1
Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona mení a dopĺňa ustanovenie § 6 zákona č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje hospodárenie a financovanie Matice slovenskej.
V Programovom vyhlásení vlády je uvedené, že Vláda SR zváži systémovú zmenu najmä financovania Matice slovenskej. Matica slovenská aj v 21. storočí zohráva dôležitú úlohu ako moderná národná inštitúcia, pričom je potrebné uviesť, že jej financovanie je potrebné riešiť spôsobom, aby si plnila efektívnejšie a plnohodnotnejšie úlohy, ktoré sú jej zverené, ako napr. upevňovanie slovenského vlastenectva, prehlbovanie vzťahu občanov k slovenskej štátnosti, podieľanie sa na rozvoji miestnej a regionálnej kultúry, rozvíjanie základného slovakistického výskumu a pod.
Matica slovenská bola od svojho vzniku pevnou oporou slovenského národa, a to v časoch úspešných aj zložitých. Na to, aby si naďalej plnila svoje poslanie budovať a upevňovať v Slovákoch národné povedomie a hlboký, pevný vzťah k nášmu štátu, je však potrebné riešiť aj otázku hospodárenia a financovania tejto inštitúcie. Cieľom Matice slovenskej je dnes budovať v mladých ľuďoch vzťah ku kultúre a dejinám a v tejto súvislosti je potrebné riešiť otázku financovania a hospodárenia inštitúcie tak, aby malo financovanie pozitívny dosah na činnosť stovky kultúrnych ustanovizní, folklórnych súborov a pod.
Ročný rozpočet predmetnej inštitúcie tvorí 1 344 600 milióna eur, pričom dlhé obdobie sa štátna dotácia poskytovaná Matici slovenskej nevalorizovala, čo spôsobilo, že za desať rokov musela inštitúcia prepustiť 70 zamestnancov. V súčasnosti je inštitúcia finančne poddimenzovaná, čo má negatívny dopad aj na činnosť odborných vedeckých pracovísk, vrátane pracovísk, ktoré sa v regiónoch starajú o miestne odbory a folklórne súbory. Práve z uvedeného dôvodu sa mení ustanovenie § 6 predmetného zákona, v rámci ktorého sa na plnenie úloh Matice slovenskej poskytujú Matici slovenskej dotácie a účelové dotácie zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky každoročne vo výške 1 500 000,- €.
2
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, manželstvo, rodičovstvo a rodinu a má pozitívne sociálne vplyvy.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanec NR SR Miloš SVRČEK, Ľuboš KRAJČÍR, Igor KAŠPER, Petra HAJŠELOVÁ, Adriana PČOLINSKÁ, Kristián ČEKOVSKÝ, Erik ŇARJAŠ, Marcel MIHÁLIK, Peter VONS, Peter LIBA, György GYIMESI, Jaroslav KARAHUTA, Igor HUS, Jozef HLINKA, Milan KURIAK, Jozef LUKÁČ, Monika PÉTER
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
V Programovom vyhlásení vlády je uvedené, že Vláda SR zváži systémovú zmenu najmä financovania Matice slovenskej. Matica slovenská aj v 21. storočí zohráva dôležitú úlohu ako moderná národná inštitúcia, pričom je potrebné uviesť, že jej financovanie je potrebné riešiť spôsobom, aby si plnila efektívnejšie a plnohodnotnejšie úlohy, ktoré sú jej zverené, ako napr. upevňovanie slovenského vlastenectva, prehlbovanie vzťahu občanov k slovenskej štátnosti, podieľanie sa na rozvoji miestnej a regionálnej kultúry, rozvíjanie základného slovakistického výskumu a pod.
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
Predkladateľ návrhu právneho predpisu: poslanci NR SR
Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov
Predmet návrhu právneho predpisu je upravený v práve Európskej únie:
nie je upravený v práve Európskej únie
a) v primárnom práve: -
b) v sekundárnom práve: -
- v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie: -
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: žiadne
a)
lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: -
b)
informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení:-
c)
informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia: -
5.
Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
úplný
7
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. Osobitná časť
K čl. I
Na účely tohto zákona sa určuje finančný mechanizmus trvalého financovania Matice slovenskej. Zámerom stanovenia pevnej sumy 1 500 000 € je vytvoriť trvalo udržateľné financovanie tak, aby bol plne využitý potenciál inštitúcie za účelom rozvíjania vlastenectva medzi slovenskými občanmi. Vytvorenie mechanizmu na zabezpečenie jej trvalej udržateľnosti je v národno-štátnom záujme Slovenskej republiky. Ministerstvo kultúry SR poskytne Matici slovenskej účelovú dotáciu zo svojej rozpočtovej kapitoly v rámci schváleného limitu výdavkov na príslušný rozpočtový rok. Určuje sa výška finančného príspevku Slovenskej republiky každoročne, vo výške 1 500 000 eur na príslušný rozpočtový rok. K čl. II
Ustanovuje sa nadobudnutie účinnosti zákona.