Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci za politickú stranu Kotlebovci Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Martin Beluský, Marek Kotleba a Peter Krupa.
Predložený návrh zákona za cieľ napraviť jednu z mnohých diskriminácií ustanovenú v obrannej dohode medzi vládou SR a vládou USA. Konkrétne sa jedná o diskrimináciu občanov SR, ktorí povinní platiť daň z minerálneho oleja ako aj daň z pridanej hodnoty pri tankovaní pohonných hmôt. Navrhovatelia novely zákona zavádzajú odstránenie tejto diskriminácie a pohonné hmoty použité na vlastnú potrebu občana SR budú oslobodené od všetkých daní.
Podľa článku 17 Dohody o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických, známou tiež pod názvom okupačná dohoda, príslušníci ozbrojených síl USA a závislé osoby nie povinné na území Slovenskej republiky platiť žiadne dane vrátane DPH, poplatky, licenčné poplatky ani podobné poplatky z nákupu, vlastníctva, držby, používania, vzájomného prevodu, alebo prevodu v súvislosti s úmrtím, ich hmotného hnuteľného majetku dovezeného na územie Slovenskej republiky alebo tam nadobudnutého pre vlastnú osobnú potrebu. Motorové vozidlá vo vlastníctve príslušníkov ozbrojených síl USA a závislých osôb budú oslobodené od slovenských cestných daní, registračných alebo licenčných poplatkov a podobných poplatkov, nie však od platenia mýta za používanie ciest, mostov a tunelov plateného širokou verejnosťou.
Generálny prokurátor Slovenskej republiky dal vláde SR ako aj NR SR komplexnú právnu analýzu, v ktorej sa vyjadril aj k predmetnému článku 17: „Takáto právna úprava spôsobí neriešiteľné situácie v aplikačnej praxi v oblastí platenia daní, poplatkov, odvodov a poistného. Okrem toho, bude deformovať podnikateľské prostredie v Slovenskej republike.“
Je nemysliteľné, aby vláda SR pri vyjednávaní akejkoľvek dohody medzi dvomi štátmi dala druhej strane výnimky napr. z platenia daní na našom území a recipročne nevyjedná istú, alebo podobnú, výnimku na území druhého štátu. Celá obranná dohoda je nastavená diskriminačne voči občanom SR, a preto si navrhovatelia dali za cieľ navrhnúť legislatívne zmeny, ktoré túto diskrimináciu postupne odstránia.
Po zavedení tohto zákona do účinnosti bude cena za 1 liter paliva o 50 % lacnejšia, teda v súčasnosti okolo 75 centov za 1 liter benzínu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými
medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Prijatie návrhu zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Účinnosť návrhu zákona sa so zohľadnením dostatočnej legisvakačnej lehoty navrhuje od 1. júla 2022.
II.Osobitná časť
Čl. I
Navrhuje sa použitie minerálneho oleja pre vlastnú potrebu občana Slovenskej republiky oslobodiť od dane z minerálneho oleja.
Čl. II
Navrhuje sa použitie minerálneho oleja pre vlastnú potrebu občana Slovenskej republiky oslobodiť od dane z pridanej hodnoty.
Čl. III
Ustanovuje sa účinnosť tohto zákona na 1. júla 2022.