Prideľovanie finančných prostriedkov  
na projekty výskum a vývoj  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK..........................................................................................................................................................3  
ZOZNAM GRAFOV.............................................................................................................................................................3  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA .......................................................................................................................4  
KONTROLNÁ AKCIA .........................................................................................................................................................7  
1
2
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE ....................................................................................................................................7  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................7  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA........................................................................................................................................7  
VÝKON KONTROLY............................................................................................................................................................7  
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE...........................................................................................................................7  
TRANSPARENTNOSŤ VÝBERU A HODNOTENIA PROJEKTOV......................................................................................9  
SPRÁVY O RIEŠENÍ PROJEKTOV A MONITOROVANIE PROJEKTOV..........................................................................11  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM ................................................................................................................................11  
KONTAKT ................................................................................................................................................................12  
2.1  
2.2  
3
4
3.1  
3.2  
3.3  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
Agentúra/APVV  
Agentúra na podporu výskumu a vývoja  
EÚ  
Európska únia  
HDP  
Hrubý domáci produkt  
MŠVVaŠ SR, ministerstvo školstva,  
NKÚ SR, NKÚ  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Pravidlá vedeckej grantovej agentúry MŠVVaŠ SR a SAV na podávanie  
a prijímanie žiadostí o dotáciu (pre verejné a súkromné vysoké školy),  
resp. o finančný príspevok (pre organizácie SAV) a kritériá hodnotenia  
projektov  
Pravidlá VEGA  
SAV  
SR  
Slovenská akadémia vied  
Slovenská republika  
ŠR  
Štátny rozpočet  
Štatút vedeckej grantovej agentúry MŠVVaŠ SR a SAV – poradného or-  
gánu MŠVVaŠ SR a pomocného orgánu Predsedníctva SAV  
Výskum a vývoj  
Štatút VEGA  
VaV  
VEGA  
Vedecká grantová agentúra MŠVVaŠ SR a SAV  
Zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej repub-  
liky v znení neskorších predpisov  
Zákon o NKÚ SR  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a dopl-  
není niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja  
a doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organi-  
zácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon o finančnej kontrole a audite  
Zákon o organizácii štátnej podpory vý-  
skumu a vývoja  
Zákon o rozpočtových pravidlách  
Zákon o ochrane osobných údajov  
Zákon o štátnom jazyku  
Zákon č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení  
neskorších predpisov  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č. 1: Prehľad finančných prostriedkov na realizované projekty za obidve agentúry.........................................9  
Graf č. 2: Prehľad počtu projektov za obidve agentúry................................................................................................9  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Oblasť výskumu, vývoja a inovácií má zásadné postavenie pri budovaní vedomostnej spoločnosti. Predpokladom efektív-  
neho a konkurencieschopného fungovania celej oblasti vedy, výskumu a inovácií je dostatočné financovanie, na Sloven-  
sku však do tejto oblasti dlhodobo plynie podpriemerný a nedostatočný objem financií. V roku 2020 Slovensko vynaložilo  
na vedu len 0,92 percenta HDP (počas ôsmich rokov bola oscilácia výdavkov okolo 0,8 %), pričom priemer Európskej  
únie je 2,32 percenta HDP. Pre porovnanie, Česká republika v posledných rokoch dosiahla nárast výdavkov na túto  
oblasť a v roku 2020 sa ustálili na 2 % HDP1. Lisabonská stratégia EÚ pritom stanovila štátom únie ako cieľ vynaložiť  
na oblasť VaV 3 % HDP.  
Avšak len celkový objem investícií, resp. pomer vynaloženého percenta HDP, nie je automaticky zárukou kvality vedo-  
mostnej spoločnosti. Príkladom sú niektoré krajiny Európskej únie (Rakúsko, Holandsko)2, ktoré aj napriek investíciám  
nižším ako priemer EÚ produkujú excelentné vedecké výstupy. Za základné výstupy sa považujú vedecké publikácie ako  
výstup základného výskumu a patenty ako produkt aplikovaného výskumu. Aktuálne sa SR radí v počte vyprodukova-  
ných publikácií (viac ako 20 v pomere na 1 000 obyvateľov), na 21. miesto v EÚ. Kritériom hodnotenia vedeckej vý-  
znamnosti postavenia je nielen kvantita vedeckých publikácií, ale najmä ich kvalita, ktorá sa meria napr. počtom publikácií  
v karentovaných časopisoch. V oblasti tvorby intelektuálnych aktív, za ktoré sa považujú rôzne formy ochrany duševného  
vlastníctva (prihlášky patentov PCT, žiadosti o udelenie ochranných známok) je SR zaraďovaná k málo aktívnym krajinám.  
Na Európskom patentovom úrade bola úspešnosť slovenských žiadostí na úrovni 81 %, a zo 7,7 žiadostí na milión oby-  
vateľov bolo za patenty uznaných 6,24 z nich.  
NKÚ SR dlhodobo poukazuje na chýbajúcu štátnu vednú politiku a potrebu zmapovania výskumnej infraštruktúry.  
Na Slovensku sa nevykonáva žiadna aktivita zameraná na reformu financovania vedy a výskumu. K hlavným úlohám  
Rady vlády SR pre vedu, techniku a inovácie patrí prerokúvanie a posudzovanie najmä koncepčných, legislatívnych,  
strategických a finančných zámerov z oblasti vedy a techniky a z oblasti inovácií, predkladaných na rokovanie vlády alebo  
orgánom Európskej únie a medzinárodným organizáciám. Na rozdiel od Rady pro výzkum, vývoj a inovace ČR, ktorej  
zo štatútu3 priamo vyplýva v prvom rade príprava Národnej politiky výskumu a vývoja v spolupráci s relevantnými  
ministerstvami a v rade druhom kontrola jej realizácie.  
Nemenej dôležitý – ako precízne pomenovanie zámerov a cieľov výskumu a vývoja v SR – je aj efektívny systém  
financovania. Slovenská republika, podľa platnej legislatívy na financovanie výskumu a vývoja z prostriedkov štátneho  
rozpočtu, uplatňuje inštitucionálne a súťažné financovanie. Inštitucionálne financovanie sa delí na financovanie pre-  
vádzky SAV a na financovania vedy a techniky na vysokých školách prostredníctvom VEGA. Oblasť súťažného financo-  
vania sa realizuje prostredníctvom grantových výziev APVV, ďalej zo štátnych programov, štrukturálnych fondov EÚ a  
z rezortných dotácií na výskum, vývoj a inovácie.  
Zdroj Eurostat - R&D expenditure in the EU at 2.3% of GDP in 2020.  
1
:
2 Zdroj: Eurostat - Patent applications to the European patent office.  
3
Zdroj: Statut Rady pro výzkum, vývoj a inovace  
.
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obe formy financovania boli predmetom kontroly NKÚ SR, ktorý preveril proces výberu projektov a riadenia prideľo-  
vania finančných prostriedkov na projekty, vrátane preverenia vnútorného kontrolného systému v tejto oblasti v  
Agentúre na podporu výskumu a vývoja a na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR – VEGA. Kontrolovaným  
obdobím boli roky 2018 až 2020.  
Agentúra pre podporu výskumu a vývoja  
V postupe hodnotenia návrhu projektu pre rok 2017, ktorý bol prílohou výziev, bola stanovená možnosť, že odborová  
rada môže zmeniť hodnotenie projektu v porovnaní s hodnotením posudzovateľov maximálne o +/-5 bodov. Pri hodnotení  
štyroch projektov, predložených na základe výzvy z roku 2017, túto povinnosť odborová rada nedodržala. Odborová rada  
pri všetkých štyroch projektoch neodporučila poskytnúť finančné prostriedky z dôvodu nedostatku finančných pro-  
striedkov. Prostriedky neboli v žiadnom z uvedených prípadov poskytnuté v rozpore s odporúčaním odborovej rady.  
V prípade dostatku finančných prostriedkov nie je vylúčené, že by mohli byť finančné prostriedky na tieto projekty poskyt-  
nuté.  
V rokoch 2018 a 2019 bola v postupe hodnotenia projektu doplnená povinnosť – „V prípade, že odborová rada zmení  
priemerné bodové hodnotenie o viac ako +/- 5 bodov, musí predmetné rozhodnutie dôkladne a jednoznačne zdôvodniť“.  
Pri hodnotení 13 projektov predložených na základe výziev z roku 2018 a 2019 boli odborovou radou vykonané zmeny  
bodového hodnotenia projektov o viac ako +/- 5 bodov v porovnaní s hodnotením nezávislých posudzovateľov,  
čo vo dvoch prípadoch znamenalo preradenie projektu z 3. skupiny do 1. skupiny, odporučenie odborovej rady poskytnúť  
finančné prostriedky a následné poskytnutie prostriedkov v súlade s odporúčaním odborovej rady.  
Systém hodnotenia projektov, ktorý umožňuje odborovej rade preradiť projekt bez obmedzenia do inej skupiny ako tej,  
ktorá je výsledkom hodnotenia posudzovateľov projektu, vytvára priestor pre subjektívne rozhodovanie odborovej rady  
o prideľovaní finančných prostriedkov na projekty VaV, t. j. nie je zárukou objektívnosti a transparentnosti4 prideľovania  
prostriedkov na projekty VaV.  
NKÚ SR týmto zistením poukazuje na interné podmienky a postupy umožňujúce výraznú mieru subjektivizmu,  
spočívajúcu v hodnotení žiadostí zásadne rozdielnym spôsobom od zákonom požadovaných posudkov vypraco-  
vaných domácimi alebo zahraničnými odborníkmi, čím sa vytráca zámer zákonodarcu vytvoriť čo najobjektívnej-  
šie podklady pre hodnotenie žiadostí odborovým orgánom aj na základe externých posudkov.  
V opačnom prípade, zákonodarca by nemal v úmysle ustanoviť povinnosť zabezpečenia najmenej dvoch externých po-  
sudkov, ale ponechal by rozhodovaciu právomoc založenú výlučne na interných podmienkach a postupoch vytvorených  
poskytovateľom bez potreby objektivizácie založenej na externých posudkoch. Takýmto spôsobom by sa však znížila  
miera významnosti a potreby zabezpečenia externých posudkov pre posúdenie žiadostí.  
