DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR za stranu HLAS – sociálna demokracia.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na aktuálne zvyšovanie cien potravín znížiť sadzbu dane z pridanej hodnoty na úroveň 5 % na tovary, ktoré tvoria okruh základných potravín a oslobodiť od dane z pridanej hodnoty dodávanie tovaru pri priamom predaji – takzvanom predaji z dvora. Slovenskú republiku a jej obyvateľov v ostatnom období postihli zásadné negatívne ekonomické javy ako výrazné zvyšovanie cien potravín, zdražovanie pohonných hmôt a energií na bezprecedentnú úroveň a vysoká inflácia, ktoré spolu s negatívnymi ekonomickými dôsledkami šírenia ochorenia Covid-19 spôsobujú zlú finančnú situáciu obyvateľov SR.
Spotrebiteľské ceny sa v septembri 2021 medziročne zvýšili o 4,6 percenta, čo je najviac za posledných takmer desať rokov. V blízkej budúcnosti nie je vízia na zlepšenie situácie - za prvý kvartál 2022 sa očakáva inflácia okolo siedmych percent. Agropotravinári očakávajú, že vlna zdražovania z minulého roka sa vôbec nekončí a ešte sa len rozbieha. Táto situácia je citeľná i pre ľudí s vyššími príjmami, avšak pre domácnosti, kde sú nezamestnaní, nízko príjmové domácnosti, seniori a tie domácnosti, kde sa starajú o hendikepované osoby tu vzniká skutočne zásadný problém.
Zníženie sadzby DPH predstavuje efektívny a adresný krok na pomoc obyvateľom. V okolitých štátoch pristúpili k takýmto krokom okamžite po vyhodnotení miery inflácie za predchádzajúci rok. V Poľsku znížila vláda od 1. februára 2022 daň z pridanej hodnoty na vybrané potraviny na nulu a zlacnila aj pohonné látky, v Maďarsku pristúpili k cenovej regulácií a pri celkovom porovnaní sú v Poľsku potraviny lacnejšie takmer o dvadsaťsedem percent, v Česku o takmer dvanásť percent a v Maďarsku o desať percent.1 Z hľadiska porovnania príjmov je však Slovensko spomedzi týchto krajín na chvoste.2 Občania sa teda môžu oprávnene pýtať na zdôvodnenie najvyšších cien. Samozrejme nižšie ceny v okolitých štátoch vedú k tomu, že slovenskí spotrebitelia žijúci v blízkosti hraníc si radšej nakúpia v zahraničí, čo potom vedie k nižším príjmom slovenských podnikateľov a nižšej dani, ktorú odvedú.
Zlacnenie základných potravín vo výške 5 % je pritom len minimálna pomoc, ktorú štát môže poskytnúť a zdražovanie nevykompenzuje v plnej miere, preto by mala vláda pristúpiť k ďalším nevyhnutným opatreniam. Sám Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Samuel Vlčan uviedol, že aj na Slovensku bude treba reagovať na rast cien potravín a nižšia daň by mohla zabrzdiť zdražovanie.3
Oslobodenie od dane pri priamom predaji je najmä formou podpory prvovýrobcov – farmárov, pestovateľov plodín a chovateľov zvierat, ktorí svoje produkty predávajú priamo konečnému spotrebiteľovi alebo lokálnej maloobchodnej prevádzkarni. Opatrenie má smerovať
1 TA3. ROZHOVOR: Nulová DPH na potraviny v Poľsku či Maďarsku? Sme na chvoste celej únie, kričia potravinári. Dostupné na: https://www.ta3.com/clanok/226318/rozhovor-nulova-dph-na-potraviny-v-polsku-ci-madarsku-sme-na-chvoste-celej-unie-kricia-potravinari.2 Priemerné platy v Európskej únii za rok 2020. dostupné na: https://karierainfo.zoznam.sk/cl/1000147/1969967/Priemerne-platy-v-Europskej-unii-za-rok-2020--Kto-si-zije-ako-kral-a-kto-zivori.
3 Forbes. Nižšia daň na potraviny? Podľa šéfa agrorezortu by to mohlo zabrzdiť zdražovanie. dostupné na: https://www.forbes.sk/nizsia-dan-na-niektore-potraviny-podla-sefa-agrorezortu-by-to-mohlo-zabrzdit-zdrazovanie.