DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá z dôvodu skoršej a čiastočnej kompenzácie zvýšených finančných nákladov poberateľov dôchodkov, ktoré spôsobené rastom cien.
Súčasne účinný valorizačný mechanizmus pre dôchodkové dávky zohľadňuje rast spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov za I. polrok predchádzajúceho roka. V roku 2022 boli prostredníctvom tohto mechanizmu zvýšené dôchodkové dávky o 1,3 %. Vývoj spotrebiteľských cien však zaznamenal výrazný medziročný nárast najmä v II. polroku 2021 (v priemere 4,6 %) a v januári 2022 dokonca inflácia za domácnosti dôchodcov dosiahla medziročnú hodnotu 9,1 %. Zvýšenie dôchodkových dávok v januári 2022 teda výrazne zaostáva za inflačným vývojom v II. polroku 2021 a v januári 2022, čím klesá schopnosť dôchodcov zaplatiť svoje výdavky za tovary a služby. S cieľom zmiernenia dopadu zdražovania a vzhľadom k tomu, že výrazný rast spotrebiteľských cien sa do valorizačného mechanizmu zvyšovania dôchodkových dávok premietne v roku 2023, navrhujeme ako kompenzáciu tohto oneskorenia vyplatiť v júli 2022 dôchodcom sumu 13. dôchodku v zásade v jeho polovičnej výške.
Navrhuje sa nové kreovanie nároku na 13. dôchodok pre všetkých poberateľov dôchodku v júli 2022 s tým, že ak sa poberateľom dôchodku bude dôchodok vyplácať aj v novembri 2022, nárok na 13. dôchodok im vznikne aj v novembri 2022. Suma 13. dôchodku v júli 2022 sa navrhuje určiť ako polovica sumy 13. dôchodku určeného podľa vzorca v zákone, Do úhrnu dôchodkových príjmov na účely určenia sumy 13. dôchodku na ktorý vznikne nárok v júli 2022 vstupujú sumy aktuálnych dôchodkových príjmov. Ak poberateľovi dôchodku vznikne nárok na 13. dôchodok aj v novembri 2022, navrhuje sa, aby suma jeho 13. dôchodku bola určená ako rozdiel sumy 13. dôchodku, na ktorú by mal poberateľ dôchodku nárok podľa súčasnej platnej právnej úpravy a sumy vyplateného 13. dôchodku v júli 2022.
Návrh zákona negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy a nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti*
x
6. Vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
* Vyplatenie 13. dôchodku v júli 2022 a v novembri 2022 všetkým poberateľom dôchodkových dávok si vyžiada minimálne zmeny informačného systému Sociálnej poisťovne.
A.3. Poznámky
Novelou zákona č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje vyplatenie 13. dôchodku v dvoch splátkach, a to v júli a v novembri 2022 z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v celkovej výške cca 303,6 mil. eur (z toho cca 150,6 mil. eur na výplatu 13. dôchodku v júli 2022 a cca 153,0 mil. eur na výplatu 13. dôchodku v novembri 2022). Z dôvodu, že časť 13. dôchodku bude vyplatená v júli 2022, budú výdavky vyššie o cca 2,5 mil. eur v porovnaní so súčasným právnym stavom, pretože časť poberateľov 13. dôchodku, na ktorý vznikne nárok v júli 2022, by nárok v novembri 2022 vôbec nemala. Uvedené 2,5 mil. eur súčasťou výdavkov na 13. dôchodok, ktoré budú vyplatené v júli 2022 vo výške 150,6 mil. eur, z toho 0,5 mil. administratívne náklady na výplatu. Finančné zdroje na predmetnú úpravu zabezpečené v schválenom rozpočte verejnej správy na roky 2022 2024 v limitoch kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Pozitívne sociálne vplyvy sa predpokladajú z dôvodu vyplatenia trinásteho dôchodku poberateľom dôchodkových dávok v polovičnej sume v predstihu, a to v júli 2022 s očakávanou priemernou sumou cca 104,80 eura. Počet poberateľov dôchodkových dávok odhadujeme na úrovni cca 1,44 mil. osôb.
3
Návrh zákona nebude mať žiaden vplyv na životné prostredie a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky .........
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve, a to
čl. 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010),
b)v sekundárnom práve, a to
Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 166, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5) v platnom znení, gestor: MPSVR SR,
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa stanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 284, 30.10.2009) v platnom znení, gestor: MPSVR SR,
c)judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
nie je upravená.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení
bezpredmetné,
b)Informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
bezpredmetné,
c)Informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
5
B. Osobitná časť
K Čl. I
K § 12 odseku 1 a 2
V roku 2022 sa navrhuje špeciálna právna úprava 13. dôchodku, a to tak, aby v roku 2022 vznikol poberateľom dôchodku nárok na 13. dôchodok nielen v novembri, ale aj v júli. Súčasne sa navrhuje v roku 2022 určiť sumu 13. dôchodku tak, aby 13. dôchodok, na ktorý vznikol nárok v júli 2022 predstavoval polovicu sumy 13. dôchodku určeného podľa vzorca v zákone. Do úhrnu dôchodkových príjmov na účely určenia sumy 13. dôchodku, na ktorý vznikne nárok v júli 2022, vstupujú sumy dôchodkových príjmov, ktorých výška je aktuálna pre posúdenie nároku na 13. dôchodok v júli 2022.
K § 12 odseku 3
V súvislosti s prepočtom dôchodkov vyplácaných z cudziny a dávkou vyplácanou z cudziny, ktorá je obdobná vyrovnávaciemu príplatku, potrebných na určenie sumy 13. dôchodku v júli 2022, ktoré sa poberateľovi dôchodku vyplácajú v cudzej mene, sa navrhuje použiť referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, platný k 1. máju 2022.
K § 12 odseku 4
Navrhuje sa, aby bol 13. dôchodok vyplatený poberateľom dôchodkov v deň splatnosti dôchodku v júli 2022.
K § 12 odseku 5
V prípade dôchodkov vyplácaných z cudziny a dávky vyplácanej z cudziny, ktorá je obdobná vyrovnávaciemu príplatku sa navrhuje, aby jeho poberateľ mesačnú sumu naposledy vyplateného dôchodku a dávky oznámil najneskôr do 5. júna 2022 príslušnému orgánu spôsobom ním určeným.
K § 12 odseku 6
Navrhuje sa, aby sa na 13. dôchodok, na ktorý vznikne nárok v júli 2022, v zásade vzťahovala štandardná právna úprava poskytovania 13. dôchodku, ktorá je v súčasnosti platná a účinná.
K § 13 odseku 1
Ďalej sa navrhuje, aby suma 13. dôchodku, na ktorú vznikne nárok v novembri 2022, bola vypočítaná ako rozdiel sumy 13. dôchodku určenej podľa súčasnej právnej úpravy, na ktorú by mal poberateľ dôchodku nárok a sumy vyplateného 13. dôchodku v júli 2022. Konštrukcia určenia sumy 13. dôchodku v júli a v novembri 2022 sa navrhuje tak, aby bola zachovaná v zásade suma 13. dôchodku, na ktorý by mal nárok poberateľ dôchodku podľa súčasnej právnej úpravy v novembri 2022.
K § 13 odseku 2
V súvislosti s nepredvídateľnými okolnosťami akými napríklad zánik nároku, na ktorú dôchodkovú dávku konkrétneho poberateľa dôchodku, sa navrhuje, aby v prípade, ak suma 13. dôchodku v novembri 2022 zápornú alebo nulovú hodnotu, nárok na výplatu 13. dôchodok nevznikol.
K Čl. II
Účinnosť novely zákona sa navrhuje 1. júna 2022.