Stav implementácie programu na zjednotenie výberu  
daní, cla a poistných odvodov – UNITAS  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
VÝZNAM  
Centrálny elektronický priečinok  
Colný úrad  
CEP  
CÚ  
ČSSZ  
DÚ  
Česká správa sociálního zabezpečení  
Daňový úrad  
ESFS-OD  
FR SR  
FS  
Elektronické služby finančnej správy – oblasť daňová  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Finančná správa  
HDP  
Hrubý domáci produkt  
IS  
Informačný systém  
ISFS-SD  
MF SR  
MPSVR SR  
NKÚ SR  
Informačný systém Finančnej správy – správa daní  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj  
(Organisation for Economic Co-operation and Development)  
OECD  
OPIS  
RV  
Operačný program Informatizácia spoločnosti  
Riadiaci výbor  
SP  
Sociálna poisťovňa  
SR  
Slovenská republika  
ZP  
Zdravotná poisťovňa  
| 3  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
NKÚ SR dlhodobo sleduje problematiku zjednotenia výberu daní, cla a odvodov. Táto záverečná správa je v poradí z tretej  
kontroly, vykonanej NKÚ SR. Predchádzajúce sa uskutočnili na prelome rokov 2012/2013 a v roku 2015. Účelom tejto  
kontroly bolo preveriť dosahovanie zámerov a cieľov stanovených v programe UNITAS, zameraných na postupné zjedno-  
tenie a zjednodušenie výberu daní, cla a poistných odvodov a preveriť dostatočnosť opatrení na implementáciu programu  
UNITAS.  
UNITAS je pomenovanie pre systémovú zmenu správy štátnych príjmov, zjednotenie výberu daní, cla a poistných odvo-  
dov. Vláda SR sa začala touto zmenou zaoberať v rokoch 2005 a 2006. Následne prijala viaceré uznesenia, ktoré sa však  
plnili čiastočne alebo oneskorene. Zvýšenie efektivity správy štátnych príjmov prostredníctvom ich integrácie, zjednotenia  
je celosvetovým trendom posledných 20 rokov, a je tiež predmetom odporúčaní medzinárodných organizácií.  
V medzinárodnom porovnaní, na základe prepočtu podľa údajov OECD, malo a stále má Slovensko najdrahšiu finančnú  
správu s nákladmi na úrovni 2,41 % výberu v roku 2007 a 2,15 % v roku 2019. Finančné správy v krajinách s obdobným  
rozsahom kompetencií mali v roku 2019 priemerné náklady na úrovni 0,78 % výberu. Na druhej strane sa za uvedené  
obdobie zlepšila pozícia Slovenska v rebríčku Paying Taxes zo 113. miesta (s 30 platbami ročne a 344 hodinami potreb-  
nými na splnenie si daňových povinností) na 48. priečku (s 8 platbami ročne a 192 hodinami).  
Zavádzanie UNITAS na Slovensku možno rozdeliť na tri obdobia. Prvým bola príprava medzi rokmi 2006 až 2011. V tomto  
období prijala vláda SR strategické dokumenty, ktoré sa následne pripravovali na implementáciu do praxe. Väčšina zmien  
bola implementovaná v druhom období medzi rokmi 2012 až 2015. Zlúčením Daňového riaditeľstva SR a Colného riadi-  
teľstva SR vzniklo Finančné riaditeľstvo SR, avšak zlúčiť daňové a colné úrady do finančných úradov sa nepodarilo.  
V tomto období boli tiež spustené kľúčové informačné systémy pre správu daní a cla. Počas tretieho obdobia, od roku  
2016, prešlo strategické riadenie do hibernácie. Riadiace výbory nezasadali a nastal minimálny posun pri druhej fáze –  
UNITAS II. Vo finančnej správe počas tohto obdobia prebiehala stabilizácia a dolaďovanie zavedených zmien.  
NKÚ SR konštatuje, že z plánovaných zámerov a cieľov sa podarilo dosiahnuť približne štvrtinu. Naplnené boli  
predovšetkým ciele v oblasti procesno-organizačných zmien a nenaplnené ostali zámery v oblasti daňovo-odvo-  
dovej reformy. Chýbala dlhodobá politická podpora a zanietenosť na najvyšších miestach, a to aj napriek dekla-  
rácii všetkých vlád v programových vyhláseniach.  
UNITAS ako taký stál vyše 184 mil. eur. Väčšina, 174 mil. eur, bola financovaná z rovnomenného rozpočtového programu.  
V rokoch 2013 až 2019 bola v rozpočte schválená 0 eur a čerpanie vo výške 107 mil. eur bolo kryté výlučne cez rozpočtové  
opatrenia. Dlhodobým podhodnocovaním plánovaných výdavkov na rozpočtový program UNITAS v návrhoch štátneho  
rozpočtu tak neboli dodržané základné rámce pre tvorbu rozpočtu a princípy programového rozpočtovania.  
NKÚ SR hodnotil dosahovanie zámerov a cieľov za nasledovných 9 oblastí.  
1. Vodcovstvo – Riadiace výbory do roku 2015 pravidelne zasadali, no sústredili sa na UNITAS I. a vodcovstvo pri  
UNITAS II. bolo nedostatočné. Uznesenia vlády boli plnené oneskorene alebo čiastočne.  
2. Strategické plánovanie – Strategický plán pre UNITAS bol nastavený ambiciózne a nereflektoval medzinárodné skú-  
senosti a riziká, ktoré sa naplnili. Po roku 2016 nevznikol komplexný plán odrážajúci aktuálnu situáciu.  
3. Právny rámec – Legislatíva bola pripravovaná v súlade s plánom a vo viacerých prípadoch predbehla skutočnosť.  
4. Návrh projektu – Program UNITAS pozostával z množstva projektov, ktoré sa podarilo implementovať úplne alebo  
čiastočne. Mnoho zámerov sa však nedostalo do fázy projektov.  
5. Harmonogram – Plnenie úloh sa odsúvalo. Do roku 2015 sa viacero zámerov podarilo splniť s oneskorením. Od roku  
2016 harmonogram neexistoval alebo sa existujúci nedodržiaval.  
