D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Prvým cieľom predloženého návrhu zákona je umožniť mestám a obciam vyrubiť vyššiu daň z tzv. schátraných stavieb; ide o stavby, ktoré neudržiavané, nezodpovedajú základným požiadavkám na stavby alebo stavbami závadnými, ohrozujúcimi život alebo zdravie osôb. Druhým cieľom predloženého návrhu zákona je formulačné spresnenie zákona za účelom odstránenia výkladových nejasností.
V súčasnosti nemajú obce priame finančné páky, prostredníctvom ktorých by mohli vplývať na vlastníkov stavieb, ktoré dlhodobo neudržiavané a často sa nachádzajú v dezolátnom stave, hromadí sa v nich komunálny odpad, zdržiavajú sa v nich ľudia bez domova. Tieto stavby nie len neestetické, ale neraz predstavujú hrozbu pre okolité nehnuteľnosti, motorové vozidlá zaparkované v ich blízkosti, či chodcov. Rovnako môžu spôsobovať problémy z ekologického, hygienického, či protipožiarneho hľadiska. Nástroje, ktoré majú možnosť využiť v tejto oblasti stavebné úrady, zväčša časovo náročné a sú ťažko vynútiteľné.
Predkladatelia návrhu zákona zastávajú názor, že najúčinnejší prostriedok, ktorý môže vlastníkov tzv. schátraných stavieb motivovať zabezpečiť ich riadnu údržbu, je ekonomický nástroj v podobe povinnosti platiť vyššiu daň zo stavieb. Návrh zákona upravuje koeficient (násobok) ročnej sadzby dane, ktorého hodnotu do výšky 10, budú môcť určiť mestá a obce vo všeobecne záväznom nariadení a ktorý ovplyvní výpočet výšky dane z tzv. schátraných stavieb. Súčasne sa navrhuje, že zvýšenú daň z tzv. schátraných stavieb bude možné vyrubiť v prípade, že vlastník stavby bol na zámer uplatniť na jeho nehnuteľnosť koeficient najmenej dvakrát vyzvaný.
V druhom bode predloženého návrhu zákona dochádza k doplneniu slova „daňovníka“ v § 39, a to za slová „60 prenocovaní“. Cieľom tejto zmeny je zvýšenie právnej istoty pri aplikácii základu dane za ubytovanie, nakoľko gramatický výklad textu doplnený novelou zákona č. 470/2021 Z. z. môže zneistiť platiteľov dane, že strop základu dane (60 prenocovaní v kalendárnom roku) sa týka ich a nie daňovníka.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy (návrh zvyšuje daňové príjmy obcí). Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Rovnako nebude mať návrh zákona žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona tiež nebude mať negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhované znenie novovkladaných odsekov 7 a 8 upravuje koeficient sadzby dane neudržiavanej stavby. Na jeho základe bude správca dane oprávnený všeobecne záväzným nariadením určiť koeficient sadzby dane neudržiavanej stavby zo stavieb uvedených v odseku 8; hodnota tohto koeficientu je vyššia ako 1 a môže byť najviac 10. V prípade jeho neurčenia prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia sa koeficient nebude uplatňovať.
V odseku 8 vymedzené okruhy stavieb, pri ktorých možno určiť koeficient sadzby dane neudržiavanej stavby. Jednotlivé okruhy definované odkazom na jednotlivé ustanovenia stavebného zákona ako stavby, ku ktorým stavebný úrad nariadil určité povinnosti, pričom k ich splneniu v stanovenej lehote nedošlo. Podľa navrhovanej úpravy pôjde o povinnosť i) postarať sa o nápravu pri neudržiavaných stavbách, ii) uskutočniť nevyhnutné úpravy na stavbe, ktorá nezodpovedá základným požiadavkám na stavby a iii) odstrániť stavbu v prípade závadných stavieb ohrozujúcich život alebo zdravie osôb, ktoré nemožno hospodárne opraviť. Tak, ako pri všetkých koeficientoch, aj pri tomto koeficiente sa stanovuje, že sadzba sa daným koeficientom násobí. K násobeniu koeficientom sadzby dane neudržiavanej stavby, bude môcť správca dane pristúpiť vtedy, ak bol vlastníkovi takejto stavby zámer vyrubiť daň z nehnuteľností s uplatnením koeficientu aspoň dvakrát oznámený.
K bodu 2
V § 39 sa za slová „60 prenocovaní“ navrhuje vložiť slovo „daňovníka“. Cieľom tejto právnej úpravy je zvýšenie právnej istoty pri aplikácii základu dane za ubytovanie, nakoľko gramatický výklad textu doplnený novelou zákona č. 470/2021 Z. z. môže zneistiť platiteľov dane, že strop základu dane (60 prenocovaní v kalendárnom roku) sa týka ich a nie daňovníka. V merite veci ide o zosúladenie pôvodného zámeru zákonodarcu, ktorý bol exaktne vyjadrenýv odôvodnení pozmeňujúceho návrhu k zákonu č. 470/2021 Z. z., ktorým sa doplnilo aj predmetné ustanovenie § 39 zákona č. 582/2004 Z. z. maximálny základ dane v počte 60 prenocovaní sa viaže na fyzickú osobu - daňovníka.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje na 1. júna 2022.