1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 1)
Nanovo sa upravuje pôsobnosť fondu, konkretizujú sa účely, ktoré boli doposiaľ koncipované príliš široko. Podľa navrhovanej úpravy bude možné z prostriedkov fondu financovať výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciu športovej infraštruktúry národného významu a športovej infraštruktúry na území Slovenskej republiky, čo je prioritou činnosti fondu z dôvodu dlhoročného deficitu financovania tejto oblasti zo strany štátu, podporu významných súťaží organizovaných na území Slovenskej republiky a v súlade s programovým vyhlásením vlády SR na roky 2021 2024 sa upravuje aj financovanie rozvoja pohybových aktivít a športu mládeže do 18 rokov veku.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a) odkazuje na definíciu významnej súťaže podľa zákona o športe, podľa ktorej sa významnou súťažou rozumie medzinárodná súťaž v pôsobnosti Medzinárodného olympijského výboru a Medzinárodného paralympijského výboru, medzinárodná súťaž v pôsobnosti Medzinárodného výboru športu nepočujúcich, Medzinárodného hnutia špeciálnych olympiád, Medzinárodnej federácie univerzitného športu a Medzinárodnej federácie školského športu a majstrovstvá sveta, majstrovstvá Európy, svetový pohár a iná svetová súťaž.
Táto úprava vychádza z postavenia fondu ako verejnoprávnej inštitúcie, ktorá je efektívnejším a vhodnejším nástrojom financovania najvýznamnejších medzinárodných podujatí organizovaných na území Slovenskej republiky. Vzhľadom na to, že športové zväzy ako organizátori takýchto podujatí sa takmer vždy uchádzajú o organizáciu podujatia niekoľko rokov vopred, a štátne prostriedky, ktoré športové zväzy dostávajú od ministerstva školstva na základe zákona o športe viazané na rozpočtové obdobie jedného kalendárneho roka, nie je v mnohých prípadoch možné zabezpečiť financovanie takéhoto podujatia zo zdrojov samotných športových zväzov. Možnosť žiadať o podporu z fondu na podporu športu umožní použitie finančných prostriedkov aj v iných rozpočtových rokoch, čo bude znamenať značnú pomoc pri praktickom organizovaní takýchto podujatí. To, aby nedošlo k duplicitnému financovaniu rovnakého účelu z viacerých zdrojov verejných prostriedkov bude zabezpečené tak, že návrh na príspevok na projekt podpory významných súťaží podáva ministerstvo školstva, ktoré zabezpečuje financovanie športových zväzov, a preto vie posúdiť oprávnenosť takejto jednorazovej finančnej podpory.
K bodom 2 a 3 [§ 2 písm. a) a písm. g)]
V nadväznosti na požiadavky aplikačnej praxe sa spresňuje, že fond vytvára podmienky na podporu a rozvoj športu poskytovaním finančných prostriedkov formou príspevku prioritne na účel podpory športovej infraštruktúry a podpory významných podujatí, upravuje sa, že fond kontroluje plnenie zmlúv ako takých a vypúšťajú vzdelávacie aktivity a metodicko-poradenská činnosť v oblasti športu.
K bodu 4 (§ 3)
2
Dopĺňa sa nový orgán fondu, riaditeľ, s cieľom zlepšenia výkonu činnosti fondu. Riaditeľ mohol existovať aj doposiaľ, ale uvedením riaditeľa ako výkonného orgánu do zákona sa jasne definuje jeho postavenie, spôsob ustanovenia do funkcie a spôsob zániku výkonu jeho funkcie (§10a).
K bodom 5 až 8 (§ 4)
Navrhuje sa, aby správna rada nebola výkonným orgánom fondu, nahradí ju ako výkonný orgán riaditeľ, ktorý je v pracovnom pomere s cieľom zvýšenia efektivity fungovania fondu. Vypúšťa sa schvaľovanie zásad poskytovania príspevku na projekt a priority podpory športu, nanovo sa formulujú ustanovenia písmen b) ohľadom výziev, písm. c) o projektoch bez výzvy na podporu významných súťaží a dopĺňajú sa nové písmená, d) a e) , kde sa upravuje, že fond schvaľuje projekty výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu bez výzvy, schvaľuje projekty v sume najviac 5 000 000 eur a navrhuje takéto projekty, ktoré nad sumu 5 000 000 eur schvaľuje vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“). Dôvodom tejto zmeny je okrem iného aj skutočnosť, že na tento typ projektov ani v praxi nie je možné vypísať výzvu a otázkou priority štátu a športových zväzov. V § 4 ods. 3 sa vypúšťa písmeno p) z dôvodu nadbytočnosti, keďže by išlo o duplicitnú úpravu k navrhovanému zneniu § 4 ods. 1.
