Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci Ľudová strana Naše Slovensko – Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Marek Kotleba a Stanislav Mizík.
Cieľom legislatívneho návrhu je potrestať páchateľov obzvlášť závažného zločinu úkladov proti Slovenskej republiky a v nadväznosti na to aj páchateľov obzvlášť závažného zločinu vlastizrady v každom prípade bez ohľadu na to, či ich spáchali násilím alebo hrozbou násilia.
Skutková podstata obzvlášť závažného zločinu vlastizrady podľa § 311 Trestného zákona znie: „Občan Slovenskej republiky, ktorý v spojení s cudzou mocou alebo s cudzím činiteľom spácha trestný čin úkladov proti Slovenskej republike, teroru, záškodníctva alebo sabotáže, potrestá sa odňatím slobody na pätnásť rokov dvadsaťpäť rokov alebo trestom odňatia slobody na doživotie.“. Skutková podstata obzvlášť závažného zločinu úkladov proti Slovenskej republike podľa § 312 ods. 1 Trestného zákona, na ktorú sa odvoláva aj skutková podstata obzvlášť závažného zločinu vlastizrady znie: Kto sa násilím alebo hrozbou násilia pokúsi a) zmeniť ústavné zriadenie, porušiť samostatnosť alebo zvrchovanosť Slovenskej republiky, alebo b) porušiť územnú celistvosť Slovenskej republiky, potrestá sa odňatím slobody na desať rokov až dvanásť rokov.“.
Súčasná legislatíva teda neumožňuje potrestať osoby, ktoré ohrozujú samotnú existenciu Slovenskej republiky, jej samostatnosť, zvrchovanosť, územnú celistvosť alebo ústavné zriadenie, dokonca ani vtedy, keď tak konajú v spojení s cudzou mocou alebo s cudzím činiteľom, ak sa tohto mimoriadne hanebného a nebezpečného konania, nedopustia násilím alebo hrozbou násilia. Takýto právny stav považujeme za neprípustný. Umožňuje totiž uniknúť trestnoprávnej zodpovednosti a spravodlivému trestu osobám, ktorých konanie poškodzuje samotnú podstatu nášho štátu.
Uvedený právny stav je potrebné napraviť obzvlášť v súčasnosti, keď členovia vlády Slovenskej republiky a následne poslanci Národnej rady Slovenskej republiky schválilitzv. Dohodu o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických. Táto okupačná zmluva obmedzuje suverenitu Slovenskej republiky, čo konštatoval aj sám generálny prokurátor SR Maroš Žilinka, ktorý v medzirezortnom pripomienkovom konaní vzniesol voči tejto dohode 35 zásadných pripomienok, označil túto dohodu za protiústavnú a odporučil ju v Národnej rade Slovenskej republiky neschváliť. Napriek tomu, však súčasná legislatívna neumožňuje, aby boli osoby zodpovedné za schválenie tejto okupačnej zmluvy s USA trestnoprávne zodpovedné za spáchanie obzvlášť závažného zločinu vlastizrady ani obzvlášť závažného zločinu úkladov proti Slovenskej republike, pretože tento čin nespáchali násilím ani hrozbou násilia.
Preto navrhujeme upraviť skutkovú podstatu obzvlášť závažného zločinu úkladov proti Slovenskej republiky a v nadväznosti na to obzvlášť závažného zločinu vlastizrady tak, aby bolo možné trestné stíhať aj páchateľov, ktorí sa ich dopustia bez použitia násilia alebo hrozby násilím.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Upravuje sa skutková podstata trestného činu úkladov proti Slovenskej republike tak, že na jej naplnenie nebude po novom potrebné konanie „násilím alebo hrozbou násilia“. Uvedené sa premietne aj do skutkovej podstaty trestného činu vlastizrady, ktorý sa z časti odvoláva práve na spáchanie trestného činu úkladov proti Slovenskej republiky v spojení s cudzou mocou alebo s cudzím činiteľom.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.