Zákonodarca z hľadiska zníženia miery subjektívnosti externých posudzovateľov umožňuje poskytovateľovi zabezpečiť  
nielen zákonné minimum – dva externé posudky, ale aj viac posudkov, ktoré práve majú slúžiť pre čo najobjektívnejšie  
posudzovanie žiadostí odborovým orgánom.  
NKÚ SR poukazuje svojim kontrolným zistením na potrebu minimalizácie prvkov subjektívnosti v rámci nastavených inter-  
ných kritérií na posudzovanie žiadostí a na zníženie vplyvu externých posudkov na posúdenie žiadostí, ktoré v takomto  
prípade znamená nenaplnenie účelu a zmyslu zákona.  
Agentúra taktiež neuplatňovala voči príjemcom zmluvnú pokutu za nepredkladanie monitorovacích správ, a tým  
nepostupovala v súlade so zákonom o pohľadávkach štátu. Išlo o nesplnenie si zmluvnej povinnosti u 24 ukončených  
projektov za rok 2017 a u 21 ukončených projektov za rok 2018.  
Vedecká grantová agentúra MŠVVaŠ SR  
Vedenie ministerstva so zámerom presunúť agendu VEGA pod APVV, k 1. marcu 2021 pristúpilo k zníženiu počtu  
štátnych zamestnancov vykonávajúcich agendu VEGA a to bez analýzy a potvrdenia potreby efektívnosti a opodstatne-  
nosti tejto zmeny, čím sa fungovanie VEGA dostalo do kritického stavu.  
Zmeny s potenciálnym rizikom boli identifikované aj v procese hodnotenia projektov. Do marca 2021 vedúci pro-  
jektu zodpovedal za zaradenie návrhu projektu do príslušnej komisie podľa špecializácie odboru, prípadne podľa  
4 Za transparentný sa na účely kontroly považuje taký stav alebo konanie, ktoré možno charakterizovať ako otvorené, zrozumiteľné a  
včas poskytujúce všetky podstatné informácie tak, aby najvýraznejšou vlastnosťou konania alebo stavu bola široká dostupnosť pre  
pozorovateľov alebo účastníkov, a zároveň úplná absencia akéhokoľvek skrývania, resp. konania z dôvodu subjektívneho záujmu.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
prevažujúcej problematiky v interdisciplinárnych projektoch. Od marca 2021 sú návrhy projektov posudzované komi-  
siami, či patria do príslušnej komisie, ktorú si navrhol vedúci projektu, a následne aj preraďované. Kontrola NKÚ upo-  
zorňuje, že zmenou pravidiel VEGA možno od marca 2021 očakávať sťažnosti a podnety týkajúce sa preraďovania  
projektov do inej komisie. Uvedené zmeny majú za následok, že pri niektorých projektoch vzniká taká nejednoznačnosť  
v preraďovaní, ktorá spôsobuje stav, že ani nová navrhnutá komisia nesúhlasí s preradením, lebo sa domnieva, že projekt  
nepatrí do jej pôsobnosti. Navyše s tým nemusí súhlasiť ani vedúci projektu, čo však spôsobuje následné vyradenie žia-  
dosti v 1. kole hodnotenia. Takto nastavený mechanizmus porušuje pravidlá transparentnosti hodnotenia projektov  
tým, že vytvára priestor pre nespravodlivé vyradenie žiadosti už v prvom kole. K vyradeniu žiadosti by mohlo  
dôjsť aj cielene.  
Preverením vnútorného kontrolného mechanizmu pre oblasť hodnotenia, resp. posudzovania projektov bola pre-  
ukázaná jeho nefunkčnosť, keďže odbor kontroly ministerstva za kontrolované obdobie nevykonal žiadne finančné kon-  
troly na mieste.  
APVV a VEGA nedisponujú žiadnym elektronickým procesom na overovanie duplicity projektov. IS pre všetky  
agentúry podporujúce VaV, ktorý umožní zjednotiť a zrýchliť posudzovanie a hodnotenie projektov, by mal v budúcnosti  
zabezpečiť Úrad vlády SR v súlade s Plánom obnovy a odolnosti SR.  
V kontexte zistení NKÚ SR konštatuje, že systém prideľovania finančných prostriedkov na výskum a vývoj v SR  
obsahuje prvky neobjektívnosti a netransparentnosti, ktoré vytvárajú priestor pre uplatnenie subjektivizmu pri  
rozhodovaní a neúčinné vynakladanie verejných prostriedkov.  
Počas kontroly NKÚ SR zaregistroval snahu, resp. zámer o začlenenie VEGY do agendy APVV, čo nepriamo vyplýva zo  
zníženia počtu zamestnancov vykonávajúcich agendu VEGA. Konsolidácia, štandardizácia a zjednodušenie procesov  
v grantových agentúrach, okrem iného, implicitne vyplýva aj z Plánu obnovy a odolnosti SR, ktorý je komplexnou  
odpoveďou EÚ na dôsledky krízy spojenej s pandémiou COVID-19. Jeho cieľom je prostredníctvom reforiem a posilnenia  
financovania zlepšiť úroveň výskumu a vývoja a inovačný potenciál Slovenska s dopadom na posilnenie konku-  
rencieschopnosti SR. Hlavnou prioritou plánu obnovy je posilnenie a profesionalizácia nadrezortnej koordinácie politiky  
výskumu a inovácií a vyriešenie súčasnej roztrieštenosti a nekoncepčnosti jej riadenia s nedostatočnými väzbami na eko-  
nomickú a spoločenskú prax. Dlhodobým cieľom je vybudovanie modernej a konkurencieschopnej ekonomiky. Špecific-  
kým cieľom je stimulácia súkromnej participácie na výskume, vývoji a inováciách; merané cez zvýšenie súkromných vý-  
davkov na výskum a vývoj na 0,6% hrubého domáceho produktu (HDP) (2024) pri celkových výdavkoch 1,2% HDP.  
NKÚ SR odporúča Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR:  
Vypracovať reformný model výkonu agend APVV a VEGA, tak aby model umožňoval efektívne riadenie systému  
financovania podporných schém v oblasti vedy, výskumu, vývoja a inovácii v SR.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1. ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola vykonaná podľa Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2021. Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť  
transparentnosť prideľovania finančných prostriedkov na projekty – výskum a vývoj, v Agentúre na podporu výskumu a vý-  
voja a na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR – VEGA.  
Predmet kontroly:  
1. Analýza postupov riadenia prideľovania finančných prostriedkov  
2. Dodržanie postupov a procesov pri výbere projektov  
3. Vnútorný kontrolný systém  
Základný výskum je systematická tvorivá činnosť, ktorej hlavným cieľom je získavanie nových poznatkov bez ohľadu na  
možnosti ich priameho praktického využitia.  
Vývoj je systematická tvorivá činnosť v oblasti vedy a techniky, využívajúca zákonitosti a poznatky získané prostredníc-  
tvom výskumu alebo vychádzajúce z praktických skúseností pri tvorbe nových materiálov, výrobkov, zariadení, systémov,  
metód a procesov, alebo ich zlepšení.  
2 RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
2.1 ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
Kontroly boli realizované v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). K metódam a technikám, ktoré  
boli uplatnené v priebehu kontrol patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov,  
preskúmanie predložených dokladov a súvisiacej dokumentácie, analýza a iné. Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 až  
2020, v prípade vecných súvislostí aj obdobia predchádzajúce a nasledujúce.  
2.2 VÝKON KONTROLY  
Výkon kontrol bol nepriaznivo ovplyvnený epidemickou situáciou a prijatými opatreniami v súvislosti s COVID-19. Prejavilo  
sa to v obmedzení možnosti priamej komunikácie so zamestnancami kontrolovaných subjektov, zodpovednými za kontro-  
lované oblasti.  
Kontrolou boli potvrdené niektoré z rizík, ktoré NKÚ SR identifikoval pri príprave kontrol; zistenia boli nasledovné:  
Netransparentný postup riadenia prideľovania finančných prostriedkov na projekty VaV –  
v procese riadenia prideľovania finančných prostriedkov VaV boli pri oboch agentúrach identifikované rezervy  
v oblasti transparentnosti a objektívnosti systému.  
Neúčinný vnútorný kontrolný systém –  
v oboch prípadoch možno hodnotiť systém vnútornej kontroly pre oblasť prideľovania finančných prostriedkov  
ako neefektívny, resp. v prípade VEGA neúčinný.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
Poskytovanie finančných prostriedkov zo ŠR na výskum a vývoj je v podmienkach SR legislatívne upravené predovšetkým  
zákonom č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja. Financovanie sa uskutočňuje nenávratne  
prostredníctvom kapitoly MŠVVaŠ SR, a to účelovou formou na základe súťaže – prostredníctvom APVV, či inštitucionál-  
nou formou – prostredníctvom VEGA.  
Agentúra na podporu výskumu a vývoja  
Hlavným poslaním APVV je okrem podpory špičkového základného výskumu aj podpora aplikovaného výskumu a vývoja  
vo všetkých odboroch vedy a techniky, vrátane interdisciplinárneho a multidisciplinárneho výskumu, ktorý uskutočňuje  
sektor vysokých škôl, štátny sektor, podnikateľský a neziskový sektor i fyzické osoby v intenciách živnostenského zákona.  
Agentúra, ako rozpočtová organizácia MŠVVaŠ SR, poskytuje finančné prostriedky na základe žiadosti predloženej žia-  
dateľom k príslušnej verejnej výzve na predkladanie žiadostí, vyhlásenej agentúrou (súťažná forma financovania). APVV  
podporila v roku 2020 projekty finančnými prostriedkami spolu vo výške viac ako 39 mil. eur. Celkovo poskytla  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
agentúra v kontrolovanom období na riešenie projektov viac ako 116 mil. eur. NKÚ SR prekontroloval, v rámci vybratej  
vzorky projektov APVV, poskytnuté finančné prostriedky celkovo v sume 4 637 131 eur.  