K bodom 9 až 18 (§ 5)
Členov správnej rady fondu nebude po novom vymenúvať a odvolávať vláda SR, ale minister školstva, vedy, výskumu a športu (ďalej len „minister“), a to z dôvodu zefektívnenia činnosti fondu. Zároveň sa zavádza povinnosť, aby členov správnej rady fondu, ktorých navrhuje Slovenský olympijský a športový výbor, Slovenský paralympijský výbor, Slovenský futbalový zväz a Slovenský zväz ľadového hokeja vždy schválil orgán príslušnej športovej organizácie, ktorý je uvedený v zakladajúcom dokumente príslušnej športovej organizácie; dôvodom je skutočnosť, že pri týchto športových organizáciách ide o občianske združenia, ktoré riadené demokraticky „zdola“ a štatutárny orgán by mal len vykonávať uznesenia či najvyššieho výkonného orgánu alebo najvyššieho orgánu. Požiadavku na schválenie orgánom príslušnej športovej organizácie, ktorý je uvedený v zakladajúcom dokumente bude zabezpečené eliminovanie arbitrárneho nominovania vedením bez súčinnosti členskej základne. V súvislosti s prijatím zákona sa upravia v zakladajúcich dokumentoch určené orgány, ktoré budú navrhovať člena správnej rady. Vypúšťa sa podmienka, aby mal člen správnej rady trojročnú riadiacu prax v oblasti športu alebo najmenej päťročnú odbornú prax v oblasti športu, keďže aplikačná prax preukázala, že na rozhodovanie správnej rady nie je takáto prax nevyhnutná. Ďalej sa upravuje situácia pre prípad nečinnosti subjektov, ktoré majú navrhovať členov správnej rady, v takom prípade rozhoduje minister aj bez návrhu, dôvodom je potreba funkčnej správnej rady. V súvislosti so zmenou subjektu, ktorý vymenúva a odvoláva členov správnej rady sa upravuje aj postup, komu jednotliví členovia správnej rady resp. predseda správnej rady oznamujú zmeny relevantných skutočností (podľa novej úpravy, ako je uvedené vyššie, nie vláde, ale ministrovi). Medzi funkcie, ktoré nezlučiteľné s funkciou člena správnej rady sa dopĺňa aj funkcia štátneho tajomníka, ktorá bola doposiaľ v zákone opomenutá. Aplikačná prax
3
tiež ukázala, že po začatí plnej aktivity fondu je na mieste upraviť tiež funkčný príplatok predsedovi správnej rady, ktorý sa stal štatutárnym orgánom fondu a nesie preto väčšiu zodpovednosť v porovnaní s ostatnými členmi správnej rady.
K bodom 19 a 20 (§ 6)
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Zároveň sa nahrádza slovo skončiť slovom zanikať, a to v celom texte zákona v príslušnom gramatickom tvare.
K bodom 21 až 24 (§ 7)
Upravuje sa periodicita zasadnutí správnej rady, ktorá sa ponecháva na rokovací poriadok správnej rady, ktorý sa zverejňuje na webovom sídle fondu, najmenej však desaťkrát ročne. Dopĺňa sa, že rokovanie správnej rady môže v neprítomnosti predsedu správnej rady viesť aj ním poverený člen správnej rady. Po novom sa bude zo zasadnutí správnej rady vyhotovovať a zverejňovať aj zvukový záznam, ak správna rada výslovne nerozhodla, že sa záznam nebude zverejňovať. Ak sa však zvukový záznam vyhotoví, zverejní sa do desiatich dní od zasadnutia na webovom sídle fondu, a to najmenej po dobu, ktorá je o rok dlhšia ako funkčné obdobie správnej rady. Po uplynutí tejto doby sa zvukové záznamy zlikvidujú. Dôvodom úpravy periodicity zasadnutí správnej rady v rokovacom poriadku je skutočnosť, že takýmto spôsobom sa dosiahne flexibilita a efektívnosť zasadaní, pokiaľ ide o zvukový záznam, jeho vyhotovovanie slúži ako podklad pre vyhotovenie zápisnice, ako aj z dôvodu transparentnosti. Členovia správnej rady ako verejní funkcionári rokujú a zasadajú vo verejnom záujme a pri výkone verejnej moci.
K bodu 25 (§ 8)
Po novom sa upravuje periodicita zasadnutí dozornej rady, ktorá zasadať raz za tri mesiace, resp. bezodkladne, ak o to požiada správna rada, pretože nie je potrebné, aby dozorná rada obligatórne zasadala častejšie.
K bodom 26 a 27 (§ 9)
Znižuje sa počet členov dozornej rady z piatich na troch, a to z dôvodu, aby neboli členmi dozornej rady nominanti športových organizácií, ktoré prijímateľmi finančných prostriedkov a príspevkov z fondu. Zároveň sa menia aj orgány, ktoré navrhujú členov dozornej rady; po novom bude jeden člen navrhnutý Ministerstvom financií SR, kde sa zavádza legislatívna skratka a jeden člen navrhnutý Najvyšším kontrolným úradom SR, aby sa zabezpečil kvalifikovaný dozor osobami, ktoré majú skúsenosti z kontrol s nakladaním s verejnými financiami. Návrh člena dozornej rady Najvyšším kontrolným úradom SR, je obdobný ako v prípade Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán podľa § 13 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pričom tento postup nie je v rozpore s ústavným postavením Najvyššieho kontrolného úradu SR ako nezávislého orgánu. Rovnako ako pri členoch správnej rady, aj pri členoch dozornej rady v prípade nečinnosti subjektov, navrhujúcich príslušného člena, môže
4
vymenovať člena dozornej rady minister aj bez návrhu, a to preto, aby sa činnosť dozornej rady neblokovala.
K bodu 28 (§ 10)
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 29 (§ 10a)
Zriaďuje sa nový orgán fondu - riaditeľ, ktorý je výkonným orgánom fondu a vymenúva a odvoláva ho správna rada na základe výberového konania. V mene fondu koná vo všetkých veciach v pôsobnosti fondu v rozsahu poverenia správnou radou a zabezpečuje organizačnú a administratívno-technickú činnosť fondu, riadi činnosť kancelárie, predkladá správnej rade ekonomické výstupy fondu a plní ďalšie úlohy v zmysle vnútorných predpisov fondu. Riaditeľ je v pracovnom pomere s fondom a činnosť vykonáva na základe zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme tak, ako ostatní zamestnanci fondu. Hoci ide o verejnoprávny fond, ide o účelový fond na podporu športu napojený na štátny rozpočet, nejde o štátny fond, a preto nie je potrebné, aby sa odmeňovanie riadilo zákonom č. 553/2004 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.
Riaditeľova funkcia bude nezlučiteľná s členstvom v správnej rade, v dozornej rade, v odbornej komisii aj s funkciou verejných a ústavných činiteľov 5 ods. 6 zákona). Osobitne sa v zákone upravujú predpoklady na výkon funkcie riaditeľa a spôsoby zániku tejto funkcie. Na výberové konanie na obsadenie miesta riaditeľa fondu by sa mala vzťahovať úprava podľa § 5 zákona 552/2003 Z. z. Týmto spôsobom sa zefektívni každodenné riadenie a administratíva fondu. Na výberové konanie sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z. z., zánik funkcie je upravený priamo v tomto zákone.
K bodu 30 (§ 11)
Upravuje sa pôsobnosť kancelárie vo vzťahu k odborným komisiám. Kancelária tiež vyzýva žiadateľov o doplnenie žiadosti, ak je neúplná.
K bodu 31 (§ 12 až 15)
Odborná komisia nebude odporúčať, ako doposiaľ, ale navrhovať správnej rade podporu projektov vrátane výšky príspevku; na rozdiel od súčasnej úpravy člen správnej rady nebude automaticky členom odbornej komisie, ale ponecháva sa možnosť, aby takýmto členom bol. Členovia odborných komisií po novom nebudú spolupracovať pri príprave výziev. Podľa navrhovanej úpravy sa zároveň na členstvo v odbornej komisii nevyžaduje trojročná odborná prax v oblasti športu, keďže zväčša ide o investičné projekty a pri nich nie je prax v športe rozhodujúca. Navrhuje sa, aby boli požiadavky na odbornosť členov odbornej komisie uvedené v štatúte odbornej komisie podľa účelu príslušnej výzvy, čím sa zabezpečí odbornosť podľa aktuálnych potrieb. Funkčné obdobie nie je upravené, ale členovia odborných komisií v pracovnoprávnom vzťahu s fondom.
5
Upravuje sa novým spôsobom konflikt záujmov pre členov správnej rady, dozornej rady a odbornej komisie, pričom takýto člen orgánu musí konať nestranne a musí sa pri výkone svojej funkcie zdržať uprednostnenia osobného záujmu pred verejným záujmom. Upravuje sa tiež spôsob hlasovania vo veciach, kde by mohlo dôjsť ku konfliktu záujmov vzhľadom na vzťah takéhoto člena alebo jeho blízkej osoby k hodnotenej veci/projektu alebo k osobe žiadateľa. Dosiahne sa tým zvýšenie transparentnosti a objektívnosti pri posudzovaní žiadostí. Upravuje sa aj nárok na cestovné náhrady pre členov správnej rady a dozornej rady.
Novela obsahuje novú úpravu postupu poskytovania príspevkov na projekt. Vo všeobecnosti sa poskytujú na základe výzvy. V navrhovanej úprave sa upravuje aj skutočnosť, že v rámci podmienok poskytnutia príspevku na projekt sa okrem maximálnej výšky príspevku na projekt uvádza aj minimálna výška, navrhuje sa tiež, že výška spolufinancovania sa po novom určí vo výzve, v prípade, že príspevok sa poskytuje bez výzvy, určí sa výška spolufinancovania v rozhodnutí. Jediná skutočnosť, ktorá sa bude zverejňovať v Informačnom systéme športu, je informácia o poskytnutých finančných prostriedkoch. Všetky ostatné informácie sa budú zverejňovať na webovom sídle fondu. Ide o úpravu, ktorá sa v aplikačnej praxi osvedčila a znižuje sa tým zároveň duplicita a administratívna náročnosť poskytovania príspevkov. Vypúšťa sa ustanovenie pôvodného § 15 ods. 9, ktorý ustanovoval, že kontrola použitia príspevku na projekt, dodržiavania účelu a podmienok uvedených v zmluve je oprávnený vykonávať hlavný kontrolór športu, a to z dôvodu, že kontrolu vykonáva jednak vnútorný orgán kontroly, ktorým je dozorná rada, ako aj bežné kontrolné orgány štátu ako Najvyšší kontrolný orgán, prípadne Úrad vládneho auditu, keďže ide o verejnoprávny fond. Sankcie za porušenie finančnej disciplíny bude aj naďalej ukladať a vymáhať Úrad vládneho auditu podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite.
Upravujú sa nové podmienky, kedy nemožno poskytnúť príspevok na projekt, a to na úhradu záväzkov z predchádzajúcich rozpočtových rokov s výnimkou úhrady záväzkov vzniknutých počas rozpočtového roka, v ktorom bola zverejnená výzva, a na refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rozpočtových rokoch s výnimkou refundácie výdavkov uhradených počas rozpočtového roka, v ktorom bola zverejnená výzva, splácanie úverov, pôžičiek a úrokov z prijatých úverov a pôžičiek, úhradu daní a sankčných odvodov, úhradu pokút, a po novom aj výdavky nezahrnuté do rozpočtu projektu.
K bodu 32 (§ 15a a § 15b)
Návrhom zákona sa vymedzujú dve skupiny projektov, pri ktorých nebude vyhlasovaná výzva. Dôvodom je zníženie administratívnej náročnosti a potreba zohľadnenia vysokej miery špecifickosti podmienok realizácie projektov, ktoré nie je možné dosiahnuť vypísaním výzvy. Ide o podporu významných medzinárodných súťaží, ktorých organizácia je v záujme Slovenskej republiky a náklady na ich organizáciu presahujú finančné možnosti národných športových zväzov ako organizátorov a projektov na výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciu športovej infraštruktúry národného významu, ktorá musí spĺňať kritériá dané predpismi medzinárodných športových organizácií, vrátane napríklad dostupnosti či nadmorskej výšky. Pri oboch skupinách sa zároveň upravujú limity pre použitie postupu bez výzvy. Pri súťažiach
6
pôjde len o projekty na návrh ministerstva školstva, aby sa zabezpečilo to, že nebude dochádzať k duplicite financovania podujatí zo zdrojov určených na šport, keďže ministerstvo školstva prehľad o finančných prostriedkoch, ktorými národné športové zväzy na daný účel disponujú práve zo zdrojov ministerstva školstva podľa zákona o športe. Ministerstvo školstva navrhne fondu, aby podporil finančným príspevkom organizáciu športového podujatia s mimoriadnym medzinárodným významom, avšak zostáva v plnej kompetencii fondu rozhodnúť o poskytnutí príspevku, vrátane jeho výšky. Pri športovej infraštruktúre sa obmedzenia navrhujú podľa výšky príspevku do a nad 5 mil. eur. Vždy sa však navrhuje požiadavka na vyšší počet súhlasných hlasov v správnej rade fondu a kumulatívne aj hodnotenie Ministerstva financií Slovenskej republiky k štúdii uskutočniteľnosti v sume nad 1 milión eur z hľadiska hodnoty za peniaze na základe predchádzajúcej žiadosti fondu (t.j. súhlas ÚHP) alebo ak sa Ministerstvo financií Slovenskej republiky nevyjadrí do 30 dní od podania žiadosti fondu o hodnotenie vôbec. V prípade nad 5 mil. eur sa navrhuje vyžadovať súhlas vlády s projektom na návrh fondu.
Zároveň sa správna rada zaväzuje zabezpečiť poskytnutie príspevku na projekt do 60 dní od schválenia projektu, podľa toho, či rozhoduje správna rada fondu, vláda podľa pravidiel poskytovania štátnej pomoci, alebo aj ministerstvo financií (v prípade projektov, pre ktoré je potrebné schválenie projektu útvarom ministerstva financií hodnota za peniaze). Dosiahne sa tak väčšia právna istota a urýchlenie realizácie projektov.
K bodu 33 (§ 16)
Nová úprava sa týka definovania postavenia a podmienok, ktoré musí splniť žiadateľ, aby mu mohol byť poskytnutý príspevok na projekt a ponecháva sa doterajšia úprava, že žiadateľ nesmie tento príspevok previesť na inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu. Vypúšťa sa negatívne vymedzenie, kto nemôže byť žiadateľom a zavádza sa pozitívne vymedzenie, zároveň sa pri rozhodovaní o príspevkoch o projektoch upravuje konflikt záujmov (v § 14). Doterajšie negatívne vymedzenie bolo často neefektívne, a preto sa navrhuje zadefinovanie konfliktu záujmov tak, aby osobný záujem niekoho nemohol byť uprednostnený pred verejným záujmom.
Medzi povinnosti žiadateľa sa dopĺňa nová povinnosť, že ak ide o projekt podľa § 15b v sume od 1 000 000 eur, musí žiadateľ predložiť štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú plánuje uskutočniť.
K bodom 34 až 37 (§ 17)
Nová úprava upravuje postup po doručení žiadosti, v rámci ktorého kancelária overí, či žiadosť podal oprávnený žiadateľ, či je žiadosť správne vyplnená, obsahuje potrebné prílohy a po novom aj, či bola podaná riadne, včas a vo forme určenej fondom. Kancelária v rámci overenia žiadosti vykonáva formálnu kontrolu žiadosti. Tieto zmeny sa navrhujú z cieľom zefektívniť procesy v rámci prvotnej kontroly žiadostí.
Mení sa tiež lehota na opravu žiadosti, ktorá nesmie byť kratšia ako päť pracovných dní odo dňa doručenia výzvy na doplnenie alebo na opravu žiadosti (namiesto predchádzajúcej úpravy 10 kalendárnych dní bez ohľadu na voľné dni, dni pokoja a sviatky). Nová úprava sa týka aj zavedenia povinnosti kancelárie informovať správnu radu na jej najbližšom zasadnutí o tom,
7
že žiadateľ nedoplnil žiadosť alebo neodstránil nedostatky v lehote, a že bol z daného dôvodu vyradený z posudzovania.
Nová úprava sa týka aj procesu posudzovania žiadostí, z dôvodu zvýšenia odbornosti ich posudzovania. Po novom preskúma obsahovú stránku žiadosti vrátane úplnosti rozpočtu projektu a súlad žiadosti so zásadami poskytovania príspevku na projekt schválenými správnou radou odborná komisia, ktorá tiež žiadosť s písomným hodnotením predkladá správnej rade na rozhodnutie.
K bodu 38 (§ 18)
Z ekonomických dôvodov sa navrhuje nevracať preplatok z poplatku, ak jeho výška nepresiahne 5 eur. Zároveň sa týmto spôsobom zníži administratívna náročnosť vracania malých súm žiadateľom.
K bodu 39 (§ 19)
Ide o legislatívno-technickú úprava.
K bodu 40 (§ 20)
Navrhuje sa zrušenie športových poukazov. Doterajšia úprava sa javí ako nevyhovujúca. Zároveň sa plánujú zaviesť voľnočasové poukazy na podporu voľnočasových aktivít detí a mládeže formou poukazov, a to samostatným zákonom v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 2021 až 2024.
K bodom 41 a 42 (§ 20a)
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Zároveň sa osobitná výzva bude zverejňovať na webovom sídle fondu.
K bodom 43 až 45 (§ 21)
Mení sa úprava príjmov fondu. Príjmom fondu nebudú príjmy z vykonávania činností podľa § 2 písm. g), čiže príjmy za vzdelávacie aktivity a metodicko-poradenskú činnosť v oblasti športu a príjmy z podnikateľskej činnosti, ktoré sa vypúšťajú. Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s úpravou predmetu činnosti fondu 2 písm. g)] a podnikateľská činnosť sa navrhuje vypustiť z dôvodu, že fond doposiaľ takú činnosť nevykonával, keďže úlohou fondu je prioritne poskytovať príspevky na projekty. Zároveň sa upravuje v odseku 2 písm. a), že príjmom fondu nie je príspevok z rozpočtovej kapitoly ministerstva, ale príspevok zo štátneho rozpočtu, ide o legislatívno-technickú úpravu.
Upravuje sa aj percento, ktoré je fond podľa § 21 ods. 6 povinný použiť na podporu významných súťaží organizovaných na území Slovenskej republiky a na podporu výstavby, modernizácie a rekonštrukcie športovej infraštruktúry národného významu a športovej infraštruktúry - upravuje sa na 85 % namiesto doterajších 95 %. Dôvodom tejto zmeny je
8
skutočnosť, aby viac prostriedkov mohlo ostať na prípadnú mimoriadnu podporu a podporu rozvoja pohybových aktivít a športu mládeže do 18 rokov veku.
Uvádza sa tiež, že fond vykonáva finančnú kontrolu poskytnutia a použitia prostriedkov fondu v nadväznosti na vypustenie tejto kompetencie z pôsobnosti hlavného kontrolóra športu.
K bodom 46 a 47 (§ 23)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s úpravou uvedenou v § 17 ods. 2.
K bodu 48 (§ 24)
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 49 (§ 26)
Ide o prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2022. Vzhľadom na nové úpravy funkčného obdobia správnej rady a dozornej rady a na výberové konanie riaditeľa fondu, sa jednoznačne ustanovuje, že členovia správnej rady, vymenovaní podľa doterajších predpisov dokončia svoj mandát uplynutím ich funkčného obdobia. Naproti tomu členovia dozornej rady, vymenovaní podľa doterajších predpisov, skončia svoj mandát vymenovaním nových členov dozornej rady, ale najneskôr 30.júna 2022. To znamená, že členov dozornej rady vymenuje minister školstva nanovo od účinnosti zákona od 1. júna 2022 a pôvodným členom dozornej rady uplynie ich mandát vymenovaním nových členov, najneskôr 30. júna 2022, čiže možno aj skôr. Výberové konanie na výkon funkcie riaditeľa sa uskutoční najneskôr do 31. júla 2022.
K Čl. II
K bodom 1 až 4
V nadväznosti na zrušenie športových poukazov sa vypúšťajú ustanovenia, ktoré sa týkajú športových poukazov.
K bodu 5
Úprava sa navrhuje na základe pripomienky WADA, tak aby Slovenská republika nebola vo vzťahu k svetovému antidopingovému kódexu v stave „non compliance“.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. júna 2022 v nadväznosti na trvanie legislatívneho procesu.
V Bratislave 23. februára 2022
9
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Branislav Gröhling, v. r.
minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky