Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci za poslanecký klub Ľudovej strany Naše Slovensko Marian Kotleba, Martin Beluský, Rastislav Schlosár a Andrej Medvecký predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov.
Výška súčasného platu poslancov Národnej rady SR je podľa aktuálnej legislatívy viazaná na priemernú nominálnu mesačnú mzdu zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok. Podľa predloženého návrhu zákona by sa po novom plat poslancov, ako aj ďalších ústavných činiteľov, odvodzoval od výšky aktuálnej minimálnej mzdy v Slovenskej republike. Poslanecký plat by teda nebol stanovený ako trojnásobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve, ale ako trojnásobok minimálnej mzdy v Slovenskej republike. Podobne by od minimálnej mzdy záviseli aj paušálne náhrady poslancov.
Predkladaná novela zákona zároveň ruší vyplácanie „odstupného“ pre poslancov, ktorým zaniká výkon ich poslaneckého mandátu. Podľa súčasnej legislatívy totiž patrí poslancovi po zániku jeho mandátu plat vo výške 2 3 mesiacov v závislosti od času výkonu poslaneckého mandátu. Každý poslanec si musí byť vedomý toho, že poslanecké miesto je časovo ohraničená pozícia na dobu určitú, a preto nárok na odstupné nie je opodstatnený.
Naviazanie poslaneckých platov na priemernú mzdu v národnom hospodárstve považujeme za neprimerané. Oficiálne uvádzaná priemerná mzda na Slovensku totiž neodzrkadľuje reálne platové pomery väčšiny bežných ľudí. Hoci oficiálne uvádzaná priemerná nominálna mesačná mzda dosahovala podľa Štatistického úradu SR v roku 2020 výšku 1.133 eur, v skutočnosti približne 60 % zamestnancov zarábalo menej ako uvádzanú priemernú mzdu. Vyššia hodnota vypočítanej priemernej mzdy je spôsobená nadpriemerne vysokými zárobkami malého počtu ľudí, napríklad aj vysokými zárobkami poslancov NR SR a tiež vysokými zárobkami iných ústavných činiteľov. Vysoké rozdiely v platoch vedú k zvyšovaniu sociálnych nerovností a k čoraz väčšej biede ľudí zarábajúcich minimálnu mzdu v porovnaní s ľuďmi zarábajúcimi nadpriemerne.
Jedným z dôvodov na predloženie tejto novely je aj negatívny vývoj dlhu Slovenskej republiky. Podľa schváleného vládneho návrhu štátneho rozpočtu na rok 2022 sa očakáva, že celkový hotovostný dlh SR prekročí 61,5 miliárd eur. Každý obyvateľ Slovenska tak okrem svojich súkromných dlhov bude dlhovať v prepočte ďalších viac ako 11.000 eur. Zodpovednosť za tento stav nesú v rozhodujúcej miere práve poslanci NR SR, vláda SR a ďalší vedúci ústavní činitelia, ktorí dopustili, aby dlh Slovenska vzrástol do takejto extrémnej výšky.
Súčasná výška platu vrátane paušálnych náhrad pre poslanca s trvalým pobytom mimo Bratislavy predstavuje v roku 2021 5.268 eur. V roku 2019 prišlo k rozmrazeniu a skokovému zvýšeniu platov poslancov NR SR. Takéto radikálne zvýšenie platu bolo považované zo strany
poslancov NR SR za arogantné a nesolidárne vo vzťahu k bežným a priemerne zarábajúcim ľuďom.
Ak by boli platy poslancov závislé od aktuálnej minimálnej mzdy a plat by sa nezmrazil, tak by celková výška platu vrátane paušálnych náhrad pre poslanca s trvalým pobytom mimo Bratislavy dosiahla podľa nášho návrhu v roku 2021 výšku 2.697 eur.
Správne nastavená minimálna mzda udržiava životnú úroveň obyvateľstva nad úrovňou existenčného minima a motivuje ľudí uprednostniť prácu pred rôznymi sociálnymi príjmami. Vytváranie podmienok pre zvyšovanie minimálnej mzdy na takúto úroveň by teda malo byť nielen prioritou poslancov NR SR, ale aj vlády SR a ostatných ústavných činiteľov.
Naviazanie poslaneckých platov na minimálnu mzdu bude zároveň predstavovať prejav pokory a úcty voči ľuďom, ktorí nútení živiť svoje rodiny z minimálnej mzdy. Najvyšší ústavní činitelia tým prejavia symbolické gesto, že ochotní podieľať sa na obnovení a ozdravení slovenského hospodárstva a že sú ochotní začať šetriť od seba.
Predložená novela zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet. Predpokladaná úspora len na samotných mzdových nákladoch poslancov NR SR bude za jedno volebné obdobie predstavovať viac ako 14 miliónov eur a na paušálnych náhradách viac ako 7 miliónov eur. K ďalším výrazným úsporám príde vďaka racionalizácii platov členov vlády SR a ďalších ústavných činiteľov, ktorých plat sa vypočítava v závislosti od platu poslanca NR SR.
Príjem poslanca NR SR, ak by bol zákon účinný v roku 2022
Celkový príjem poslanca NR SR v roku 2020
Aktuálne znenie zákona
Navrhované znenie zákona
Rozdiel (zníženie príjmu)
Plat
2 889 €
1 479 €
-1 410 €
Paušálne náhrady
2 379 €
1 218 €
-1 161 €
Spolu
5 268 €
2 697 €
-2 571 €
Platové pomery niektorých ústavných činiteľov (bez paušálnych náhrad) vypočítané v závislosti od minimálnej mzdy 580 eur, ak by bol návrh zákona účinný v roku 2022:
Funkcia
Násobok platu poslanca NR SR
Plat v roku 2021
Navrhovaný plat
Rozdiel (zníženie platu)
Poslanec NR SR
-
2 889 €
1 479 €
-1 410 €
Sudcovia
1,0
2 889 €
1 479 €
-1 410 €
Sudcovia Ústavného súdu
1,3
3 756 €
1 923 €
-1 833 €
Podpredsedovia N
1,3
3 756 €
1 923 €
-1 833 €
Generálny prokurátor
1,3
3 756 €
1 923 €
-1 833 €
Predseda NKÚ
1,5
4 334 €
2 219 €
-2 115 €
Predseda Súdnej rady
1,5
4 334 €
2 219 €
-2 115 €
Člen vlády
1,5
4 334 €
2 219 €
-2 115 €
Prezident
4
11 557 €
5 916 €
-5 641 €
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Nové znenie § 2, ktoré stanovuje plat poslancov v závislosti od výšky minimálnej mzdy.
K bodu 2
Nové znenie § 4, ktoré stanovuje paušálne náhrady poslancov v závislosti od výšky minimálnej mzdy.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.