Poskytnutie finančných prostriedkov na riešenie projektov schvaľuje rada agentúry maximálne na štyri roky. Rada agentúry  
pravidelne raz za rok vyhodnocuje riešenie podporených projektov formou priebežných a záverečných správ alebo opo-  
nentúr. Na základe toho sa rozhoduje o ďalšom financovaní projektov. Prenos finančných prostriedkov, ktoré neboli k 31.  
decembru daného rozpočtového roka vyčerpané, nebol povolený.  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR – Vedecká grantová agentúra  
VEGA sa zameriava na podporu kvalitného základného výskumu vo všetkých odboroch vedy a techniky. Poskytuje tak  
platformu na sústredenie riešiteľských kapacít a finančných prostriedkov vysokých škôl a organizácií SAV a vytvára pries-  
tor na reálnu možnosť integrácie mladej generácie doktorandov a postdoktorandov do výskumného procesu prostredníc-  
tvom projektov VEGA. Pozitívne vnímaným atribútom projektov VEGA je integrácia riešiteľov z obidvoch akademic-  
kých rezortov do spoločných projektov.  
Administratívno-koordinačnú činnosť VEGA pre oblasť vysokých škôl vykonával správca agendy na sekcii vedy a techniky  
ministerstva. Vedenie ministerstva so zámerom presunúť agendu VEGA pod APVV k 1. marcu 2021 pristúpilo k zníženiu  
počtu štátnych zamestnancov vykonávajúcich agendu VEGA bez analýzy a potvrdenia potreby efektívnosti a opodstatne-  
nosti tejto zmeny, čím sa fungovanie VEGA dostalo do kritického stavu.  
V roku 2020 vynaložila VEGA na financovanie projektov finančné prostriedky vo výške 16,8 mil. eur (z toho 12,3 mil.  
eur MŠVVaŠ SR a 4,5 mil. eur SAV). V kontrolovanom období bol súhrn VEGou poskytnutých finančných prostriedkov  
viac ako 34 mil. eur. Preverená bola vybratá vzorka projektov VEGA v súhrnnej hodnote poskytnutých finančných pro-  
striedkov 154 014 eur.  
Dotácia pridelená na riešenie projektov VEGA v rezorte školstva je vyčlenená zo štátneho rozpočtu ako inštitucionálna  
forma podpory výskumu a vývoja. MŠVVaŠ SR poskytovalo dotáciu v kategórii bežných výdavkov. Dotácia bola posky-  
tovaná aj na spoločné projekty zo schváleného štátneho rozpočtu na programovom prvku rozpočtovania „Úlohy základ-  
ného výskumu na vysokých školách iniciované riešiteľmi“.  
MŠVVaŠ SR každoročne určuje výšku dotácie na riešenie projektov v závislosti od celkovej výšky finančných prostriedkov  
vyčlenených na tento účel, od počtu pokračujúcich a nových projektov a od výšky ich plánovaných finančných požiadaviek  
na príslušný rok. Pri výpočte dotácie na projekt dochádza k postupnému kráteniu finančných prostriedkov v závislosti od  
poradia v rebríčku úspešnosti, určenom po hodnotiacom procese orgánmi VEGA, a súčasne sa zohľadňuje aj vyrovnanosť  
miery financovania požiadaviek medzi novými a pokračujúcimi projektmi v aktuálnom roku a podľa možností aj v medzi-  
ročnom porovnaní. Všetky tieto parametre majú vplyv na konečný počet financovaných projektov.  
Na začiatku roka sekcia financovania uzatvárala dotačné zmluvy s jednotlivými verejnými vysokými školami na program  
077 a na jednotlivé podprogramy bez určenej výšky finančných prostriedkov na projekty VEGA. Ministerstvo uzatváralo  
dodatky k predmetným zmluvám s jednotlivými verejnými vysokými školami a na ich základe boli prideľované finančné  
prostriedky na projekty VEGA. Všetky zmluvy, vrátane dodatkov, boli zverejňované v centrálnom registri zmlúv.  
Ministerstvo poskytovalo na riešenie projektov len finančný príspevok, zvyšnú časť nákladov projektov si hradila verejná  
vysoká škola z iných zdrojov. Pretože projekty boli rozvrhnuté na dva až štyri roky, zostatok nevyčerpanej dotácie k 31.  
decembru v danom roku mohli verejné vysoké školy použiť v nasledujúcich rokoch počas trvania projektu.  
Výška finančných prostriedkov realizovaných projektov spolu (začatých, prebiehajúcich a ukončených) za prí-  
slušné roky kontrolovaného obdobia za APVV a VEGA je uvedená v grafe č. 1 a porovnanie na základe počtu  
projektov v grafe č. 2.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf č. 1: Prehľad finančných prostriedkov na realizované projekty; graf č. 2: Prehľad počtu projektov za obe agentúry  
APVV a VEGA sú organizácie postavené na úplne odlišnom právnom základe, s iným poslaním, úlohami a cieľo-  
vými skupinami a s odlišnými zdrojmi financovania. APVV, ako národná výskumná agentúra, je zameraná na riešenie  
priorít výskumu, vývoja a inovácií v SR, má teda úplne iné celospoločenské postavenie než VEGA s vnútrorezortným me-  
chanizmom prerozdeľovania dotácie len pre verejné vysoké školy. Počet projektov v APVV je síce nižší než vo VEGA, ale  
s vyššími pridelenými finančnými prostriedkami na projekty.  
