. IP 41/2013 o príprave a výrobe televíznych  
programov v Rozhlase a televízii Slovenska  
Slovenská republika  
SR  
SRo  
Slovenský rozhlas  
STV  
Slovenská televízia  
ŠR  
Štátny rozpočet  
Štatút programových pracovníkov  
Štatút programových pracovníkov a spolupracovníkov  
Rozhlasu a televízie Slovenska  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verej-  
nej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskor-  
ších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
zákon o RTVS  
Zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti po-  
skytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpi-  
sov  
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskor-  
ších predpisov  
zákon o úhrade za služby verejnosti  
zákon o verejnom obstarávaní  
| 3  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Poslaním RTVS je poskytovať službu verejnosti v oblasti vysielania, ktorá je univerzálna z hľadiska svojho geografického  
dosahu, programovo rozmanitá, pripravovaná na zásade redakčnej nezávislosti a ktorá rozvíja kultúrnu úroveň posluchá-  
čov a divákov, poskytuje priestor súčasným kultúrnym a umeleckým aktivitám, sprostredkúva kultúrne hodnoty iných ná-  
rodov a je financovaná najmä z verejných prostriedkov. NKÚ SR preto vykonal kontrolu v RTVS, aby preveril, či RTVS  
uzatvárala a realizovala vybrané zmluvné vzťahy v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Kontro-  
lovaným obdobím boli roky 2018 až 2020.  
NKÚ SR zistil, že RTVS v kontrolovanom období nedodržala pri výbere programov interné predpisy a vnútorná  
kontrola ich dodržiavania bola nedostatočná. Podľa interných predpisov mali všetky námety na výrobu programu prejsť  
procesom evidencie v Centrálnom registri námetov, následne mali byť posúdené Dramaturgickou radou a na základe jej  
odporúčania schválené, resp. neschválené Programovou radou. Kontrolou bolo zistené, že ani jeden námet z vybranej  
vzorky neprešiel registráciou cez centrálny register námetov. Pritom práve centrálny register námetov má byť prvým  
krokom transparentného výberu programov a zabezpečenia súťažného prostredia v RTVS. Následné posúdenie  
Dramaturgickou radou nebolo možné vyhodnotiť, pretože zápisnice zo zasadnutí tejto rady RTVS neboli NKÚ SR  
predložené. Ďalej NKÚ SR zistil, že zápisnice z Programovej rady neobsahovali závery preukazujúce posúdenie jed-  
notlivých programov, čo bolo v rozpore so Štatútom programovej rady. RTVS tak nepreukázala dodržanie procesov na-  
stavených v interných normách RTVS a zároveň nepreukázala, že zabezpečila súťažné prostredie pri výbere progra-  
mov.  
Na základe uvedených zistení, najmä nepredložením dokumentácie procesov, na základe ktorých sa uskutočnil výber  
programov, NKÚ SR dospel k záveru, že RTVS nepreukázala dodržanie niektorých postupov nastavených  
internými predpismi a zároveň dodržanie § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa  
ktorého je subjekt verejnej správy pri používaní verejných prostriedkov povinný zachovávať hospodárnosť, efek-  
tívnosť a účinnosť.  
Kontrola odhalila, že postupy nastavené v interných smerniciach RTVS poskytujú priestor pre výkon subjektívnych  
rozhodnutí. Jedným z príkladov je riaditeľ sekcie programových služieb, ktorý má v kompetencii rozhodovanie o zaradení  
programu do procesu výroby. Zároveň je aj predsedom Dramaturgickej a Programovej rady t. j. poradných orgánov, ktoré  
programy do výroby odporúčajú. NKÚ SR ďalej zistil, že RTVS nemá vo svojich interných predpisoch nastavené pro-  
cesy tak, aby bola preukazne posudzovaná hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť uzatváraných zmlúv, čo bolo  
zistené aj na vybranej vzorke programov.  
Je nevyhnutné, aby zaraďovaniu programov do výroby predchádzal jasne vymedzený nezávislý a transparentný  
proces ich posudzovania, a to najmä z dôvodu, že zmluvy o výrobe audiovizuálnych diel nepodliehajú zákonu  
o verejnom obstarávaní RTVS musí zabezpečiť transparentnú súťaž námetov a ich nezávislé posúdenie  
zohľadňujúce princípy verejnoprávnosti, ale aj hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti. V kontexte týchto zistení  
by mala RTVS revidovať a upraviť interné normy.  
Aktuálny systém financovania RTVS kombinuje tri druhy príjmov. Tvorí ich úhrada za služby verejnosti v oblasti vysielania,  
teda koncesionárske poplatky, príspevok zo štátneho rozpočtu na základe zmluvy so štátom a príjmy z vysielania reklamy  
či sponzorského plnenia. Príspevok zo štátneho rozpočtu sa poskytuje na uskutočnenie programov vo verejnom záujme,  
na uskutočnenie účelových investičných projektov alebo na úhradu výdavkov na zabezpečenie vysielania do zahraničia.  
V rozpočte RTVS dochádzalo za posledné štyri roky k výpadkom príjmov za úhrady služby verejnosti každoročne prie-  
merne na úrovni 16 838 530 eur za predpokladu, že by zákonom neboli oslobodení žiadni platitelia. NKÚ SR upozorňuje  
na to, že z dlhodobého hľadiska nie je možné zabezpečiť udržateľnosť príjmu z koncesionárskych poplatkov, keďže  
populácia SR starne, počet oslobodených stúpa, počet platiteľov je daný zákonnými podmienkami a z toho vyplýva aj  
limitovaná možnosť oslovovania nových platiteľov.  
Výška koncesionárskeho poplatku na Slovensku je 4,64 eura mesačne, teda približne 56 eur ročne. Z poplatku je finan-  
covaná televízna aj rozhlasová verejná služba. Pre porovnanie, v susednej Českej republike je výška koncesionárskeho  
poplatku pre televíziu a rozhlas 7,08 eura. Výnos z koncesií v ČR v roku 2020 bol 305,3 mil. eur, na Slovensku 75,3 mil.  
eur. V Česku s dvojnásobnou populáciou tak na koncesiách vybrali štvornásobok toho, čo na Slovensku. Priemerná ročná  
výška koncesií v krajinách Európskej vysielacej únie (EBU) je 136,8 eura, Slovensko s 56 eurami spadá do podpriemeru.  
Z kontroly výpadku príjmov z koncesií a ich kompenzácií vyplýva, že štát tieto výpadky nekompenzuje systémovo  
a RTVS preto nie je schopná rozpočtovať svoje príjmy aspoň v trojročných intervaloch. Prekáža to najmä pri uzatváraní  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
dlhodobých kontraktov a pri plánovaní väčších investičných projektov. RTVS potom nedokáže reagovať na moderné  
trendy a držať krok s európskymi verejnoprávnymi televíziami, ktoré zriaďujú nové špecializované televízne kanály či in-  
vestujú do digitalizácie.  
Povinnosťou štátu je zaručiť verejnoprávnej inštitúcii dostatočné kompenzácie výpadku príjmov spôsobených  
zmenami legislatívy a v plnej miere tak zabezpečiť jej rozvoj a plnenie úloh.  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre kultúru a média, aby:  
1. Ministerstvo kultúry SR v spolupráci s RTVS zadefinovalo stratégiu rozvoja RTVS v kontexte jej dlhodobo udr-  
žateľného financovania.  
2. Rada RTVS predložila výboru systém nastavenia procesov výberu a zaraďovania programov RTVS do výroby,  
ktoré zabezpečia dodržiavanie princípov hospodárneho, efektívneho a účinného použitia verejných financií.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
1
Kontrolná akcia Zmluvné vzťahy v RTVS bola vykonaná na základe Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2021.  
Predmetom kontroly boli zmluvné vzťahy v RTVS a vnútorný kontrolný systém.  
Účelom kontroly bolo preveriť správnosť a súlad postupov uzatvárania a realizácie vybraných zmluvných vzťahov so vše-  
obecne záväznými právnymi predpismi.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). K metódam a technikám,  
ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov, interných  
predpisov, preskúmanie predloženej dokumentácie a dokladov, analýza, riadený rozhovor a iné. Kontrola bola vykonaná  
ako kontrola súladu. Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 – 2020 a súvisiace obdobia.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Kontrola bola zameraná na preverenie zmluvných vzťahov vybranej vzorky programov. Preverené boli aj procesy a po-  
stupy spojené s výberom programov a vnútorný kontrolný systém súvisiaci s predmetom kontroly. V rámci kontroly bola  
vykonaná aj analýza finančného hospodárenia RTVS.  
Kontrolou boli potvrdené riziká, ktoré NKÚ SR identifikoval v rámci prípravy a boli zistené nedostatky najmä v procesoch  
pred uzatvorením zmlúv na výrobu programov. RTVS nepreukázala dodržanie niektorých postupov nastavených  
internými predpismi a zároveň dodržanie zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je  
subjekt verejnej správy pri používaní verejných prostriedkov povinný zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a  
účinnosť. Kontrolovaný subjekt nepostupoval pri výbere programov podľa interných smerníc a zároveň nemal vo svojich  
interných predpisoch nastavené procesy tak, aby bola preukázateľne posudzovaná hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť  
uzatváraných zmlúv.  
Preverením poskytovania kompenzácií časti výpadku úhrad za službu verejnosti NKÚ SR zistil, že výpadok príjmu z úhrad  
za služby nebol zo strany štátu dostatočne kompenzovaný. Povinnosťou štátu je zabezpečiť financovanie verejnoprávnej  
inštitúcie tak, aby bol výpadok príjmu spôsobený prijatou legislatívou zo strany štátu dostatočne kompenzovaný a bolo tak  
v plnej miere zabezpečené financovanie verejnoprávnej inštitúcie na plnenie úloh a na účely jej rozvoja. Špecifickou  
oblasťou je aj uzatváranie zmluvných vzťahov na výrobu audiovizuálnych diel, keď tieto zmluvy nepodliehajú zákonu  
o verejnom obstarávaní. O to dôležitejšie je nastaviť procesy výberu programov tak, aby bola zabezpečená  
transparentná súťaž námetov a preukázanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti vynaložených finančných  
prostriedkov.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
RTVS bola zriadená 1. januára 2011 zákonom o RTVS ako verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná, kultúrna  
a vzdelávacia inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania. Orgánmi RTVS  
je Rada RTVS a generálny riaditeľ. Poslaním RTVS je poskytovať službu verejnosti v oblasti vysielania, ktorá je  
univerzálna z hľadiska svojho geografického dosahu, programovo rozmanitá, pripravovaná na zásade redakčnej  
nezávislosti a ktorá rozvíja kultúrnu úroveň poslucháčov a divákov, poskytuje priestor súčasným kultúrnym a umeleckým  
aktivitám, sprostredkúva kultúrne hodnoty iných národov a je financovaná najmä z verejných prostriedkov.  
3.1 HOSPODÁRENIE RTVS  
RTVS v zmysle platnej legislatívy zostavovala od roku 2011 rozpočet príjmov a výdavkov a hospodárila na jeho základe.  
Interne naďalej sledovala a zostavovala plán nákladov a výnosov. Od roku 2018 hospodárila RTVS z hľadiska nákladov  
| 6  
 
 
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
a výnosov so ziskom a tento trend sa podarilo udržať až do roku 2020. Prehľad nákladov, výnosov a výsledkov hospodá-  
renia je uvedený v nasledujúcej tabuľke.  
Tabuľka 1 Hospodárenie RTVS v eurách  
Zdroj: RTVS  
Celkové príjmy RTVS klesli v roku 2020 oproti predchádzajúcemu obdobiu približne o 14 %. V roku 2019 boli vo výške  
142 925 413 eur a v roku 2020 klesli na sumu 123 065 209 eur (pokles o 19 860 204 eur).  
Hlavné príjmy RTVS boli najmä:  
a) úhrada za služby verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania poskytovaného RTVS podľa osobitného  
predpisu (koncesionárske poplatky) boli najväčším a najvýznamnejším zdrojom financovania činnosti RTVS. Platenie,  
vyberanie a vymáhanie úhrad za služby verejnosti RTVS upravuje zákon o úhrade, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára  
2013,  
b) príspevok zo štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok poskytnutý na základe  
zmluvy so štátom a určený na realizáciu programov vo verejnom záujme, na tvorbu účelových investičných projektov  
alebo určený na úhradu výdavkov na zabezpečenie vysielania do zahraničia,  
c) príjmy z vysielania reklamy - RTVS má na rozdiel od komerčných televízií zo zákona výrazne obmedzený priestor na  
vysielanie reklamy, čo negatívne ovplyvňuje výšku týchto príjmov.  
Pri úhradách za služby verejnosti nastal výrazný pokles v roku 2020 pre oslobodenie od platenia veľkej skupiny obyvateľ-  
stva. Príjmy zo štátneho rozpočtu boli najvyššie v roku 2018, kedy bol RTVS poskytnutý vyšší kapitálový transfer v porov-  
naní s nasledujúcimi dvomi rokmi. Príjmy z vysielania reklamy výrazne poklesli v roku 2020 pre pandémiu COVID19 a  
následné zrušenie športových podujatí, plánovaných výrob a odloženie spustenia športového kanálu. Pri všetkých troch  
zdrojoch príjmov došlo v roku 2020 k poklesu, ktorý je znázornený v nasledujúcom grafe.  
Graf 1 Hlavné príjmy RTVS  
Zdroj: RTVS  
| 7  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Najväčším a najvýznamnejším zdrojom financovania činnosti RTVS boli poplatky za úhrady služby verejnosti  
uhrádzané podľa zákona o úhrade za služby verejnosti, účinného od 1. januára 2013. Od nadobudnutia účinnosti tohto  
zákona boli od povinnosti platiť úhradu oslobodené ťažko zdravotne postihnuté osoby. Poberatelia dôchodkových dávok  
a dávok v hmotnej núdzi mali zníženú sadzbu úhrady na polovicu.  
Novela zákona o úhrade za služby verejnosti oslobodila od 1. januára 2020 od platenia úhrady aj poberateľov  
dôchodkových dávok a dávok v hmotnej núdzi t. j. polovičných platiteľov do 31. decembra 2019.  
Prehľad príjmov z úhrad za služby verejnosti od zriadenia RTVS v roku 2011 do roku 2020 je znázornený v nasledujúcom  
grafe.  
Graf 2 Výber koncesionárskych poplatkov v eurách  
Zdroj: RTVS  
V rokoch 2011 – 2014 výber úhrad realizovala obchodná spoločnosť RTVS a mal klesajúci trend. Od roku 2014 do roku  
2019 vykonávala výber úhrad priamo RTVS. Vyššie plnenie rozpočtu sa podarilo dosiahnuť predovšetkým v súvislosti  
s akvizičnými kampaňami, ktorými RTVS aktívne identifikovala nových platiteľov úhrad na základe porovnania databáz  
dodávateľov elektriny s evidovanými odberateľmi elektriny a zasielaním výziev na úhradu identifikovaných nedoplatkov  
na úhradách aj z minulých období. RTVS tiež aktívne spolupracovala na identifikácii nedoplatkov so Sociálnou  
poisťovňou, s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a Ministerstvom vnútra SR. Na základe uvedených skutočností  
NKÚ SR konštatuje, že RTVS realizovala výber úhrad efektívnejšie ako jej obchodná spoločnosť a presun výberu  
úhrad priamo pod RTVS bol správnym manažérskym rozhodnutím.  
Medziročný pokles týchto príjmov o takmer osem miliónov eur bol zaznamenaný až v roku 2020, keď začala platiť  
novela zákona o úhrade za služby verejnosti.  
NKÚ SR porovnaním Slovenska a prevažne európskych štátov združených v EBU zistil, že priemerný ročný  
koncesionársky poplatok je v týchto krajinách 136,83 eur, zatiaľ čo na Slovensku je to 55,68 eur. V porovnaní s krajinami  
EBU ide o výrazný podpriemer.  
| 8  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf 3 Porovnanie koncesionárskych poplatkov vo vybraných krajinách EBU  
NKÚ SR upozorňuje, že príjmy z úhrad za služby verejnosti majú svoje limity a riziká. Z dlhodobého hľadiska nie  
je možné zabezpečiť udržateľnosť príjmu, keďže populácia SR starne, počet oslobodených stúpa, počet platiteľov  
je daný zákonnými podmienkami a z toho vyplýva limitovaná možnosť oslovovania nových platiteľov.  
3.2 KOMPENZÁCIE VÝPADKU PRÍJMOV SÚ NEPRAVIDELNÉ  
Výpadky príjmov z úhrad za služby verejnosti v súvislosti so sociálnym dosahom zákona o úhradách za služby verejnosti  
neboli do roku 2018 kompenzované napriek tomu, že počas celej existencie RTVS boli od platenia oslobodené určité  
skupiny obyvateľstva. V rozpočte RTVS dochádzalo za posledné štyri roky k výpadkom týchto príjmov každoročne prie-  
merne na úrovni 16 838 530 eur za predpokladu, že by zákonom neboli oslobodení žiadni platitelia.  
Časti výpadku úhrad za služby verejnosti v dôsledku sociálneho dosahu zákona boli RTVS kompenzované až v rokoch  
2019 a 2020 v celkovej výške 35 190 480 eur, z toho v roku 2019 vo výške 21 mil. eur a v roku 2020 vo výške 12 mil.  
eur. V rámci toho bola koncom roka 2020 RTVS poskytnutá aj kompenzácia negatívnych vplyvov ochorenia COVID-19 vo  
výške 2,2 mil. eur. Kompenzácie boli nepravidelné a boli vždy len výsledkom dohodovacích konaní generálneho riaditeľa  
RTVS s MK SR. Tieto finančné prostriedky použila RTVS predovšetkým na zabezpečenie prenosu rozhlasových  
a televíznych programových služieb a na úhradu výdavkov, ktorými bola zabezpečená výroba televíznych programov,  
vrátane športových podujatí.  
NKÚ SR na základe analýzy výpadku príjmov z úhrad za služby verejnosti a ich kompenzácií konštatuje, že poskytovanie  
kompenzácií zo strany štátu nie je nastavené systémovo tak, aby RTVS dokázala výhľadovo aspoň na tri roky plánovať  
svoje príjmy. Spôsobuje to problém najmä pri uzatváraní dlhodobých a finančne náročných zmlúv na zabezpečenie služieb  
verejnosti.  
Nesystémové poskytovanie kompenzácií výpadku príjmov a nízke koncesionárske poplatky majú najvýznamnejší  
vplyv na nedostatočné financovanie RTVS.  
Povinnosťou štátu je zabezpečiť financovanie verejnoprávnej inštitúcie tak, aby bol výpadok príjmu spôsobený prijatou  
legislatívou zo strany štátu dostatočne kompenzovaný a bol tak v plnej miere zabezpečený jej rozvoj a plnenie úloh.  
3.3  
INTERNÉ PREDPISY BY MALI ZABEZPEČIŤ SÚŤAŽNÉ PROSTREDIE  
Základným strategickým materiálom RTVS je Koncepcia riadenia a rozvoja RTVS a programovej služby na roky  
2018 - 2022, ktorá vychádza z dokumentu „Projekt riadenia a rozvoja Rozhlasu a televízie Slovenska“, na základe ktorého  
| 9  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
bol generálny riaditeľ zvolený NR SR do funkcie. Činnosť RTVS upravuje Štatút RTVS, schválený generálnym riaditeľom.  
Poradnými orgánmi generálneho riaditeľa podľa tohto štatútu boli Rada manažérov a Programová rada.  
NKÚ SR v interných predpisoch preveril nastavenie procesov pred uzatvorením zmluvy o výrobe audiovizuálneho diela,  
ktoré upravovala Smernica o príprave programov a Metodické usmernenie riaditeľa sekcie programových služieb pre  
proces adaptácie formátov. Podľa interných predpisov mali všetky námety prejsť procesom evidencie v Centrálnom registri  
námetov , následne mali byť posúdené Dramaturgickou radou a na základe jej odporúčania schválené, resp. neschválené  
Programovou radou.  
Procesy nastavené v interných predpisoch preveril NKÚ SR na vybranej vzorke deviatich programov. Podľa výsledkov  
kontroly RTVS nepostupovala pri výbere šiestich programov podľa Smernice o príprave programov, keďže neboli  
zaregistrované v centrálnom registri námetov (tri programy boli vybrané pred účinnosťou smernice). Pritom práve centrálny  
register námetov má byť prvým krokom transparentného výberu programov a zabezpečenia súťažného prostredia  
v RTVS. Následné posúdenie Dramaturgickou radou nebolo možné vyhodnotiť, pretože zápisnice zo zasadnutí tejto  
rady RTVS nevyhotovovala a nepreukázala tak dodržanie procesov nastavených v Smernici o príprave programov.  
Posledným krokom pred schválením zmluvy bolo posúdenie vybraného programu Programovou radou. Preverením  
zápisníc Programovej rady bolo zistené, že neobsahovali uznesenia, závery a odporúčania, čím RTVS nepostupovala  
podľa Štatútu Programovej rady. RTVS tak nepreukázala, aké stanovisko prijala Programová rada k posudzovaným  
programom.  
Proces schválenia výroby nových sérií už vysielaných programov nebol upravený žiadnym interným predpisom  
a predložené zápisnice z Programovej rady a zasadnutí top manažmentu pri vybranej vzorke programov ani neobsahovali  
informácie o posudzovaní a schvaľovaní nových sérií už existujúcich formátov.  
NKÚ SR ďalej zistil, že RTVS nemá vo svojich interných predpisoch nastavené procesy tak, aby bola preukazne  
posudzovaná hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť uzatváraných zmlúv, čo bolo zistené aj na vybranej vzorke  
programov.  
Na základe vyššie uvedených zistení NKÚ SR konštatuje, že kontrolovaný subjekt pri vybranej vzorke programov  
nepreukázal dodržanie § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je subjekt verejnej  
správy pri používaní verejných prostriedkov povinný zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť. Zároveň RTVS  
nepreukázala, že zabezpečila súťažné prostredie pri výbere programov. Interné predpisy v RTVS by mali byť  
nastavené tak, aby pred uzatvorením každého zmluvného vzťahu bola vždy preukázateľne a nezávisle posúdená  
jeho hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť.  
Preverením úloh a kompetencií jednotlivých zamestnancov pri výbere a schvaľovaní programov kontrolóri zistili, že  
postupy nastavené v interných smerniciach poskytujú priestor pre výkon subjektívnych rozhodnutí. Jedným  
z príkladov je riaditeľ sekcie programových služieb, ktorý má v kompetencii rozhodovanie o zaradení programu do procesu  
výroby. Zároveň je aj predsedom Dramaturgickej a Programovej rady t. j. poradných orgánov , ktoré programy do výroby  
odporúčajú.  
