B. Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Zdôraznenie princípov bezpečnosti, ochrany a služieb divákov, ale taktiež premietnutie týchto princípov do ustanovení zákona vyplýva z Dohovoru Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a usporiadateľským službám na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS 218) (ďalej len „CETS 218“), ako aj zo Súhrnnej správy o zlučiteľnosti súčasných právnych predpisov Slovenskej republiky o športových podujatiach s Dohovorom Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a usporiadateľským službám na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS 218) z 10. júla 2016 (ďalej len „Súhrnná správa“). Zabezpečenie implementácie osvedčených európskych postupov vypracovaných expertmi z Veľkej Británie, Stáleho výboru Rady Európy a UEFA do legislatívneho rámca Slovenskej republiky na základe návštevy skupiny expertov a vypracovanej hodnotiacej správy pre Slovenskú republiku. Zabezpečenie komplexného prístupu k organizácii verejných športových podujatí zameraného na všetky strategické oblasti, nielen bezpečnosť, ale aj na ochranu a služby pre divákov. Táto stratégia odráža v sebe integrovaný prístup všetkých participujúcich subjektov na podujatí a presne vymedzuje kompetencie a zodpovednosti jednotlivých zložiek. Primárnu zodpovednosť za organizáciu podujatia zákon ukladá organizátorovi podujatia, avšak pri prístupe k bezpečnosti ukladá povinnosti zabezpečiť tento proces integrovane spolu s bezpečnostnými zložkami štátu. Aplikačná prax poukázala na nevyhnutnosť integrovaného prístupu k organizácii verejných športových podujatí s cieľom vytvorenia právnych opatrení zameraných na organizáciu podujatia, vylúčenie rizikových osôb, budovania bezpečných športovísk, vzdelávania usporiadateľských služieb a bezpečnostných zložiek štátu a zlepšovania komfortu a služieb pre prilákanie divákov na verejné športové podujatia.
K bodu 2
Z dôvodu spresnenia jednoznačnej klasifikácie druhov podujatia a nadväzujúci rozsah povinností organizátora konkrétneho druhu podujatia sa pojem účastníkov nahrádza slovom divákov. Ide o ustanovenie počtu osôb, pri ktorých sa podujatie považuje za malé podujatie a na takéto podujatie sa vzťahuje iba obmedzený režim zákona a rovnako iba povinnosti organizátora podujatia, ktoré v podmienkach malého podujatia primerané a vykonateľné. Uvedená úprava je zároveň aj zosúladením s § 2 písm. d), ktoré kategorizuje jednotlivé druhy podujatí s osobitným režimom.
V nadväznosti na rozšírenie povinností organizátora podujatia v § 6 ods. 1 sa upravuje aj rozsah ustanovení, ktoré sa na režim malých podujatí nevzťahujú.
Ďalšia úprava súvisí s tým, že sa na malé podujatia nevzťahuje povinnosť organizátora podujatia mať kvalifikovanú usporiadateľskú službu s odborne spôsobilým hlavným usporiadateľom, bezpečnostným manažérom a usporiadateľom. Výkonom oprávnení a povinností ustanovenými v § 14 disponujú iba kvalifikovaní členovia usporiadateľskej služby. Preto sa navrhuje, aby sa v prípade malých podujatí nevzťahoval § 14 ako celok. Súčasne sa však ponecháva možnosť organizátora malého podujatia zabezpečiť si usporiadateľskú službu, pričom v tomto prípade sa na členov usporiadateľskej služby budú vzťahovať rovnako ustanovenia § 14 ods. 1 a 4.
K bodu 3
Ide o zosúladenie terminológie so zákonom č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 440/2015 Z. z. o športe“), ktorý nahrádza používanie pojmu telesná kultúra pojmom šport.
K bodom 4, 55, 58, 59, 63 a 88
V nadväznosti na potreby aplikačnej praxe sa upravujú pojmy športovisko a športový priestor, ktoré nahradia doterajšie pojmy športové zariadenie a športovisko, keďže presnejšie z hľadiska odbornej terminológie vystihujú príslušné nehnuteľné priestory.
K bodu 5
Vzhľadom na to, že správcom informačného systému nebude národný športový zväz futbalu a nebude ďalej povinný spolu s národným športovým zväzom hokeja vytvárať a prevádzkovať informačný systém, bude rizikovým účastníkom podujatia fyzická osoba, ktorá je evidovaná v informačnom systéme Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
K bodom 6
Na základe podnetov aplikačnej praxe, najmä organizátorov maratónov, sa z dôvodu prekrývania lehôt pri podávaní oznámenia organizátorom pred konaním podujatia upravuje lehota na podanie oznámenia o konaní podujatia obci z 30 dní na 15 dní. Z uvedeného dôvodu sa zároveň vykonáva príslušná legislatívno-technická úprava.
K bodu 7
Terminologické zosúladenie s § 8 ods. 3, podľa ktorého obec môže poskytovať súčinnosť pri plnení úloh usporiadateľskej služby.
K bodu 8
V nadväznosti na úpravu lehoty na oznámenie konania podujatia obci z 30 dní na 15 dní sa upravuje aj lehota, v rámci ktorej obec zverejňuje oznámenie o konaní podujatia, ak ide o podujatie, ktoré sa konať mimo športoviska a organizátor podujatia nepredložil súhlas vlastníkov alebo užívateľov pozemkov alebo priestorov, kde sa má podujatie konať.
K bodu 9
Osvedčené európske postupy a predpisy medzinárodných športových organizácii majú z dôvodu bezpečnosti upravenú bezpečnostnú certifikáciu športovísk, kde z dôvodu zabezpečenia plynulej čiastočnej alebo celkovej evakuácie športoviska v prípade mimoriadnych udalostí ako požiar, terorizmus, nahlásenie bomby je nevyhnutné, aby pre ochranu života a zdravia divákov a zabezpečenia evakuácie nebola prekročená projektová kapacita športoviska.