6. Rozpočet – MF SR nedodržalo rámce tvorby rozpočtu a princípy programového rozpočtovania.  
7. Riadenie výkonnosti – Nastavenie ukazovateľov na meranie a riadenie výkonnosti nebolo dostatočné.  
8. Personálne zabezpečenie – Riadiace výbory boli podporované odbornými útvarmi. Vzdelávanie zamestnancov bolo  
zabezpečené samostatnými projektmi.  
9. Komunikácia – Ucelená komunikácia programu UNITAS nebola zabezpečená. MF SR situačné správy na rokovanie  
vlády predkladalo neskôr alebo nepredkladalo vôbec.  
UNITAS predstavuje celkovú zmenu systému správy štátnych príjmov. Z pôvodne plánovaných zámerov a cieľov  
sa ich od roku 2007 dodnes podarilo implementovať 25 %, pri celkových nákladoch 184 mil. eur.  
NKÚ SR odporúča Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, aby zaviazal podpredsedu  
vlády a ministra financií SR predložiť stratégiu pokračovania v zjednocovaní príjmov z daní, cla a odvodov ako  
kľúčového nástroja riadenia verejných príjmov.  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky dlhodobo sleduje implementáciu programu UNITAS. V roku 2013 vykonal  
Kontrolu zabezpečenia efektívnosti a účinnosti stavu realizácie zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov prostred-  
níctvom programu UNITAS k 31.12.2012 a následne v roku 2015 bola vykonaná kontrola Stav a vývoj realizácie zjedno-  
tenia výberu daní, cla a poistných odvodov prostredníctvom programu UNITAS k 30.06.2015 a kontrola opatrení na od-  
stránenie nedostatkov zistených predchádzajúcou kontrolou.1 Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť dosahovanie zámerov  
a cieľov stanovených v Programe UNITAS, zameraných na postupné zjednotenie a zjednodušenie výberu daní, cla a po-  
istných odvodov a dostatočnosť opatrení na implementáciu Programu UNITAS.  
Predkladaná správa o výsledku kontroly s odstupom piatich rokov od poslednej kontroly NKÚ SR uvádza obraz ku koncu  
roku 2020 ohľadom stavu implementácie programu na zjednotenie výberu daní, cla a poistných odvodov – UNITAS.  
Predmet kontroly  
1.  
2.  
3.  
Zámery a ciele programu UNITAS.  
Legislatívne podmienky na naplnenie zámerov a cieľov programu UNITAS.  
Vyhodnotenie plnenia zámerov a cieľov programu UNITAS.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
NKÚ SR vykonal kontrolu stavu UNITAS v mesiacoch september až november 2021 v kontrolovanom subjekte Minister-  
stvo financií Slovenskej republiky za kontrolované obdobie rokov 2012 až 2020. Kontrola nadväzovala na predchádzajúce  
kontroly NKÚ SR, preto bol kladený dôraz na vývoj od poslednej kontroly v roku 2015. Preverené boli zámery a ciele  
projektov patriacich pod program UNITAS. Pri hodnotení legislatívy boli popísané najvýznamnejšie legislatívne zmeny  
vykonané v nadväznosti na implementáciu programu UNITAS.  
Počas kontroly bolo spracovaných viacero písomných požiadaviek a uskutočnili sa aj rozhovory so zamestnancami vybra-  
ných sekcií na Ministerstve financií SR aj mimo – na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR a vo Finančnom  
riaditeľstve SR. Kontrolná skupina viackrát čelila obmedzeniam vo výkone kontroly, bez zásadného vplyvu na závery, pre  
tzv. stratu inštitucionálnej pamäte – chýbali informácie alebo ľudia, ktorí by si pamätali udalosti z kontrolovaného obdobia.  
UNITAS predstavuje rozsiahlu systémovú zmenu správy štátnych príjmov. Obdobná zmena sa na Slovensku neuskutoč-  
nila a preto boli v rámci kontroly prebraté kritériá a oblasti na hodnotenie podľa medzinárodnej osvedčenej praxe. Tieto  
vychádzajú zo štúdie Svetovej banky2, ktorá bola vypracovaná na podnet vlády SR v roku 2010, a pozostávajú z nasle-  
dovných 9 bodov: (1) Vodcovstvo, (2) Strategické plánovanie, (3) Právny rámec, (4) Návrh projektu, (5) Harmonogram,  
(6) Rozpočet, (7) Riadenie výkonnosti, (8) Personálne zabezpečenie, (9) Komunikácia. Práve do týchto 9 oblastí je roz-  
delené semaforové hodnotenie a popis rizík, uvedené v nasledujúcich častiach.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
ČO JE UNITAS ?  
3.1  
UNITAS je pomenovanie pre program na zjednotenie výberu daní, cla a odvodov, ktorý bol vládou schválený v roku 2006.  
Reforma predstavovala systémovú zmenu v správe štátnych príjmov tak po procesno-organizačnej stránke, ako aj po  
vecnej (hmotnej) stránke. Procesno-organizačná zmena zahŕňala modernizáciu a zefektívnenie fungovania organizácií  
zabezpečujúcich príjmy, úpravu vnútorných procesov, zjednotenie údajovej základne (registrácia, správa, vymáhanie,...)  
a vytvorenie jedného kontaktného miesta. Vecná zmena predstavovala daňovo odvodovú reformu v podobe jedného vy-  
meriavacieho základu, jedného ročného zúčtovania či jednotného, spoločného vymáhania.  
Od roku 2006 všetky vlády SR deklarovali záujem o takúto zmenu vo svojich programových vyhláseniach a následne  
v schválených uzneseniach. Postupom času sa jednotlivé zámery a ciele, vrátane termínov menili – či už vplyvom roz-  
siahlosti implementovanej zmeny alebo vplyvom politického cyklu.  
Hlavný cieľ – zjednotenie výberu sa však nezmenil, ale dodnes dosiahnutý nebol.  
1 Výstupy z uvedených kontrol sú dostupné na webovom sídle NKÚ SR  
| 5  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2  
VÝZNAM PROGRAMU UNITAS  
Zjednotenie alebo integrácia výberu štátnych príjmov je motivovaná viacerými faktormi, pričom hlavným je dosiahnuť  
úsporu verejných financií. Konkrétne-ušetriť na samotnom výbere spojením troch organizácií spravujúcich dane, clá  
a sociálne odvody do jednej, s predpokladanými nižšími prevádzkovými nákladmi.  
