Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky a člen Hnutia REPUBLIKA Miroslav Suja predkladá do Národnej rady Slovenskej republiky návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Cieľom novely ústavného zákona je zavedenie minimálneho vzdelanostného cenzu pre kandidátov na výkon starostov obcí (primátorov miest) a predsedov VÚC.
Predkladateľ navrhuje zvýšiť požiadavky pre kandidátov na starostov a predsedov VÚC a to dosiahnutím aspoň stredného vzdelania podľa osobitného predpisu. Podstata novely spočíva v uspokojení verejného záujmu na obsadzovaní volených funkcií spôsobilými kandidátmi a zároveň v zvýšení kvality a efektivity rozhodovania v danej oblasti verejnej správy. Uvedené subjekty nie iba subjektmi vykonávajúcimi samosprávne úlohy. Zákonodarca na nich v množstve oblastí preniesol aj povinnosti pri výkone štátnej správy, ktoré nie je bez istej miery všeobecného vzdelania a rozhľadu možné zvládnuť.
Z dlhodobého hľadiska sa na území Slovenskej republiky reálne ukazuje, že zodpovedný výkon najmä funkcií starostov obcí nie je bez istej hranice dosiahnutého vzdelania reálne možný. Tento fakt potvrdzujú skúsenosti z praxe, kedy sa v mnohých prípadoch stali starostami analfabeti bez ukončeného základného vzdelania. Úlohy, ktoré delegoval štát na samosprávy obci a miest nemôžu byť z pohľadu predkladateľov riadené efektívne a v súlade so zásadami dobrej verejnej správy, ak by za ich výkon mala zodpovedať negramotná osoba.
Ukončené stredné vzdelanie kladie na kandidátov minimálne nároky, ktoré budú predpokladať, že volení zástupcovia budú vedieť aspoň čítať a písať a budú disponovať aspoň minimálnym všeobecným prehľadom, čo je pre riadenie obce či samosprávneho kraja v 21. storočí absolútne nevyhnutné.
Je nepochybne vo všeobecnom záujme, aby úlohy zverené starostovi obce resp. predsedovi VÚC boli plnené riadne, efektívne a v súlade s právnym poriadkom. Zavedenie vzdelanostného cenzu pasívneho volebného práva podobne ako zavedenie vekového cenzu nie je podľa predkladateľov v rozpore so žiadnym ustanovením ústavy, a neobmedzuje volebné právo viac, než je nevyhnutné na dosiahnutie cieľa a všeobecného záujmu spoločnosti pri správe vecí verejných.
II.Osobitná časť
K článku 1
Predmetným ustanovením sa do Ústavy Slovenskej republiky ustanovujú podmienky výkonu pasívneho volebného práva na výkon funkcie starostu a predsedu vyššieho územného celku.
Osobitným predpisom definujúcim minimálne stredné vzdelanie sa v tomto prípade rozumie zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len školský zákon“).
Podľa § 16 ods. 4 školského zákona sa stredné vzdelanie člení na nižšie stredné odborné vzdelanie, dokladom o absolvovaní ktorého je vysvedčenie o záverečnej skúške, výučný list alebo záverečné vysvedčenie, stredné odborné vzdelanie, dokladom o absolvovaní ktorého je vysvedčenie o záverečnej skúške a dokladom o získanej kvalifikácii je výučný list, úplné stredné všeobecné vzdelanie, dokladom o ukončení ktorého je vysvedčenie o maturitnej skúške a úplné stredné odborné vzdelanie, dokladom o absolvovaní ktorého je vysvedčenie o maturitnej skúške a v niektorých prípadoch je dokladom o získanej kvalifikácii aj výučný list.
K článku 2
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.