K bodu 10
Zabezpečenie prístupu k celkovej bezpečnosti pri organizovaní verejného športového podujatia si vyžaduje nielen zabezpečenie plynulého a bezproblémového príchodu bezpečnostných a záchranných zložiek do priestorov športoviska počas mimoriadnych udalostí, ale aj bezproblémové opustenie týchto priestorov. Navrhovaná úprava reaguje na problémy aplikačnej praxe, kde záchranné alebo policajné vozidlá pred podujatím zaparkovali v priestoroch športoviska, avšak počas incidentov ako odvoz zranených osôb alebo zadržaných osôb tieto športoviská nevedeli opustiť nakoľko im v tom bránili zle zaparkované vozidlá divákov a účastníkov podujatia. Z tohto dôvodu musia byť pre ochranu života, zdravia, majetku a nasadenie síl a prostriedkov polície, hasičských a záchranných zložiek prístupové cesty po celý čas prechodné v oboch smeroch.
K bodu 11
Keďže činnosti usporiadateľskej služby môže organizátor podujatia zabezpečiť aj prostredníctvom dobrovoľníkov, povinnosť organizátora podujatia zabezpečiť farebné odlíšenie rovnošaty odborne spôsobilého zamestnanca SBS od rovnošaty usporiadateľa sa navrhovanou úpravou rozširuje aj o zabezpečenia farebného odlíšenia rovnošaty SBS od rovnošaty dobrovoľníkov vykonávajúcich činnosti usporiadateľskej služby.
K bodu 12
Z dôvodu zvýšenia zabezpečenia ochrany života a zdravia pre účastníkov podujatia v prípade potreby poskytnutia prvej pomoci návrh zákona kladie povinnosť organizátorovi podujatia označiť na situačnom pláne miesta konania podujatia miesta zdravotnej pomoci.
Ustanovenie povinnosti farebného odlíšenia rovnošaty pre dobrovoľníkov nadväzuje na povinnosť organizátora podujatia zabezpečiť farebne odlíšené rovnošaty zamestnancov SBS a usporiadateľov, na účely jednoznačnej identifikácie jednotlivých členov usporiadateľskej služby, keďže disponujú rozdielnym rozsahom oprávnení pri výkone usporiadateľskej služby v priebehu podujatia.
Na účely zvýšenia komfortu pre divákov a taktiež aj ochranu života a zdravia počas mimoriadnych situácií na športovisku navrhovaná úprava ukladá povinnosť pre organizátora podujatia zabezpečiť usporiadateľskou službou alebo dobrovoľníkmi asistenciu pre osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou v priestoroch športoviska
Povinnosť organizátora podujatia zabezpečiť, aby vstupenky pre divákov boli vystavené na meno a priezvisko diváka, ak o tom rozhodne organizátor podujatia alebo športový zväz, alebo ak povinne vstupenky vystavené na meno a priezvisko diváka v prípade rizikového podujatia sa v nadväznosti na aplikačnú prax precizuje na súčasné zabezpečenie, aby tieto vstupenky boli pri ich distribúcii divákom skutočne označené menom a priezviskom diváka, ktorý si predmetnú vstupenku obstaráva. V praxi dochádzalo k situáciám, že sa táto povinnosť obchádzala umožnením dodatočného doplnenia mena a priezviska diváka, čím sa účel ustanovenej povinnosti, mať prehľad o skutočných divákoch, ktorí si obstarali predmetnú vstupenku, nenapĺňal.
Zabezpečenie evidencie divákov s vstupenkami vystavenými na meno a priezvisko vo forme vedenia zoznamu a jeho uchovávania súvisí s výmenou informácií medzi bezpečnostnými manažérmi súťažiacich družstiev alebo jednotlivcov, medzi inými subjektmi zainteresovanými do organizácie podujatia, slúži tiež na účely vykonávania bezpečnostných opatrení pred konaním konania podujatia, ako aj počas jeho priebehu, ako aj na zjednodušenie identifikácie osôb, ktoré sa v priebehu podujatia dopustili deliktuálneho konania. Navrhovaná povinnosť sa precizuje aj doplnením povinnosti organizátora predmetný zoznam poskytnúť bezodkladne Policajnému zboru na jeho vyžiadanie, na účely efektívnejšej spolupráce pri zabezpečovaní bezpečnostných opatrení. 30-dňová lehota na uchovávania zoznamu divákov a uchovávania údajov o divákovi sa navrhuje vzhľadom na potreby Policajného zboru v súvislosti s dokumentovaním a objasňovaním zistených protiprávnych konaní, ak je narušený verejný poriadok, ochrana života, zdravia alebo majetku.
Ak ide o podujatie, pri ktorom sa vyžaduje povinnosť zaobstarať si vstupenky na meno a priezvisko diváka, povinnosť umožniť divákovi vstup na podujatie po overení totožnosti diváka s touto vstupenkou na základe dokladu totožnosti je v súčasnej právnej úprave ustanovená len v prípade rizikového podujatia. Navrhovanou úpravou v písmene ab) sa precizuje, že v prípade akéhokoľvek podujatia, pri ktorom sa vyžaduje predaj vstupeniek na meno a priezvisko diváka, sa vstup na podujatie diváka s touto vstupenkou umožní po overení totožnosti diváka na základe dokladu totožnosti.
K bodu 13
Predmetnou úpravou sa v nadväznosti na aplikačnú prax spresňuje, že bezpečnostná prehliadka športoviska pred konaním podujatia s osobitným režimom a pri rizikovom podujatí byť zameraná aj na zistenie, či sa v mieste konania podujatia nenachádzajú extrémistické materiály.