Efektívnejšie fungovanie prináša aj úsporu na strane platiteľa, ktorý má vďaka jednoduchšiemu a prehľadnejšiemu sys-  
tému nižšie vyvolané náklady spojené s plnením povinností; tiež usporí čas, ktorý môže ďalej venovať rozvoju svojej pri-  
márnej činnosti. Ďalším dôvodom je držanie kroku s vývojom vo svete, menej byrokracie v celom systéme a následné  
zlepšenie podnikateľského prostredia.  
Inštitucionálne štruktúry spravujúce príjmy štátu sa historicky vyvíjali a menili vo svete, v Európe a aj na Slovensku. Príjmy  
z daní spravovala jedna inštitúcia, pohyb tovaru a z toho plynúce clá druhá, zdroje na sociálne a zdravotné zabezpečenie  
ďalšie inštitúcie. Trend spájania, integrácie orgánov podľa typu spravovaných príjmov je vo svete badateľný od 80. rokov  
20. storočia. Po roku 2000 sa postupom elektronizácie a zlepšovania proklientského prístupu tento trend výrazne posilnil  
a začala sa ním zaoberať aj vláda SR.  
Svetová banka, Medzinárodný menový fond a OECD sa vo svojich odporúčaniach a odborných štúdiách zaoberajú spo-  
jením alebo výrazným približovaním výberu daní, ciel a odvodov. Popisujú prínosy aj riziká takého spojenia, systematizujú  
prístup k spájaniu a uvádzajú dobrú aj zlú prax krajín, kde sa takéto spájanie uskutočnilo. Vo všeobecnosti sa však uvádza,  
že viac ako 80 % projektov zlúčenia neskončí podľa prvotných očakávaní. Prehľad oblasti rizík, ich riadenia a skúseností  
z medzinárodnej praxe, ale aj kontrol NKÚ SR sumarizuje tabuľka č. 2 uvedená v prílohe.  
Jedným z ukazovateľov prínosu zjednoteného výberu daní je podiel nákladov finančnej správy na celkovom výbere, ktorý  
pravidelne publikuje aj OECD a pre FS SR nevychádza vôbec lichotivo – máme najvyššie náklady na správu štátnych  
príjmov na svete! Náklady na správu príjmov na Slovensku klesli z 2,41 % výberu v roku 2007 na 2,15 % v roku 2019.  
Medzinárodné porovnávanie má však svoje úskalia najmä v podobe rozsahu spravovaných agend a v jednorazových  
efektoch. Obdobnú štruktúru majú finančné správy v Belgicku, Portugalsku, Rakúsku či Španielsku.3  
Medzi ukazovatele spomínané v prvotných strategických materiáloch týkajúcich sa zjednotenia výberu bol aj index Doing  
Business, spracovávaný Svetovou bankou. Jeho súčasť zameraná na platenie daní sa nazýva Paying taxes. Publikácia  
za rok 2007 uvádza Slovensko na 113. mieste v platení daní (spomedzi 175 hodnotených krajín), s 30 platbami ročne  
a 344 hodinami potrebnými na splnenie si daňových povinností. Podľa publikácie za rok 2019 si Slovensko polepšilo, je  
na 48. priečke, s 8 platbami ročne a 192 hodinami potrebnými na splnenie povinností.  
Graf č. 1: Podiel kategórií výdavkov na celkovom výbere za rok 2019 a porovnanie s hodnotou v roku 2007  
2,50%  
2,00%  
1,50%  
1,00%  
0,50%  
0,00%  
Personálne výdavky  
Zdroj: OECD, spracovanie NKÚ SR  
IKT výdavky  
Ostatné  
Spolu 2007  
| 6  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.3  
OBDOBIA ZAVÁDZANIA PROGRAMU UNITAS  
Príprava (2005 2012)  
Prvé myšlienky spájania sa datujú do roku 2005, keď vláda SR počas rokovania 16. 11. 2005 v rámci bodu rôzne, ohľadom  
dôchodkovej reformy uložila úlohu spracovať analýzu možnosti presunu výberu sociálneho poistenia na daňové úrady.  
Následne v roku 2006 bol predložený Návrh postupu pri zjednotení výberu daní a odvodov. V roku 2008 bola spracovaná  
Koncepcia reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov. Posledné ro-  
kovanie vlády SR k UNITASu bolo v roku 2011, kedy bola schválená Koncepcia reformy daňovo-odvodového systému –  
nové znenie.  
V nadväznosti na uznesenia vlády boli pre program UNITAS spracované koncepcie, analýzy a implementačné harmono-  
gramy. Boli vytvorené riadiace a pracovné skupiny na Ministerstve financií, na Daňovom a Colnom riaditeľstve. Výsledkom  
bolo vytvorenie spoločnej inštitúcie pre dane a clá, ktorou bolo Finančné riaditeľstvo SR. Toto obdobie sa vyznačovalo  
organizačnými zmenami a končilo kolapsom novozavedeného IS a návratom k pôvodnému. Na toto obdobie sa zamerala  
kontrola NKÚ SR z prelomu rokov 2012 a 2013.  
Implementácia (2012 2015)  
Druhé obdobie sa vyznačovalo sústredením na implementáciu procesno-organizačných zmien vo finančnej správe SR  
a zavádzaním Informačného systému finančnej správy – Správa daní (ISFS-SD) a Centrálneho elektronického priečinka  
(CEP), financovaných z OPIS. Na toto obdobie sa zamerala kontrola NKÚ SR, vykonaná v roku 2015. Kontrolná skupina  
NKÚ SR identifikovala celkovo 26 projektov pod programom UNITAS, ktorých implementácia prebiehala v tomto období.  
Súbežne s implementáciou prvej fázy – UNITAS I, zameranej na daňovú a colnú správu, prebiehala aj príprava pripojenia  
sociálnych odvodov v rámci fázy UNITAS II.  
Riadenie programu UNITAS zabezpečovalo MF SR. Boli vytvorené riadiace výbory (RV) ako výlučné riadiace orgány  
riešiace implementáciu UNITAS. RV bol aj na MPSVR SR, ako poradný orgán štátneho tajomníka. Riadiaci výbor UNITAS  
na MF SR sa pravidelne stretával od roku 2007 do roku 2017, s výnimkou v roku 2016. Celkovo sa uskutočnilo 86 stretnutí.  
Riadiaci výbor UNITAS II na MF SR sa stretol raz, 19. 8. 2014. Na tomto stretnutí bol schválený Modifikovaný postup  
implementácie v programe UNITAS. Riadiaci výbor UNITAS II na MPSVR SR sa počas rokov 2016 a 2017 stretol päťkrát.  
Na zasadaniach sa zaoberal predovšetkým ročným zúčtovaním v sociálnom poistení. Závery tohto RV však neboli predis-  
kutované na nadriadenom RV na MF SR.  
Graf č. 2: Počty stretnutí riadiacich výborov od roku 2007 do roku 2020  
2020  
2019  
2018  
2017  
2016  
2015  
2014  
2013  
2012  
2011  
2010  
2009  
2008  
2007  
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25  
RV UNITAS II. MPSVR SR RV UNITAS II. MF SR RV UNITAS  
Zdroj: MF SR, spracovanie NKÚ SR  
Hibernácia – stabilizácia (2015 2020)  
Tretie obdobie charakterizuje hibernácia strategického riadenia MF SR a stabilizácia zavedených zmien vo FS SR.  
RV UNITAS na MF SR mal po roku 2015 len jedno stretnutia a to v roku 2017, na ktorom zhodnotil aktuálny stav programu  
UNITAS – implementáciu projektov vo FR SR a prípravu UNITAS II z pohľadu činnosti/fungovania finančnej správy, keďže  
MPSVR SR nebolo členom tohto RV. Na MF SR bolo tiež spracovaných viacero dokumentov, ktoré boli pripravované na  
účel zmapovania a zistenia aktuálneho stavu po procesnej alebo legislatívnej stránke, resp. na účel prípravy návrhov  
| 7  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
rámcového smerovania programu UNITAS. MF SR nevedelo preukázať, pri akej príležitosti a na aký účel boli uvedené  
dokumenty vypracované, kedy a komu boli predložené a s akými závermi boli prerokované. NKÚ SR konštatuje, že  
v tomto období chýbal tak komplexný a aktuálny pohľad na ďalší rozvoj programu UNITAS, ako aj zhodnotenie  
a ponaučenie z predchádzajúceho vývoja.  
Väčšina zavedených zmien v rámci programu UNITAS sa priamo alebo nepriamo týkala finančnej správy SR. V roku 2016  
bola spracovaná revízia výdavkov, Analýza prevádzky finančnej správy, ku ktorej zatiaľ nebolo vypracované následné  
vyhodnotenie. Pokrok nastal aj v implementácii UNITAS II, kde RV na MPSVR SR pripravil ročné zúčtovanie v sociálnom  
poistení; v súčasnosti je však na základe rozhodnutia novej vlády SR v legislatívnom procese jeho zrušenie.  
3.4 STAV V PLNENÍ ZÁMEROV A CIEĽOV UNITAS  
Komplexnosť zmeny zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov v oblasti daňovej a colnej správy, Sociálnej pois-  
ťovne a zdravotných poisťovní, ako aj ďalších dotknutých orgánov verejnej správy sa mala realizovať ako program UNITAS  
vo dvoch základných fázach – UNITAS I a UNITAS II. NKÚ SR konštatuje, že pôvodne stanovené zámery a ciele sa  
podarilo naplniť na necelých 25 %.  
Graf č. 3: Vzťah jednotlivých fáz a etáp programu UNITAS  
Program UNITAS  
1. fáza UNITAS I  
2. fáza UNITAS II  
1. etapa  
2. etapa  
1. etapa  
2. etapa  
- reforma DÚ  
- zlúčenie DR SR a CR SR  
- vytvorenie IS FR SR,  
schopných pribrať výber  
poistného  
- zlúčenie DÚ a CÚ  
- preddavky a ročné zúčtovanie - zjednotenie výberu  
v soc. poistení  
dane, cla a poistného  
- jedno ročné zúčtovanie  
dane a poistného  
- zjednotenie komunikácie  
FR SR, SP a ZP  
Zdroj: Modifikovaný postup implementácie v programe UNITAS, schválený RV UNITAS II. na MF SR dňa 19. 8. 2014  
Podľa predchádzajúcej schémy sa podarilo naplniť procesno-organizačnú časť zámerov a cieľov uvedených v prvých eta-  
pách. Podarilo sa reformovať daňové úrady a zlúčiť DR SR a CR SR do FR SR, vrátane zdieľania podporných procesov.  
Ďalej sa podarilo modernizovať IS FR SR, pričom NKÚ SR schopnosť pribrať výber poistného v tejto kontrole nehodnotil.  
Zlúčenie daňových úradov s colnými úradmi za vzniku finančných úradov bolo legislatívne pripravené, ale v skutočnosti  
sa nezrealizovalo.  
Ročné zúčtovanie v sociálnom poistení bolo implementované legislatívne, ale nie prakticky, a v súčasnosti je v legislatív-  
nom procese jeho zrušenie. Zjednotenie komunikácie prostredníctvom jedného kontaktného miesta za Finančné riaditeľ-  
stvo SR, Sociálnu poisťovňu a zdravotné poisťovne sa neuskutočnilo, rovnako nefunguje jednotná registrácia a zjednote-  
nie výberu. Tiež nebolo implementované jedno ročné zúčtovanie dane a poistného.  
3.5  
PRÍČINY SÚČASNÉHO STAVU  
Rozsiahla zmena systému správy štátnych príjmov predstavuje významnú zmenu a zosúladenie množstva procesov, ktoré  
zasahujú do dlhšieho časového obdobia než je jeden politický cyklus (štvorročné obdobie). To si vyžaduje dlhodobú a sta-  
bilnú politickú podporu, čo bolo na deklaratívnej úrovni, v programových vyhláseniach vlády aj dosiahnuté. V skutočnosti  
však politická podpora chýbala pre hlavnú časť programu UNITAS daňovo-odvodovú reformu. Procesno-organi-  
začné veci sa implementovať darilo, keďže na jednej strane nevyžadovali nutne politickú podporu a na druhej strane čias-  
točne predstavovali aj prirodzený rozvoj organizácie, zefektívňovanie jej procesov, proklientskú orientáciu a držanie tempa  
s trendmi v zahraničí a v boji s podvodmi a zneužívaním systému.  
Ďalšou nevyhnutnou oblasťou pre úspešnú implementáciu programu je strategické riadenie, strategický nadhľad a nad-  
väzný odhad, nepodcenenie rozsahu a dopadov zavádzaných zmien. Toto chýbalo najmä po roku 2015, keď riadiaci výbor  
zasadol raz a spracované strategické dokumenty poskytovali obmedzený pohľad na ďalšie smerovanie, sústredenie sa  
| 8  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
na informatizáciu a pozeranie sa na UNITAS optikou zmeny informačných systémov, súvislosti vykazovania doby poiste-  
nia, zjednotenie účtovníctva vo verejnej správe pre dane a odvody. Strategické dokumenty sú zastarané, neodrážajú  
aktuálny stav a smerovanie eGovernmentu, novšie analýzy neposkytujú komplexný pohľad ako základ na infor-  
mované rozhodovanie.  
Poslednou a, z pohľadu vykonanej kontroly NKÚ SR, najbolestivejšou oblasťou pri takto veľkej zmene bola nedostatočná  
podpora zainteresovaných strán, neprehľadnosť riadiacich procesov a neinformovanosť odbornej a laickej verejnosti.  
NKÚ SR zistil, že na rozpočtový program UNITAS bolo v rokoch 2007 až 2020 čerpaných 174 mil. eur, pričom v rozpočte  
bolo schválených 41 mil. eur, čiže 77 % výdavkov bolo krytých cez rozpočtové opatrenia. Väčšina týchto výdavkov patrí  
do rokov 2013 až 2019, kedy boli v rozpočte MF SR schválené nulové výdavky na program UNITAS, ale v skutočnosti sa  
po rozpočtových opatreniach čerpalo 107 mil. eur. Čerpanie rozpočtového programu udáva tabuľka č. 4 v prílohe.  
NKÚ SR tiež zistil, že na rokovanie vlády SR neboli predkladané polročné situačné správy o stave programu UNITAS, čo  
nebolo v súlade s uznesením vlády. MF SR predložilo na rokovanie vlády len dve situačné správy, a to v roku 2011 a 2012.  
3.6  
DÔVODY PRE POKRAČOVANIE REFORMY  
UNITAS ako procesno-organizačnú zmenu v správe štátnych príjmov nemožno vrátiť, možno ju reštartovať, premenovať.  
Do spojenia správy daní a ciel bolo investovaných veľa prostriedkov a času. Teraz, po takmer 10 rokoch, by bolo asi  
rovnako náročné prípadné opätovné rozdelenie. Treba sa preto sústrediť na zefektívňovanie zavedených zmien a aj všet-  
kých procesov vo finančnej správe. Podľa medzinárodného porovnania je najdrahšia na svete4 a práve jej relatívne zlac-  
ňovanie by malo byť motiváciou na pokračovanie rozbehnutých zmien, či už pod hlavičkou programu UNITAS, pod iným  
názvom alebo len v rámci výkonu funkcií finančnej správy. Vecná zmena v podobe daňovo-odvodovej reformy potre-  
buje politický konsenzus, ktorý počas kontrolovaného obdobia chýbal a pokračovanie je možné až po jeho ná-  
jdení.  
Celkové náklady na UNITAS, ktoré sa podarilo NKÚ SR identifikovať, predstavovali 184 mil. eur. Väčšina z tejto sumy  
bola vyčlenená v rámci rozpočtového programu UNITAS vo výške 174 mil. eur, pričom časť bola spolufinancovaná z eu-  
rópskych zdrojov cez OPIS (55 mil. eur). Najväčšie položky predstavovali informačné systémy ISFS-SD (76 mil. eur), CEP  
(55 mil. eur), Portál FS (20 mil. eur) a e-Dovoz (7 mil. eur). Ďalšie výdavky boli na aplikačnú a technickú podporu systémov  
(14 mil. eur), licencie, technickú podporu a údržbu (7 mil. eur) a poradenské služby (1 mil. eur).  
Prínosy programu UNITAS možno rozdeliť na nevyčísliteľné – zníženie byrokracie, či zlepšenie podnikateľského pro-  
stredia, a na vyčísliteľné, ku ktorým sa dá pristupovať viacerými spôsobmi. NKÚ SR použil tri prístupy hodnotenia prínosov  
UNITAS. Prvý je založený na makroekonomických odhadoch z odborných štúdií, konkrétne zo štúdie publikovanej Sveto-  
vou bankou5, v ktorej je uvedená sumarizácia potenciálnych hospodárskych prínosov reformy ciel a daní, celkovo na  
úrovni niekoľko desatín percenta HDP, čo na Slovensku zodpovedá rádovo niekoľko 100 mil. eur. Druhým je sumarizácia  
údajov z doložiek vplyvov, kde boli vyčíslené negatívne vplyvy na rozpočet vo výške 189 mil. eur a pozitívne na príjmovú  
časť rozpočtu 70 mil. eur. Tretí prístup je založený na ocenení usporeného času, ktoré na základe následných monitoro-  
vacích správ pre ESFS-OD a CEP dosahuje necelých 1,8 mld. eur. Úsporu času nemožno chápať ako priamu finančnú  
úsporu, ale skôr ako súčasť makroekonomického fiškálneho multiplikátora, so vzťahom k rastu HDP a nie k priamej úspore  
v rozpočte finančnej správy alebo výdavkov povinných osôb.  
3.7  
HODNOTENIE PROGRAMU UNITAS Z POHĽADU NKÚ SR  
NKÚ SR hodnotil program UNITAS v 9 oblastiach, vychádzajúc zo štúdie Svetovej banky, ktorá bola vypracovaná na  
žiadosť slovenskej vlády.  
4 Prosté medzinárodné porovnávanie výdavkov bez kontextu môže byť zavádzajúce. Dôležitý je rozsah spravovanej agendy, jedno-  
razové vplyvy alebo aj prenášanie nákladov na plnenie povinností na povinné osoby. Napríklad NKÚ SR a NKÚ ČR spoločne vyko-  
nali paralelnú kontrolu správy sociálneho poistenia, kde bol jeden zo záverov, že v pomere k vybranému poistnému je SP drahšia  
ako ČSSZ. To je však relatívne, keďže SP je modernejšia, v oblasti elektronizácie pokročilejšia a proklientsky orientovanejšia než  
ČSSZ. Navyše, veľká časť rozdielu šla na vrub implementácie častých zmien zákona o sociálnom poistení do IS SP.  
| 9  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf č. 4: Deväť oblastí pre úspešnú implementáciu správy príjmov  
Zdroj: Štúdia Svetovej banky, spracovanie NKÚ SR  
Vodcovstvo bolo zabezpečené prostredníctvom RV UNITAS na MF SR ako výlučného riadiaceho orgánu pre projekty  
v daňovej a colnej oblasti, ktorý pravidelne zasadal do roku 2015 a v nasledujúcich rokoch len raz v roku 2017.  
