DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na mesiace jún až december 2021.
Zákon č. 1/2014 Z. z. nadobudol účinnosť 1. februára 2014. V nadväznosti na prijatie tohto zákona a v nadväznosti na situáciu na slovenských štadiónoch pozvalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v koordinácii s expertmi z Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Generálnej prokuratúry, Slovenského futbalového zväzu a Slovenského zväzu ľadového hokeja v novembri 2014 expertov Stáleho výboru Rady Európy pre divácke násilie, UEFA a expertov z Veľkej Británie na konzultatívnu návštevu. Účelom konzultatívnej návštevy bolo zmapovanie súčasnej situácie v oblasti diváckeho násilia, identifikovanie oblastí, ktoré je potrebné zlepšiť, definovanie kompetencií a zodpovedností jednotlivých subjektov a pomoc Stáleho výboru s prípravou záväzného implementačného akčného plánu (stratégie Slovenskej republiky pre prevenciu a potláčanie prejavov diváckeho násilia). Na základe uvedenej konzultatívnej návštevy expertná skupina Rady Európy spracovala pre Slovenskú republiku hodnotiacu správu, ktorá obsahuje 31 odporúčaní. Predložený návrh zákona obsahuje zapracovanie časti týchto odporúčaní, ktoré majú legislatívny charakter.
Návrh zákona reflektuje taktiež požiadavky vyplývajúce z Dohovoru Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a usporiadateľským službám na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS 218) (ďalej len „CETS 218“), ktorý nahradil Európsky dohovor o násilí a neviazanosti divákov počas športových podujatí, a najmä na futbalových zápasoch (CETS 120). Dohovor je multilaterálnou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, na ktorej vykonanie je potrebný zákon. Vláda Slovenskej republiky svojím uznesením č. 477 z 2. októbra 2019 súhlasila s uzavretím dohovoru. V mene Slovenskej republiky bol dohovor podpísaný 5. októbra 2020 vtedajším Stálym predstaviteľom Slovenskej republiky pri Rade Európy v Štrasburgu Marekom Eštokom. Národná rada Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vyslovila súhlas s Dohovorom Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a usporiadateľským službám na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach (CETS 218) uznesením č. 998 z 19. októbra 2021. Dohovor bol ratifikovaný prezidentkou Slovenskej republiky 25. januára 2022.
Podnetom k novelizácii sú aj doterajšie poznatky identifikované aplikačnou praxou.
Nový dohovor, konsolidovaná správa spracovaná pre vytvorenie akčného plánu Slovenskej republiky pre prevenciu diváckeho násilia a zabezpečenia integrovaného prístupu k bezpečnosti, ochrane a usporiadateľským službám a odporúčania Stáleho výboru Rady Európy predpokladajú presun problematiky diváckeho násilia vo výraznejšej miere na Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Za účelom rokovaní o plnení odporúčaní Stáleho výboru RE k presunu kompetencií tejto problematiky na rezort vnútra sa dňa 16. januára 2017 na pôde Ministerstva vnútra Slovenskej republiky za účasti zástupcov Rady Európy, UEFA,
Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Slovenského futbalového zväzu uskutočnilo stretnutie, na ktorom sa deklaroval súhlas s tým, aby sa rezort vnútra stal hlavným gestorom problematiky diváckeho násilia a neviazanosti divákov počas športových podujatí.
Jednou z ďalších hlavných zmien v doterajšej úprave je presun agendy informačného systému o bezpečnosti na športových podujatiach zo Slovenského futbalového zväzu a Slovenského zväzu ľadového hokeja na Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Ďalšie zmeny sa týkajú
povinnosti overovať totožnosť diváka so vstupenkou na meno a priezvisko,
rozšírenia osôb, ktorých účasť sa vyžaduje na porade organizátora rizikového podujatia,
obmedzenia platnosti osvedčenia hlavného usporiadateľa, osvedčenia bezpečnostného manažéra a preukazu usporiadateľa a ich odbornej spôsobilosti len pre príslušný šport,
zmien v odbornej príprave držiteľa platného osvedčenia a preukazu a
rozsahu oprávnení dobrovoľníkov na rozsah činností usporiadateľskej služby.
Návrh zákona bol vypracovaný na základe návrhov pracovnej skupiny, ktorej členmi boli aj zástupcovia Prezídia Policajného zboru a zástupcovia národných športových zväzov, ktorých predmetom činnosti je problematika diváckeho násilia. Do návrhu zákona zapracované aj podnety oddelenia diváckeho násilia.
Návrh zákona bol prerokovaný expertnou pracovnou skupinou pre prevenciu diváckeho násilia pod Radou vlády SR pre prevenciu kriminality a medzirezortnou pracovnou skupinou odborníkov zameranou na elimináciu rasovo motivovanej trestnej činnosti, extrémizmu a diváckeho násilia.
Návrh zákona predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.