NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD - 499/2022
919a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 919)
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 936 z 25. februára 2022 pridelila vládny návrh zákona o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 919), prostredníctvom skráteného legislatívneho konania na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 447 z 25. februára 2022 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 130 z 25. februára 2022 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. II sa za druhý bod vkladajú nové body 3 až 7, ktoré znejú:
„3. V § 30 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Cudzinec podľa odseku 1, ktorý zabezpečené ubytovanie nie je povinný dostaviť sa do záchytného tábora.“.
4. V § 31 ods. 1 sa vypúšťajú slová „po príchode do záchytného tábora“.
5. V § 31 ods. 1 písm. a) sa slovo „alebo“ na konci nahrádza čiarkou.
6. V § 31 ods. 1 písm. b) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripája sa slovo „alebo“.
7. V § 31 sa odsek 1 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) tak rozhodne vláda.“.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: V súvislosti so súčasnou situáciou a očakávaným náporom
odídencov z Ukrajiny sa dáva ďalší dôvod na zrýchlenie konania o poskytnutie dočasného útočiska. Vláda pri vyhlásení poskytovania dočasného útočiska bude môcť určiť aj prípady, kedy sa bude môcť toto dočasné útočisko poskytovať týmto zrýchleným spôsobom.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. II sa vypúšťa siedmy bod.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Z dôvodu urýchlenia konania o poskytnutie dočasného útočiska
sa bude skúmať nebezpečnosť cudzinca pre bezpečnosť Slovenskej republiky následne a v prípade skutočností odôvodňujúcich takýto záver sa bude postupovať podľa súčasne platnej právnej úpravy § 33 zákona o azyle a dočasné útočisko sa takejto osobe zruší.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. II sa za bod 10 vkladajú body 11 a 12, ktoré znejú:
„11. V § 36 ods. 1 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak sa neposkytuje príspevok podľa § 36a.“.
12. Za § 36 sa vkladá § 36a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠36a
Príspevok za ubytovanie odídenca
(1) Vláda môže rozhodnúť o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca (ďalej len „príspevok“) prostredníctvom obce, v ktorej územnom obvode sa poskytuje odídencovi ubytovanie.
(2) Nárok na príspevok osoba, ktorá v územnom obvode obce vlastní nehnuteľnosť slúžiacu na bývanie (ďalej len „prenajímateľ“), ak poskytne ubytovanie odídencovi a predloží obci zmluvu o poskytnutí ubytovania odídencovi. Príspevok sa poskytuje za každý deň ubytovania odídenca.
(3) Ministerstvo financií Slovenskej republiky poskytuje obci sumu zodpovedajúcu príspevku za kalendárny mesiac do 30 dní od doručenia zoznamu prenajímateľov podľa odseku 2.
(4) Obec je oprávnená vykonávať kontrolu nároku na poskytnutie príspevku podľa odseku 2.
(5) Vláda nariadením ustanoví
a) výšku jednotlivých príspevkov a dobu ich poskytovania,
b) náležitosti zmluvy podľa odseku 2,
c) ďalšie podmienky poskytovania finančných prostriedkov obci a poskytovania príspevku prenajímateľovi.“.“.
Odôvodnenie:
Navrhuje sa umožniť financovať poskytnutie ubytovania odídencom, ktorým sa poskytlo dočasné útočisko v Slovenskej republike v súvislosti s vojnovým konfliktom na Ukrajine. Navrhuje sa poskytovanie príspevku zo štátneho rozpočtu cez obce, na území ktorých sa bude poskytovať ubytovanie týmto osobám. Príspevok sa poskytne prenajímateľovi, pričom výšku príspevkov určí vláda nariadením v závislosti od reálnych potrieb a možností štátneho rozpočtu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. III, 2. bode, § 27b ods. 9 sa slová „31. decembra 2022“ nahrádzajú slovami „30. júna 2022“.
Odôvodnenie: Skracuje sa možnosť blokovania škodlivej aktivity, ktorou je
závažná dezinformácia alebo iná forma hybridných hrozieb do 30. júna 2022.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.Pred čl. IV sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona č. 143/2002 Z. z., zákona č. 411/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 139/2003 Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 523/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 351/2004 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona č. 654/2004 Z. z., zákona č. 78/2005 Z. z., zákona č. 172/2005 Z. z., zákona č. 474/2005 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 678/2006 Z. z., zákona č. 103/2007 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 456/2007 Z. z., zákona č. 568/2007 Z. z., zákona č. 617/2007 Z. z., zákona č. 165/2008 Z. z., zákona č. 408/2008 Z. z., zákona č. 583/2008 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 165/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 403/2009 Z. z., zákona č. 505/2009 Z. z., zákona č. 557/2009 Z. z., zákona č. 570/2009 Z. z., zákona č. 37/2010 Z. z., zákona č. 372/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 287/2012 Z. z., zákona č. 60/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 313/2013 Z. z., zákona č. 335/2014 Z. z., zákona č. 172/2015 Z. z., zákona č. 339/2015 Z. z., zákona č. 358/2015 Z. z., zákona č. 392/2015 Z. z., zákona č. 171/2016 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z., zákona č. 378/2016 Z. z., zákona č. 138/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 72/2021 Z. z., zákona č. 187/2021 Z. z., zákona č. 368/2021 Z. z. a zákona č. 395/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 24a znie:
„Na Úrade vlády Slovenskej republiky sa zriaďuje fond vzájomnej pomoci na účel zmiernenia negatívnych následkov šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a na zmiernenie humanitárnej krízy v súvislosti s priamou vojenskou inváziou Ruskej federácie na zvrchovanom území Ukrajiny; fond nemá právnu subjektivitu. Príjmom fondu podľa prvej vety peňažné prostriedky od fyzických osôb alebo právnických osôb, ktoré sa vedú na samostatnom účte vedenom v Štátnej pokladnici. Príjmom fondu podľa prvej vety môžu byť aj prostriedky zo štátneho rozpočtu, ktoré budú vedené na samostatnom účte vedenom v Štátnej pokladnici. Na poskytnutie finančnej pomoci z fondu podľa prvej vety nie je právny nárok.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie:
Navrhuje sa zriadenie fondu na pomoc ľuďom nepriaznivo ovplyvnených negatívnymi následkami v súvislosti s priamou vojenskou inváziou Ruskej federácie na zvrchovanom území Ukrajiny s cieľom účinne prispieť k stabilizácii humanitárnej situácie a zároveň k minimalizácii dôsledkov tohto ozbrojeného konfliktu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto:
O bodoch 1 až 5 hlasovať spoločne, a tieto schváliť.
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 919) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s rokovacím poriadkom Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov poslanca Juraja KRÚPU vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a tiež poslancov Jána Benčíka, Igora Husa, Annu Andrejuvovú a Annu Zemanovú, aby plnili úlohu spravodajcov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 919a) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 132 na svojej 64. schôdzi.
V Bratislave 25. februára 2022
Juraj KRÚPA v. r.
predseda výboru