Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o zriadení správnych súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
september 2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
september 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
október 2021
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
október 2021
2.Definovanie problému
Súčasné usporiadanie súdnej mapy neumožňuje zabezpečiť špecializáciu sudcov v plnom rozsahu v základných agendách, ktorými sú občianskoprávna agenda, trestnoprávna agenda, obchodnoprávna agenda a rodinnoprávna agenda. Tento stav vedie k tomu, že konanie a rozhodovanie na súdoch o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb nie je nevyhnutne vždy efektívne a dostatočne rýchle. Dôvera obyvateľov v súdnictvo je na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ dlhodobo na nízkej úrovni. Prispieva k tomu aj verejnosťou vnímaná miera korupcie, ktorú potvrdzujú aj postupné odhalenia orgánov činných v trestnom konaní. Vláda sa zaviazala zmeniť Slovensko na „skutočne právny štát“ schopný zaistiť rovnosť pred zákonom a ochranu práv. Dôležitou súčasťou konkrétnej snahy splniť tento cieľ je reforma súdnej mapy.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je ďalej zriadenie správnych súdov, ktoré spolu s Najvyšším správnym súdom Slovenskej republiky, budú tvoriť súdy správneho súdnictva. Sústava súdov podľa čl. 143 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky bude dichotomická a budú ju tvoriť súdy všeobecného súdnictva (okresné súdy, krajské súdy, Špecializovaný trestný súd, Najvyšší správny súd Slovenskej republiky) a súdy správneho súdnictva, ktorými budú tri správne súdy a Najvyšší správny súd Slovenskej republiky. Správne súdnictvo sa týmto návrhom inštitucionálne odčleňuje od sústavy všeobecných súdov a stáva sa plne autonómnou súčasťou sústavy súdov. Po schválení Správneho súdneho poriadku, ktorým sa správne súdnictvo odčlenilo od všeobecného súdnictva v procesnej rovine a zriadení Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, sa tak završuje osamostatnenie správneho súdnictva aj v inštitucionálnej rovine.
Prijatím predkladaného návrhu zákona sa Slovenská republiky zaradí medzi štáty so samostatnou sústavou správnych súdov a jednotným procesným režimom konania pred správnymi súdmi.
Z koncepčného hľadiska návrh zákona predpokladá, že sústava súdov správneho súdnictva bude dvojstupňová. Upúšťa sa od postavenia okresných súdov ako súdov správneho súdnictva, pričom ich doterajšia správna agenda sa presúva na tri správne súdy. Správne súdnictvo sa navrhuje riešiť prostredníctvom troch prvostupňových správnych súdov zo sídlami v Banskej Bystrici, Bratislave a Košiciach a Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave.
Mapa správnych súdov sa navrhuje riešiť oddelene od všeobecného súdnictva, a to v troch obvodoch. Berúc do úvahy skutočnosť, že predmetom správneho súdnictva je primárne súdny prieskum orgánov verejnej správy, navrhuje sa, aby obvody zriaďovaných správnych súdov vychádzali s územnosprávneho členenia Slovenskej republiky. To znamená, že obvody správnych súdov budú naviazané na existujúce kraje, resp. nebudú naviazané na obvody okresných súdov alebo krajských súdov. Z dôvodu lepšej dostupnosti sa navrhuje, aby správne súdy mali svoje vlastné hranice, optimalizované podľa dopravnej dostupnosti. Obvody troch správnych súdov budú preto odlišné od obvodov krajských súdov.
4.Dotknuté subjekty
2
Krajské súdy, Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, účastníci súdnych konaní (fyzické osoby a právnické osoby)
5.Alternatívne riešenia
Predložené znenie návrhu zákona je výsledkom dlhodobých diskusií podporovaných analýzami mapujúcimi existujúcu súdnu mapu. Tieto procesy priebežne prinášali a prinášajú rôzne pohľady pre najvhodnejšie usporiadanie súdnej mapy. Dôsledkom toho je, že aj predkladateľ zvažoval rôzne alternatívy usporiadania súdnej mapy. Napríklad minimalistický variant 19 okresných súdov, 3 krajské súdy a 2 správne súdy, či neskôr do legislatívneho procesu predložený modifikovaný variant 30 okresných súdov, 3 krajské súdy, 3 správne súdy, či aktuálne predkladaný variant so štyrmi krajskými súdmi. Pôvodný návrh bol dokonca aj predkladaný v partikulárnej otázke v alternatívnom znení.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
💧 Áno
Nie
Návrh zákona predpokladá vydanie vykonávacej vyhlášky, ktorou sa určia podmienky a rozsah náhrady zvýšených výdavkov zamestnancov zrušovaných súdov. Okrem toho bude potrební aktualizácia existujúcich vykonávacích vyhlášok Návrhy vyhlášok sú súčasťou predkladaného materiálu a bude predmetom samostatného legislatívneho procesu.
7.Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona nepredstavuje transpozíciu práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, pričom sa budú zohľadňovať praktické skúsenosti aktérov disciplinárneho konania.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
💧
Pozitívne
Žiadne
💧
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
💧
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
💧
Pozitívne
Žiadne
💧
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
💧
Nie
Sociálne vplyvy
💧
Pozitívne
Žiadne
💧
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Juraj Palúš,
juraj.palus@justice.sk
12.Zdroje
Návrh zákona bol vypracovaný participatívnym spôsobom, a to na podklade odborných diskusií, ktoré prebiehajú od roku 2017.
3
Východiskovým dokumentom pre vypracovanie návrhu zákona je Správu k stavu justície vypracovala Európska komisia CEPEJ (The European Commission for efficiency of Justice - Európska komisia pre efektívnu justíciu):
Podrobné informácie o priebehu tohto procesu vrátane analytických materiálov, prehľadu vykonaných pracovných stretnutí, či iných podkladov sú dostupné na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky:
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 092/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
💧 Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: