Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Magdaléna Sulanová a Stanislav Mizík.
Cieľom legislatívneho návrhu je odstrániť trestnoprávnu diskrimináciu občanov Slovenskej republiky, ustanovenú v tzv. Dohode o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických, t. j. v okupačnej zmluve so Spojenými štátmi americkými, ktorú Národná rada Slovenskej republiky schválila 9. februára 2022.
Podľa čl. 13 ods. 2 prvá tretia veta tejto okupačnej zmluvy: „Príslušník ozbrojených síl USA alebo závislá osoba, ktorú slovenské orgány vyšetrujú, alebo sa voči nej vedie súdne konanie, zotrvá alebo bude umiestnená pod kontrolu orgánov ozbrojených síl USA, ak o to tieto orgány požiadajú, do ukončenia všetkých súvisiacich súdnych konaní (vrátane odvolacieho konania). V takýchto prípadoch orgány ozbrojených síl USA zaručia, aby sa na týchto konaniach zúčastnil príslušník ozbrojených síl a vynaložia maximálne úsilie na zabezpečenie prítomnosti príslušníka civilnej zložky alebo závislej osoby pred slovenskými orgánmi v konaní, ktoré môže vyžadovať prítomnosť tejto osoby. Ak sa slovenské súdne konania neukončia do jedného (1) roka od ich začatia, povinnosť orgánov ozbrojených síl USA podľa tohto odseku zaniká.“.
Uvedené ustanovenie okupačnej zmluvy v praxi umožňuje príslušníkom ozbrojených síl USA vyhnúť sa trestu za trestné činy, ktorých sa dopustia voči obyvateľom Slovenskej republiky, ak sa slovenské súdne konanie právoplatne neukončí do jedného roka od jeho začatia.
Túto skutočnosť potvrdzuje aj generálny prokurátor Slovenskej republiky Maroš Žilinka, ktorý dal vláde SR ako aj NR SR komplexnú právnu analýzu, v ktorej sa vyjadril aj k predmetnému článku 13 ods. 2 okupačnej zmluvy, ku ktorému okrem iného uviedol: „...môže nastať dvojkoľajnosť spočívajúca v trestnom stíhaní realizovanom slovenskými orgánmi a „väzbou“ umiestnením obvinenej osoby pod kontrolu orgánov ozbrojených síl USA, čo značne sťaží konanie OČTK, resp. môže dôjsť k samotnému zmareniu trestného konania. verejne známe prípady (Japonsko, Rumunsko), kde pri trestných činoch voči občanom týchto štátov boli páchatelia repatriovaní pred ukončením vyšetrovania, resp. vyšetrovanie bolo ukončené na území druhej zmluvnej strany s trestami nepomerne nízkymi oproti domácej právnej úprave a pod.“
To znamená, že americkí vojaci na našom území získajú oproti občanov Slovenskej republiky značnú výhodu v oblasti trestného konania. Občania Slovenskej republiky totiž podľa súčasného Trestného poriadku môžu byť v praxi potrestaní bez ohľadu na to, ako dlho súdne konanie trvá.
Z tohto dôvodu navrhujeme upraviť Trestný poriadok tak, aby o obžalobe alebo o návrhu na dohodu o vine a treste museli súdy právoplatne rozhodnúť najneskôr do dvoch rokov od ich podania. Po uplynutí tejto lehoty bude trestné stíhanie zastavené.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zavádza sa nová skutočnosť, pre ktorú bude trestné stíhanie neprípustné, a to ak uplynula dvojročná lehota na právoplatné rozhodnutie o obžalobe alebo o návrhu na dohodu o vine a treste.
K bodu 2 a 3
O obžalobe alebo o návrhu na dohodu o vine a treste budú musieť súdy právoplatne rozhodnúť najneskôr do dvoch rokov od ich podania. V opačnom prípade sa trestné stíhanie zastaví.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.