1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora 2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Všetky vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona (vrátane oblasti zamestnanosti) budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MS SR bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet po predložení komplexnej analýzy rozpočtových vplyvov schválenej reformy súdnej mapy.
2
2.2. Popis a charakteristika návrhu2.2.1. Popis návrhu:
Reforma súdnej mapy – zriadenie troch nových správnych súdov.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V rámci reformy súdnej mapy vznikajú tri nové správne súdy, ktoré svoju činnosť začnú vykonávať od 1.1.2023.
Návrh má negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v súvislosti so zriadením troch nových organizácií vrátane personálneho zabezpečenia. Predpokladá sa potreba počtu zamestnancov celkom 257, z toho 90 sudcov a 167 zamestnancov (z toho 137 zamestnancov vo výkone súdnictva – 90 vyšších súdnych úradníkov, 28 asistentov, 8 súdnych tajomníkov a 11 zamestnancov všeobecného súdneho oddelenia a 30 zamestnancov správy súdov). Z predpokladanej potreby počtu zamestnancov sa plánuje pokryť v rámci aktuálnych limitov rozpočtu kapitoly 176 osôb, z toho 75 sudcov a 101 štátnych zamestnancov vo výkone súdnictva (vyšší súdny úradník, asistent, súdny tajomník). Tento vplyv je aktuálne vyčíslený na úrovni optimálneho plánu počtu sudcov, ktorí by mohli prejaviť záujem o preloženie na novovzniknuté súdy, nakoľko v zmysle aktuálne platnej legislatívy nie je možné sudcu preložiť bez jeho súhlasu a sudca má nárok na svoj aparát, jemu pridelených štátnych zamestnancov vo výkone súdnictva. V prípade ak by bol preložený na novovznikajúce súdy menší počet sudcov ako je plánované, sa negatívny vplyv na rozpočet kapitoly zvýši.
Umiestnenie súdov sa predpokladá v prenajatých priestoroch, pričom výdavky na prvotné vybavenie a zariadenie priestorov, IT riešenia, vozidlá a prevádzkové výdavky na zamestnancov a priestory, vrátane prevádzkových výdavkov na činnosť súdov – súdne konanie sú odhadované nasledovne.
3
Mzdy sudcov (90 osôb, nárok na 13. a 14. plat)
Mzdy zamestnancov (167 osôb - 137 výkon a 30 správa)
Poistné odvody za zamestnancov
Prevádzkové výdavky, z toho
Prevádzkové výdavky na zamestnancov (vrátane prvotného zariadenia)
Prevádzkové výdavky na priestory (vrátane nájomného)
Prvotné vybavenie priestorov - zariadenie a kanc. technika
Výdavky na zriadenie organizácií, sťahovanie spisov a pod.
Prevádzkové výdavky na činnosť - súdne konanie
Osobný PC, NB, tablet, telefón, licencia, hovorné, internet
Multifunkčné zariadenia (kapitálové výdavky)
IT systémy, infraštruktúra, zmeny v IS súdnictva; od 2024 podpora
Kapitálové výdavky bez IT, z toho
Prehľad obsahuje aj výdavky, ktoré by bolo možné v prípade preloženia sudcov a štátnych zamestnancov vo výkone súdnictva na novovzniknuté súdy delimitovať v nasledovnom rozsahu. Výdavky na mzdy vo výške 5 270 000 eur (z toho mzdy sudcov 3 907 000 eur), výdavky na poistné odvody vo výške 1 730 000 eur, výdavky na bežné transfery vo výške 300 000 eur a prevádzkové výdavky na zamestnancov vo výške 400 000 eur. Celkovo ide o vplyv, ktorý je zabezpečený v rámci limitov kapitoly, vo výške 7 700 000 eur.
Zmeny Ekonomického informačného systému MS SR nie sú kvantifikované z dôvodu predpokladanej migrácie údajov do Centrálneho ekonomického systému k 1.1.2023, táto otázka bude komunikovaná s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
V ďalších rokoch sa predpokladá umiestnenie správnych súdov do budov, ktoré budú zabezpečené v rámci investícií realizovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Tiež sa predpokladajú ďalšie negatívne vplyvy na rozpočet, ktoré nie je možné aktuálne presnejšie kvantifikovať, a ktoré budú zabezpečené v rámci limitov rozpočtu kapitoly.
Predmetný návrh predpokladá postupom času zefektívnenie výkonu súdnictva, čo povedie na rozdiel od prvotného negatívneho vplyvu na rozpočet k pozitívnemu vplyvu na rozpočet v neskoršom období, ktorý však nie je možné aktuálne presnejšie kvantifikovať.
4
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
5
Tabuľka č. 4 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 – celková prevádzka
Splácanie úrokov a ostatné platby súvis. s úverom, pôžičkou, ... (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - IT a vozidlá
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom