Porovnávacia analýza: Právne ukotvenie participatívnych rozpočtov
vo vybraných krajinách sveta
prostredníctvom priameho hlasovania rozhodujú o časti výdavkov z rozpočtu obce, ktoré sú
potom súčasťou uznesenia obce o rozpočte obce.
Zásadný význam, ktorý zabezpečuje spoľahlivosť procesu, je ustanovenie, že miestne
orgány nemôžu v rámci rozhodovania o návrhu uznesenia o rozpočte odstrániť alebo do
značnej miery zmeniť a doplniť úlohy vybrané v rámci participatívneho rozpočtu. To
znamená, že vybrané projekty by sa mali realizovať.
Okrem toho boli zavedené nariadenia týkajúce sa väčších miest, v ktorých je vytvorenie
PR povinné. Zákon určil že, zaručená minimálna výška finančných prostriedkov, ktoré sa
majú minúť v rámci PR, by nemala byť nižšia ako 0,5 % výdavkov obce, zahrnutých
v poslednej predloženej správe z realizácie rozpočtu.
V rámci právomocí miestnych orgánov zostalo právo vymedziť uznesením
požiadavku, ktorú by mal daný projekt PR splniť. Znamená to, že miestny orgán špecifikuje
formálne požiadavky, ktoré musia predkladané projekty dodržiavať, napr. počet podpisov
obyvateľov podporujúcich daný projekt, zásady posudzovania predložených projektov,
technickú uskutočniteľnosť, formálne náležitosti, ako aj zásady hlasovania, a ďalšie. V Poľsku
je teda základnou otázkou rozhodnutie danej obce o zavedení postupu konzultácií. Takéto
rozhodnutie sa obvykle prijíma raz ročne pre daný finančný rok. Takýto prístup umožňuje
každoročné úpravy pravidiel tvorby PR na základe vyhodnotenia predchádzajúcich
rozpočtov, konzultácií s obyvateľmi alebo iných významných faktorov.
Druhou fázou je výzva na predkladanie projektov. V závislosti od prijatého riešenia
môžu výzve predchádzať školenia organizované pre vedúcich projektov, všeobecné školenia,
diskusie a informačné stretnutia pre obyvateľov atď. Okrem toho v niektorých obciach sú
okrem obyvateľov oprávnení predkladať svoje projekty aj združenia a iné organizácie. Ďalším
riešením, ktoré sa využilo v menšej miere, bolo predkladanie návrhov úloh mestskými
úradníkmi, avšak z hľadiska myšlienky PR má s ním v skutočnosti len málo spoločného.
V niektorých obciach sa už vo fáze vytvárania projektov objavila možnosť konzultovať
formálne-koncepčné záležitosti týkajúce sa obsahu projektov s úradníkmi, aby sa zabránilo
vytváraniu nerealizovateľných alebo formálne nesprávnych projektov. Ďalšou fázou je
posúdenie predložených projektov. Vzhľadom na to, že žiadatelia v tomto štádiu nemajú
tendenciu presne odhadnúť investičné náklady, je v tejto fáze možné vykonať zmeny vo
výpočtoch finančných nákladov spojených s realizáciou projektov.
Konečnou fázou celého procesu je hlasovanie. V závislosti od veľkosti obce sa môže
konať tradičným spôsobom alebo online spôsobom. O počte hlasov, ktoré sa majú zapojiť do
hlasovania, rozhoduje prijatá koncepcia o PR. V závislosti od predpokladaných kritérií sú
14