Rekonštrukcie, opravy a údržba mostných objektov  
na cestách II. a III. triedy  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK..........................................................................................................................................................3  
ZOZNAM TABULIEK..........................................................................................................................................................3  
ZOZNAM GRAFOV.............................................................................................................................................................3  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA .......................................................................................................................4  
KONTROLNÁ AKCIA .........................................................................................................................................................6  
1
2
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE ....................................................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................6  
2.1 ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA ..................................................................................................................................................6  
2.2 VÝKON KONTROLY ..................................................................................................................................................................6  
2.3 ŠPECIFICKÉ OBLASTI...............................................................................................................................................................6  
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE...........................................................................................................................7  
3.1 STAV MOSTOV SA DLHODOBO ZHORŠUJE HOCI SYSTÉM HOSPODÁRENIA S MOSTAMI JE NASTAVENÝ PODĽA PLATNÝCH PREDPISOV....  
.............................................................................................................................................................................................7  
3.2 ZDROJE NA ZABEZPEČENIE HOSPODÁRENIA S MOSTAMI SÚ NEDOSTATOČNÉ................................................................................9  
3
3.3 INFORMÁCIE O STAVE MOSTOV NIE SÚ VŽDY SPRÁVNE A ÚPLNÉ  
3.4 KONTROLA SPRÁVCOV JE FORMÁLNA A NIE JE ZAMERANÁ NA ODBORNÉ ČINNOSTI .....................................................................11  
3.5 ÚDRŽBA OPRAVY A ANI MODERNIZÁCIA MOSTOV NIE SÚ ÚČINNÉ...............................................................................................12  
, ČO OVPLYVŇUJE NADVÄZUJÚCE PROCESY.................................10  
,
4
5
6
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV......................................................................................................13  
KONTAKT ................................................................................................................................................................13  
PRÍLOHY..................................................................................................................................................................15  
PRÍLOHA Č. 1: PREHĽAD O POČTOCH MOSTOV PODĽA SAMOSPRÁVNYCH KRAJOV A PODĽA SSTUPŇA STAVEBNO-TECHNICKÉHO STAVU...15  
PRÍLOHA Č. 2: PROCESY V SYSTÉME HOSPODÁRENIA S MOSTAMI.......................................................................................................17  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
BA  
VÝZNAM  
Bratislavský kraj  
BB  
Banskobystrický kraj  
KE  
Košický kraj  
ISSAI  
MDV SR  
MF SR  
NKÚ SR  
NR SR  
NR  
Medzinárodné štandardy najvyšších kontrolných inštitúcií  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Nitriansky kraj  
PO  
Prešovský kraj  
TN  
Trenčiansky kraj  
TT  
Trnavský kraj  
ZA  
Žilinský kraj  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Charakteristika mostov podľa stupňa stavebno-technického stavu...............................................................7  
Tabuľka č. 2: Vyhodnotenie účinnosti podľa kritérií NKÚ SR ............................................................................................12  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č. 1: Počty mostov na cestách II. a III. triedy podľa stupňa ich stavebno-technického stavu.......................................8  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Cestnú infraštruktúru na Slovensku hierarchicky tvoria diaľnice, rýchlostné cesty, cesty I., II. a III. triedy a miestne komu-  
nikácie. Táto infraštruktúra bola pôvodne celá vo vlastníctve štátu. V rámci decentralizácie verejnej správy štát časť kom-  
petencií v doprave previedol na samosprávy. Vlastníctvo miestnych komunikácií v intravilánoch obcí vrátane vý-  
konu správy bolo prevedené ako prvé na príslušné obce.  
Cesty II. a III. triedy, vrátane mostných objektov na týchto cestách, dostali v roku 2004 od štátu do vlastníctva samosprávne  
kraje. Štát si ponechal vo vlastníctve diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré spravuje Národná diaľničná spoločnosť, a cesty  
I. triedy, ktoré má v správe Slovenská správa ciest.  
Do roku 2015 bol hlavným zdrojom príjmov samosprávnych krajov na správu cestnej infraštruktúry výnos z dane z motoro-  
vých vozidiel, z ktorej kraje ročne získavali milióny eur. Od roku 2015 po zmene legislatívy prevzal od krajov výber tejto  
dane štát a finančný výpadok kompenzuje samosprávnym krajom zvýšením príjmov z podielových daní. Celková suma fi-  
nančných prostriedkov vynaložených samosprávnymi krajmi na správu ciest v ich vlastníctve v rokoch 2019 a 2020 pre-  
siahla každý rok sumu 190 miliónov eur.  
Analytická štúdia NKÚ SR už v roku 2018 potvrdila zhoršujúci sa stav mostov na cestách II. a III. triedy v rokoch 2013 -  
2016. Na štúdiu nadviazala kontrola NKÚ SR s účelom preveriť nastavenie a spôsob zisťovania stavebno-technického  
stavu mostov ako aj účinnosť systému opráv a údržby mostov na cestách vo vlastníctve samosprávnych krajov v rokoch  
2017 - 2019.  
Na správu ciest vo svojej pôsobnosti si všetkých osem samosprávnych krajov zriadilo alebo založilo regionálne správy ciest.  
Súčasťou cestnej siete, ktorú spravujú, sú aj mosty. Vo všetkých krajoch bola správa mostov nastavená podľa systému  
hospodárenia s mostami v zmysle technických predpisov rezortu MDV SR. Hospodárenie s mostami je definované ako  
súbor vzájomne súvisiacich činností vlastníkov/správcov mostov, ktorých cieľom je zabezpečiť potrebné informácie o mos-  
toch a ich vyhodnotenie pre výber a zostavenie poradia opráv, rekonštrukcií a prestavieb vybraných mostov pre zaistenie  
ich prevádzkovej spôsobilosti a bezpečnosti. Stav mostov, ktorých bolo spolu 5 395, sa zisťoval prostredníctvom prehliad-  
kovej činnosti a diagnostiky. Podľa výsledkov týchto činností boli mosty zaraďované do jedného zo siedmych stupňov  
stavebno-technického stavu od bezchybného po havarijný.  
Kľúčovú pozíciu pri zisťovaní stavebno-technického stavu mostov majú tzv. prehliadkari - certifikovaní zamestnanci  
s príslušným vzdelaním, ktorí môžu vykonávať bežné a hlavné prehliadky mostov. Vzhľadom na ich nízky počet  
a ťažkú zastupiteľnosť predstavuje akékoľvek prerušenie činnosti takéhoto odborného pracovníka na dlhšie obdobie rá-  
dovo v týždňoch výpadok v počte vykonaných prehliadok aj viac ako 200 mostov v príslušnom regióne. Problémy s ne-  
vykonávaním plánovaných povinných prehliadok mostov a nedôsledným evidovaním ich výsledkov v informač-  
nom systéme kontrolóri NKÚ SR zaznamenali v rôznej miere vo všetkých krajoch. V dôsledku toho neboli vždy  
informácie o stave mostov úplné a správne, čo následne ovplyvňovalo aj ďalšie nadväzujúce činnosti, najmä plánova-  
nie a výkon údržby, opráv ale aj rekonštrukcií mostov. NKÚ SR vidí priestor na elimináciu týchto nedostatkov zvýše-  
ním kapacít prehliadkarov alebo efektívnejším využitím existujúcich kapacít formou centralizáciou ich činnosti.  
Takáto centralizácia je možná na základe zmluvnej spolupráce jednotlivých správcov alebo vykonaním úpravy  
technických predpisov v oblasti výkonu prehliadok mostov.  
Podľa výsledkov kontroly sa stav mostov na cestách II. a III. triedy dlhodobo zhoršuje. Počet mostov na cestách  
II. a III. triedy v najlepšom stave klesol za 16 rokov takmer na polovicu z 3 498 na 1 763. Počet mostov v troch  
najhorších stupňoch stavebno-technického stavu vzrástol viac ako dvojnásobne z 486 na 1 154. Správcovia ciest  
v samosprávnych krajoch vykonávajú len nevyhnutnú údržbu a opravy mostov. Činnosť správcov sa sústreďuje na odstrá-  
nenie najhorších stavov v rámci dostupných finančných zdrojov, nie na reálnu potrebu. Pri zachovaní existujúceho prí-  
stupu samosprávnych krajov k správe mostov na cestách II. a III. triedy. bude narastať počet uzávierok mostov ako  
aj nepredvídateľných kolapsov.  
Vlastnícky vzťah samosprávnych krajov k cestám II. a III. triedy a mostom na týchto cestách znamená záväzok uvedený  
majetok zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. Jeho zverenie do správy inej organizácie znamená presun kompetencií a vyč-  
lenenie prostriedkov na zabezpečenie tejto činnosti. Zodpovednosť za plnenie záväzkov však aj v takomto prípade stále  
zostáva na vlastníkovi. NKÚ SR zistil, že samosprávne kraje ako vlastníci mostov kontrolu odbornej činnosti správ-  
cov zanedbávali. Vykonávali len kontrolu prostredníctvom hlavných kontrolórov a zameriavali sa predovšetkým  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
na plnenie rozpočtu, účtovníctvo a výkazníctvo, náležitosti dokladov a analýzu položiek. Kontrolnú činnosť s cieľom  
overiť dodržiavanie systému hospodárenia s mostami, samosprávne kraje ako vlastníci, ani iné kompetentné or-  
gány, nevykonávali. Nemali preto informácie, že správcovia zanedbávajú alebo neplnia časť svojich povinností. Riešením  
je správať sa ako dobrý hospodár a aplikovať v praxi kontrolné mechanizmy vyplývajúce zo systému hospodárenia  
s mostami alebo iné zavedené systémy manažérstva kvality.  
Účinnosť systému opráv, údržby ako aj modernizácie mostov na cestách vo vlastníctve samosprávnych krajov bola vy-  
hodnotená na základe kritérií stanovených NKÚ SR. Samosprávne kraje okrem jedného nemali stanovené dostatočne  
konkrétne a merateľné ciele, ani kritériá a merateľné ukazovatele v oblasti správy mostov. Len v Žilinskom kraji bol systém  
vyhodnotený ako účinný s možnými zlepšeniami. V ostatných siedmych krajoch bol systém vyhodnotený ako neúčinný.  
Dôvodom takého negatívneho vyhodnotenia sú nedostatočne a nedôsledne vykonávané činností v rámci systému hospo-  
dárenia s mostami a zhoršujúci sa stavebno-technický stav mostov v krátkodobom aj v dlhodobom horizonte. Kumulácia  
rôznych finančných zdrojov v podobe vlastných rozpočtových prostriedkov, úverov a eurofondov v rámci jedného kraja sa  
pozitívne prejavuje v intenzívnejšom výkone činností v rámci systému hospodárenia s mostami a tým aj v stabilizácii stavu  
mostov v krátkodobom horizonte. Z dlhodobého hľadiska sa prejavuje nedostatok zdrojov na výkon všetkých činností  
v rámci systému hospodárenia s mostami, osobitne však na systematickú modernizáciu mostov.  
Podľa zistení NKÚ SR na zabezpečenie cyklickej obnovy mostov je pri priemernej životnosti mosta 100 rokov potrebné  
obnovovať každoročne jedno percento všetkých mostov na cestách II. a III. triedy, teda 54 mostov ročne. Je to 2,5-krát  
viac mostov ako sa ročne obnovuje v súčasnosti s využitím všetkých zdrojov financovania. Za kľúčové považuje  
NKÚ SR, že na systematickú dlhodobú obnovu mostov je potrebné využívať všetky dostupné finančné zdroje..  
Pri súčasnom prístupe samosprávnych krajov s aktuálne dostupnými zdrojmi sa bude stále zhoršovať stav mos-  
tov vrátane počtu mostov v havarijnom stave, ktoré je nevyhnutné uzavrieť pre hroziacu katastrofu.  
Náprava zisteného stavu si podľa NKÚ SR vyžaduje prijatie systémového riešenia. Súčasťou riešenia by malo byť  
nielen nastavenie udržateľného spôsobu financovania zo všetkých dostupných zdrojov ale aj úprava procesov  
s využitím skúseností zo zahraničia. Jednou z možností uprav je vytvorenie organizácie podobnej Štátnemu  
fondu dopravnej infraštruktúry v Českej republike.  
Základom pre nastavenie systému hospodárenia s regionálnymi mostami je finančne a organizačne garantovaná každo-  
ročná rekonštrukcia jedného percenta z celkového počtu 5 395 mostov, ktorá sa odvodzuje od priemernej životnosti mosta  
100 rokov. Tá sa musí cyklicky opakovať, keďže stavebno-technický stav mostov sa odsúvaním ich opráv dlhodobo zhor-  
šuje. Systémové riešenie musí zabezpečiť kontinuálne, nemenné a trvalé účelovo viazané príjmy na každoročnú  
obnovu 54 mostov. Takéto nastavenie nových pravidiel si vyžaduje aktívnu účasť štátu pri legislatívnych zmenách sys-  
tému financovania.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
NKÚ SR zaradil do svojho plánu kontrolnej činnosti na rok 2020 kontrolnú akciu „Rekonštrukcie, opravy a údržba mostných  
objektov na cestách II. a III. triedy“. Kontrolná akcia bola vykonaná s využitím výsledkov predbežnej štúdie zameranej  
na efektívnosť vynakladania verejných prostriedkov na výstavbu, opravu a údržbu mostných objektov na cestách  
II. a III. triedy z roku 2017.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť nastavenie a spôsob zisťovania stavebno-technického stavu mostov ako aj účin-  
nosť systému opráv a údržby mostov na cestách vo vlastníctve samosprávnych krajov.  
Predmetom kontrolnej akcie bola správnosť a úplnosť informácií o stavebno-technickom stave mostov a účinnosť  
údržby a opráv mostov.  
Na kontrolnú akciu plynule nadväzuje kontrolná akcia „Rekonštrukcie, opravy a údržba mostov na cestách I. triedy“.  
NKÚ SR po spojení výsledkov oboch kontrol poskytne ucelený pohľad na mosty na cestách I., II. a III. triedy.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrolou bolo preverených všetkých osem samosprávnych krajov ako aj všetkých osem správcov ciest, ktorých si jed-  
notlivé kraje zriadili, resp. založili na výkon správy cestnej infraštruktúry formou rozpočtovej alebo príspevkovej organizá-  
cie, prípadne ako akciovú spoločnosť so 100 % vlastníckym podielom samosprávneho kraja k 31.12.2020.  
Kontrola bola zameraná najmä na nefinančné aspekty – vybrané procesy a postupy spojené s údržbou a opravami mostov  
na cestách II. a III. triedy, ako aj výsledky z krátkodobého a dlhodobého hľadiska. Kontrolovaným obdobím boli roky  
2017 – 2019, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností aj údaje z predchádza-  
júceho a nasledujúceho obdobia, osobitne za rok 2020.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Počas prípravy kontrolnej akcie boli identifikované riziká správnosti a úplnosti údajov o stave mostov a chýbajúcej účin-  
nosti systému opráv a údržby mostov z dôvodu dlhodobo sa zhoršujúceho stavu mostov. Tieto riziká boli rozpracované  
do predmetu kontroly, a boli aj kontrolou potvrdené.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
2.3  
ŠPECIFICKÉ OBLASTI  
Účinnosť nebola vyhodnotená za každý kontrolovaný subjekt samostatne ale spoločne za samosprávny kraj a príslušného  
správcu ako celok. Tento špecifický prístup bol využitý z dôvodu vnútorného rozdelenie kompetencií medzi samosprávny  
kraj ako vlastníka a správcu vykonávajúceho správu ciest vo vlastníctve samosprávneho kraja. Rozdelenie bolo v každom  
kraji osobité nielen pre rôznu právnu subjektivitu správcu a z toho vyplývajúce odlišnosti, ale aj pre mieru nezávislosti  
a rozhodovacej samostatnosti správcu od vlastníka. Takýto prístup umožnil základné porovnanie medzi jednotlivými  
krajmi.  
Preverované boli procesy, pri ktorých nebola primeraná operatívna a podporná evidencia, príp. neboli formalizované vy-  
konávané činnosti. Uvedené potvrdil samotný výkon kontroly, keď odborná činnosť správcov nebola predmetom žiadnej  
externej kontroly a aj samotní správcovia uviedli, že NKÚ SR je prvá inštitúcia, ktorá sa za dobu existencie správcu pre-  
veruje takéto skutočnosti.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
3.1 STAV MOSTOV SA DLHODOBO ZHORŠUJE HOCI SYSTÉM HOSPODÁRENIA S MOSTAMI JE NASTAVENÝ  
PODĽA PLATNÝCH PREDPISOV  
Správa mostov vo všetkých samosprávnych krajoch bola nastavená podľa systému hospodárenia s mostami v zmysle  
technických predpisov rezortu MDV SR. Hospodárenie s mostami je definované ako súbor vzájomne súvisiacich činností  
vlastníkov/správcov mostov, ktorých cieľom je zabezpečiť potrebné informácie o mostoch a ich vyhodnotenie pre výber  
a zostavenie poradia opráv, rekonštrukcií a prestavieb vybraných mostov pre zaistenie ich prevádzkovej spôsobilosti  
a bezpečnosti.  
Každý samosprávny kraj si na výkon správy cestnej infraštruktúry zriadil alebo založil osobitnú organizáciu, pričom  
ku koncu roka 2020 mali tieto organizácie právnu formu rozpočtovej organizácie, príspevkovej organizácie alebo obchod-  
nej spoločnosti. Právna forma správcu priamo ovplyvňovala spôsob financovania aj majetkovú evidenciu mostov, pretože  
rozpočtové a príspevkové organizácie zabezpečujú aj majetkovú a účtovnú evidenciu ciest a mostov. Samosprávne kraje  
evidujú cesty a mosty vo svojom majetku v prípadoch, keď zverili správu ciest obchodným spoločnostiam. Podľa kontrol-  
ných zistení nemala právna forma správcu priamy vplyv na zmeny v stave mostov v jednotlivých regiónoch.  
NKÚ SR zistil, že finančná hodnota pozemkov pod cestnou infraštruktúrou je takmer 54 miliónov eur a tvorí podiel  
18,6 % z celkovej hodnoty pozemkov vlastnených samosprávnymi krajmi. Finančná hodnota ciest a mostov je vyše  
613 miliónov eur a tvorí podiel 43,6 % z celkovej hodnoty stavieb vo vlastníctve samosprávnych krajov. Finančná hod-  
nota stavieb, teda mostov, má hodnotu vyše 86 miliónov eur a tvorí podiel približne 14 % percent hodnoty cestnej  
infraštruktúry.  
Cestná infraštruktúra sa teda významne podieľa na hodnote majetku samosprávnych krajov v položkách pozemky  
a stavby. Preto NKÚ SR poukazuje na nevyhnutnosť nastavenia jasných pravidiel komunikácie medzi samospráv-  
nym krajom a správcom majetku. Súčasne je potrebné zdôrazniť osobitné postavenie správcu cestnej infraštruktúry  
v porovnaní s inými organizáciami v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávneho kraja. Zlý stav majetku v správe iných  
organizácií má dopad predovšetkým na ich činnosť, ale zlý stav cestnej infraštruktúry, osobitne mostov, má do-  
pad na širšie územie a podstatne väčší počet obyvateľov aj susedných regiónov.  
Rozdelenie celkového počtu 5 395 mostov medzi jednotlivé samosprávne kraje je veľmi nerovnomerné. Najviac mostov,  
vyše tisíc, je v Prešovskom kraji a Banskobystrickom kraji. Naopak, v Bratislavskom kraji je ich menej ako 130.  
