D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom navrhovanej úpravy je korekcia nastavenia právnej úpravy poskytovania príspevku pri narodení dieťaťa.
V súčasnosti, ak žena spontánne potratí vo vyššom štádiu tehotenstva, berie sa to na účel výplaty príspevku pri narodení dieťaťa ako pôrod. Takže sa stáva, že žena druhé živo narodené dieťa, ale vyšší príspevok pri narodení nedostane, lebo predtým mala napr. dva spontánne potraty, a tým pádom je to jej štvrtý pôrod. Zvýšený príspevok pri narodení sa podľa súčasnej právnej úpravy poskytuje iba na prvé tri pôrody. Za mŕtvo narodené deti dostala žena 151,37 eura, ak si o to požiadala. Tak to bude do 31. marca 2022 a potom začne platiť schválená novela, ktorá nerozlišuje medzi živo a mŕtvo narodenými deťmi. Znamená to, že či sa dieťa narodí živé alebo mŕtve, matka bude mať nárok na 829,86 eur na prvé tri deti. Na štvrté a ďalšie 151,37 eura.
Ani to však predkladatelia nepovažujú za ideálne, nakoľko známe prípady matiek, ktoré pri pochovávaní svojho dieťaťa z etických a osobných dôvodov odmietali žiadať o príspevok pri narodení (v súčasnosti majú nárok na 151,37 eura). U matky z príkladu vyššie by to znamenalo, že pri dvoch potratoch by mala nárok na 829,86 eur, ale na svoje druhé dieťa, ktoré sa narodilo živé, už len 151,37 eura.
Z uvedeného dôvodu navrhujeme, aby sa príspevok pre mŕtvo narodené dieťa vrátil na 151,37 eura a vyšší príspevok by sa vzťahoval iba na prvé tri živo narodené deti.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona tiež nebude mať negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa nové znenie písmen a) a b) v § 4 ods. 1. Navrhované znenie znamená odklon od viazania vyplatenia príspevku v závislosti od poradového čísla pôrodu, a zavádza viazanie na poradové číslo narodeného dieťaťa, ktoré sa narodí živé. V písmene b) sa zakotvuje nárok na príspevok vo výške 151,37 eura na štvrté a ďalšie dieťa, ktoré sa narodí živé alebo všeobecne na deti, ktoré sa nenarodia živé.
K čl. II
Termín účinnosti sa navrhuje na 1. júna 2022.