N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
5
PRÍLOHY
Tabuľka č. 2: Oblasti a riziká
Popis a riadenie rizika
Typ
Oblasť
Vodcovstvo
Politický konsenzus – systémová zmena správy štátnych príjmov je dlhodobým procesom a pre
jej úspešnú implementáciu je potrebná široká politická podpora, zhoda.
Rýchle výsledky – vyžadovanie rýchlych výsledkov (quick wins) môže byť kontraproduktívne pre
stabilnú implementáciu. Neúspešné rýchle výsledky môžu potopiť reformu hneď na začiatku.
Zanietenosť – pre úspešnú implementáciu je kľúčový profesionálny, skúsený a odhodlaný projek-
tový tím. Zanietenosť je potrebná na prekonávanie prekážok a schopnosť ísť ďalej.
Strategický plán
Riadenie zmeny – medzinárodné skúsenosti aj slovenská prax pri implementácii ukazujú, že vhod-
nejší prístup implementácie je cez etapy (príprava, zavádzanie, stabilizácia), než veľkým treskom,
jedným povelom a všetko naraz.
Politické
(vôľa po zmene)
Výpadok výberu – plynulý výber daní, cla a odvodov je dôležitý pre chod celého štátu (cash flow).
Pri systémovej zmene správy štátnych príjmov je dôležitejšie zachovanie plynulosti výberu ako vnú-
torná efektívnosť nového nastavenia systému – na jeho zlepšovanie bude dosť času neskôr. Viď
kolaps informačných systémov vo Finančnej správe SR na začiatku roka 2012.
Právny rámec
Stabilné právne prostredie – právna istota a dostatočný čas na prispôsobenie sa zmene sú dôle-
žité pre všetky zainteresované strany (MF SR, FS SR, platitelia daní, cla a odvodov, poradcovia, IT
firmy na účtovnícky softvér atď.)
Zladenie s ostatnými zmenami – legislatívne zmeny a termíny ich implementácie by mali byť
v súznení so skutočnými možnosťami v dotknutých inštitúciách, nepredbiehať a nebrzdiť. Viď vy-
tvorenie finančných úradov alebo ročné zúčtovanie v sociálnom poistení.
Návrh projektu
Synergický efekt – pri preklápaní stratégie do konkrétnych projektov je potrebné hľadieť aj na ich
vzájomné vzťahy a spoločné prínosy.
Rezortizmus – pri navrhovaní projektu je tendencia pozerať sa s klapkami na očiach, chýba nad-
hľad a súvzťažnosti projektov mimo zodpovedného rezortu.
Harmonogram
Podcenený rozsah – správny odhad a naplánovanie rozsahu zavádzaných zmien je zásadné pre
dodržanie harmonogramu. MF SR priznáva, že pri implementácii UNITAS bol podcenený rozsah
zmien.
Nadväznosť – harmonogram by mal byť citlivo zostavený vzhľadom na nadväznosť projektov aj
nadväznosť na zavedené termíny (zdaňovacie obdobie).
Implementačné
(zavedenie zmeny)
Rozpočet
Stabilné financovanie – pri takto rozsiahlej zmene je potrebné zabezpečenie dlhodobého a stabil-
ného financovania.
Prehľadný rozpočet – príprava, schválenie, čerpanie a vykazovanie rozpočtu by malo byť pre-
hľadné. NKÚ SR počas kontroly zistil, že v rokoch 2013 až 2019 bolo financovanie zabezpečené
výlučne cez rozpočtové opatrenia.
Riadenie
výkonnosti
Nastavenie ukazovateľov – výber vhodných vstupných, výstupných, výsledkových a dopadových
ukazovateľov je zásadný pre riadenie výkonnosti.
Vyhodnocovanie ukazovateľov – správne vyhodnotenie a kontext plnenia ukazovateľov je po-
trebný pre ďalšie riadenie zmeny. Kto nemeria, ten neriadi.
Personálne
zabezpečenie
Ľudské zdroje – práve ľudské zdroje sú tou najpodstatnejšou oblasťou pri takejto zmene, keďže
na ľuďoch to celé stojí a padá. Pre stabilné zavedenie takejto zmeny je riadenie ľudských zdrojov
potrebné na všetkých úrovniach a vo všetkých etapách (riadiaci výbor, projektový tím, návrh štruk-
túry, organizácie práce a popisov práce zamestnancov novej spojenej organizácie, atď.)
Štábna kultúra – pri zjednocovaní výberu sa zjednocujú inštitúcie s odlišnou štábnou kultúrou.
Dovnútra je potrebné vysvetlenie a akceptácia zmeny všetkými zamestnancami (daniari aj colníci
sa stanú príslušníkmi finančnej správy), vrátane novej kultúry. Rovnako vo vzťahu k vonkajšiemu
prostrediu, klientom, je potrebné prijatie a pochopenie nových, zmenených funkcií.
Inštitucionálna zotrvačnosť – systémová zmena štátnych príjmov je aj o zmene vychodených
cestičiek, či zabehaných koľají. Prispôsobenie sa takejto zmene je dlhotrvajúci proces pozostávajúci
z viacerých fáz. Inštitucionálna zotrvačnosť a rezortizmus sa na Slovensku silne prejavujú.
Behaviorálne
(prijatie zmeny)
Komunikácia
Vysvetlenie zmeny – správa štátnych príjmov sa týka úplne každého a preto je potrebné ju aj úplne
každému vysvetliť z jeho pohľadu, aby ju pochopil a prijal.
Krotiť očakávania – veľká zmena vytvára veľké očakávania. Aby veľká zmena dobre fungovala,
potrebuje čas. Preto je vhodné v komunikácii krotiť očakávania a citlivo komunikovať priebežné pl-
nenie cieľov. Nemožno očakávať, že zo dňa na deň bude fungovať mobilná aplikácia so saldokon-
tom za dane, clo a odvody, vrátane notifikácií na platbu či predvyplnených priznaní.
Zúčtovateľnosť – ochota prijať a vyvodiť zodpovednosť v prípade úspechu je vysoká, v prípade
neúspechu biedna. Schopnosť priznať si chybu, poučiť sa z nej a ísť ďalej, to je ďalší dôležitý faktor
prijatia dlhodobej zmeny. NKÚ SR počas kontroly zistil, že na rokovania vlády neboli predkladané
polročné situačné správy.
Zdroj: Spracované NKÚ SR na základe vlastných kontrol a analýz medzinárodných organizácií
| 13