Jednotlivé kraje sú tiež zaťažené rozdielnou intenzitou dopravy a majú rozdielnu cestnú infraštruktúru vyššej kategórie.  
Viacero okresov v rôznych krajoch, napríklad Pezinok, Myjava, Gelnica či Medzilaborce, nemá na svojom území cestu  
I. triedy, teda doprava je realizovaná na cestách II. a III. triedy.  
Kvalita mostov z hľadiska rozsahu porúch sa na Slovensku vyjadruje jedným zo siedmych stupňov stavebno-technického  
stavu v súlade s technickými normami, do ktorých sa mosty zatrieďujú na základe stavu zisteného ich prehliadkou.  
Tabuľka č. 1: Charakteristika mostov podľa stupňa stavebno-technického stavu  
Stupeň  
bezchybný  
Charakteristika  
bez akýchkoľvek skrytých alebo zjavných porúch  
I
II veľmi dobrý výskyt len vzhľadových porúch, ktoré neovplyvňujú zaťažiteľnosť  
III dobrý  
výskyt väčších, zaťažiteľnosť neovplyvňujúcich porúch  
výskyt porúch, ktoré nemajú okamžitý vplyv na zaťažiteľnosť, avšak ktoré ju môžu v budúcnosti  
ovplyvniť  
IV uspokojivý  
výskyt porúch, ktoré majú nepriaznivý vplyv na zaťažiteľnosť mosta, ale sú odstrániteľné ešte bez vý-  
meny poruchových súčastí  
V
zlý  
výskyt porúch, ktoré ovplyvňujú zaťažiteľnosť a nedajú sa odstrániť bez výmeny poruchových alebo  
doplnenia chýbajúcich súčastí  
výskyt porúch, ktoré ovplyvňujú zaťažiteľnosť do takej miery, že vyžadujú okamžitú nápravu k odvrá-  
teniu hroziacej katastrofy  
VI veľmi zlý  
VII havarijný  
N
neurčený  
na zaradenie do stupňa stavebno-technického stavu nie je dostatok informácií  
Zdroj: TP 077 Technické podmienky Systém hospodárenia s mostami  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Odstraňovanie porúch na mostoch pri prvých štyroch stupňoch stavebno-technického stavu je spojené len s bežnou údrž-  
bou a relatívne jednoduchými opravami, ktoré zabezpečia udržanie prevádzkyschopného stavu. Od stupňa V je na od-  
stránenie porúch potrebná rozsiahla oprava alebo rekonštrukcia na základe projektu prostredníctvom investičnej činnosti.  
Rozdelenie mostov do troch skupín podľa stupňa ich stavebno-technického stavu v čase prevodu vlastníctva mostov kra-  
jom v roku 2004 a súčasný stav bol podľa údajov cestnej databanky spracovaný do nasledujúceho grafu:  
Graf č. 1: Počty mostov na cestách II. a III. triedy podľa stupňa ich stavebno-technického stavu  
Zdroj: cestná databanka a evidencia jednotlivých vlastníkov, resp. správcov  
V roku 2004 bolo v najlepších troch stupňoch stavebno-technického stavu takmer 63 % všetkých mostov, v roku 2020 to  
bolo už len necelých 33 %. Presne opačný trend bol zaznamenaný v najhorších troch stupňoch stavebno-technického  
stavu, do počtu ktorých bol zahrnutý aj malý počet mostov v neurčenom stave. Počet mostov v týchto skupinách vzrástol  
v roku 2020 na viac ako 21 % z necelých 9 % v roku 2004. Nárast podielu z viac ako 23 % na takmer 46 % bol zazname-  
naný v stupni IV. Výnimkou bol Žilinský kraj, kde je stav mostov relatívne nezmenený. Podrobný prehľad počtu mostov  
podľa jednotlivých krajov je spracovaný v prílohe 1 tejto správy.  
V Nitrianskom kraji napríklad bolo v roku 2013 v štvrtom stupni 146 mostov, za sedem rokov sa počet mostov v tejto  
skupine zvýšil o 147, teda o 100 %. V piatom stupni bolo 31 mostov, o sedem rokov ich bolo 61. V šiestom stupni sa v roku  
2013 nachádzali štyri mosty, v roku 2020 už desať mostov.  
NKÚ SR na základne kontrolných zistení konštatuje, že počet mostov na cestách II. a III. triedy v najlepšom stave  
klesol za 16 rokov takmer na polovicu a počet mostov v najhorších stupňoch stavebno-technického stavu vzrástol  
viac ako dvojnásobne. Stav mostov výrazne neovplyvnilo ani to, že všetky samosprávne kraje uplatňujú pri veľkých  
opravách a rekonštrukciách mostov takmer výlučne pravidlo „worst-first“, t. j. že najskôr sa realizujú výkony na najhorších  
mostoch. Výnimkou z tohto pravidla bol Banskobystrický samosprávny kraj, kde súčasne so súvislou opravou dlhšieho  
úseku cesty preventívne opravili všetky mosty na danom úseku bez ohľadu na ich stupeň stavebno-technického stavu.  
Podľa kontrolných zistení nie sú prioritou samosprávnych krajov v oblasti cestnej infraštruktúry opravy mostov, ale  
práve súvislé opravy ciest, ktoré sú pre verejnosť viditeľnejšie. Ak sa však opravy mostov odsúvajú, ich následné  
havarijné uzávierky spôsobujú strategické dopravné problémy v širšom regióne a nutnosť výraznejších obchádzok. Aktu-  
álne to potvrdzuje vylúčenie vozidiel nad 12 ton na moste cez Váh v Hlohovci, uzatvorenie mosta cez derivačný kanál  
v Ilave, resp. pri Podvaží v okrese Považská Bystrica alebo mosta cez Hornád medzi Kysakom a Lodinou.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Počas posledných približne piatich rokov sa opakovane vyskytli prípady, keď most nebol zaradený v niektorom z najhor-  
ších stupňov stavebno-technického stavu a napriek tomu došlo k jeho náhlemu kolapsu s následkom okamžitého uzatvo-  
renia, resp. výrazného obmedzenia plynulosti premávky. Medzi najviac mediálne známe prípady patria most cez Ružín  
v okrese Gelnica s piatym stupňom stavebno-technického stavu v čase udalosti, či pád rímsy na moste v Krivošťanoch  
v okrese Michalovce, ktorý bol v stupni IV. Takéto nepredvídané situácie predstavujú dlhodobú komplikáciu každodenného  
života obyvateľov v dotknutej oblasti v podobe obchádzok, ktoré predlžujú dochádzanie za prácou či vzdelaním a kompli-  
kujú zásobovanie. Súčasne vytvárajú tlak na samosprávny kraj a príslušného správcu, aby bezodkladne hľadal riešenie.  
Súčasťou starostlivosti o technický stav mostov je ich kvalitná diagnostika, následná údržba a opravy ale aj sys-  
tematická obnova. Samosprávne kraje však podľa zistení NKÚ SR tieto princípy pri starostlivosti o mosty na ces-  
tách II. a III. triedy neaplikujú dostatočne. Opakovane sa vyskytli prípady, keď zachytili stav mosta až keď bol  
v havarijnom stave. V takom prípade sa most pre možnosť hroziacej katastrofy uzavrel. Vlastníci by mali podľa  
NKÚ SR nastaviť systém prehliadok a následných opráv tak, aby k oprave mostov dochádzalo ešte keď sú v lep-  
ších stupňoch stavebno-technického stavu a minimalizovali sa tak prípady uzatvárania mostov pre hroziacu ka-  
tastrofu.  
3.2 ZDROJE NA ZABEZPEČENIE HOSPODÁRENIA S MOSTAMI SÚ NEDOSTATOČNÉ  
Chýbajúce ľudské kapacity  
V samosprávnych krajoch patrila problematika mostov ako súčasti cestnej infraštruktúry do kompetencie organizačného  
útvaru, ktorý mal spravidla do 10 zamestnancov. Predmetom činnosti takéhoto útvaru boli kompetencie samosprávneho  
kraja v oblasti dopravy, t. j. prímestská autobusová doprava a úlohy vyplývajúce z cestného zákona vrátane zabezpečenia  
výkonu správy ciest II. a III. triedy a mostov na týchto cestách.  
V jednotlivých regionálnych správach ciest tvorili zamestnanci, ktorých pracovná náplň sa prevažne týkala mos-  
tov, menej ako 2 % celkového počtu zamestnancov. Boli to pracovné pozície s činnosťami kumulovanými s oblasťou  
zimnej údržby. Mosty ako výlučnú pracovnú náplň mala približne polovica z tohto počtu zamestnancov, a to najmä v prí-  
padoch, keď boli u správcu zriadené mostné čaty.  
Pre zisťovanie stavebno-technického stavu mostov sú kľúčoví prehliadkari, teda certifikovaní pracovníci oprávnení vyko-  
návať bežné a hlavné prehliadky mostov.  
Tie sa musia vykonávať v pravidelných intervaloch, vo vymedzenom čase a na všetkých mostoch. Bežná prehliadka musí  
byť vykonaná každý rok, hlavná raz za štyri roky. Okrem týchto prehliadok sa vykonávajú aj mimoriadne prehliadky vyplý-  
vajúce z nepredvídateľných udalostí ako sú povodne, následky nehôd, pády či náhle kolapsy mostov špecifickej konštruk-  
cie. Prehliadkari zodpovedali za výkon prehliadok v rámci vymedzeného regiónu. Nízke počty prehliadkarov spôsobovali  
problémy so zastupiteľnosťou a nahraditeľnosťou. Dlhodobý výpadok jedného prehliadkara mal za následok nevyko-  
nanie viac ako 200 prehliadok mostov v regióne.  
Problémy s nevykonávaním plánovaných povinných prehliadok mostov kontrolóri NKÚ SR zaznamenali v rôznej  
miere vo všetkých krajoch. Okrem toho identifikovali prípady, keď záznamy z vykonaných prehliadok neboli vložené  
v informačnom systéme vôbec, alebo s výrazným aj viacročným oneskorením.  
NKÚ SR v rámci kontrolnej akcie zisťoval medzi prehliadkarmi formou dotazníkov možnosti zlepšenia systému prehliadok  
mostov. Z doručených odpovedí vyplýva, že prehliadky umožňujú v dostatočnej miere vizuálne zistiť stav mostov v kom-  
binácii s primeraným využitím diagnostických metód. Zároveň je podľa týchto odborných pracovníkov možné zlepšiť výkon  
prehliadok mostov v rámci existujúceho systému hospodárenia s mostami najmä prostredníctvom dodatočného technic-  
kého vybavenia, či navýšenia počtu prehliadkarov. Všetky bežné aj hlavné prehliadky by tak bolo možné vykonať v stano-  
venom čase. Návrhy na zmenu systému hospodárenia s mostami súviseli najmä s potrebou predĺženia obdobia na výkon  
prehliadok, či zlepšenia informačného systému zvýšením užívateľskej prívetivosti, zavedením povinnosti vlastníka potvrdiť  
výsledok prehliadky, resp. zavedením povinnosti výkonu diagnostiky za vopred stanovených podmienok.  
Závery odborníkov z praxe boli takmer identické s názormi akademických odborníkov z Katedry stavebných konštrukcií  
a mostov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity. Aj podľa nich kľúčovú rolu pri kontrole spoľahlivosti a zisťovaní sta-  
vebno-technického stavu mostov zohráva dohliadacia činnosť, najmä hlavné prehliadky. Nastavenie systému sta-  
rostlivosti o mosty cez technické normy a pokyny hodnotia odborníci ako dobré, zmeniť by sa mohli napríklad frekvencie  
prehliadok.  
Správne nastavený systém starostlivosti o mosty musí mať zabezpečený dostatok personálu, techniky a financií  
na všetky činnosti, teda aj na prehliadky, bežné opravy, údržbu aj modernizáciu. Prínosom by podľa NKÚ SR bolo  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
zvýšenie počtu prehliadkarov alebo vytvorenie celoslovenského systému, v rámci ktorého by krajskí správcovia  
spolupracovali a využívali prehliadkarov z celoslovenskej databázy podľa regionálnych potrieb.  
Nedostatočné finančné zdroje na dlhodobú obnovu mostov  
Samosprávne kraje vyčleňujú pre správcov dopravnej infraštruktúry približne 10 % zo svojho celkového rozpočtu. Z tohto  
objemu určeného na správu ciest vrátane mostov je priamo na mosty využitých iba približne 1,5 %. Rádovo ide o státisíce  
eur, ktoré nie sú dostačujúce a potvrdzuje to aj stav mostov, ktorý sa zhoršuje. Viac ako 67 % mostov na cestách  
II. a III. triedy má viac ako 50 rokov, pričom 27,7 % má viac ako 70 rokov, t. j. boli postavené do roku 1950. Rekon-  
štrukcie a obnova mostov sú nevyhnutné na zabezpečenie ich prevádzkyschopného stavu. Vysoký vek mostov a rastúca  
intenzita dopravy si vyžadujú priebežné vynakladanie finančných prostriedkov na ich opravy a údržbu. Ich obmedzený  
objem a s tým súvisiaca nedostatočná údržba a opravy sa prejavujú v dlhodobom zhoršovaní stavebno-technického stavu  
mostov a následnej nutnosti ich rekonštrukcie, resp. obnovy.  
Podľa výsledkov kontroly správcovia ciest v samosprávnych krajoch opomínajú včasnú prevenciu a vykonávajú len nevy-  
hnutné opravy mostov. Výkon kontrol a následné opravy prispôsobujú objemu dostupných financií, nie reálnym potrebám.  
O potrebe navýšiť finančné prostriedky na údržbu a opravy mostov preukázateľne informovali len traja správcovia. Tieto  
výkony navyše správcovia systematicky neplánujú a nevyhodnocujú, čo v spojení s nedôsledným evidovaním odstráne-  
ných porúch v cestnej databanke znižuje aktuálnosť a vypovedaciu schopnosť údajov o mostoch a možnosti ich správ-  
neho využívania v nadväzujúcich činnostiach.  
Podľa získaných údajov za všetky samosprávne kraje za obdobie rokov 2017 – 2020 sa zlepšil stupeň stavebno-technic-  
kého stavu spolu pri 87 mostoch, t. j. približne pri 22 mostoch ročne. Rozhodnutie o rekonštrukcii bolo vždy v kompetencii  
vlastníka na základe podkladov od správcu. Požiadavky každoročne presahovali dostupné zdroje, preto rozhodnutia o vý-  
bere konkrétnych mostov na rekonštrukciu boli na poslancoch zastupiteľstva príslušného samosprávneho kraja. Systema-  
tický prístup pri predkladaní aktuálnych požiadaviek na rekonštrukciu zahŕňajúci vyhodnocovanie vrátane analýzy príčin  
a dopadov však absentoval.  
Na zlepšovanie stupňa stavebno-technického stavu mostov využívajú samosprávne kraje rôzne zdroje financovania.  
Okrem vlastných rozpočtových prostriedkov aj investičné úvery od komerčných bánk, resp. Európskej investičnej banky,  
návratné finančné výpomoci od MF SR alebo eurofondy. Vlastné zdroje samosprávnych krajov tvoria najmenšiu časť  
zdrojov.  
Podľa zistení NKÚ SR na zabezpečenie cyklickej obnovy mostov je pri priemernej životnosti mosta 100 rokov potrebné  
obnovovať každoročne 1 % všetkých mostov na cestách II. a III. triedy, teda 54 mostov ročne. Len na udržanie aktuálneho  
stavebno-technického stavu mostov je potrebné každoročne obnovovať približne 2,5-krát viac mostov, ako sa deje v sú-  
časnosti s využitím všetkých dostupných zdrojov.  
Na základe výsledkov kontroly NKÚ SR konštatuje, že samosprávne musia vytvoriť finančné podmienky na cyk-  
lickú obnovu mostov, v rámci ktorej by ich mali každý rok modernizovať 54.  
3.3 INFORMÁCIE O STAVE MOSTOV NIE SÚ VŽDY SPRÁVNE A ÚPLNÉ, ČO OVPLYVŇUJE NADVÄZUJÚCE  
PROCESY  
Mosty sa okrem majetkovej evidencie evidujú aj v informačnom systéme cestnej databanky. Kontrolou evidencie mostov  
a údajov v cestnej databanke NKÚ SR zistil nedostatky s vplyvom na správnosť a úplnosť údajov o mostoch. V Bansko-  
bystrickom kraji boli výrazne odlišné údaje o počte mostov v majetkovej evidencii vlastníka (979) a správcu (1 034).  
Vlastník aj správca v Bratislavskom kraji uvádzal rôzne číselné a písomné označenie rovnakých mostov v jednotlivých  
evidenciách.  
Výsledky bežných alebo hlavných prehliadok mostov v štyroch krajoch vrátane návrhu výkonu prác na odstráne-  
nie zistených porúch, rovnako ako výsledky vykonaných diagnostík, či informácie o vykonaných prácach  
pri oprave mostov boli do systému cestnej databanky vkladané oneskorene aj s viacročným odstupom alebo ne-  
boli vôbec vložené. Dôsledkom tejto skutočnosti boli neúplné informácie o stave mostov, čo skresľovalo súhrnné údaje.  
Keďže súčasťou protokolu o prehliadke boli aj informácie o odporúčaných výkonoch údržby a opráv na odstránenie ziste-  
ných porúch, chýbajúce údaje v systéme skresľovali plánovanie opráv a údržby mostov, ako aj poradie naliehavosti opráv,  
ktoré informačný systém generuje na základe údajov o ich stave.  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Počas kontrolovaného obdobia vlastník v dvoch krajoch po kolapse mosta či jeho časti zaviazal správcu k vykonaniu mi-  
moriadnych prehliadok viacerých mostov. Podľa výsledkov mimoriadnych prehliadok mostov s betónovými nosníkmi typu  
„vloššák“ v Košickom kraji bol pri 41 mostoch (80 % z preverovaného počtu) zhoršený stupeň stavebno-technického stavu.  
Mosty takéhoto typu vyžadujú intenzívnu priebežnú údržbu. Nezaradenie piatich mostov do najhoršieho stupňa VII s ná-  
sledkom okamžitého uzatvorenia bolo možné len na základe osobitných opatrení, ako bola mesačná frekvencia prehlia-  
dok, podopretie poškodených nosníkov, či zmena organizácie dopravy. Regionálny správca ciest v Košickom kraji odhadol  
potrebu finančných zdrojov na odstránenie závad na týchto mostoch v sume, ktorá zodpovedá hodnote trojročného vlast-  
ného rozpočtu.  
Zaradenie mostov do stupňov stavebno-technického stavu ovplyvňujú aj výsledky diagnostiky, ktorá sa využívala, ak ne-  
bola postačujúca vizuálna prehliadka. Najmä v prípadoch, keď bolo potrebné podrobne preskúmať stav mosta pre vypra-  
covanie projektovej dokumentácie pred jeho rozsiahlou rekonštrukciou, resp. modernizáciou. Výnimkou bol Žilinský kraj,  
ktorý vykonal 29 diagnostík z celkového počtu 59 diagnostík vo všetkých krajoch. Na základe výsledkov tejto diagnostiky  
Žilinský kraj upravil stupeň stavebno-technického stavu piatich mostov a pri 14-tich mostoch znížil ich zaťažiteľnosť. Aj keď  
je diagnostika finančne náročná, preukázal sa jej prínos k objektívnemu určeniu stavebno-technického stavu mostov. Kraje  
vykonávajú diagnostiku výlučne dodávateľským spôsobom, pretože nemajú na jej výkon technické ani personálne vyba-  
venie.  
Pri vykonávaní diagnostiky existuje aj riziko, že pri zistení horšieho stavu mosta sa jeho oprava nakoniec neuskutoční,  
lebo oprávnenie o nej rozhodnúť nemá správca, ale vlastník. Tieto rozhodnutia boli limitované nielen celkovou výškou  
rozpočtu samosprávneho kraja, ale často aj potrebou získania konsenzu väčšiny poslancov zastupiteľstva. Zdĺhavosť  
rozhodovacích a schvaľovacích procesov, ako aj nastavenie verejného obstarávania v niektorých prípadoch spôsobilo,  
že stav mosta pred začatím prác bol horší ako v čase, keď sa diagnostikou zisťoval jeho stav.  
V dôsledku týchto zistení NKÚ SR konštatuje, že v systéme cestnej databanky neboli niektoré informácie správne,  
úplné a aktuálne. Dôsledkom tohto stavu je skreslené plánovanie údržby, opráv a rekonštrukcií mostov.  
3.4 KONTROLA ČINNOSTI SPRÁVCOV JE FORMÁLNA A NIE JE ZAMERANÁ NA ODBORNÉ ČINNOSTI  
Vlastnícky vzťah samosprávnych krajov k cestám II. a III. triedy a mostom znamená záväzok uvedený majetok zveľaďo-  
vať, chrániť a zhodnocovať. Zverenie tohto majetku do správy inej organizácie znamená presun kompetencií a vyčlenenie  
prostriedkov na zabezpečenie tejto činnosti. Zodpovednosť za plnenie vyššie uvedených záväzkov však aj v takomto prí-  
pade stále zostáva na vlastníkovi a bola preukázaná vyhradením si práva rozhodovať o tom, ktorý konkrétny most bude  
rekonštruovaný, či určením povinnosti správcu predložiť vopred samosprávnemu kraju na schválenie čerpanie prostried-  
kov na externé dodávky tovarov a služieb pri vyššej sume, napríklad nad 20 000 eur.  
V legislatíve, ale aj vo vnútorných predpisoch samosprávnych krajov, sú nastavené kontrolné mechanizmy na výkon kon-  
troly činnosti správcu nielen prostredníctvom príslušných odborných útvarov alebo hlavným kontrolórom samosprávneho  
kraja, ale aj tretími osobami. NKÚ SR zistil, že boli vykonávané len kontroly hlavným kontrolórom. Tieto kontroly sa  
zameriavali predovšetkým na plnenie rozpočtu, účtovníctvo a výkazníctvo, náležitosti dokladov a analýzu fakturovaných  
položiek.  
Samosprávne kraje ani iné kompetentné orgány podľa zistení NKÚ SR nevykonali žiadnu kontrolu zameranú  
na systém hospodárenia s mostami. Plnenie povinností v tejto oblasti bolo teda iba na zodpovednosti jednotli-  
vých správcov.  
Povinnosťou správcov je napríklad pravidelne vypracúvať súhrnné prehľady o vykonaných prehliadkach mostov a posielať  
ich MDV SR a správcovi cestnej databanky. S výnimkou dvoch krajov si správcovia túto povinnosť v sledovanom období  
neplnili a adresáti prehľadov nesplnenie tejto povinnosti nenamietali, ani jej plnenie nevyžadovali.  
NKÚ SR na základe kontrolných zistení ďalej konštatuje, že v sledovanom období vlastníci neurobili ani žiadnu  
kontrolu u správcu zameranú na výkon odborných činností. Vlastníci to odôvodňovali nedostatočnými odbornými  
kapacitami medzi vlastnými zamestnancami, prípadne argumentovali tým, že táto činnosť má byť vykonávaná vnútornou  
kontrolou správcu alebo prevádzkovateľom cestnej databanky. Rovnako neboli vykonávané ani kontroly tretími – nezávis-  
lými osobami.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.5 ÚDRŽBA, OPRAVY A ANI MODERNIZÁCIA MOSTOV NIE SÚ ÚČINNÉ  
NKÚ SR v rámci kontrolnej akcie zisťoval aj to, či je systém údržby, opráv ale aj modernizácie mostov v jednotlivých  
krajoch účinný. Podľa kontrolných zistení nemali samosprávne kraje až na jednu výnimku stanovené dostatočne konkrétne  
a merateľné ciele, kritériá a merateľné ukazovatele v oblasti správy mostov. Z toho dôvodu nebolo možné podľa týchto  
kritérií jednotne vyhodnotiť účinnosť.  
Absencia relevantných cieľov a ukazovateľov stanovených samosprávnymi krajmi boli dôvodom pre rozhodnutie NKÚ SR  
stanoviť vlastné ciele a kritériá. Z hľadiska účinnosti NKÚ SR definoval štyri ciele a desať kritérií, každé kritérium malo  
určené podmienky pre získanie 0 – 2 bodov, pričom celkový počet bodov bol 20. Kritériá sa vyhodnocovali spoločne  
pre samosprávny kraj a jeho správcu ciest podľa počtu bodov.  
Ako účinný s možným zlepšením bol vyhodnotený systém hospodárenia s mostami len v jednom kraji. Pri zvyšných sied-  
mych krajoch bolo celkové hodnotenie tohto systému ako neúčinné.  
Tabuľka č. 2: Vyhodnotenie účinnosti podľa kritérií stanovených NKÚ SR  
Cieľ  
Kritérium  
BA BB KE NR PO TN  
TT  
2
ZA  
2
Výskyt kolapsu mostov alebo výraz-  
ného obmedzenia premávky  
Zmena v počte mostov v stupni VI  
alebo VII stavebno-technického stavu  
2
1
0
1
0
1
0
1
0
1
0
1
Bezpečná a plynulá  
premávka  
1
1
Počet diagnostík mostov  
0
1
2
1
2
2
2
0
1
0
2
0
1
1
2
1
Správnosť a úplnosť  
informácií o mostoch  
Vykonanie hlavných prehliadok mostov  
Plánovanie údržby a opráv mostov  
a plánovanie rekonštrukcií  
Stanovenie relevantných cieľov a me-  
rateľných ukazovateľov  
Zlepšenie stupňa stavebno-technic-  
kého stavu mostov  
Krátkodobá zmena podielu mostov  
v stupni V-VII na počte mostov  
Dlhodobá zmena podielu mostov  
v stupni IV na počte mostov  
2
1
2
1
0
2
2
2
0
0
2
1
2
0
2
1
1
2
0
0
2
2
2
0
0
1
2
2
0
0
2
0
2
2
0
2
2
2
2
2
Účinnosť - procesy  
Účinnosť - výsledky  
Dlhodobá zmena podielu mostov  
v stupni I-III na počte mostov  
0
0
0
0
7
0
8
0
8
0
2
Spolu  
Zdroj: NKÚ SR  
10  
10  
12  
11  
18  
Žilinský kraj je jediným krajom, ktorý má systém starostlivosti o mosty nastavený účinne. Súčasne mal aj najlepšie stano-  
vený cieľ, ktorý mal zároveň aj dobrý merateľný ukazovateľ.  
