Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
Odbor Parlamentný inštitút  
Edícia: Porovnávacie analýzy  
10/2020  
Zmeny rokovacích poriadkov národných  
parlamentov a rokovanie na diaľku  
v dôsledku pandémie COVID-19  
Anotácia:  
Porovnávacia analýza prináša  
prehľad zmien rokovacích  
poriadkov zákonodarných  
zborov a ďalších opatrení  
umožňujúcich rokovanie  
parlamentu alebo jeho  
výborov na diaľku vo  
vybraných  
a v Európskom parlamente.  
štátoch  
Vypracovali: Mgr. Eduard Csudai a Mgr. Martin Mališka  
Odbor Parlamentný inštitút  
Kľúčové slová:  
Schválila: Mgr. Natália Švecová, riaditeľka Odboru Parlamentný  
inštitút  
rokovací poriadok,  
rokovanie na diaľku,  
pandémia, COVID-19  
Bratislava  
1. júna 2020  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a rokovanie  
na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
Postavenie Odboru Parlamentný inštitút definuje § 144 zákona NR  
SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady  
Slovenskej republiky, podľa ktorého Parlamentný inštitút plní  
informačné, vzdelávacie a dokumentačné úlohy súvisiace  
s činnosťou NR SR a jej poslancov. Súčasťou odboru je aj Oddelenie  
Parlamentná knižnica a Oddelenie Parlamentný archív.  
V rámci informačnej činnosti Odbor Parlamentný inštitút vydáva  
spravidla tieto informačno-analytické materiály:  
V oblasti vzdelávania Odbor Parlamentný inštitút zastrešuje  
úvodné inštruktážne semináre najmä pre novozvolených  
poslancov, účasť Kancelárie NR SR na parlamentnej rozvojovej  
spolupráci určenej pre zahraničné parlamenty, stážový program  
pre študentov vysokých škôl, ako aj ďalšiu vzdelávaciu,  
prednáškovú a publikačnú činnosť.  
Materiál slúži výlučne pre poslancov  
Národnej rady Slovenskej republiky a  
zamestnancov Kancelárie NR SR a nemôže  
v plnej miere nahrádzať právne alebo iné  
odborné poradenstvo v danej oblasti.  
Údaje, použité v materiáli, sú aktuálne  
k dátumu jeho zverejnenia. Zverejňovanie  
materiálu je možné iba so súhlasom  
Odboru Parlamentný inštitút a autorov.  
2
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a rokovanie  
na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
Obsah  
3
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a rokovanie  
na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
Úvod  
Dňa 31. decembra 2019 bol regionálny úrad Svetovej zdravotníckej organizácie (ďalej  
len „WHO“) v Číne informovaný o prípadoch pneumónie neznámeho pôvodu, zistených v  
meste Wuhan. V rozpätí od 31. decembra 2019 do 3. januára 2020 bolo zaznamenaných celkovo  
44 prípadov tejto nákazy. Následne dňa 7. januára 2020 bol identifikovaný nový typ  
koronavírusu, pričom jeho genetická sekvencia bola zverejnená 12. januára 2020. WHO  
navrhla pre nové ochorenie dňa 29. januára 2020 pomenovanie “2019-nCoV akútne respiračné  
ochorenie”. Od registrácie prvých infikovaných v Číne sa vírus rapídne rozšíril aj do ostatných  
častí sveta, vrátane Európy, v ktorej boli zaznamenané prvé pozitívne prípady nákazy vo  
Francúzsku so začiatkom od 23. januára 2020. Ochorenie sa rapídne šírilo aj ďalej a dňa 11.  
marca 2020 WHO vyhlásila šírenie tejto infekcie za pandémiu. Odvtedy počet nakazených  
1
stúpa na celom svete. K 31. máju 2020 celkový počet infikovaných predstavuje 6 267 669.  
Pandémia spojená so šírením COVID-19 ovplyvnila dianie v celej Európe. Preto chod  
a kontinuita niektorých aspektov parlamentného života podstúpili nový typ skúšky a na  
zabezpečenie výkonu zákonodarnej, kontrolnej, či kreačnej činnosti sa v niektorých štátoch  
udiali zmeny právnych aktov upravujúcich formu a spôsob zasadnutia najvyšších  
zákonodarných zborov. Z toho dôvodu vystala otázka, akým spôsobom pristúpili niektoré  
krajiny EÚ k zmene spôsobu organizácie plenárnych zasadnutí a rokovaní parlamentných  
výborov. Napríklad dodržiavanie odstupov v rámci sedenia, možnosť fyzickej absencie na  
rokovaní a zúčastnenie sa na schôdzi formou videokonferencie, hlasovanie formou  
elektronických prostriedkov a pod.  
Porovnávacia analýza informácií získaných z 18 krajín a Európskeho parlamentu sa  
zameriava na identifikáciu možných zmien organizácie plenárnych zasadnutí, či zasadnutí  
výborov parlamentov vo vybraných krajinách, konkrétne či si tieto zmeny vyžiadali aj zmenu  
na zákonnej úrovni, resp. na úrovni podzákonných právnych predpisov, alebo plenárne  
zasadnutia a zasadnutia výborov síce prebiehali inou formou, avšak bez nutnosti úprav  
v zákonných či podzákonných právnych aktoch. Zdrojom informácií boli najmä dáta dostupné  
v internej databáze výmeny informácií Európskeho centra pre parlamentný výskum (tzv.  