3.1 TRANSPARENTNOSŤ VÝBERU A HODNOTENIA PROJEKTOV  
Agentúra na podporu výskumu a vývoja  
Na riešenie projektov VaV v jednotlivých skupinách odborov vedy a techniky agentúra v každom roku kontrolovaného  
obdobia vyhlásila všeobecnú výzvu na predkladanie žiadostí. V uvedenom období bolo zaregistrovaných 2 385 žiadostí  
(730 podporených) s celkovou požadovanou sumou podpory 447 325 021 eur. Z nich bolo podporených 30,6 % žiadostí,  
s podporenou sumou 26,2 %. Podľa odborov vedy a techniky mali 31,87-percentné zastúpenie technické vedy, 21,26-  
percentné prírodné vedy. Najmenší počet – 5,53 % mali projekty zastúpené v odbore humanitné vedy. Predložené projekty  
(žiadosti), ktoré spĺňali technické a formálne podmienky uvedené vo výzve, boli ďalej hodnotené.  
Dvojstupňové hodnotenie spočívalo v tom, že pred samotným hodnotením v odborových radách boli v rámci prvého  
stupňa hodnotenia ku každej žiadosti zabezpečené dva posudky vypracované domácimi alebo zahraničnými odborníkmi.  
Druhý stupeň hodnotenia vykonával odborný orgán agentúry – odborové rady. Posudzovanie projektov bolo vykoná-  
vané na základe piatich hodnotiacich kritérií, uvedených vo výzve. Následne jednotlivé odborové rady na svojich zasad-  
nutiach hodnotili každý projekt samostatne; konsenzuálny výsledok, odsúhlasený nadpolovičnou väčšinou všetkých čle-  
nov rady, bol premietnutý do hodnotiacej správy návrhu projektu.  
V postupe hodnotenia návrhu projektu pre rok 2017, ktorý bol prílohou výziev, bola stanovená možnosť, že odborová rada  
môže zmeniť hodnotenie projektu v porovnaní s hodnotením posudzovateľov maximálne o +/-5 bodov. V rokoch 2018 a  
2019 bola v postupe hodnotenia projektu doplnená povinnosť – „V prípade, že odborová rada zmení priemerné bodové  
hodnotenie o viac ako +/- 5 bodov, musí predmetné rozhodnutie dôkladne a jednoznačne zdôvodniť“.  
Pri hodnotení štyroch projektov predložených na základe výzvy z roku 2017 odborová rada nedodržala povinnosť maxi-  
málnej zmeny hodnotenia projektov maximálne o +/- 5 bodov. Odborová rada pri všetkých štyroch projektoch neodporu-  
čila poskytnúť finančné prostriedky z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov. Prostriedky neboli v žiadnom z  
uvedených prípadov poskytnuté v rozpore s odporúčaním odborovej rady.  
Pri hodnotení 13 projektov predložených na základe výziev z roku 2018 a 2019 boli odborovou radou vykonané zmeny  
bodového hodnotenia projektov o viac ako +/- 5 bodov, čo v dvoch prípadoch znamenalo: preradenie projektu z 3.  
skupiny do 1. skupiny, odporučenie odborovej rady poskytnúť finančné prostriedky a následné poskytnutie prostriedkov  
v súlade s odporúčaním odborovej rady. Systém hodnotenia projektov, ktorý umožňuje odborovej rade preradiť projekt  
bez obmedzenia do inej skupiny než tej, ktorá je výsledkom hodnotenia posudzovateľov projektu, vytvára priestor pre  
subjektívne rozhodovanie odborovej rady o prideľovaní finančných prostriedkov na projekty VaV, t. j. nie je zárukou objek-  
tívnosti a transparentnosti prideľovania prostriedkov na projekty VaV.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR týmto zistením poukazuje na interné podmienky a postupy umožňujúce výraznú mieru subjektivizmu,  
spočívajúcu v hodnotení žiadostí zásadne rozdielnym spôsobom od zákonom požadovaných posudkov vypraco-  
vaných domácimi alebo zahraničnými odborníkmi, čím sa vytráca zámer zákonodarcu vytvoriť čo najobjektív-  
nejšie podklady pre hodnotenie žiadostí odborovým orgánom aj na základe externých posudkov.  
V opačnom prípade, zákonodarca by nemal v úmysle ustanoviť povinnosť zabezpečenia najmenej dvoch externých po-  
sudkov, ale ponechal by rozhodovaciu právomoc založenú výlučne na interných podmienkach a postupoch vytvorených  
poskytovateľom bez potreby objektivizácie založenej na externých posudkoch. Takýmto spôsobom by sa však znížila  
miera významnosti a potreby zabezpečenia externých posudkov pre posúdenie žiadostí.  
Zákonodarca z hľadiska zníženia miery subjektívnosti externých posudzovateľov umožňuje poskytovateľovi zabezpečiť  
nielen zákonné minimum – dva externé posudky, ale aj viac posudkov, ktoré práve majú slúžiť pre čo najobjektívnejšie  
posudzovanie žiadostí odborovým orgánom.  
NKÚ SR poukazuje svojim kontrolným zistením na potrebu minimalizácie prvkov subjektívnosti v rámci nastavených inter-  
ných kritérií na posudzovanie žiadostí a na zníženie vplyvu externých posudkov na posúdenie žiadostí, ktoré v takomto  
prípade znamená nenaplnenie účelu a zmyslu zákona.  
Mnohé projekty, aj keď spĺňali požiadavky, neboli podporené pre nedostatok financií.  
Prijatím jednotného systému na zadávanie údajov do centrálneho informačného portálu bol zo strany APVV splnený  
hlavný cieľ implementácie IS APVV – vytvorenie moderného prostredia slúžiaceho na prideľovanie financií zo štátneho  
rozpočtu pre projekty výskumu a vývoja na Slovensku. Financie sú prideľované na základe vyhlasovaných výziev a sú-  
časťou systému sú podporné moduly pre sledovanie celého životného cyklu projektov – od podaných žiadostí až po zá-  
verečné hodnotiace správy o projektoch. Systém tiež slúži na uverejňovanie vybraných údajov na internetovej stránke  
zákazníka a na podporu jeho ostatných procesov.  
Agentúra nedisponuje žiadnym elektronickým procesom na overovanie duplicity projektov. Nový IS pre všetky  
agentúry podporujúce VaV, ktorý umožní zjednotiť a zrýchliť posudzovanie a hodnotenie projektov, by mal v budúcnosti  
zabezpečiť Úrad vlády SR v súlade s Plánom obnovy a odolnosti SR.  
NKÚ SR poukazuje na riziko nezabezpečenia efektívneho a účinného riadenia v zmysle zákona o finančnej kontrole,  
keďže žiadny riaditeľ vymenovaný od roku 2014 do júna 2021 nevykonával svoju funkciu celé štvorročné funkčné obdobie,  
najdlhšie vedenie trvalo 22 mesiacov.  
Agentúra nevedela preukázať bezúhonnosť členov predsedníctva a členov rady, pričom bezúhonnosť členov je  
stanovená v zákone o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja.  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR – Vedecká grantová agentúra  
V kontrolovanom období MŠVVaŠ SR zverejňovalo na svojej webovej stránke výzvy na podávanie žiadostí o dotácie na  
nové projekty vždy do konca apríla daného roka, so začiatkom ich riešenia v nasledujúcom roku. V kontrolovanom období  
bolo zaregistrovaných 2 444 žiadostí s celkovou požadovanou sumou podpory 133 269 028 eur. Z nich bolo podporených  
1 131 žiadostí v celkovej sume 10 160 000 eur. Podľa odborov vedy a techniky mali 27,76-percentné zastúpenie spolo-  
čenské vedy a 22,52-percentné technické vedy. Najnižšie zastúpenie mali projekty v odbore pôdohospodárske vedy, a to  
v objeme 9,28 %.  
Vedúci projektov, na základe výzvy, podávali žiadosti o poskytnutie dotácie do jednej z 13 komisií, podľa špecializácie  
projektu, po predchádzajúcom súhlase vedenia verejnej vysokej školy. Do marca 2021 vedúci projektu zodpovedal za  
zaradenie návrhu projektu do príslušnej komisie podľa špecializácie odboru, prípadne podľa prevažujúcej problematiky  
v interdisciplinárnych projektoch. Od marca 2021 sú návrhy projektov posudzované komisiami; či patria do prísluš-  
nej komisie, ktorú si navrhol vedúci projektu, a následne aj preraďované.  
Kontrola NKÚ upozorňuje, že zmenou pravidiel VEGA od marca 2021, možno očakávať sťažnosti a podnety týka-  
júce sa preraďovania projektov do inej komisie. Uvedené zmeny majú za následok, že pri niektorých projektoch vzniká  
taká nejednoznačnosť v preraďovaní, ktorá spôsobuje stav, že ani nová navrhnutá komisia nesúhlasí s preradením, lebo  
sa domnieva, že projekt nepatrí do jej pôsobnosti. Navyše s tým nemusí súhlasiť ani vedúci projektu, čo však spôsobuje  
následné vyradenie žiadosti v 1. kole hodnotenia. Takto nastavený mechanizmus porušuje pravidlá transparentnosti  
hodnotenia projektov tým, že vytvára priestor pre nespravodlivé vyradenie žiadosti už v prvom kole. K vyradeniu  
žiadosti by mohlo dôjsť aj cielene.  
Jednotlivé komisie vykonávali, podľa pravidiel VEGA, vstupné a záverečné hodnotenie projektov. Vstupné hodnotenie sa  
vykonávalo v dvoch výberových kolách. V prvom kole sa posudzovala predovšetkým príslušnosť projektov k základnému  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
výskumu. V druhom kole projekty posudzovali hodnotitelia z externého prostredia (minimálne jeden zo zahraničia), ktorí  
vypracovali odborné posudky.  
Pri kontrole žiadostí o dotácie, podané v roku 2021 so začiatkom riešenia projektov v roku 2022, NKÚ SR zistil, že žiada-  
telia v žiadostiach o dotáciu uvádzali časť textu len v anglickom jazyku, čo nebolo v súlade s ustanovením zákona  
o štátnom jazyku. Túto možnosť podávania časti projektov VEGA len v anglickom jazyku schválilo v decembri 2020 na  
svojom zasadnutí rozšírené predsedníctvo VEGA. Predmetná úprava môže v budúcnosti vykazovať prvok diskriminač-  
ného charakteru vo vzťahu k externým posudzovateľom, pretože nie sú povinní ovládať anglický jazyk.  
Projekty anonymne hodnotili členovia jednotlivých komisií, ktorí sa zameriavali predovšetkým na ich obsahovú stránku.  
