Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zefektívnenie činnosti súdov môže pozitívnym spôsobom ovplyvniť hospodárenie domácností formou zlepšenia uplatňovania práva na súdnu ochranu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
účastníci konaní pred súdom bez ohľadu na ich sociálny status
c)
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
e)
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Nie je možné kvantifikovať súdivosť z hľadiska bezprostredných vplyvov na príjmy domácností. Možno však konštatovať, že rýchlejšie a efektívnejšie súdne konanie vedie k skoršiemu generovaniu súdneho rozhodnutia, ktoré môže ovplyvniť príjmovú stránku hospodárenia domácností.
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zefektívnenie činnosti súdov môže pozitívnym spôsobom ovplyvniť hospodárenie domácností formou zlepšenia uplatňovania práva na súdnu ochranu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Všetky osoby v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
i)
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Nie je možné kvantifikovať súdivosť z hľadiska bezprostredných vplyvov na príjmy domácností. Možno však konštatovať, že rýchlejšie a efektívnejšie súdne konanie vedie k skoršiemu generovaniu súdneho rozhodnutia, ktoré môže ovplyvniť príjmovú stránku hospodárenia domácností.
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
2
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Najviac viditeľný vplyv reformy súdnej mapy sa môže prejaviť v cestovaní účastníkov súdneho konania na správne súdy.
S ohľadom na možnosti on-line pojednávania v agende správneho súdnictva však možno konštatovať, že sa minimalizuje nutnosť akéhokoľvek cestovania fyzickej osoby ako účastníka konania na pojednávanie nariadené vo vzdialenejšom meste, pretože pojednávania sa môže zúčastniť buď z domu (kedy necestuje nikam), z kancelárie právneho zástupcu (kedy cestuje za svojim právnym zástupcom, ktorý je spravidla v mieste jeho bydliska) alebo z videokonferenčnej miestnosti najbližšieho súdu (kedy cestuje účastník na bližší súd ako doteraz).
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Účastníci konania v správnom súdnictve
c)
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Cestovné výdavky nepredstavujú vysoký podiel na výdavkoch domácností, a to ani v skupinách so znevýhodnením. Podľa výberového zisťovania výdavkov domácností ŠÚ SR predstavovali napríklad v štruktúre výdavkov výdavky na prevádzku prostriedkov osobnej dopravy a dopravné služby u nezamestnaných 6,0% čistých peňažných výdavkov a u štvrtiny domácnosti s najnižším príjmom (1. kvartál) 7,2% čistých peňažných výdavkov.
Výdavky na cestovanie na súdy predstavujú len malý podiel výdavkov na cestovanie, čo je dané nízkym podielom obyvateľov, ktorí musia cestovať na súd, ako aj nízkym počtom ciest v roku. V tejto analýze sa pokúsime kvantifikovať, o aký podiel obyvateľstva ide a o koľko km sa zvýšia ich náklady na cestovanie.
e)
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Najviac viditeľný vplyv reformy súdnej mapy sa môže prejaviť v cestovaní účastníkov súdneho konania na súdy.
S ohľadom na možnosti on-line pojednávania v agende správneho súdnictva však možno konštatovať, že sa minimalizuje nutnosť akéhokoľvek cestovania fyzickej osoby ako účastníka konania na pojednávanie nariadené vo vzdialenejšom meste, pretože pojednávania sa môže zúčastniť buď z domu (kedy necestuje nikam), z kancelárie právneho zástupcu (kedy cestuje za svojim právnym zástupcom, ktorý je spravidla v mieste jeho bydliska) alebo z videokonferenčnej miestnosti najbližšieho súdu (kedy cestuje účastník na bližší súd ako doteraz).
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
účastníci konaní pred súdom bez ohľadu na ich sociálny status
i)
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Cestovné výdavky nepredstavujú vysoký podiel na výdavkoch domácností, a to ani v skupinách so znevýhodnením. Podľa výberového zisťovania výdavkov domácností ŠÚ SR predstavovali napríklad v štruktúre výdavkov výdavky na prevádzku prostriedkov osobnej dopravy a dopravné služby u nezamestnaných 6,0% čistých peňažných výdavkov a u štvrtiny domácnosti s najnižším príjmom (1. kvartál) 7,2% čistých peňažných výdavkov.
3
Výdavky na cestovanie na súdy predstavujú len malý podiel výdavkov na cestovanie, čo je dané nízkym podielom obyvateľov, ktorí musia cestovať na súd, ako aj nízkym počtom ciest v roku. V tejto analýze sa pokúsime kvantifikovať, o aký podiel obyvateľstva ide a o koľko km sa zvýšia ich náklady na cestovanie.
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Zefektívnenie činnosti súdov môže pozitívnym spôsobom ovplyvniť hospodárenie domácností formou zlepšenia uplatňovania práva na súdnu ochranu.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Návrh zákona ma pozitívne vplyvy na všetky osoby, bez ohľadu na to, či patria medzi zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
5
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
6
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrh zákona predpokladá posilnenie odbornej kapacity vznikajúcich správnych súdov, pretože predpokladá zvýšenie počtu sudcov správneho súdnictva. S tým je spojené aj vytvorenie nových pracovných pozícií spojených s voľným miestom sudcu, ktorými sú pozície najmä súdnych úradníkov a asistentov. Tým sa vytvárajú nové pracovné pozície v sektore justície.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Návrh zákona nepredpokladá zrušenie pracovných pozícií na súdoch.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Nepredpokladá sa vplyv na dopyt po práci.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Nepredpokladá sa bezprostredný dosah na fungovanie trhu práce v sledovaných smeroch, avšak návrhom zákona majú vzniknúť nové pracovné pozície na správnych súdoch, čo je samo o sebe pozitívnym impulzom pre trh práce.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu