Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Predkladaný návrh novelizácie zákona č. 308/1991 Z.z. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov (ďalej ako zákon o slobode náboženskej viery”) za cieľ sprístupniť ústavou zaručené práva plynúce zo slobody náboženského vyznania čo najširšiemu okruhu osôb.
Ústava SR v čl. 24 zaručuje slobodu náboženského vyznania a slobodu byť bez vyznania. Osobám s náboženským vyznaním zaručuje právo slobodne prejavovať svoje náboženstvo alebo vieru buď sám alebo spoločne s inými, súkromne alebo verejne, bohoslužbou, náboženskými úkonmi, zachovávaním obradov alebo zúčastňovať sa na jeho vyučovaní. Ústava ďalej cirkvám a náboženským spoločnostiam zaručuje autonómiu a právo ustanovovať duchovných, vyučovať náboženstvo, zakladať rehoľné a iné cirkevné inštitúcie.
Ústava ďalej hovorí, že podmienky výkonu práv plynúcich z náboženskej slobody možno obmedziť iba zákonom, ak ide o opatrenie nevyhnutné v demokratickej spoločnosti na ochranu verejného poriadku, zdravia a mravnosti alebo práv a slobôd iných.
Väčšina práv plynúcich zo slobody náboženského vyznania je upravená zákonom o slobode náboženskej viery a prístup k výkonu viacerých práv je obmedzený podmienkami registrácie cirkví a náboženských spoločností. Ide napr. o právo zriaďovať cirkevné inštitúcie a mať prístup k celému radu práv, ktoré uvedený zákon priznáva len subjektom registrovaným podľa tohto zákona.
V súčasnosti platné podmienky registrácie sa od prijatia zákona v roku 1991 menili dvakrát. V
oboch prípadoch išlo o ich sprísnenie. Do novelizácie v roku 2007 platné znenie zákona ukladalo registrujúcemu orgánu preveriť, či sa k cirkvi alebo náboženskej spoločnosti uchádzajúcej sa o registráciu hlási najmenej dvadsaťtisíc plnoletých osôb, ktoré majú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. Novelou v roku 2007 bol registrujúci orgán zaviazaný preveriť aj to, či osoby hlásiace sa k cirkvi alebo náboženskej spoločnosti uchádzajúcej sa o registráciu podporujú návrh na jej registráciu, jej členmi/kami, poznajú základné články viery a jej učenie a si vedomí práv a povinností, ktoré im vyplývajú z členstva v cirkvi alebo náboženskej spoločnosti. Zaviedla sa tiež povinnosť doložiť k žiadosti o registráciu mená, priezviská, trvalý pobyt a rodné čísla členov a členiek subjektu žiadajúceho o registráciu. Novelizácia v roku 2017 zvýšila minimálny počet osôb hlásiacich sa k subjektu uchádzajúcemu sa o registráciu z dvadsaťtisíc na päťdesiattisíc. Novela v roku 2017 bola schválená po prelomení veta prezidenta SR z decembra 20161, v ktorom zvýšenie počtu označil ako zásah do základných práv a slobôd.
1 https://www.prezident.sk/article/prezident-vetoval-novelu-zakona-o-registracii-cirkvi/
Z prehľadu správnych konaní ministerstva kultúry SR o schválených a zamietnutých žiadostiach o registráciu2 vyplýva, že po sprísnení podmienok v roku 2007 nebola schválená žiadna žiadosť o registráciu. Mnohé spoločenstvá veriacich, ktoré by chceli využívať práva plynúce z náboženskej slobody sa o registráciu ani nepokúšajú, keďže nedosahujú počet päťdesiattisíc členov a členiek. Zároveň je dôležité pripomenúť, že prístup k týmto právam majú cirkvi a náboženské spoločnosti, ktoré získali registráciu ešte pred sprísnením podmienok v roku 2007 alebo vďaka tomu, že patrili medzi štátom uznané cirkvi ešte pred rokom 1989. Z 18 registrovaných cirkví a náboženských spoločností podľa sčítania ľudu dosahuje počet členov a členiek päťdesiattisíc len päť z nich,
pričom 12 počet členov a členiek nižší ako desaťtisíc. A k počtom najmenšej registrovanej
cirkvi sa podľa sčítania z roku 2021 hlási len 73 obyvateľov a obyvateliek SR. Posledné sčítanie
tiež ukázalo, že rastie počet obyvateľov a obyvateliek, ktorí/é sa hlásia k neregistrovaným cirkvám
a náboženským spoločnostiam. Kým v roku 2011 to bolo 0,43%, v roku 2021 je tu 1,05%
obyvateľov/obyvateliek SR.
