DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko.
Návrh zákona vychádza z myšlienky, že obyvatelia obce, resp. časti obce, majú ústavné právo podieľať sa na správe vecí verejných, a to na každej úrovni štátu. Z toho vyplýva aj ich právo rozhodovať alebo mať podiel na rozhodovaní o stave a výzore časti obce, v ktorej žijú, pretože na úrovni obce sú prijímané rozhodnutia, ktoré výraznou mierou ovplyvňujú každodenný život občanov, či už ide o stav pozemných komunikácií, výsadbu zelene, kvalitu verejných služieb, výšku miestnej dane, občiansku vybavenosť a iné dôležité otázky.
V praxi však dochádza k nežiaducemu stavu, keď obec pomerne veľkej rozlohy často sústredí finančné prostriedky najmä do rozvoja centra obce. Obyvatelia okrajových častí obce, ktorí si tiež želajú mať v dostupnej blízkosti napr. fungujúcu materskú školu, dôstojný dom smútku, klubové miestnosti pre rozvoj záujmových činností mládeže či seniorov alebo upravené futbalové ihrisko, sú tak nepriamo diskriminovaní, keďže na riešenie ich problémov už finančné prostriedky nezvýšia.
Navyše počas obdobia socializmu bolo mnoho obcí násilne pričlenených k väčším obciam bez toho, aby obyvatelia týchto dnešných už len „častí obcí“ mali možnosť sa k takémuto pričleneniu slobodne vyjadriť (napr. v referende). Je preto žiaduce vytvoriť legislatívny rámec, ktorým sa umožní týmto častiam obcí – bývalým samostatným obciam, aby sa mohli samé rozhodnúť, či využijú svoje ústavné právo.
Cieľom návrhu zákona je upraviť ďalšie podmienky týkajúce sa možnosti odčlenenia časti obce. Podľa navrhovanej právnej úpravy tak bude odčlenenie časti obce od obce závisieť aj od:
•predchádzajúcej histórie odčleňovanej časti obce,
•petície na rozdelenie obce, ktorú bude musieť podporiť aspoň 70% oprávnených voličov odčleňovanej časti obce,
•miestneho referenda, ktoré sa uskutoční len v odčleňovanej časti obce.
Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie a životné prostredie. Nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, na služby pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.