K bodu 14
V nadväznosti na aplikačnú prax a vzhľadom na potrebu zvýšenia bezpečnosti na podujatiach sa navrhuje sprísnenie režimu vo vzťahu k alkoholickým nápojom pri podujatiach s osobitným režimom. Podľa novej úpravy bude aj organizátor podujatia s osobitným režimom povinný zabezpečiť, aby sa nepredávali, nepodávali alebo nepožívali alkoholické nápoje s obsahom alkoholu vyšším ako 4,1 objemových percent alkoholu. Táto povinnosť sa bude uplatňovať v situáciách, ak obec nevydá zákaz predaja, podávania alebo požívania alkoholických nápojov.
K bodu 15
S cieľom predchádzať situáciám, kedy sa po uskutočnení rizikového podujatia zistí, že záznamy z kamerového systému nie vyhotovené, poškodené alebo neúplné, sa ustanovuje povinnosť pre organizátora rizikového podujatia vykonať kontrolu inštalácie a funkčnosti kamerového systému pred uskutočnením rizikového podujatia.
K bodu 16
Úpravou § 6 ods. 3 sa v nadväznosti na doplnenie povinnosti organizátora v § 6 ods. 1 písm. ab) vypúšťa duplicitná povinnosť, ktorá platí všeobecne pri akomkoľvek podujatí, pri ktorom sa vyžaduje distribúcia vstupeniek na meno a priezvisko diváka a súčasne v záujme zvýšenia bezpečnosti na rizikových podujatiach bude organizátor podujatia povinný zabezpečiť, aby pre všetkých divákov boli na týchto podujatiach vstupenky vystavené na meno a priezvisko diváka.
K bodu 17
Povinnosť zabezpečiť, aby všetci členovia usporiadateľskej služby v prípade rizikového podujatia mali možnosť oboznámiť sa s fotografiami tváre fyzických osôb, ktorých účasť na podujatí bola zakázaná a aby mali v čase konania podujatia prístup k výpisu z evidencie k informačnému systému sa v praxi preukázala ako nevykonateľná a preto sa vypúšťa. V čase vstupnej kontroly pred začiatkom podujatia nie je pre usporiadateľa realizovateľné popri vstupnej prehliadke osôb, ktoré vstupujú na miesto konania podujatia, disponovať aj výpisom z informačného systému a kontrolovať podľa fotografie, či ide o osobu alebo viaceré osoby, ktorým bol uložený zákaz. Plnenie povinnosti, aby sa osobám, ktorým bol uložený zákaz účasti na podujatiach, neumožnil vstup na podujatie, bude zabezpečený inými opatreniami. Namiesto tejto povinnosti sa organizátorovi rizikového podujatia ukladá povinnosť uzavrieť písomnú zmluvu s prevádzkovateľom strážnej služby, ktorej predmetom je výkon činnosti usporiadateľskej služby, tak aby nedochádzalo k uzatváraniu zmlúv na tento účel podľa § 3 zákona č. 473/2005 Z. z. s predmetom činnosti na poskytovanie strážnej služby, ale aby prevádzkovateľ strážnej služby v tomto prípade plnil povinnosti ako člen usporiadateľskej služby.
K bodu 18
Na účely posilnenia zabezpečenia integrovaného prístupu pri organizácii rizikového podujatia v súlade s plnením Dohovoru CETS 218 sa okruh osôb, ktoré sa zúčastňujú na bezpečnostnej porade pred konaním rizikového podujatia rozširuje o člena obecnej polície a koordinátorov fanúšikov – domáceho družstva alebo jednotlivca a hosťujúceho družstva alebo jednotlivca.
K bodu 19
Ak je podujatie označené ako rizikové, tak je pre účely bezpečnosti dôležité zabezpečiť integrovaný prístup k bezpečnosti nielen mimo športoviska, ale aj priamo na športovisku, pričom je potrebné zdôrazniť skutočnosť, že primárnu zodpovednosť za organizáciu a zabezpečenie podujatia organizátor podujatia, avšak prístup k zabezpečovaniu bezpečnosti divákov musí byť spoločný (integrovaný). Z uvedeného dôvodu je nevyhnutné, aby na rizikovom podujatí sily a prostriedky polície mali vymedzené miesta aj v priestore športoviska, pričom nenahrádzajú usporiadateľskú službu. Tieto sily a prostriedky, ktorými polícia disponuje, plnia úlohu preventívnu a z taktického a časového hľadiska vedia na bezpečnostné riziká reagovať okamžite. V nadväznosti na uvedené sa pre organizátora rizikového podujatia ustanovuje povinnosť zriadiť pre veliteľa bezpečnostného opatrenia riadiacu miestnosť, tzv. velín, ako aj poskytnúť priestory pre vykonávanie bezpečnostných opatrení a zákrokov.
K bodu 20
Vypúšťa sa fakultatívna možnosť zriadenia riadiacej miestnosti v prípade rizikového podujatia, keďže sa zriadenie riadiacej miestnosti v prípade rizikového podujatia ustanovuje obligatórne.
K bodu 21
Vzhľadom na to, že informačným systémom na účely tohto zákona bude informačný systém Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, nebudú organizátori oprávnenými osobami na zaznamenávanie informácií do tohto systému a to ani vo vzťahu k porušeniam organizačného poriadku podujatia alebo návštevného poriadku.
K bodu 22
V rámci integrovaného prístupu k zabezpečeniu bezpečnosti, ochrany sa doplna aj pilier služieb pre divákov.
K bodu 23
Predmetné ustanovenie sa na základe navrhovanej úpravy zosúlaďuje s § 9 ods. 5, ktoré umožňuje organizátorovi podujatia nahradiť kvalifikovaných usporiadateľov dobrovoľníkmi.
K bodom 24 a 25
Ustanovenie odseku 3 vychádza zo skutočnosti, že obecná polícia môže poskytovať súčinnosť pri plnení úloh usporiadateľskej služby na základe odplatnej dohody s organizátorom podujatia. Z uvedeného dôvodu sa v tomto kontexte spresňuje znenie písmena b) a zároveň sa zdôrazňuje skutočnosť, že ak obecná polícia uzavrie dohodu o poskytovaní súčinnosti s organizátorom podujatia, obecná polícia síce poskytuje súčinnosť podľa uzatvorenej dohody, ale nenahrádza činnosť usporiadateľskej služby.
K bodom 26 a 27
Z dôvodu lepšieho zabezpečenia ochrany života, zdravia, bezpečnosti osôb a majetku na štadiónoch sa zvyšuje počet členov usporiadateľskej služby na rizikovom podujatí z 20 na 25 členov usporiadateľskej služby na 300 divákov a ak ide o rizikové podujatie zvyšuje sa súčasne percentuálny podiel všetkých členov usporiadateľskej služby z 50% na 60%, ktorí odborne spôsobilými zamestnancami prevádzkovateľa strážnej služby alebo príslušníkmi obecnej polície.
K bodu 28
Podľa § 11 ods. 1 činnosť usporiadateľskej služby organizuje a riadi bezpečnostný manažér. Povinnosť pre organizátora podujatia určiť bezpečnostného manažéra a zabezpečiť riadny
výkon jeho činnosti je však ustanovená iba v prípade podujatia s osobitným režimom a v prípade rizikového podujatia. Z uvedeného dôvodu sa v prípade bežných podujatí, pri ktorých nepôsobí bezpečnostný manažér, ustanovuje, že činnosť usporiadateľskej služby riadi a organizuje hlavný usporiadateľ.
K bodu 29
V nadväznosti na zmeny v systéme vzdelávania hlavných usporiadateľov, bezpečnostných manažérov a usporiadateľov sa vypúšťa pôsobnosť osôb zabezpečujúcich odbornú prípravu určovať rozsah teoretickej a praktickej prípravy. Táto pôsobnosť patrí do kompetencie priamo národnému športovému zväzu, ktorý si bližšie podmienky zabezpečovania odbornej prípravy upravuje svojim vnútorným predpisom.
K bodu 30
Navrhovaná úprava reflektuje zmeny v pôsobnosti odbornej komisie vymenúvanej Policajným zborom. Do pôsobnosti odbornej komisie patrí aj vedenie zoznamu odborne spôsobilých osôb na účely zabezpečovania odbornej prípravy a skúšky hlavných usporiadateľov a bezpečnostných manažérov. Ak národný športový zväz zabezpečuje odbornú prípravu hlavných usporiadateľov a bezpečnostných manažérov, na účely realizácie ich skúšky na získanie odbornej spôsobilosti požiada odbornú komisiu o nomináciu členov skúšobnej komisie na konkrétny termín skúšky zo zoznamu odborne spôsobilých osôb. Z hľadiska efektívnosti a aplikačnej praxe sa spresňuje počet členov skúšobnej komisie.
K bodom 31, 33 a 35
Systém vzdelávania hlavných usporiadateľov, bezpečnostných manažérov a usporiadateľov v aplikačnej praxi preukázal, že je potrebné rešpektovať špecifickosť jednotlivých druhov športu a preto na základe uvedených návrhov vydávanie osvedčení a preukazov bude reflektovať individuálnosť jednotlivého druhu športu a v ňom požadované odlišné bezpečnostné opatrenia. Platnosť osvedčenia hlavného usporiadateľa, bezpečnostného manažéra a usporiadateľa sa bude vzťahovať iba na konkrétny druh športu. Zároveň sa však ustanoví aj zjednodušený systém získania odbornej spôsobilosti pre ďalší druh športu, ak uchádzač je držiteľom platného osvedčenia.
K bodu 32
Na základe potrieb aplikačnej praxe sa z dôvodu prijímania rýchlych a operatívnych rozhodnutí pri bezpečnostných incidentoch na mieste podujatia upravuje povinnosť bezpečnostného manažéra vyhodnocovať bezpečnostné opatrenia a priamo a nepretržite koordinovať svoju činnosť s veliteľom bezpečnostného opatrenia Policajného zboru, pričom sa počas rizikového podujatia zdržiava prevažne v riadiacej miestnosti športoviska.
K bodu 34
V nadväznosti na spresnenie kompetencie hlavného usporiadateľa v prípade podujatí, na ktorých nepôsobí bezpečnostný manažér, o riadenie a organizovanie usporiadateľskej služby, sa v tomto kontexte zosúlaďuje aj ustanovenie o definícii činnosti usporiadateľa.
K bodu 36
Vzhľadom na zúženie platnosti osvedčenia hlavného usporiadateľa, bezpečnostného manažéra a preukazu usporiadateľa na konkrétny druh športu sa zároveň zjednodušuje systém získania odbornej spôsobilosti na výkon činnosti usporiadateľskej služby v inom druhu športu. Ak osoba odbornú spôsobilosť pre jeden druh športu na výkon činnosti usporiadateľskej služby, v
rámci odbornej prípravy pre iný druh športu nemusí absolvovať teoretickú prípravu z právnej úpravy organizovania športových podujatí, prvú pomoc, požiarnu ochranu, či komunikačné zručnosti, ale absolvuje len praktickú prípravu z oblasti núdzových a modelových situácií a ďalších oblastí určených predpismi športového zväzu, ktoré špecifické pre konkrétny druh športu. Rovnako aj skúška na získanie odbornej spôsobilosti hlavného usporiadateľa, bezpečnostného manažéra alebo usporiadateľa bude zameraná iba na tieto praktické oblasti.
V súvislosti s posilnením sankčného systému vo vzťahu k usporiadateľom, hlavným usporiadateľom a bezpečnostným manažérom, posilňuje sa kompetencia národného športového zväzu, ktorý vydal príslušné osvedčenie, resp. športového zväzu alebo športového klubu, ktorý vydal preukaz usporiadateľa, tieto osvedčenia alebo preukazy obligatórne odňať v prípade, ak sa držiteľ platného osvedčenia alebo preukazu dopustí priestupku podľa § 25 ods. 2 zákona č. 1/2014 Z. z.
K bodu 37
Pôsobnosť a fungovanie súčasne zriadenej odbornej komisie, ktorú zriaďuje Policajný zbor, sa v nadväznosti na takmer štvorročnú aplikačnú prax od účinnosti zákona zefektívňuje aj v záujme posilnenia komunikácie a spolupráce s národnými športovými zväzmi vo vzdelávacej oblasti. Počet členov odbornej komisie sa znižuje na 6, keďže tvorba obsahu teoretickej a praktickej prípravy, ako aj obsah skúšky určí národný športový zväz svojim predpisom. V prípade potreby národný športový zväz môžu využiť konzultačnú, metodickú a poradenskú pôsobnosť odbornej komisie. Členmi odbornej komisie budú dvaja zástupcovia Policajného zboru, dvaja zástupcovia národných športových zväzov a jeden zástupca Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a jeden zástupca Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky. funkčné obdobie členov odbornej komisie sa ustanovuje na 4 roky.
K bodu 38
Doplnením predmetného ustanovenia sa určuje pôsobnosť odbornej komisie. Na žiadosť národného športového zväzu bude odborná komisie vymenúvať členov skúšobnej komisie na konkrétny termín skúšky. Členov skúšobnej komisie bude vymenúvať zo zoznamu odborne spôsobilých osôb pre jednotlivé oblasti, ktoré na ten účel bude viesť. Uvedený zoznam bude zverejnený na webovom sídle Policajného zboru. V oblasti odbornej prípravy a skúšky hlavných usporiadateľov, bezpečnostných manažérov a usporiadateľov bude odborná komisia vytvárať v prípade potreby zjednocujúce pravidlá pre používanie testov na prípravu a skúšku uchádzačov. Keďže zodpovednosť za obsah a rozsah teoretickej a praktickej prípravy prechádza vo väčšej miere na národný športový zväz, ustanovuje sa metodická, konzultačná a poradenská činnosť odbornej komisie vo vzťahu k požiadavkám národných športových zväzov.
K bodu 39
Navrhovaná úprava deklaruje skutočnosť, že hlavný usporiadateľ, bezpečnostný manažér a usporiadateľ je športovým odborníkom podľa zákona č. 440/2015 Z. z. o športe.
K bodu 40
V nadväznosti na vyššie uvedené návrhy úprav sa ustanovuje, že národné športové zväzy vo svojich predpisoch upravia podrobnosti vzdelávania, vrátane rozsahu teoretickej prípravy a praktickej prípravy, a to podľa špecifík a požiadaviek na odbornú prípravu členov usporiadateľskej služby v konkrétnom druhu športu.
K bodom 41 a 43
Zmeny v odbornej príprave a skúške z hľadiska doplnenia kompetencie odbornej komisie sa týkajú len procesu získania odbornej spôsobilosti hlavného usporiadateľa, bezpečnostného
manažéra a usporiadateľa. Proces vzdelávania a skúšky delegátov zväzu zostávajú plne v kompetencii národného športového zväzu. Z uvedeného dôvodu sa vykonáva príslušná legislatívno-technická úprava.
K bodu 42
Obdobne ako v prípade hlavných usporiadateľov, bezpečnostných manažérov a usporiadateľov, kde sa platnosť odbornej spôsobilosti obmedzila iba na príslušný druh športu, sa navrhuje obmedzenie spôsobilosti pre konkrétny druh športu aj pre delegáta zväzu. Činnosť delegáta zväzu je výrazne špecifická, zameraná aj na znalosť športových pravidiel v príslušnom športe, preto sa navrhovaná úprava javí účelná a vhodná.
K bodu 44
Navrhovaná úprava deklaruje skutočnosť, že delegát zväzu je športovým odborníkom podľa zákona č. 440/2015 Z. z. o športe. Zároveň sa ustanovuje, že národné športové zväzy vo svojich predpisoch upravia podrobnosti vzdelávania, vrátane rozsahu teoretickej prípravy a praktickej prípravy, a to podľa špecifík a požiadaviek na odbornú prípravu delegátov zväzu v konkrétnom druhu športu.
K bodu 45
V nadväznosti na presun správy a prevádzky informačného systému o bezpečnosti na športových podujatiach a zmenu rozsahu prístupových práv sa predmetné ustanovenie prispôsobuje novým podmienkam. Pre organizátora podujatia sa ustanovuje povinnosť bezodkladne zasielať povinné údaje správcovi informačného systému na účely ich spracovania v informačnom systéme. Tieto údaje príslušný člen usporiadateľskej služby odovzdá organizátorovi podujatia.
K bodu 46
Povinnosť zabezpečiť, aby všetci členovia usporiadateľskej služby v prípade rizikového podujatia mali možnosť oboznámiť sa s fotografiami tváre fyzických osôb, ktorých účasť na podujatí bola zakázaná a aby mali v čase konania podujatia prístup k výpisu z evidencie k informačnému systému sa v praxi preukázala ako nevykonateľná a preto sa vypúšťa. V čase vstupnej kontroly pred začiatkom podujatia nie je pre usporiadateľa realizovateľné popri vstupnej prehliadke osôb, ktoré vstupujú na miesto konania podujatia, disponovať aj papierovým výpisom z informačného systému a kontrolovať podľa fotografie, či ide o osobu alebo viaceré osoby, ktorým bol uložený zákaz. Plnenie povinnosti, aby sa osobám, ktorým bol uložený zákaz účasti na podujatiach, neumožnil vstup na podujatie, bude zabezpečený inými opatreniami, preto sa používanie výpisu z evidencie vypúšťa. Uvedená povinnosť bude nahradená inými možnosťami nevyhnutnými počas výkonu obmedzujúcich opatrení napr. ako hlásenie sa na polícii v čase konania podujatia, technickými prostriedkami alebo výmenou informácii organizátora s Policajným zborom.