Na základe prideľovania bodov jednotlivým projektom sa zostavil rebríček úspešnosti podľa kvality projektov v jednotlivých  
komisiách, ktorý bol rozhodujúci pri schválení financovania, resp. nepridelenia dotácie.  
Prevažná časť administratívnej činnosti VEGA sa realizovala prostredníctvom systému e-VEGA, určeného pre vedúcich  
projektov, členov komisií VEGA, posudzovateľov projektu, ako aj správcov agendy VEGA.  
Hodnotenie projektov prebiehalo v súlade s pravidlami VEGA, pričom externé oponentské posudky slúžili ako  
podklad na hodnotenie príslušnou komisiou. Každá komisia VEGA posudzovala projekty v kontexte všetkých  
prijatých žiadostí v danej komisii, pričom výsledné bodové hodnotenia boli výsledkom tajného hlasovania všet-  
kých členov príslušnej komisie.  
3.2 SPRÁVY O RIEŠENÍ PROJEKTOV A MONITOROVANIE PROJEKTOV  
Agentúra na podporu výskumu a vývoja  
Rada agentúry pravidelne raz za rok vyhodnocuje riešenie projektov formou priebežných a záverečných správ alebo opo-  
nentúr. Na základe toho sa rozhoduje o ďalšom financovaní. V kontrolovanom období bolo takto zastavené financovanie  
iba jedného projektu a na nedostatočnej úrovni bolo vyhodnotených šesť ukončených projektov. Projekty hodnotené  
pred rokom 2018 s výsledkom „na vynikajúcej úrovni“, boli uverejnené v publikácii Výskumné projekty s vynikajúcou úrov-  
ňou, ktorú agentúra vydáva ku každej ukončenej výzve VaV. V rokoch 2016 až 2018 agentúra vydala tri takéto publikácie.  
APVV v zmluvách o poskytnutí prostriedkov zaviazala príjemcov prostriedkov každoročne po dobu troch po sebe nasle-  
dujúcich rokov predkladať monitorovaciu správu o spoločenských a ekonomických prínosoch výsledkov riešenia projektu.  
Kontrola zistila, že riešitelia si neplnili svoju povinnosť – po ukončení projektov nezasielali monitorovacie správy a agentúra  
neuplatňovala voči nim zmluvné pokuty za nedodržanie tejto povinnosti, čím porušila zákon o pohľadávkach  
štátu.  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR – Vedecká grantová agentúra  
Počas realizácie projektov vedúci projektov každoročne vkladajú do systému e-VEGA správu o finančnom čerpaní pro-  
jektu. Správa o finančnom čerpaní projektu neobsahuje detailné vyčíslenie vynaložených finančných prostried-  
kov, podložených dokladmi. Pri ukončení projektov vedúci projektu vypracováva záverečnú správu za celé obdobie  
riešenia projektu, ktorú komplexne hodnotia členovia príslušnej komisie. Ak komisia vyhodnotí projekt s konštatovaním,  
že tento nesplnil ciele, príslušný vedúci projektu nemôže nasledujúce dva roky požiadať o dotáciu z VEGA na nový projekt.  
Po ukončení projektov ministerstvo ďalší vývoj projektov nemonitorovalo.  
3.3 VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM  
V oblasti financovania vedeckých projektov NKÚ SR upozorňuje na nedostatočné personálne kapacity vnútornej kon-  
troly v APVV, aj vzhľadom na pomerne veľký objem finančných prostriedkov. Kontrola NKÚ SR preverila viac ako 4 %  
finančných prostriedkov z objemu poskytnutých agentúrou na realizáciu projektov. Porušenia finančnej disciplíny sa týkali  
takmer 2 % z celkového objemu skontrolovaných prostriedkov. Vzhľadom na narastajúci objem poskytovaných finanč-  
ných prostriedkov na riešenie projektov je potrebné, pri súčasnom stave systematizovaných miest kontrolórov,  
posilniť odbor vnútornej kontroly.  
NKÚ SR tiež upozorňuje na úplnú absenciu kontroly poskytnutých dotácií VEGA. Odbor kontroly ministerstva nevy-  
konal v kontrolovanom období žiadnu kontrolu použitia finančných prostriedkov u prijímateľov dotácií. Kontrolou NKÚ SR  
sa potvrdilo, že kontrolný mechanizmus ministerstva bol nefunkčný.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolná skupina vykonala kontrolu na vybranej kontrolnej vzorke dvanástich projektov z 20 verejných vysokých škôl, a  
zistila, že z celkového objemu finančných prostriedkov vybranej vzorky (154 014 eur) bol nesúlad so všeobecne záväznými  
predpismi, resp. s internými predpismi jednotlivých verejných vysokých škôl vo výške 20 442 eur, čo znamenalo viac ako  
13-percentnú chybovosť. Najčastejšie nedostatky sa vyskytli v porušení zákona o cestovných náhradách, chyby v záve-  
rečnej správe, čerpanie bežných dotácií na kapitálové výdavky a pod.  
4
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
MŠVVaŠ SR  
Stromová 1  
813 30 Bratislava  
APVV  
Mýtna 23  
811 07 Bratislava  
agentúra@apvv.sk  
| 12