Ako príklad dobrej praxe možno uviesť rozhodnutie tohto kraja vytvoriť zásobník investičných projektov rekonštrukcií ciest  
II. a III. triedy a ich mostných objektov. Aktualizovaný bol online za vzájomnej spolupráce vlastníka a správcu o mosty  
v najhoršom stupni stavebno-technickom stave, resp. aj o mosty v lepšom stave s vysokou intenzitou dopravy prípadne  
vyšším strategickým významom v cestnej infraštruktúre. Zásobník bol záväzným podkladom a východiskom pre prípravu  
a realizáciu kapitálových investícií podľa disponibilných zdrojov rozpočtu Žilinského samosprávneho kraja, vrátane úvero-  
vých zdrojov a možností čerpania eurofondov. Zásobník bol vytvorený tak, že stavby, kde sa predpokladal dlhší čas prí-  
pravy rekonštrukcie, boli v predchádzajúcom roku uvedené v pláne spracovania projektovej dokumentácie a v nasledujú-  
com roku bola plánovaná realizácia. Prehľad zámerov pre konkrétny rok bol online k dispozícii na webovom sídle Žilin-  
ského samosprávneho kraja v podobe prehľadnej mapy.  
V tomto, ale aj v ostatných krajoch, bolo identifikované riziko predlžovania času prípravy rekonštrukcie o 1 až 3 roky, ale  
aj riziko predraženia rekonštrukcie mostov pre nutnú prekládku inžinierskych sietí. Podľa platnej legislatívy ich preloženie  
musí financovať vlastník mosta, hoci nemal možnosť ovplyvniť ich umiestnenie. Minimálne v jednom prípade (Nitriansky  
samosprávny kraj) zabránili rekonštrukcii mosta problémy s majetkovým vysporiadaním pozemkov. Podľa vyjadrení sa-  
mosprávnych krajov je problém s vysporiadaním vlastníckych práv oveľa väčšou prekážkou pri cestách ako pri mostoch.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Takýto stav bol už v roku 2004 pri prevzatí cestnej infraštruktúry od štátu a samosprávne kraje nie sú schopné tento stav  
odstrániť vlastnými silami.  
Na základe získaných dát NKÚ SR konštatuje, že stav mostov v siedmich z ôsmich krajov sa dlhodobo zhoršuje  
a nastavený systém rekonštrukcií, opráv a údržby mostov na cestách II. a III. triedy je v týchto krajoch neúčinný.  
Hlavná príčina tohto stavu je najmä dlhodobé nedostatočné financovanie hospodárenia s mostami, pričom procesy plá-  
novania a výkonu činností sú prispôsobené objemu dostupných finančných prostriedkov, a nie skutočnej po-  
trebe, ktorá je násobne vyššia.  
Možnosti samosprávnych krajov a ich správcov na zlepšenie stavu cestnej infraštruktúry v rámci vlastného rozpočtu  
okrem pravidiel rozpočtového hospodárenia obmedzené najmä skutočnosťou, že samosprávne kraje dokážu len v ma-  
lej miere ovplyvniť príjmovú časť svojho rozpočtu. V tejto situácii je zvýšenie objemu finančných prostriedkov určených  
na cestnú infraštruktúru možné hľadaním vnútorných rezerv.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Kontrolované subjekty nevzniesli námietky voči pravdivosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
V zápisnici o prerokovaní protokolu sa kontrolované subjekty zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených nedos-  
tatkov a informovať o tom NKÚ SR v stanovených termínoch. NKÚ SR bude plnenie týchto opatrení následne monitoro-  
vať.  
5
KONTAKT  
NKÚ SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Banskobystrický samosprávny kraj  
Námestie SNP 23,  
974 01 Banská Bystrica  
Banskobystrická regionálna správa ciest, a. s.  
Majerská cesta 94,  
974 96 Banská Bystrica  
Bratislavský samosprávny kraj  
Sabinovská 16,  
820 05 Bratislava-Ružinov  
Regionálne cesty Bratislava a. s.  
Čučoriedková 6,  
827 12 Bratislava-Vrakuňa  
Košický samosprávny kraj  
Námestie Maratónu mieru 1  
042 66 Košice-Staré Mesto  
web.vucke.sk  
Správa ciest Košického samosprávneho kraja  
Námestie Maratónu mieru 1  
042 66 Košice-Staré Mesto  
Nitriansky samosprávny kraj  
Rázusova 2A,  
949 01 Nitra  
Regionálna správa a údržba ciest Nitra, a. s.  
Štúrova 147,  
949 65 Nitra  
Prešovský samosprávny kraj  
Námestie mieru 2,  
080 01 Prešov  
Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja  
Jesenná 14,  
080 05 Prešov  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Trenčiansky samosprávny kraj  
K dolnej stanici 7282/20A,  
911 01 Trenčín  
Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja  
Brnianska 3  
911 05 Trenčín  
Trnavský samosprávny kraj  
Starohájska 10,  
917 01 Trnava  
Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja  
Bulharská 39,  
918 53 Trnava  
Žilinský samosprávny kraj  
Komenského 48,  
011 09 Žilina  
Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja  
M. Rázusa 104,  
010 01 Žilina  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
6
PRÍLOHY  
PRÍLOHA Č. 1 – PREHĽAD O POČTOCH MOSTOV A ICH STAVEBNO-TECHNICKOM STAVE PODĽA SAMOSPRÁV-  
NYCH KRAJOV  
Prehľad o počte mostov za všetky samosprávne kraje  
Spolu  
BA  
BB  
KE  
NR  
PO  
TN  
TT  
ZA  
Počet  
mostov  
2004  
5 557  
129  
1 179  
660  
531  
1 245  
640  
384  
789  
Počet  
mostov  
2020  
5 395  
128  
1 030  
659  
526  
1 236  
639  
383  
794  
Rozdelenie počtu mostov podľa samosprávnych krajov a podľa stupňa ich stavebno-technického stavu  
| 15  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
| 16  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 2 – PROCESY V SYSTÉME HOSPODÁRENIA S MOSTAMI  
Zdroj: spracované podľa TP077 Systém hospodárenia s mostami  
| 17