Uvedené ustanovenie sa zároveň nahrádza oprávnením člena usporiadateľskej služby vyžadovať preukázanie totožnosti pri vstupe diváka na športové podujatie. Toto oprávnenie sa explicitne upravuje v zákone, vzhľadom na to, že týmto oprávnením sa vstupuje do práv osôb a zamedzí sa tak možnému spochybneniu tohto oprávnenia.
K bodom 47 a 48
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 49
V súlade s požiadavkami aplikačnej praxe sa aj pre člena usporiadateľskej služby - dobrovoľníka ustanovuje povinnosť mať v čase konania podujatia oblečenú rovnošatu, ktorá je farebne odlíšená od usporiadateľa a zamestnanca SBS. Farebné odlíšenie rovnošaty jednotlivých osôb zabezpečujúcich činnosti usporiadateľskej služby súvisí aj s rozdielnymi oprávneniami. Dobrovoľníci nemajú všetky oprávnenia, ktoré majú kvalifikovaní usporiadatelia, a zamestnanci SBS vykonávajúci činnosť usporiadateľskej služby, majú navyše aj oprávnenia v zmysle zákona o SBS.
K bodu 50
Ak nejde o rizikové podujatie môže organizátor zabezpečiť činnosť usporiadateľskej služby prostredníctvom prevádzkovateľa strážnej služby, pričom zamestnanci prevádzkovateľa strážnej služby majú v tomto prípade oprávnenia a povinnosti člena usporiadateľskej služby. Vzhľadom na skutočnosť, že organizátor podujatia v prípadoch podujatí, kde je to možné, môže zabezpečiť výkon činnosti usporiadateľskej služby sčasti aj dobrovoľníkmi, je potrebné vzhľadom na rozličnú aplikačnú prax spresniť, aké zákonné oprávnenia a povinnosti budú patriť dobrovoľníkovi pri výkone činnosti usporiadateľskej služby. Tie sa musia líšiť od rozsahu oprávnení a povinností, ktoré patria kvalifikovane vyvzdelávanému usporiadateľovi s príslušnou odbornou spôsobilosťou. Dobrovoľníkovi ako nekvalifikovanému členovi usporiadateľskej služby návrh zákona priznáva oprávnenie vyzvať diváka na opustenie miesta konania podujatia alebo premiestnenie do iného sektoru za nevhodné správanie alebo konanie. Dobrovoľník musí byť zaškolený pred podujatím a môže vykonávať činnosť podľa pokynov organizátora podujatia, ktoré nevykonáva kvalifikovaná usporiadateľská služba alebo činnosť podľa osobitného predpisu.
K bodu 51
Navrhovanou úpravou sa reaguje na požiadavky bezpečnostných manažérov z praxe. Výtržníci veľmi často používajú kukly na zakrývanie tváre. Doplnenie zákazu vnášať a používať kukly mať prioritne preventívny účinok a zároveň umožniť, aby pri vstupe takéhoto diváka na podujatie bola zabezpečená možnosť odobrať kuklu.
K bodu 52
Keďže športové podujatie aj priebeh pred a po športovým podujatím a mimo miesta konania podujatia, túto skutočnosť je potrebné zohľadniť aj pri zákaze podľa § 16 písm. e), pričom zákaz sa vzťahuje aj na priestory verejnej dopravy, ktorými napríklad stanice, zastávky, prístrešky a pod. (t. j. nie len na samotné hromadné dopravné prostriedky, ktoré sú vyjadrené osobitne).
K bodu 53
Doplnenie termínu „pohlavie“ ako jednej z charakteristík, ktoré dôvodmi na možné odlišné zaobchádzanie. Ústava Slovenskej republiky v článku 12 zakazuje odlišné zaobchádzanie na základe pohlavia ako prvú charakteristiku pre možné odlišné zaobchádzanie a túto skutočnosť reflektuje aj návrh zákona.
K bodu 54
Aplikačná prax poukázala na čiastočnú nevykonateľnosť predmetného zákazu, ako aj jeho obchádzanie. Na väčšine podujatí sa podáva pivo so 4, 1 objemových percent alkoholu. Počas premiestňovania na podujatie alkohol účastník podujatia požívať nemôže, avšak po príchode na športovisko si ho kúpi. Obdobná situácia je v prípade, ak účastník podujatia alkoholický nápoj iba drží v ruke počas presunu na podujatie, avšak nepožíva ho. Predmetné ustanovenie malo negatívny dopad na všetkých účastníkov podujatia a aplikačná prax poukázala, že aj
vypustením tohto ustanovenia existujú možnosti sankcionovania takýchto protiprávnych konaní v priestupkovom zákone. Príkladom bol zápas s Anglickom, kde 2000 fanúškov Albiónu cestovalo vlakom z Bratislavy do Trnavy na zápas s pivami v rukách, avšak nijako nenarušovali verejný poriadok. Prax poukazuje na to, že ak fanúšik nemá na sebe žiadny markant spojitosti so športom (futbalom), potom sa na neho predmetné ustanovenie nemôže aplikovať, ale ak niekto na sebe šál a nepácha žiadne protiprávne konanie, ale drží v ruke pivo, sa na neho aplikuje.
K bodu 56
Pre prax je nevyhnutné, že ak Policajný zbor označí podujatie za rizikové z akéhokoľvek dôvodu, bude prítomný na mieste konania. Nemôže sa v praxi stať, že Policajný zbor označí podujatie ako rizikové, alebo ho neoznačí z dôvodu, aby sa v priestore športoviska nenachádzal a potom sily a prostriedky polície rozmiestni mimo športoviska. Ak podujatie charakter rizikového a označí ho za rizikové polícia, je nevyhnutné, aby z dôvodu ochrany života, zdravia a majetku bola prítomná na podujatí. Je to z dôvodu prevencie a časového hľadiska reagovania na bezpečnostné incidenty.