RV UNITAS II na MF SR zasadol raz a nemohol tak efektívne riadiť druhú fázu, v rámci ktorej riešil RV UNITAS II na  
MPSVR SR ročné zúčtovanie v sociálnom poistení. Kontrolóri NKÚ SR zistili, že úlohy, zámery a ciele vyplývajúce  
z uznesení vlády, týkajúcich sa programu UNITAS, boli plnené oneskorene alebo čiastočne a konečný cieľ do-  
siahnutý nebol.  
Strategické plánovanie neodrážalo medzinárodné skúsenosti a termíny hlavných míľnikov boli nastavené ambiciózne,  
čo sa prejavilo pádom systému na začiatku roka 2012 a následným neplnením a odsúvaním termínov. Pre implementáciu  
programu UNITAS II nevznikol žiaden relevantný strategický plán. V súčasnosti sú strategické plány zastarané.  
Právny rámec a legislatíva boli schvaľované v súlade s plánom a harmonogramom, niekedy aj v predstihu pred skutoč-  
nými možnosťami implementácie. Legislatívne bolo napríklad schválené spojenie daňových a colných úradov do finanč-  
ných úradov, ktoré sa neuskutočnilo, alebo ročné zúčtovanie v sociálnom poistení, ktoré nebolo fakticky implementované;  
momentálne je v legislatívnom procese novela, ktorá ho ruší.  
Navrhnutých projektov, hodnotených kontrolórmi NKÚ SR, bolo v rámci programu UNITAS celkovo 26, ktoré sa zväčša  
podarilo čiastočne alebo úplne implementovať. Zoznam jednotlivých projektov sa nachádza v tabuľkovej prílohe. Je nutné  
podotknúť, že množstvo pôvodných zámerov sa na úroveň projektov nedostalo.  
Harmonogram pozostával z termínov daných v strategickom pláne a návrhoch projektov. Vo všeobecnosti sa harmono-  
gram darilo dodržiavať s oneskorením alebo vôbec nedodržiavať, čo platí napríklad pre úlohy a termíny k uzneseniam  
vlády. Po roku 2015 riadiace výbory nezasadali a tak nemohol byť žiaden harmonogram dodržiavaný.  
Rozpočet na program UNITAS predstavoval samostatnú položku programového rozpočtovania. Od roku 2007 bolo na  
UNITAS vynaložených 174 mil. eur, z čoho 41 mil. eur bolo schválených v rozpočte a zvyšok bol realizovaný rozpočtovými  
opatreniami. V rokoch 2013 až 2019 neboli na rozpočtový program UNITAS rozpočtované prostriedky, pričom čerpanie  
dosiahlo 106 mil. eur. Dlhodobým podhodnocovaním plánovaných výdavkov na rozpočtový program UNITAS v ná-  
vrhoch štátneho rozpočtu neboli dodržané základné rámce pre tvorbu rozpočtu a princípy programového rozpoč-  
tovania.  
Riadenie výkonnosti prostredníctvom ukazovateľov pre celý program UNITAS a ich následné vyhodnotenie a spätná  
väzba neboli dostatočné. Nastavenie vybraných ukazovateľov vo finančnej správe a pri niektorých projektoch (ESFS-  
OD, CEP) bolo na požadovanej úrovni, avšak bez prepojenia s hlavným zámerom a cieľom programu UNITAS.  
Personálne zabezpečenie programu UNITAS treba chápať na dvoch úrovniach. Prvou je zaistenie fungovania projekto-  
vých štruktúr, čo sa na MF SR podarilo vytvorením útvaru riadenia programu UNITAS a nepodarilo na MPSVR SR, kde  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
obdobné činnosti prevzal odbor poistného bez adekvátneho posilnenia. Druhou je zabezpečenie akceptácie zmeny a no-  
vej organizačnej kultúry personálom, čo bolo zabezpečené rôznymi vzdelávaniami a tiež zriadením kategórie príslušníka  
finančnej správy.  
Komunikácia programu UNITAS navonok bola spolu s rozpočtom jeho najslabšou stránkou. Komunikačná stratégia ne-  
napomáhala plneniu hlavných zámerov a cieľov. MF SR nevypracovávalo a nepredkladalo polročné situačné správy  
v zmysle uznesenia vlády na jej rokovania, a to aj napriek zisteniam a odporúčaniam NKÚ SR ešte z kontroly v 2013.  
Tabuľka č. 1: Vyhodnotenie plnenia programu UNITAS za 9 oblastí v rokoch 2012 - 2015 a 2016 - 2020  
Semafor  
2012-2015  
Semafor  
2016-2020  
Kritérium  
Vyhodnotenie / komentár NKÚ SR  
RV do roku 2015 pravidelne zasadali, no sústredili sa na UNITAS I  
a vodcovstvo pri UNITAS II bolo nedostatočné. Od roku 2016 RV  
zasadol raz. Uznesenia vlády boli plnené oneskorene alebo čias-  
točne.  
1. Vodcovstvo  
Strategický plán pre UNITAS bol nastavený ambiciózne a nereflek-  
toval medzinárodné skúsenosti a riziká, ktoré sa naplnili. Po roku  
2016 nevznikol komplexný strategický plán odrážajúci aktuálnu si-  
tuáciu.  
Legislatíva bola pripravovaná v súlade s plánom a vo viacerých  
prípadoch predbehla skutočnosť – napr.: spojenie daňových a col-  
ných úradov, ročné zúčtovanie v sociálnom poistení.  
2. Strategické plánovanie  
3. Právny rámec  
Program UNITAS pozostával z množstva projektov, ktoré sa úplne  
alebo čiastočne podarilo implementovať. Mnoho zámerov sa však  
nedostalo do fázy projektov.  
4. Návrh projektu  
5. Harmonogram  
6. Rozpočet  
Plnenie úloh sa odsúvalo. Do roku 2015 sa viacero zámerov poda-  
rilo s oneskorením splniť. Od roku 2016 harmonogram neexistoval  
alebo sa existujúci nedodržiaval.  
Medzi rokmi 2013 až 2019 neboli na UNITAS rozpočtované pro-  
striedky, čerpanie 107 mil. eur bolo iba cez rozpočtové opatrenia.  
MF SR nedodržalo rámce tvorby rozpočtu a princípy programo-  
vého rozpočtovania.  
Nastavenie ukazovateľov na meranie a riadenie výkonnosti nebolo  
dostatočné. Vo FS a pri niektorých projektoch (ESFS-OD, CEP, ...)  
sa však nájdu výnimky.  
7. Riadenie výkonnosti  
RV boli podporované odbornými útvarmi. Vzdelávanie bolo zabez-  
pečené samostatnými projektmi. V roku 2019 bol zavedený prí-  
slušník finančnej správy.  
8. Personálne zabezpeče-  
nie  
Ucelená komunikácia programu UNITAS nebola zabezpečená. MF  
SR situačné správy na rokovanie vlády predkladalo neskôr alebo  
nepredkladalo vôbec.  
9. Komunikácia  
Zdroj: NKÚ SR  
| 11  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolou boli potvrdené riziká identifikované v procese jej prípravy, a k hlavným zisteniam patrilo najmä:  
Nedostatočná politická podpora a vzájomná komunikácia zainteresovaných strán  
- podarili sa procesno-organizačné veci, ktoré nepotrebovali širokú politickú podporu,  
- nepodarila sa daňovo-odvodová reforma, ktorá politickú podporu potrebovala,  
- za posledných 5 rokov zasadol RV raz (2017).  
Chýbajúci strategický nadhľad pri riadení a zastarané strategické dokumenty  
-
napr.: sústredenie sa na informatizáciu a pozeranie sa na UNITAS optikou zmeny informačných systémov, súvis-  
losti vykazovania doby poistenia, vlastníctvo pohľadávok zdravotných poisťovní a iné,  
strategické dokumenty neodrážajú aktuálny stav a smerovanie eGovernmentu,  
-
-
novšie analýzy neposkytujú komplexný pohľad ako základ na informované rozhodovanie.  
Neprehľadné fungovanie a informovanosť / podpora verejnosti  
77% prostriedkov zo ŠR šlo cez rozpočtové opatrenia,  
-
- nepredkladanie polročných situačných správ na rokovanie vlády.  
4
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Štefanovičova 5  
+421 2 501 14 451  
+421 2 595 81 111  
| 12  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
PRÍLOHY  
Tabuľka č. 2: Oblasti a riziká  
Popis a riadenie rizika  
Typ  
Oblasť  
Vodcovstvo  
Politický konsenzus – systémová zmena správy štátnych príjmov je dlhodobým procesom a pre  
jej úspešnú implementáciu je potrebná široká politická podpora, zhoda.  
Rýchle výsledky – vyžadovanie rýchlych výsledkov (quick wins) môže byť kontraproduktívne pre  
stabilnú implementáciu. Neúspešné rýchle výsledky môžu potopiť reformu hneď na začiatku.  
Zanietenosť – pre úspešnú implementáciu je kľúčový profesionálny, skúsený a odhodlaný projek-  
tový tím. Zanietenosť je potrebná na prekonávanie prekážok a schopnosť ísť ďalej.  
Strategický plán  
Riadenie zmeny – medzinárodné skúsenosti aj slovenská prax pri implementácii ukazujú, že vhod-  
nejší prístup implementácie je cez etapy (príprava, zavádzanie, stabilizácia), než veľkým treskom,  
jedným povelom a všetko naraz.  
Politické  
(vôľa po zmene)  
Výpadok výberu – plynulý výber daní, cla a odvodov je dôležitý pre chod celého štátu (cash flow).  
Pri systémovej zmene správy štátnych príjmov je dôležitejšie zachovanie plynulosti výberu ako vnú-  
torná efektívnosť nového nastavenia systému – na jeho zlepšovanie bude dosť času neskôr. Viď  
kolaps informačných systémov vo Finančnej správe SR na začiatku roka 2012.  
Právny rámec  
Stabilné právne prostredie – právna istota a dostatočný čas na prispôsobenie sa zmene sú dôle-  
žité pre všetky zainteresované strany (MF SR, FS SR, platitelia daní, cla a odvodov, poradcovia, IT  
firmy na účtovnícky softvér atď.)  
Zladenie s ostatnými zmenami – legislatívne zmeny a termíny ich implementácie by mali byť  
v súznení so skutočnými možnosťami v dotknutých inštitúciách, nepredbiehať a nebrzdiť. Viď vy-  
tvorenie finančných úradov alebo ročné zúčtovanie v sociálnom poistení.  
Návrh projektu  
Synergický efekt – pri preklápaní stratégie do konkrétnych projektov je potrebné hľadieť aj na ich  
vzájomné vzťahy a spoločné prínosy.  
Rezortizmus – pri navrhovaní projektu je tendencia pozerať sa s klapkami na očiach, chýba nad-  
hľad a súvzťažnosti projektov mimo zodpovedného rezortu.  
Harmonogram  
Podcenený rozsah – správny odhad a naplánovanie rozsahu zavádzaných zmien je zásadné pre  
dodržanie harmonogramu. MF SR priznáva, že pri implementácii UNITAS bol podcenený rozsah  
zmien.  
Nadväznosť – harmonogram by mal byť citlivo zostavený vzhľadom na nadväznosť projektov aj  
nadväznosť na zavedené termíny (zdaňovacie obdobie).  
Implementačné  
(zavedenie zmeny)  
Rozpočet  
Stabilné financovanie – pri takto rozsiahlej zmene je potrebné zabezpečenie dlhodobého a stabil-  
ného financovania.  
Prehľadný rozpočet – príprava, schválenie, čerpanie a vykazovanie rozpočtu by malo byť pre-  
hľadné. NKÚ SR počas kontroly zistil, že v rokoch 2013 až 2019 bolo financovanie zabezpečené  
výlučne cez rozpočtové opatrenia.  
