N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
NKÚ SR týmto zistením poukazuje na interné podmienky a postupy umožňujúce výraznú mieru subjektivizmu,
spočívajúcu v hodnotení žiadostí zásadne rozdielnym spôsobom od zákonom požadovaných posudkov vypraco-
vaných domácimi alebo zahraničnými odborníkmi, čím sa vytráca zámer zákonodarcu – vytvoriť čo najobjektív-
nejšie podklady pre hodnotenie žiadostí odborovým orgánom aj na základe externých posudkov.
V opačnom prípade, zákonodarca by nemal v úmysle ustanoviť povinnosť zabezpečenia najmenej dvoch externých po-
sudkov, ale ponechal by rozhodovaciu právomoc založenú výlučne na interných podmienkach a postupoch vytvorených
poskytovateľom bez potreby objektivizácie založenej na externých posudkoch. Takýmto spôsobom by sa však znížila
miera významnosti a potreby zabezpečenia externých posudkov pre posúdenie žiadostí.
Zákonodarca z hľadiska zníženia miery subjektívnosti externých posudzovateľov umožňuje poskytovateľovi zabezpečiť
nielen zákonné minimum – dva externé posudky, ale aj viac posudkov, ktoré práve majú slúžiť pre čo najobjektívnejšie
posudzovanie žiadostí odborovým orgánom.
NKÚ SR poukazuje svojim kontrolným zistením na potrebu minimalizácie prvkov subjektívnosti v rámci nastavených inter-
ných kritérií na posudzovanie žiadostí a na zníženie vplyvu externých posudkov na posúdenie žiadostí, ktoré v takomto
prípade znamená nenaplnenie účelu a zmyslu zákona.
Mnohé projekty, aj keď spĺňali požiadavky, neboli podporené pre nedostatok financií.
Prijatím jednotného systému na zadávanie údajov do centrálneho informačného portálu bol zo strany APVV splnený
hlavný cieľ implementácie IS APVV – vytvorenie moderného prostredia slúžiaceho na prideľovanie financií zo štátneho
rozpočtu pre projekty výskumu a vývoja na Slovensku. Financie sú prideľované na základe vyhlasovaných výziev a sú-
časťou systému sú podporné moduly pre sledovanie celého životného cyklu projektov – od podaných žiadostí až po zá-
verečné hodnotiace správy o projektoch. Systém tiež slúži na uverejňovanie vybraných údajov na internetovej stránke
zákazníka a na podporu jeho ostatných procesov.
Agentúra nedisponuje žiadnym elektronickým procesom na overovanie duplicity projektov. Nový IS pre všetky
agentúry podporujúce VaV, ktorý umožní zjednotiť a zrýchliť posudzovanie a hodnotenie projektov, by mal v budúcnosti
zabezpečiť Úrad vlády SR v súlade s Plánom obnovy a odolnosti SR.
NKÚ SR poukazuje na riziko nezabezpečenia efektívneho a účinného riadenia v zmysle zákona o finančnej kontrole,
keďže žiadny riaditeľ vymenovaný od roku 2014 do júna 2021 nevykonával svoju funkciu celé štvorročné funkčné obdobie,
najdlhšie vedenie trvalo 22 mesiacov.
Agentúra nevedela preukázať bezúhonnosť členov predsedníctva a členov rady, pričom bezúhonnosť členov je
stanovená v zákone o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR – Vedecká grantová agentúra
V kontrolovanom období MŠVVaŠ SR zverejňovalo na svojej webovej stránke výzvy na podávanie žiadostí o dotácie na
nové projekty vždy do konca apríla daného roka, so začiatkom ich riešenia v nasledujúcom roku. V kontrolovanom období
bolo zaregistrovaných 2 444 žiadostí s celkovou požadovanou sumou podpory 133 269 028 eur. Z nich bolo podporených
1 131 žiadostí v celkovej sume 10 160 000 eur. Podľa odborov vedy a techniky mali 27,76-percentné zastúpenie spolo-
čenské vedy a 22,52-percentné technické vedy. Najnižšie zastúpenie mali projekty v odbore pôdohospodárske vedy, a to
v objeme 9,28 %.
Vedúci projektov, na základe výzvy, podávali žiadosti o poskytnutie dotácie do jednej z 13 komisií, podľa špecializácie
projektu, po predchádzajúcom súhlase vedenia verejnej vysokej školy. Do marca 2021 vedúci projektu zodpovedal za
zaradenie návrhu projektu do príslušnej komisie podľa špecializácie odboru, prípadne podľa prevažujúcej problematiky
v interdisciplinárnych projektoch. Od marca 2021 sú návrhy projektov posudzované komisiami; či patria do prísluš-
nej komisie, ktorú si navrhol vedúci projektu, a následne aj preraďované.
Kontrola NKÚ upozorňuje, že zmenou pravidiel VEGA od marca 2021, možno očakávať sťažnosti a podnety týka-
júce sa preraďovania projektov do inej komisie. Uvedené zmeny majú za následok, že pri niektorých projektoch vzniká
taká nejednoznačnosť v preraďovaní, ktorá spôsobuje stav, že ani nová navrhnutá komisia nesúhlasí s preradením, lebo
sa domnieva, že projekt nepatrí do jej pôsobnosti. Navyše s tým nemusí súhlasiť ani vedúci projektu, čo však spôsobuje
následné vyradenie žiadosti v 1. kole hodnotenia. Takto nastavený mechanizmus porušuje pravidlá transparentnosti
hodnotenia projektov tým, že vytvára priestor pre nespravodlivé vyradenie žiadosti už v prvom kole. K vyradeniu
žiadosti by mohlo dôjsť aj cielene.
Jednotlivé komisie vykonávali, podľa pravidiel VEGA, vstupné a záverečné hodnotenie projektov. Vstupné hodnotenie sa
vykonávalo v dvoch výberových kolách. V prvom kole sa posudzovala predovšetkým príslušnosť projektov k základnému
| 10