K bodu 57
Terminologické spresnenie a zosúladenie so zákonom č. 440/2015 Z. z. o športe.
K bodu 60
Uvedené miesta zdravotnej pomoci určené pre ochranu života a zdravia divákov a nie pre športovú časť podujatia. V praxi sa toto ustanovenie obchádzalo tým, že organizátor vyčlenil jedno alebo dve miesta zdravotnej pomoci aj pre športovcov a divákov a z hľadiska bezpečnosti bola takáto aplikácia zákona nepostačujúca. Zároveň sa pre niektoré druhy podujatí, ktoré sa konajú mimo športoviska alebo ktoré sa konajú na športovisku a nepredpokladá sa na nich účasť 4000 a viac divákov, vyžaduje najmenej jedno miesto zdravotnej pomoci.
K bodu 61
Terminologické spresnenie v nadväznosti na existujúce definičné vymedzenie miesta konania podujatia v § 2 písm. e).
K bodu 62
Zohľadňujú sa ustanovenia CETS 218 a Súhrnnej správy. Podľa oboch týchto dokumentov je nevyhnutné, aby bola v zákone ustanovená inštitúcia, ktorá zodpovedá za medzinárodnú spoluprácu v oblasti výmeny informácií k rizikovým fanúšikom a problematike medzinárodnej policajnej spolupráce v oblasti diváckeho násilia.
K bodu 64
Vzhľadom na kompetenčný presun bezpečnostnej agendy pri organizácii športových podujatí na rezort vnútra v plnom rozsahu sa vypúšťa pôsobnosť rezortu školstva pri tvorbe vyhlášky o kamerovom zabezpečovacom systéme. Zároveň sa zavádza legislatívna skratka pre rezort vnútra, ktorá sa používa v ďalšom texte.
K bodu 65
Európske informačné systémy alebo databázy obsahujúce informácie o problematickom správaní, známych rizikových fanúšikoch, osobách so zákazom účasti na verejných podujatiach, bezpečnostných incidentoch a pod. spravované na policajnej úrovni alebo na úrovni vlády a na prístup športových zväzov a klubov sa vzťahujú špecifické pravidlá. Takýto prístup je odrazom primárnej zodpovednosti polície za monitorovanie dodržiavania opatrení
zákazu účasti na verejných podujatiach a ďalšieho správania postihnutých osôb, ktorým však nebol zakázaný vstup na podujatia. Policajná databáza páchateľov je navyše priamo prepojená so záznamami príslušných orgánov o postihoch uplatnených voči týmto osobám za ich neviazané správanie.
Vzhľadom na uvedené sa zodpovednosť za správu a prevádzku informačného systému presúva zo Slovenského futbalového zväzu a Slovenského zväzu ľadového hokeja na Ministerstvo vnútra SR, ktoré bude prevádzkovateľom a správcom informačného systému.
V tejto súvislosti sa v § 22 vykonávajú príslušné úpravy, pokiaľ ide o spracúvanie údajov v informačnom systéme, ako aj zasielanie údajov na účely ich spracovania v informačnom systéme.
Rezort vnútra vedie informácie o týchto osobách. Je kontaktným partnerom pre bezpečnostné inštitúcie štátu k prijatiu opatrení k potláčaniu prejavov diváckeho násilia, prejavom extrémizmu a rasizmu na verejných športových podujatiach a vyhodnoteniu rizikovosti verejných športových podujatí. Cieľom informačného systému je vedenie informácií pre orgány činné v trestnom konaní alebo v priestupkovom konaní o osobách, ktoré tvoria hrozbu pre verejný poriadok alebo majú zakázaný vstup na športové podujatia a je potreba ich správanie alebo vylúčenie monitorovať z dôvodu bezpečnosti. Vzhľadom na závažnosť agresívnych a často extrémistických prejavov na verejných podujatiach sa predlžuje lehota vedenia histórie evidenčných údajov v informačnom systéme o fyzických osobách z päť rokov na desať rokov.
V nadväznosti na úpravy týkajúce sa zmeny správy a prevádzky informačného systému zrušuje fungovanie prevádzkového účtu. Odpadá povinnosť národných športových zväzov zasielať 50 % sumy z uložených a zaplatených pokút v disciplinárnom konaní za porušenie tohto zákona na prevádzkový účet, avšak túto sumu musia použiť na aktivity súvisiace so zabezpečovaním ochrany a bezpečnosti pri organizovaní športových podujatí a na vzdelávacie aktivity v tejto oblasti. Tieto príjmy a výdavky športový zväz zverejňuje na svojom webovom sídle.
K bodom 66 a 73
V nadväznosti na vypustenie § 7 ods. 5 sa zo správnych deliktov a priestupkov vypúšťa zneužitie oprávnenia podľa § 7 ods. 5.
K bodom 67 až 71
V nadväznosti na zmeny ohľadne správy a prevádzky informačného systému o bezpečnosti na športových podujatiach je obsolétna skutková podstata doterajšieho § 24 ods. 1 písm. w) a x). Zároveň sa dopĺňa nová skutková podstata, ak športový zväz nepoužije 50% sumy z pokút uložených v disciplinárnom konaní na ustanovený účel. V nadväznosti na uvedené a v súvislosti s bodom 58 sa vykonávajú príslušné preznačenia vnútorných odkazov.
K bodom 72 a 85
Vzhľadom na zmenu pôsobnosti pri informačných systémoch sa pokuty za správne delikty stávajú len príjmom štátneho rozpočtu a nebudú ďalej vo výške 50% príjmom správcu informačného systému, ktorým bol národný športový zväz futbalu. V nadväznosti na úpravy týkajúce sa zmeny správy a prevádzky informačného systému sa zrušuje fungovanie prevádzkového účtu Národného športového zväzu futbalu.
