N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Poslaním RTVS je poskytovať službu verejnosti v oblasti vysielania, ktorá je univerzálna z hľadiska svojho geografického
dosahu, programovo rozmanitá, pripravovaná na zásade redakčnej nezávislosti a ktorá rozvíja kultúrnu úroveň posluchá-
čov a divákov, poskytuje priestor súčasným kultúrnym a umeleckým aktivitám, sprostredkúva kultúrne hodnoty iných ná-
rodov a je financovaná najmä z verejných prostriedkov. NKÚ SR preto vykonal kontrolu v RTVS, aby preveril, či RTVS
uzatvárala a realizovala vybrané zmluvné vzťahy v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Kontro-
lovaným obdobím boli roky 2018 až 2020.
NKÚ SR zistil, že RTVS v kontrolovanom období nedodržala pri výbere programov interné predpisy a vnútorná
kontrola ich dodržiavania bola nedostatočná. Podľa interných predpisov mali všetky námety na výrobu programu prejsť
procesom evidencie v Centrálnom registri námetov, následne mali byť posúdené Dramaturgickou radou a na základe jej
odporúčania schválené, resp. neschválené Programovou radou. Kontrolou bolo zistené, že ani jeden námet z vybranej
vzorky neprešiel registráciou cez centrálny register námetov. Pritom práve centrálny register námetov má byť prvým
krokom transparentného výberu programov a zabezpečenia súťažného prostredia v RTVS. Následné posúdenie
Dramaturgickou radou nebolo možné vyhodnotiť, pretože zápisnice zo zasadnutí tejto rady RTVS neboli NKÚ SR
predložené. Ďalej NKÚ SR zistil, že zápisnice z Programovej rady neobsahovali závery preukazujúce posúdenie jed-
notlivých programov, čo bolo v rozpore so Štatútom programovej rady. RTVS tak nepreukázala dodržanie procesov na-
stavených v interných normách RTVS a zároveň nepreukázala, že zabezpečila súťažné prostredie pri výbere progra-
mov.
Na základe uvedených zistení, najmä nepredložením dokumentácie procesov, na základe ktorých sa uskutočnil výber
programov, NKÚ SR dospel k záveru, že RTVS nepreukázala dodržanie niektorých postupov nastavených
internými predpismi a zároveň dodržanie § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa
ktorého je subjekt verejnej správy pri používaní verejných prostriedkov povinný zachovávať hospodárnosť, efek-
tívnosť a účinnosť.
Kontrola odhalila, že postupy nastavené v interných smerniciach RTVS poskytujú priestor pre výkon subjektívnych
rozhodnutí. Jedným z príkladov je riaditeľ sekcie programových služieb, ktorý má v kompetencii rozhodovanie o zaradení
programu do procesu výroby. Zároveň je aj predsedom Dramaturgickej a Programovej rady t. j. poradných orgánov, ktoré
programy do výroby odporúčajú. NKÚ SR ďalej zistil, že RTVS nemá vo svojich interných predpisoch nastavené pro-
cesy tak, aby bola preukazne posudzovaná hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť uzatváraných zmlúv, čo bolo
zistené aj na vybranej vzorke programov.
Je nevyhnutné, aby zaraďovaniu programov do výroby predchádzal jasne vymedzený nezávislý a transparentný
proces ich posudzovania, a to najmä z dôvodu, že zmluvy o výrobe audiovizuálnych diel nepodliehajú zákonu
o verejnom obstarávaní RTVS musí zabezpečiť transparentnú súťaž námetov a ich nezávislé posúdenie
zohľadňujúce princípy verejnoprávnosti, ale aj hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti. V kontexte týchto zistení
by mala RTVS revidovať a upraviť interné normy.
Aktuálny systém financovania RTVS kombinuje tri druhy príjmov. Tvorí ich úhrada za služby verejnosti v oblasti vysielania,
teda koncesionárske poplatky, príspevok zo štátneho rozpočtu na základe zmluvy so štátom a príjmy z vysielania reklamy
či sponzorského plnenia. Príspevok zo štátneho rozpočtu sa poskytuje na uskutočnenie programov vo verejnom záujme,
na uskutočnenie účelových investičných projektov alebo na úhradu výdavkov na zabezpečenie vysielania do zahraničia.
V rozpočte RTVS dochádzalo za posledné štyri roky k výpadkom príjmov za úhrady služby verejnosti každoročne prie-
merne na úrovni 16 838 530 eur za predpokladu, že by zákonom neboli oslobodení žiadni platitelia. NKÚ SR upozorňuje
na to, že z dlhodobého hľadiska nie je možné zabezpečiť udržateľnosť príjmu z koncesionárskych poplatkov, keďže
populácia SR starne, počet oslobodených stúpa, počet platiteľov je daný zákonnými podmienkami a z toho vyplýva aj
limitovaná možnosť oslovovania nových platiteľov.
Výška koncesionárskeho poplatku na Slovensku je 4,64 eura mesačne, teda približne 56 eur ročne. Z poplatku je finan-
covaná televízna aj rozhlasová verejná služba. Pre porovnanie, v susednej Českej republike je výška koncesionárskeho
poplatku pre televíziu a rozhlas 7,08 eura. Výnos z koncesií v ČR v roku 2020 bol 305,3 mil. eur, na Slovensku 75,3 mil.
eur. V Česku s dvojnásobnou populáciou tak na koncesiách vybrali štvornásobok toho, čo na Slovensku. Priemerná ročná
výška koncesií v krajinách Európskej vysielacej únie (EBU) je 136,8 eura, Slovensko s 56 eurami spadá do podpriemeru.
Z kontroly výpadku príjmov z koncesií a ich kompenzácií vyplýva, že štát tieto výpadky nekompenzuje systémovo
a RTVS preto nie je schopná rozpočtovať svoje príjmy aspoň v trojročných intervaloch. Prekáža to najmä pri uzatváraní
| 4