Právny stav núti neregistrované spoločenstvá veriacich, aby obchádzali zákon a organizovali sa ako občianske združenia. Zákon č. 83/1990 Z.z. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov však občianskym združeniam explicitne zakazuje vyvíjať náboženskú činnosť 12 ods. 3. písm. a)). Tento stav komplikuje orgánom verejnej správy možnosť overovať súlad fungovania náboženských organizácií so zákonom.
Z povedaného je zrejmé, že sprísnenie podmienok registrácie v roku 2007 a v roku 2017 viedlo k zásadnému obmedzeniu práva na výkon náboženskej slobody ako ho zaručuje Ústava SR. Súčasný stav je zároveň nespravodlivý voči spoločenstvám veriacich, ktoré sa chcú združovať a uplatňovať svoje ústavné právo na náboženskú slobodu tak, ako ho vymedzuje zákon o slobode náboženskej viery, nedosahujú však počet členov a členiek päťdesiattisíc, pričom viaceré spoločenstvá aj s počtom členov a členiek menším ako tisíc k týmto právam majú prístup v plnom rozsahu.
V záujme zabezpečenia rovnoprávneho prístupu k právam plynúcim z ústavou garantovanej náboženskej slobody aj pre malé skupiny občanov a občianok Slovenskej republiky je preto potrebné napraviť súčasný právny stav, ktorý takto nastavenými podmienkami registrácie cirkví a náboženských spoločností diskriminuje menšie spoločenstvá veriacich a obmedzuje výkon slobody náboženského vyznania. V európskych krajinách je množstvo etablovaných menších náboženských spoločenstiev s tradíciou niekoľko storočí a z pohľadu rovnakého prístupu k právam plynúcim z náboženskej slobody je dôležité umožniť získanie právnej formy cirkvi alebo náboženskej spoločnosti aj takým skupinám osôb.
Predkladaná novela zákona o slobode náboženskej viery navrhuje dvojstupňový proces registrácie, ktorý zabezpečí prístup k právam plynúcim z náboženskej slobody aj menším spoločenstvám. Zároveň umožní štátu, aby získal reálny prehľad o rozsahu a podobách organizovaného
2 https://www.culture.gov.sk/posobnost-ministerstva/cirkvi-a-nabozenske-spolocnosti/registracia-cirvii/spravne-konania/
náboženského života vrátane zlepšenia predpokladov na predchádzanie a riešenie spoločensky škodlivých a nebezpečných náboženských prejavov. Podstatou navrhovaného riešenia je sprístupnenie práv na zhromažďovanie sa za účelom vyznávania náboženskej viery, realizáciu sakrálnych stavieb a prístup do verejnoprávnych médií hneď po prvom stupni registrácie. Prístup k právu na príspevok zo štátneho rozpočtu, ako aj niekoľko ďalších práv získajú subjekty po druhom stupni registrácie. Toto riešenie umožní štátu, aby v procese registrácie priebežne
posudzoval, či subjekt uchádzajúci sa o registráciu dodržiava zásady znášanlivosti a svojou
činnosťou neporušuje Ústavu a zákony SR.
Návrh tiež zdôrazňuje zodpovednosť registrovaných cirkví a náboženských spoločností pri
vytváraní tolerantnej a rešpektujúcej spoločnosti, v ktorej uplatňovanie náboženskej slobody
nemôže byť dôvodom pre zásah do práv iných osôb ani podnecovanie nenávisti či neznášanlivosti
tak, ako to teraz ustanovuje § 2 ods. 2 zákona o slobode náboženskej viery. Dôležitou úlohou
štátu je, aby zachoval náboženskú neutralitu tak, ako mu to vyplýva z čl. 1 ods. 1 Ústavy. Preto
práva osôb plynúce zo slobody náboženského vyznania musia byť zaručované v kontexte s
právami osôb bez náboženského vyznania a štát zodpovedá za to, aby vytvoril podmienky pre
pokojné a tolerantné spolunažívanie skupín osôb s rôznym hodnotovým presvedčením.
vrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 [§ 2 ods. 3]
Dopĺňa sa nový odsek, ktorého účelom je zdôrazniť zodpovednosť registrovaných cirkví a
náboženských spoločností pri vytvárení tolerantnej spoločnosti. Slovenská spoločnosť sa v
priebehu posledných desaťročí zásadne zmenila pokiaľ ide o jej náboženskú štruktúru. Kým počet
ľudí s náboženským vyznaním klesá, počet ľudí bez náboženského vyznania stúpa. Tento trend
potvrdzujú výsledky sčítaní ľudu. Kým v roku 1991 tvoril podiel obyvateľov bez vyznania 9,8%,
v roku 2021 to je 23,79%. Sprievodným znakom tohto vývoja je časté napätie v spoločnosti
vyvolávané stretom odlišných názorových postojov a neraz aj úsilím niektorých náboženských
zoskupení presadzovať vlastné náboženské hodnoty ako univerzálne hodnoty pre celú spoločnosť.
Úlohou štátu je vytvoriť také právne prostredie, ktoré napomáha predchádzaniu takýchto napätí a
stretov, ktoré plynú z pokusov o zneužívanie náboženskej slobody na zasahovanie do práv iných
osôb.
K bodu 2 [§ 6 ods. 1 písm. d)]
Právo vyučovať náboženstvo na školách sa priznáva ako osobitné právo len cirkvám a náboženským spoločnostiam, ktoré podľa zákona získajú aj druhý stupeň registrácie. Keďže vyučovanie náboženstva na školách je podľa súčasného právneho stavu financované zo štátneho rozpočtu a zároveň cirkvám a náboženským spoločnostiam umožňuje šírenie svojho učenia vo verejnom priestore, je vo verejnom záujme, aby toto právo získali len spoločenstvá, ktoré splnili aj podmienky pre druhý stupeň registrácie.
Právo nadväzovať kontakty s príbuznými spoločenstvami veriacich v zahraničí je dôležitým predpokladom začlenenia cirkví a náboženských spoločností vznikajúcich na území Slovenskej republiky do širších európskych a globálnych spoločenstiev veriacich a tým aj zvýšenia ich transparentnosti a zodpovednosti voči orgánom verejnej moci na Slovensku a voči spoločnosti ako takej. Preto je primerané, aby bolo už súčasťou prvostupňovej registrácie.
K bodu 3 [§ 6 ods. 1 písm. e)]
Vzdelávanie a výchova osôb nesúcich zodpovednosť za rôzne úlohy, ktoré cirkvi a náboženské
spoločnosti plnia, patrí k základným funkciám každej organizovanej náboženskej komunity. Preto
je dôležité, aby cirkvi a náboženské spoločnosti túto možnosť mali po získaní prvého stupňa
registrácie. Keďže právo zriaďovať vlastné školy sa priznáva cirkvám a náboženským
spoločnostiam po druhom stupni registrácie, z tohto ustanovenia vypadáva formulácia “vo
vlastných školách” a nahradzuje sa znením “v školách”, nakoľko v súčasnosti všetky školy
vzdelávajúce duchovných a laických pracovníkov cirkví verejnými školami.
K bodu 4 [§ 6 ods. 1 písm. h)]
Ustanovenie sa týka zavedenia dvojstupňovej registrácie a odkazuje na kategóriu osobitných práv, ktoré cirkev alebo náboženská spoločnosť môže získať po splnení podmienok ustanovených týmto zákonom pre druhý stupeň registrácie.
K bodu 5
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zavedením dvojstupňovej registrácie.
K bodu 6 [§ 6 ods. 2]
Upravuje sa existujúce znenie a zdôrazňuje sa skutočnosť, že vyznávaním náboženskej slobody
nemožno zasahovať do práv iných osôb s cieľom zdôrazniť zodpovednosť registrovaných cirkví a
náboženských spoločností pri vytvárení tolerantnej spoločnosti.
K bodu 7 [§ 6 ods. 3]
Zavádza sa povinnosť registrovaných cirkví a náboženských spoločností predkladať každoročne
správu o svojej činnosti v štruktúre, ktorú bližšie určí vykonávací predpis. Táto povinnosť je
odôvodnená požiadavkou transparentnosti v procese smerujúcom k získaniu osobitných práv
podľa § 6a a vytvára predpoklady na verejnú kontrolu činnosti cirkví a náboženských spoločností.
K bodu 8 [§ 6a]
Nový § 6a upravuje osobitné práva, ktoré subjekty uchádzajúce sa o registráciu získajú po splnení podmienok na druhý stupeň registrácie.
Oddelenie týchto práv od základných práv na výkon náboženskej činnosti (uvedených v § 6 ods. 1 písm. a) g)) je odôvodnené skutočnosťou, že ide o práva spojené s nárokom na príspevok z verejných zdrojov alebo na plné financovanie činností vo verejnom záujme, ktoré vykonávané cirkvami alebo náboženskými spoločnosťami. Medzi tieto práva patrí napr. vyučovať náboženstvo na školách, ustanovovať duchovných do pastoračnej služby v ozbrojených silách a ozbrojených zboroch, zriaďovať školy, zdravotnícke a sociálne zariadenia a žiadať o finančnú podporu štátu na
vlastnú činnosť podľa zákona č. 370/2019 Z.z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských
spoločností.
Oddelenie osobitných práv uvedených v písm. d) f) je odôvodnené tým, že zriaďovanie účelových zariadení, vydávateľská činnosť a zakladanie kultúrnych inštitúcií umožňuje cirkvám a náboženským spoločnostiam vyvíjať činnosť vo verejnom priestore a je v záujme štátu, aby takúto činnosť vyvíjali len subjekty, ktoré svojou niekoľkoročnou činnosťou preukázali splnenie podmienok pre získanie druhého stupňa registrácie.
V odseku 2 sa ďalej upresňuje, že výkon viacerých osobitných práv je upravený inými osobitnými predpismi a v prípade získania druhého stupňa registrácie sa tieto vzťahujú aj na cirkvi a náboženské spoločnosti.
K bodu 9 až 12 [§ 11 a 12]
Stanovenie počtu 150 členov a členiek cirkvi alebo náboženskej spoločnosti zodpovedá pomernému počtu vo viacerých krajinách Európskej únie. Napríklad Česká republika pri počte obyvateľov 10,7 miliónov pre prvý stupeň registrácie požaduje 300 podpisov. V Maďarsku s populáciou 9,7 milióna obyvateľov, ktoré štvorstupňový systém registrácie, postačuje na získanie prvého stupňa registrácie 10 podpisov. Poľsko s počtom obyvateľov 38 miliónov umožňuje podanie žiadosti o zápis do registra náboženských spoločností skupine 100 ľudí spôsobilých na právne úkony.
Ustanovenie umožňujúce podporiť podpisom žiadosť o registráciu aj cudzincom s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky je odôvodnené tým, že právo na výkon náboženskej slobody je univerzálne ľudské právo a nemožno ho podmieňovať štátnym občianstvom štátu, v ktorom sa osoby chcú združovať za účelom výkonu práv plynúcich z ústavou garantovanej náboženskej slobody. Výkon práv plynúcich z náboženskej slobody Ústava SR neviaže na štátne občianstvo, ale na územie Slovenskej republiky (čl. 12 ods. 2 Ústavy SR).
K bodu 13 [§ 20a]
Ustanovenia § 20a upravujú podmienky na podanie žiadosti o druhý stupeň registrácie a získanie osobitných práv. Stanovuje sa lehota 10 rokov nepretržitej činnosti v súlade s týmto zákonom a právnym poriadkom SR ako aj podmienka rastu počtu členov/členiek z minimálneho počtu 150 pri získaní prvého stupňa registrácie na minimálne 1 promile celkového počtu obyvateľov SR, čo pri súčasnom počte obyvateľov predstavuje minimálne 5 459 členov a členiek potrebných na získanie druhého stupňa registrácie. Toto ustanovenie je odôvodnené tým, že cirkvi a náboženské spoločnosti uchádzajúce sa o prístup k verejným zdrojom a o možnosť pôsobiť v oblastiach umožňujúcich verejné prezentovanie ich náboženských hodnôt prostredníctvom médií a vlastných
inštitúcií by mali preukázať vlastnú životaschopnosť v dlhšom časovom období ako aj schopnosť
pôsobiť bezúhonne a vo svojej činnosti rešpektovať náboženské hodnoty obyvateľov a obyvateliek
Slovenskej republiky hlásiacich sa k iným spoločenstvám veriacich ako aj tých, ktorí bez
náboženského vyznania.
K bodu 14 [§ 23a]
Prechodné ustanovenie upravujú dátum, ku ktorému registrované cirkvi a náboženské spoločnosti
zverejnia po prvýkrát výročné správy o svojej činnosti. A zároveň určujú postavenie cirkví a
náboženských spoločností registrovaných podľa doterajšej právnej úpravy, ako aj postup v prípade
konaní začatých pred účinnosťou novely.
Čl. II
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti od 1. júna 2022.