K bodom 74, 80 a 81
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na vypustenie písmena h) v § 16.
K bodom 75 až 79, 82 a 84
V súčasnej právnej úprave zákona č. 1/2014 Z. z. je nastavená nulová dolná hranica sadzby pokút za priestupok diváckeho násilia; platí pre blokové konanie, rozkazné konanie aj konanie o priestupku.
Podľa § 27 ods. 1 zákona č. 1/2014 Z. z. sa na priestupky diváckeho násilia a ich prejednanie vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 372/1990 Zb.“). Pri určení druhu sankcie a jej výmery orgán Policajného zboru postupuje podľa § 12 ods. 1 zákona č. 372/1990 Zb., pričom prihliada na závažnosť priestupku, spôsob jeho spáchania, následky, okolnosti spáchania, mieru zavinenia, pohnútky, osobu páchateľa a či bol páchateľ za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní.
Možnosť uplatnenia § 12 ods. 1 zákona č. 372/1990 Zb. v kombinácii s nulovou dolnou hranicou sadzby pokút v zákone č. 1/2014 Z. z. vytvára priestor pre ukladanie len veľmi miernych sankcií, čo v konečnom dôsledku takmer stiera hranicu medzi sankciou a napomenutím, ako najmiernejším spôsobom vybavenia priestupku diváckeho násilia 27 ods. 5 zákona č. 1/2014 Z. z.).
V podmienkach Policajného zboru je uvedený problém v súčasnosti riešený nariadením ministra vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie“). Nariadenie ambíciu zavádzať (aj pre oblasť priestupkov diváckeho násilia) jednotný postup útvarov v pôsobnosti Policajného zboru pri ukladaní pokút v blokovom konaní, stanovením konkrétnej výšky pokuty za spáchanie konkrétneho druhu priestupku resp. stanovením povinnosti v konkrétnych prípadoch neriešiť vec v blokovom konaní, ale predložením správnemu orgánu.
Uvedené riešenie však nie je uspokojivé, keďže nariadenie sa nevzťahuje na rozkazné konanie ani na konanie o priestupku. V neposlednom rade orgán Policajného zboru nemusí zmienené ustanovenia nariadenia striktne dodržiavať a to s poukazom na § 12 ods. 1 zákona
č. 372/1990 Zb., ktorého uplatňovanie pri riešení priestupkov nemožno orgánu Policajného zboru upierať.
Práve z nutnosti rešpektovania § 12 ods. 1 zákona č. 372/1990 Zb. je podľa nášho názoru potrebné pristúpiť k navrhovanému zvýšeniu dolnej hranice sadzby pokút v zákone
č. 1/2014 Z. z. Uvedenou právnou úpravou pritom nebude dotknutý inštitút napomenutia podľa § 27 ods. 5 zákona č. 1/2014 Z. z. Zvýšením dolnej hranice sadzby pokút naopak príde k jeho zdôrazneniu ako najmiernejšieho spôsobu vybavenia priestupku.
Zvýšenie hornej hranice sadzby pokút pri blokovom konaní zo 100 na 500 eur za cieľ takýmto spôsobom odradiť potencionálnych páchateľov od páchania priestupkov na úseku diváckeho násilia za predpokladu, že toto zvýšenie hornej hranice sadzby pokút bude zo strany orgánu, ktorý realizuje blokové konanie dôsledne využívané. Súčasne sa v záujme zvýšenia bezpečnosti na podujatiach zvyšujú aj horné hranice sadzby pokút pri priestupkoch, a to nielen za priestupky diváckeho násilia, ale aj v prípadoch, ak sa priestupku dopustí usporiadateľ, hlavný usporiadateľ, bezpečnostný manažér alebo iná osoba uvedená v § 25 zákona č. 1/2014 Z. z. a určujú sa súčasne dolné hranice sadzby pokút pri týchto priestupkoch. V nadväznosti na zmenu v bode 65 sa vykonávajú v bodoch 67, 69 a 70 aj príslušné preznačenia vnútorných odkazov.
K bodu 83
V záujme zvýšenia bezpečnosti na podujatiach s osobitným režimom alebo na rizikových podujatiach zvyšuje sa horná hranica pre postihovanie priestupkovej recidívy pri opakovanom spáchaní priestupku diváckeho násilia na 24 mesiacov a súčasne sa zvyšuje aj dolná hranica obmedzujúceho opatrenia na jeden rok uloženého za opakovaný priestupok.
K bodu 86
Legislatívno-technická úprava, v nadväznosti na zmenu prístupu k označovaniu správneho poriadku ako zákona kódexového typu.
K bodu 87
Vzhľadom na to, že sa rozširuje okruh správnych deliktov, z dôvodu právnej istoty je potrebné ustanoviť, že konania začaté a právoplatne neskončené do 31. mája 2022 sa dokončia podľa tohto zákona účinného do 31. mája 2022.
Keďže informačný systém prechádza pod Ministerstvo vnútra SR, ukladá sa Národnému športovému zväzu futbalu povinnosť do 30. júna 2022 odviesť príjmy z pokút vedené na samostatnom mimorozpočtovom účte zriadenom podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. mája 2022 do štátneho rozpočtu, vzhľadom na to, že tieto príjmy od 1. júna 2022 príjmom štátneho rozpočtu.
Prechodné ustanovenie zachováva pôvodnú právnu úpravu aj vo vzťahu k odbornej príprave a skúške členov usporiadateľskej služby a delegátom zväzu, ktorá začala, ale ešte neskončila do 31. mája 2022.
Vzhľadom na zmenu pôsobnosti pri informačných systémoch je potrebné zabezpečiť zosúladenie príslušných informačných systémov. Na zabezpečenie tohto zosúladenia sa navrhuje lehota jedného roka.
K článku II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júna 2022 vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu.
V Bratislave 23. februára 2022
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Branislav Gröhling, v. r.
minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky