1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
17 961 790
14 816 790
14 816 790
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
0
0
15 846 790
2 115 000
14 566 790
250 000
14 566 790
250 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
17 961 790
14 816 790
14 816 790
Rozpočtové prostriedky
0
17 961 790
14 816 790
14 816 790
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
257
257
257
- vplyv na ŠR
0
257
257
257
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
7 859 760
7 859 760
7 859 760
- vplyv na ŠR
0
7 859 760
7 859 760
7 859 760
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
17 961 790
14 816 790
14 816 790
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
0
0
17 961 790
14 816 790
14 816 790
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Všetky vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona (vrátane oblasti zamestnanosti) budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MS SR bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet po predložení komplexnej analýzy rozpočtových vplyvov schválenej reformy súdnej mapy.
2
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Reforma súdnej mapy – zriadenie troch nových správnych súdov.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V rámci reformy súdnej mapy vznikajú tri nové správne súdy, ktoré svoju činnosť začnú vykonávať od 1.1.2023.
Návrh negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v súvislosti so zriadením troch nových organizácií vrátane personálneho zabezpečenia. Predpokladá sa potreba počtu zamestnancov celkom 257, z toho 90 sudcov a 167 zamestnancov (z toho 137 zamestnancov vo výkone súdnictva 90 vyšších súdnych úradníkov, 28 asistentov, 8 súdnych tajomníkov a 11 zamestnancov všeobecného súdneho oddelenia a 30 zamestnancov správy súdov). Z predpokladanej potreby počtu zamestnancov sa plánuje pokryť v rámci aktuálnych limitov rozpočtu kapitoly 176 osôb, z toho 75 sudcov a 101 štátnych zamestnancov vo výkone súdnictva (vyšší súdny úradník, asistent, súdny tajomník). Tento vplyv je aktuálne vyčíslený na úrovni optimálneho plánu počtu sudcov, ktorí by mohli prejaviť záujem o preloženie na novovzniknuté súdy, nakoľko v zmysle aktuálne platnej legislatívy nie je možné sudcu preložiť bez jeho súhlasu a sudca nárok na svoj aparát, jemu pridelených štátnych zamestnancov vo výkone súdnictva. V prípade ak by bol preložený na novovznikajúce súdy menší počet sudcov ako je plánované, sa negatívny vplyv na rozpočet kapitoly zvýši.
Umiestnenie súdov sa predpokladá v prenajatých priestoroch, pričom výdavky na prvotné vybavenie a zariadenie priestorov, IT riešenia, vozidlá a prevádzkové výdavky na zamestnancov a priestory, vrátane prevádzkových výdavkov na činnosť súdov súdne konanie sú odhadované nasledovne.
Vecný titul
Rok
3
2023
2024 - 5
Osobné výdavky, z toho
10 916 790
10 916 790
Mzdy sudcov (90 osôb, nárok na 13. a 14. plat)
4 893 840
4 893 840
Mzdy zamestnancov (167 osôb - 137 výkon a 30 správa)
2 965 920
2 965 920
Poistné odvody za sudcov
1 570 440
1 570 440
Poistné odvody za zamestnancov
1 036 590
1 036 590
Bežné transfery
450 000
450 000
Prevádzkové výdavky, z toho
4 750 000
3 650 000
Prevádzkové výdavky na zamestnancov (vrátane prvotného zariadenia)
950 000
650 000
Prevádzkové výdavky na priestory (vrátane nájomného)
1 500 000
1 500 000
Prvotné vybavenie priestorov - zariadenie a kanc. technika
500 000
0
Výdavky na zriadenie organizácií, sťahovanie spisov a pod.
300 000
0
Prevádzkové výdavky na činnosť - súdne konanie
1 500 000
1 500 000
IT výdavky, z toho
2 115 000
250 000
Osobný PC, NB, tablet, telefón, licencia, hovorné, internet
515 000
100 000
Multifunkčné zariadenia (kapitálové výdavky)
100 000
0
IT systémy, infraštruktúra, zmeny v IS súdnictva; od 2024 podpora
1 500 000
150 000
Kapitálové výdavky bez IT, z toho
180 000
0
Vozidlá
180 000
0
Výdavky celkom
17 961 790
14 816 790
Prehľad obsahuje aj výdavky, ktoré by bolo možné v prípade preloženia sudcov a štátnych zamestnancov vo výkone súdnictva na novovzniknuté súdy delimitovať v nasledovnom rozsahu. Výdavky na mzdy vo výške 5 270 000 eur (z toho mzdy sudcov 3 907 000 eur), výdavky na poistné odvody vo výške 1 730 000 eur, výdavky na bežné transfery vo výške 300 000 eur a prevádzkové výdavky na zamestnancov vo výške 400 000 eur. Celkovo ide o vplyv, ktorý je zabezpečený v rámci limitov kapitoly, vo výške 7 700 000 eur.
Zmeny Ekonomického informačného systému MS SR nie kvantifikované z dôvodu predpokladanej migrácie údajov do Centrálneho ekonomického systému k 1.1.2023, táto otázka bude komunikovaná s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
V ďalších rokoch sa predpokladá umiestnenie správnych súdov do budov, ktoré budú zabezpečené v rámci investícií realizovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Tiež sa predpokladajú ďalšie negatívne vplyvy na rozpočet, ktoré nie je možné aktuálne presnejšie kvantifikovať, a ktoré budú zabezpečené v rámci limitov rozpočtu kapitoly.
Predmetný návrh predpokladá postupom času zefektívnenie výkonu súdnictva, čo povedie na rozdiel od prvotného negatívneho vplyvu na rozpočet k pozitívnemu vplyvu na rozpočet v neskoršom období, ktorý však nie je možné aktuálne presnejšie kvantifikovať.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
16 181 790
14 816 790
14 816 790
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
7 859 760
7 859 760
7 859 760
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
2 607 030
2 607 030
2 607 030
Tovary a služby (630)2 – celková prevádzka
5 265 000
3 900 000
3 900 000
Bežné transfery (640)2
450 000
450 000
450 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvis. s úverom, pôžičkou, ... (650)2
Kapitálové výdavky (700)
1 780 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - IT a vozidlá
1 780 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
17 961 790
14 816 790
14 816 790
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť - sudcovia
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
90
90
90
z toho vplyv na ŠR
90
90
90
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
3 884
3 884
3 884
z toho vplyv na ŠR
3 884
3 884
3 884
14 platov
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
6 464 280
6 464 280
6 464 280
Mzdy, platy, služobné príjmy a OOV (610)
4 893 840
4 893 840
4 893 840
z toho vplyv na ŠR
4 893 840
4 893 840
4 893 840
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
1 570 440
1 570 440
1 570 440
z toho vplyv na ŠR
1 570 440
1 570 440
1 570 440
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť – zamestnanci mimo sudcov
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
167
167
167
z toho vplyv na ŠR
167
167
167
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 480
1 480
1 480
z toho vplyv na ŠR
1 480
1 480
1 480
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
4 002 510
4 002 510
4 002 510
Mzdy, platy, služobné príjmy a OOV (610)
2 965 920
2 965 920
2 965 920
z toho vplyv na ŠR
2 965 920
2 965 920
2 965 920
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
1 036 590
1 036 590
1 036 590
z toho vplyv na ŠR
1 036 590
1 036 590
1 036 590
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.