Predkladacia správa
Od decembra 2021 Ruská federácia stupňovala napätie prostredníctvom neodôvodneného rozmiestňovania svojich ozbrojených síl pozdĺž hraníc s Ukrajinou a na území separatistických, okupovaných území a na Kryme.
Dňa 24. februára 2022 sa začala masívna nevyprovokovaná vojenská invázia Ruskej Federácie voči Ukrajine. Konflikt na Ukrajine vyvolaný agresívnym konaním Ruskej Federácie je v hrubom rozpore s medzinárodnými právom. Predmetný útok na Ukrajinu zvýšil pocit urgentnosti prípravy posilnenia vojenskej prítomnosti NATO na východnej hranici, vrátane Slovenskej republiky.
Jedným zo základných prvkov obrannej stratégie NATO je aspekt odstrašenia. Počas samitu NATO vo Varšave v júli 2016 bola schválená posilnená zostava obrany a odstrašenia v reakcii na anexiu Krymu. Najzásadnejším rozhodnutím v oblasti posilnenia kolektívnej obrany bolo schválenie a vytvorenie Posilnenej predsunutej prítomnosti (enhanced Forward Presence ďalej len „eFP“) NATO v Poľsku, Litve, Lotyšsku a Estónsku vo forme mnohonárodných bojových skupín.
Po vzore predmetných bojových skupín a v reakcii na napadnutie Ukrajiny Ruskou federáciou sa ČK NATO zhodli na zriadení mnohonárodných bojových skupín posilnenej predsunutej prítomnosti pozdĺž celého východného krídla Aliancie (vrátane Rumunska, Bulharska, Maďarska a Slovenska). Účelom je demonštrácia súdržnosti a deklarovanie pripravenosti brániť sa spoločne proti akejkoľvek hrozbe.
Slovenská republika považuje posilnenú vojenskú prítomnosť členských krajín NATO na svojom území za významný prínos k zvýšeniu obranyschopnosti a k zaručeniu bezpečnosti svojho územia a obyvateľstva. Prítomnosť zahraničných ozbrojených síl na území SR podporí jej schopnosť brániť sa voči širokému spektru bezpečnostných hrozieb. Spôsobilosti zahraničných ozbrojených síl doplnia schopnosti a kapacity Ozbrojených síl SR a prispejú k zvýšeniu úrovne odstrašenia od prípadného ozbrojeného útoku. Posilnená predsunutá prítomnosť je v súlade s bezpečnostnými záujmami Slovenskej republiky, Obrannou stratégiou Slovenskej republiky, Bezpečnostnou stratégiou Slovenskej republiky a s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh na vyslovenie súhlasu s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl ČK NATO v rámci mnohonárodnej bojovej skupiny predsunutej prítomnosti NATO sa predkladá na základe čl. 86 písm. m) Ústavy SR, podľa ktorého vyslovenie súhlasu s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl na území Slovenskej republiky patrí do pôsobnosti Národnej rady Slovenskej republiky.
Z dôvodu, že prípadná odplatnosť, resp. refundácia nákladov v rámci vzájomnej spolupráce podmienené samostatnou zmluvou v súlade s právnym poriadkom štátov zmluvných strán, nemá predložený návrh žiadny finančný vplyv na rozpočet verejnej správy, ani vplyv na podnikateľské prostredie. Materiál nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na životné prostredie, informatizáciu ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Vláda Slovenskej republiky vyslovila súhlas s materiálom uznesením č. 166/2022 z 9. marca 2022.