Riadenie  
výkonnosti  
Nastavenie ukazovateľov – výber vhodných vstupných, výstupných, výsledkových a dopadových  
ukazovateľov je zásadný pre riadenie výkonnosti.  
Vyhodnocovanie ukazovateľov – správne vyhodnotenie a kontext plnenia ukazovateľov je po-  
trebný pre ďalšie riadenie zmeny. Kto nemeria, ten neriadi.  
Personálne  
zabezpečenie  
Ľudské zdroje – práve ľudské zdroje sú tou najpodstatnejšou oblasťou pri takejto zmene, keďže  
na ľuďoch to celé stojí a padá. Pre stabilné zavedenie takejto zmeny je riadenie ľudských zdrojov  
potrebné na všetkých úrovniach a vo všetkých etapách (riadiaci výbor, projektový tím, návrh štruk-  
túry, organizácie práce a popisov práce zamestnancov novej spojenej organizácie, atď.)  
Štábna kultúra – pri zjednocovaní výberu sa zjednocujú inštitúcie s odlišnou štábnou kultúrou.  
Dovnútra je potrebné vysvetlenie a akceptácia zmeny všetkými zamestnancami (daniari aj colníci  
sa stanú príslušníkmi finančnej správy), vrátane novej kultúry. Rovnako vo vzťahu k vonkajšiemu  
prostrediu, klientom, je potrebné prijatie a pochopenie nových, zmenených funkcií.  
Inštitucionálna zotrvačnosť systémová zmena štátnych príjmov je aj o zmene vychodených  
cestičiek, či zabehaných koľají. Prispôsobenie sa takejto zmene je dlhotrvajúci proces pozostávajúci  
z viacerých fáz. Inštitucionálna zotrvačnosť a rezortizmus sa na Slovensku silne prejavujú.  
Behaviorálne  
(prijatie zmeny)  
Komunikácia  
Vysvetlenie zmeny – správa štátnych príjmov sa týka úplne každého a preto je potrebné ju aj úplne  
každému vysvetliť z jeho pohľadu, aby ju pochopil a prijal.  
Krotiť očakávania – veľká zmena vytvára veľké očakávania. Aby veľká zmena dobre fungovala,  
potrebuje čas. Preto je vhodné v komunikácii krotiť očakávania a citlivo komunikovať priebežné pl-  
nenie cieľov. Nemožno očakávať, že zo dňa na deň bude fungovať mobilná aplikácia so saldokon-  
tom za dane, clo a odvody, vrátane notifikácií na platbu či predvyplnených priznaní.  
Zúčtovateľnosť – ochota prijať a vyvodiť zodpovednosť v prípade úspechu je vysoká, v prípade  
neúspechu biedna. Schopnosť priznať si chybu, poučiť sa z nej a ísť ďalej, to je ďalší dôležitý faktor  
prijatia dlhodobej zmeny. NKÚ SR počas kontroly zistil, že na rokovania vlády neboli predkladané  
polročné situačné správy.  
Zdroj: Spracované NKÚ SR na základe vlastných kontrol a analýz medzinárodných organizácií  
| 13  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Tabuľka č. 3: Projekty UNITAS  
Oblasť  
Etapa  
Projekt  
LEG - projekt Legislatíva  
OSV - projekt Osveta  
PROJ - Projektové riadenie  
Zlúčenie daňovej  
a colnej správy do  
jednej organizácie  
REF DÚ - Reforma daňových úradov (časť projektu REF FS)  
REF FS - Reforma finančnej správy SR  
KONS IS - Konsolidácia existujúcich IS v zmysle legislatívy platnej k 1.1.2012.  
IS RDS - Informačný systém reforma daňovej správy  
IS VS FS - Integrovaný systém vnútornej správy FS  
AIS - Administratívny informačný systém  
IP - Integračná platforma (Konsolidácia existujúcich IS)  
CEP - Centrálny elektronický priečinok  
IS FS SD - Integrovaný systém finančnej správy - správa daní  
Admin IS - Administratívny informačný systém  
Vzdelávanie  
Zjednotenie informač-  
ných systémov pre  
výber daní a cla  
e-learning  
EZU - Elektronický zber údajov  
Portál FS SR  
Podporné projekty  
Centrálny register FS  
pre IS UNITAS  
BPU - Bezpečnosť projektov UNITAS  
OBK-OD - Obojsmerná komunikácia oblasť daňová  
eDovoz - Automatizácia colného dohľadu nad dovozom tovaru  
Integrácia údajov z ISFS-SD, colných IS, KRUZ a eKasa do DWH  
LEG II - Legislatíva UNITAS II  
OSV - projekt Osveta UNITAS II  
ES SP - Elektronické služby SP  
Zúčtovanie sociálnych odvodov  
Spoločný výber daní  
a sociálnych a zdra-  
votných odvodov  
Zdroj: Výročné správy FS SR (2012 až 2020), Situačná správa k UNITAS MF SR (2018), Monitorovacie správy MF SR: Program 07203 – UNITAS  
a Program 0740604 – Podporná infraštruktúra pre informačné systémy riadenia verejných financií  
Tabuľka č. 4: Čerpanie rozpočtového programu UNITAS (v eurách)  
Rok  
2007  
2008  
2009  
2010  
2011  
2012  
2013  
2014  
2015  
2016  
2017  
2018  
2019  
2020  
Kód klasifikácie  
07203  
Názov klasifikácie  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
UNITAS  
Schválené  
Upravené  
1 206 001  
Skutočnosť  
0
0
07203  
07203  
07203  
07203  
07203  
07203  
07203  
07203  
15 435 172  
13 941 445  
3 332 586  
2 541 751  
2 683 404  
8 176 173  
4 097 472  
33 613 791  
16 076 820  
12 147 676  
30 338 180  
22 239 787  
8 152 186  
9 069 640  
13 152 956  
11 560 111  
7 434 260  
179 948 457  
2 608 648  
8 151 859  
4 097 069  
33 392 893  
16 076 370  
12 097 296  
30 338 180  
22 239 787  
8 152 186  
9 069 640  
13 152 956  
11 560 111  
3 185 107  
174 122 101  
4 000 000  
0
0
0
0
0
0
0
07203  
0EK0D0G  
0EK0D0G  
0EK0D0G  
0EK0D0G  
1 395 000  
40 645 954  
Spolu  
Zdroj: Monitorovacie správy MF SR a RIS MF SR  
| 14