8KONANIE O OCHRANE OSOBNÝCH ÚDAJOVÚčelom konania o ochrane osobných údajov je zistiť, či došlo k porušeniu práv fyzických osôb pri spracúvaní ich osobných údajov alebo došlo k porušeniu ustanovení Nariadenia, prípadne zákona, a v prípade zistenia nedostatkov, ak je to dôvodné a účelné, uložiť opatrenia na nápravu, prípadne pokutu. Na konanie o ochrane osobných údajov sa vzťahujú ustanovenia správneho poriadku.
Ak nie je daná kompetencia úradu na konanie a rozhodnutie vo veci má úrad povinnosť podanie postúpiť príslušnému správnemu orgánu. V sledovanom období postúpil úrad celkovo 49 podaní inému, vecne príslušnému správnemu orgánu na konanie a rozhodnutie.
Právne predpisy v oblasti ochrany osobných údajov umožňujú úradu podanie v taxatívne stanovených prípadoch odložiť. K odloženiu podania musel úrad pristúpiť v prípade jeho neopodstatnenosti, v prípade, ak vec, ktorej sa podanie týkalo prejednával orgán činný v trestnom konaní, v prípade, ak podávateľ neposkytol úradu na jeho žiadosť potrebnú súčinnosť, pričom bez jeho aktívnej účasti nebolo možné vec vybaviť a v prípade, ak od udalosti, ktorej sa podanie týkalo, uplynul v deň jeho doručenia čas dlhší ako tri roky. Najčastejším dôvodom odloženia bola neopodstatnenosť podania, keď už z dôkazov predložených najmä dotknutou osobou bolo zrejmé, že k porušeniu právnych predpisov v oblasti ochrany osobných údajov nedošlo. V sledovanom období bolo celkovo odložených 306 podaní.
Úrad, v rámci dozornej činnosti, vedie konanie o ochrane osobných údajov s cieľom ochrany práv fyzických osôb pred neoprávneným zasahovaním do ich súkromného života pri spracúvaní ich osobných údajov, pričom v ňom taktiež skúma dodržiavanie povinností stanovených Nariadením a zákonom. Ak zistí porušenie práv dotknutej osoby alebo nesplnenie povinností pri spracúvaní osobných údajov, rozhodnutím, ak je to dôvodné a účelné, uloží prevádzkovateľovi alebo sprostredkovateľovi, aby v určenej lehote vykonal opatrenia na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku, prípadne mu v závislosti najmä od závažnosti zisteného porušenia uloží pokutu. V opačnom prípade konanie o ochrane osobných údajov zastaví.
Konanie o ochrane osobných údajov sa začína na návrh navrhovateľa alebo z vlastnej iniciatívy úradu. Konanie z vlastnej iniciatívy úradu sa začína na základe podnetu, na základe výsledkov kontroly, ktorou boli zistené nedostatky alebo na základe zistenia úradu z vlastnej činnosti o podozrení z porušenia právnych predpisov v oblasti ochrany osobných údajov, ako konanie začaté bez návrhu.
V sledovanom období začal úrad celkovo 218 správnych konaní, z ktorých 135 bolo začatých na návrh dotknutej osoby, 43 začatých na základe podnetu, 19 začatých na základe výsledkov kontroly, ktorou boli zistené nedostatky a 21 konaní viedol úrad z vlastnej iniciatívy na základe podozrenia z porušenia právnych predpisov v oblasti ochrany osobných údajov.
Prehľad spôsobov začatia konania v rámci sledovaného obdobia
Na základe
výsledkov kontroly
Z vlastnej
iniciatívy úradu
Rozhodnutie úradu, ako správneho orgánu v prvom stupni v konaní o ochrane osobných údajov, vychádza zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Na tento účel je úrad v konaní o ochrane osobných údajov oprávnený požadovať súčinnosť od kohokoľvek, pričom v hodnotenom období úrad žiadal