Zaraďovaniu programov do výroby by mal predchádzať jasne vymedzený, nezávislý a transparentný proces ich  
posudzovania. RTVS by mala zabezpečiť transparentnú súťaž námetov a ich nezávislé posúdenie zohľadňujúce  
princípy verejnoprávnosti, ale aj hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti.  
Kontrola preverila deväť zmlúv na výrobu audiovizuálnych diel a šesť zmlúv na športové licencie, vývoj nákladov na jed-  
notlivé programy, licencie a vyhodnocovanie sledovanosti programov. Nedostatky v tejto oblasti nezistila. Pozitívne  
možno hodnotiť najmä snahu RTVS o doplnenie kvantitatívnych ukazovateľov (sledovanosť) kvalitatívnymi  
ukazovateľmi (prieskumy diváckych ohlasov). Realizované prieskumy mapujú divácke ohlasy na trhové  
programové novinky, ako aj viacročné stabilné formáty a prispievajú k napĺňaniu verejnoprávneho poslania  
RTVS.  
3.4 VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM  
NKÚ SR preveril vykonávanie finančnej kontroly, činnosť Odboru vnútornej kontroly RTVS a závery vykonaných externých  
kontrol so zameraním najmä na predmet kontroly.  
Jedným zo záverov kontroly MK SR bolo nedodržanie zákazu konfliktu záujmov, keď RTVS uzatvorila pracovný pomer  
so zamestnancom, ktorý bol konateľom v obchodnej spoločnosti. Zároveň uzatvorila zmluvu na výrobu audiovizuálneho  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
diela s touto obchodnou spoločnosťou, čím nepostupovala v súlade so zákonom o RTVS a Štatútom programových  
pracovníkov. Tento nedostatok zistil pri kontrole vybranej vzorky zmlúv aj NKÚ SR.  
Odbor vnútornej kontroly po vykonaní dvoch kontrol zameraných na výrobu audiovizuálneho diela navrhol vypracovanie  
nového interného predpisu upravujúceho procesy výberu a výroby audiovizuálneho diela a zároveň upozornil na potrebu  
preškolenia zamestnancov o hospodárnom a efektívnom nakladaní s finančnými prostriedkami. Identifikoval teda  
podobné nedostatky ako NKÚ SR.  
Jednou z úloh Rady RTVS podľa Štatútu RTVS bolo dohliadať na hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť vynakladania  
finančných prostriedkov. Podľa predložených dokladov NKÚ SR zistil, že v kontrolovanom období Rada RTVS v jednom  
prípade nariadila dozornej komisii prešetrenie medializovaných informácií o projektoch, pri ktorých údajne došlo  
k predražovaniu výroby a nevýhodným zmluvným vzťahom. Dozorná komisia konštatovala, že žiadny z analyzovaných  
projektov v hodnotenom období neprekročil rozpočtované externé náklady. Išlo však o následnú kontrolu uzatvorených  
zmlúv. Posudzovanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pred uzatvorením zmluvy, tzn. v procese pri výbere  
programov ak Rada RTVS podľa predložených dokladov v kontrolovanom období nevykonávala. Zároveň NKÚ SR zistil,  
že posúdenie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti vynakladania finančných prostriedkov pred uzatvorením zmluvy ne-  
bolo úlohou ani iných orgánov RTVS.  
Na základe kontrolou zistených nedostatkov NKÚ SR konštatuje, že vnútorný kontrolný systém nie je v procese pred  
uzatvorením zmluvných vzťahov nastavený tak, aby zabránil prípadnému nehospodárnemu a neefektívnemu  
nakladaniu s finančnými prostriedkami RTVS. Keďže zmluvy o vytvorení audiovizuálnych diel v RTVS  
nepodliehajú zákonu o verejnom obstarávaní, je dôležité, aby súčasťou procesu výberu programov bolo aj  
posudzovanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti projektov.  
4
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Rozhlas a televízia Slovenska  
Mlynská dolina  
824 73 Bratislava 26  
845 45 BratislavaKarlova Ves  
+421 260 611 111  
| 11