N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
Počas posledných približne piatich rokov sa opakovane vyskytli prípady, keď most nebol zaradený v niektorom z najhor-
ších stupňov stavebno-technického stavu a napriek tomu došlo k jeho náhlemu kolapsu s následkom okamžitého uzatvo-
renia, resp. výrazného obmedzenia plynulosti premávky. Medzi najviac mediálne známe prípady patria most cez Ružín
v okrese Gelnica s piatym stupňom stavebno-technického stavu v čase udalosti, či pád rímsy na moste v Krivošťanoch
v okrese Michalovce, ktorý bol v stupni IV. Takéto nepredvídané situácie predstavujú dlhodobú komplikáciu každodenného
života obyvateľov v dotknutej oblasti v podobe obchádzok, ktoré predlžujú dochádzanie za prácou či vzdelaním a kompli-
kujú zásobovanie. Súčasne vytvárajú tlak na samosprávny kraj a príslušného správcu, aby bezodkladne hľadal riešenie.
Súčasťou starostlivosti o technický stav mostov je ich kvalitná diagnostika, následná údržba a opravy ale aj sys-
tematická obnova. Samosprávne kraje však podľa zistení NKÚ SR tieto princípy pri starostlivosti o mosty na ces-
tách II. a III. triedy neaplikujú dostatočne. Opakovane sa vyskytli prípady, keď zachytili stav mosta až keď bol
v havarijnom stave. V takom prípade sa most pre možnosť hroziacej katastrofy uzavrel. Vlastníci by mali podľa
NKÚ SR nastaviť systém prehliadok a následných opráv tak, aby k oprave mostov dochádzalo ešte keď sú v lep-
ších stupňoch stavebno-technického stavu a minimalizovali sa tak prípady uzatvárania mostov pre hroziacu ka-
tastrofu.
3.2 ZDROJE NA ZABEZPEČENIE HOSPODÁRENIA S MOSTAMI SÚ NEDOSTATOČNÉ
Chýbajúce ľudské kapacity
V samosprávnych krajoch patrila problematika mostov ako súčasti cestnej infraštruktúry do kompetencie organizačného
útvaru, ktorý mal spravidla do 10 zamestnancov. Predmetom činnosti takéhoto útvaru boli kompetencie samosprávneho
kraja v oblasti dopravy, t. j. prímestská autobusová doprava a úlohy vyplývajúce z cestného zákona vrátane zabezpečenia
výkonu správy ciest II. a III. triedy a mostov na týchto cestách.
V jednotlivých regionálnych správach ciest tvorili zamestnanci, ktorých pracovná náplň sa prevažne týkala mos-
tov, menej ako 2 % celkového počtu zamestnancov. Boli to pracovné pozície s činnosťami kumulovanými s oblasťou
zimnej údržby. Mosty ako výlučnú pracovnú náplň mala približne polovica z tohto počtu zamestnancov, a to najmä v prí-
padoch, keď boli u správcu zriadené mostné čaty.
Pre zisťovanie stavebno-technického stavu mostov sú kľúčoví prehliadkari, teda certifikovaní pracovníci oprávnení vyko-
návať bežné a hlavné prehliadky mostov.
Tie sa musia vykonávať v pravidelných intervaloch, vo vymedzenom čase a na všetkých mostoch. Bežná prehliadka musí
byť vykonaná každý rok, hlavná raz za štyri roky. Okrem týchto prehliadok sa vykonávajú aj mimoriadne prehliadky vyplý-
vajúce z nepredvídateľných udalostí ako sú povodne, následky nehôd, pády či náhle kolapsy mostov špecifickej konštruk-
cie. Prehliadkari zodpovedali za výkon prehliadok v rámci vymedzeného regiónu. Nízke počty prehliadkarov spôsobovali
problémy so zastupiteľnosťou a nahraditeľnosťou. Dlhodobý výpadok jedného prehliadkara mal za následok nevyko-
nanie viac ako 200 prehliadok mostov v regióne.
Problémy s nevykonávaním plánovaných povinných prehliadok mostov kontrolóri NKÚ SR zaznamenali v rôznej
miere vo všetkých krajoch. Okrem toho identifikovali prípady, keď záznamy z vykonaných prehliadok neboli vložené
v informačnom systéme vôbec, alebo s výrazným aj viacročným oneskorením.
NKÚ SR v rámci kontrolnej akcie zisťoval medzi prehliadkarmi formou dotazníkov možnosti zlepšenia systému prehliadok
mostov. Z doručených odpovedí vyplýva, že prehliadky umožňujú v dostatočnej miere vizuálne zistiť stav mostov v kom-
binácii s primeraným využitím diagnostických metód. Zároveň je podľa týchto odborných pracovníkov možné zlepšiť výkon
prehliadok mostov v rámci existujúceho systému hospodárenia s mostami najmä prostredníctvom dodatočného technic-
kého vybavenia, či navýšenia počtu prehliadkarov. Všetky bežné aj hlavné prehliadky by tak bolo možné vykonať v stano-
venom čase. Návrhy na zmenu systému hospodárenia s mostami súviseli najmä s potrebou predĺženia obdobia na výkon
prehliadok, či zlepšenia informačného systému zvýšením užívateľskej prívetivosti, zavedením povinnosti vlastníka potvrdiť
výsledok prehliadky, resp. zavedením povinnosti výkonu diagnostiky za vopred stanovených podmienok.
Závery odborníkov z praxe boli takmer identické s názormi akademických odborníkov z Katedry stavebných konštrukcií
a mostov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity. Aj podľa nich kľúčovú rolu pri kontrole spoľahlivosti a zisťovaní sta-
vebno-technického stavu mostov zohráva dohliadacia činnosť, najmä hlavné prehliadky. Nastavenie systému sta-
rostlivosti o mosty cez technické normy a pokyny hodnotia odborníci ako dobré, zmeniť by sa mohli napríklad frekvencie
prehliadok.
Správne nastavený systém starostlivosti o mosty musí mať zabezpečený dostatok personálu, techniky a financií
na všetky činnosti, teda aj na prehliadky, bežné opravy, údržbu aj modernizáciu. Prínosom by podľa NKÚ SR bolo
| 9