ECPRD) najmä požiadavka č. 4365, v rámci ktorej sa Parlament Albánskej republiky (Kuvendi)  
obrátil s predmetnou otázkou na ostatné členské krajiny ECPRD, ako aj ďalšie súvisiace  
2
3
požiadavky. Ako doplnkový zdroj informácií slúžila aj databáza Medziparlamentnej únie.  
1 WORLDOMETER: Corona virus cases. Dostupné na internete: https://www.worldometers.info/coronavirus/, [cit.  
31.05.2019].  
2
albánskeho parlamentu: Request No. 4365 Amendments to the Rules of Procedure related to Covid -19 outbreak  
a ďalšie súvisiace požiadavky. Pokiaľ nie je uvedené inak, údaje sú citované priamo z tejto internej databázy.  
4
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a rokovanie  
na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
1. Podmienky v Národnej rade Slovenskej republiky  
V zmysle článku 84 odsek 1 Ústavy Slovenskej republiky: „Národná rada Slovenskej  
4
republiky je schopná uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých jej poslancov.“  
Podstata spočíva v spôsobe, akým je možné vyložiť pojem „prítomnosť“. Zároveň § 17 odsek  
1 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky  
v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „rokovací poriadok“) stanovuje, že: „Schôdzu  
národnej rady zvoláva predseda národnej rady; určí miesto, deň a hodinu jej konania a navrhne  
5
program schôdze.“ Mohol by byť poslanec „prítomný“ prostredníctvom videokonferencie alebo  
by sa mohla celá schôdza konať na diaľku prostredníctvom videokonferencie?  
Niektoré ustanovenia rokovacieho poriadku nás nútia dať na predmetnú otázku  
negatívnu odpoveď. Napríklad § 27 odsek 6 rokovacieho poriadku stanovuje, že: „V rozprave  
6
možno vystúpiť len od rečníckeho pultu.“ Teda poslanec, ktorý by sa zúčastnil prostredníctvom  
videokonferencie, by nemohol vystúpiť v rozprave. K negatívnej odpovedi na položenú  
otázku sa možno prikláňať aj na základe § 23 odseku 4 rokovacieho poriadku, ktorý stanovuje,  
7
že „prítomnosť poslancov sa zisťuje prostredníctvom technického zariadenia v rokovacej sále“.  
Striktný výklad daného ustanovenia naznačuje, že by sa schôdza NR SR mala konať výlučne  
v rokovacej sále, a teda poslanec by musel byť fyzicky prítomný. Na druhej strane rokovací  
poriadok neobsahuje ustanovenie, ktoré by explicitne stanovovalo, že NR SR sa môže zísť iba  
v rokovacej sále. Predseda NR SR v zmysle už citovaného § 17 odseku 1 stanovuje miesto  
konania schôdze NR SR. Teoreticky sa teda dá zvažovať myšlienka, že by predseda NR SR  
mohol stanoviť aj iné miesto konania schôdze.  
V prípade úvahy, či sa musí schôdza NR SR konať v budove NR SR, však treba  
analyzovať aj § 21 odsek 2 rokovacieho poriadku, ktorý stanovuje, že predsedajúci „môže ...  
rušiteľa poriadku vykázať alebo nechať vyviesť z budovy a môže mu byť odopretý vstup do budovy  
národnej rady z dôvodu bezpečnostného rizika. Ak rušenie schôdze pokračuje, predsedajúci môže  
nariadiť vypratať miesta určené pre verejnosť. Ustanovenie tohto odseku sa primerane použije aj na  
8
schôdzu výboru.V uvedenej časti sa priamo spomína budova národnej rady, ale zmyslom  
uvedenej normy nie je stanovenie miesta, kde sa má konať schôdza NR SR. Zmyslom je  
zabezpečenie poriadku počas rokovania, a teda by predmetná norma nemusela byť priamo  
dôvodom, ktorý by znemožňoval konanie schôdze NR SR aj mimo budovy NR SR. Ďalej je  
4 Čl. 84 ods. 1 Ústavy SR  
5 § 17 ods. 1 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení  
neskorších predpisov  
6 § 27 ods. 6 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky  
7
§ 23 ods. 4 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení  
neskorších predpisov  
8
§ 21 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení  
neskorších predpisov  
5
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a rokovanie  
na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
nevyhnutné pozrieť sa aj na § 32 Zabezpečenie poriadku v rokovacej sále, ktorý taktiež implicitne  
predpokladá, že schôdza sa koná v rokovacej sále, keďže z dôvodu narúšania priebehu  
rokovania je poslanca možné vykázať z rokovacej sály.  
Podľa § 39 odsek 2 rokovacieho poriadku sa verejne „hlasuje použitím technického  
zariadenia, zdvihnutím ruky, použitím hlasovacích lístkov alebo iným spôsobom, na ktorom sa uznesie  
9
národná rada.“ Hlasovanie zdvihnutím ruky alebo iným spôsobom, na ktorom sa uznesenie  
NR SR, by umožňovali hlasovať aj v prípade účasti cez videokonferenciu. Problém by nastal  
pri tajnom hlasovaní, keď sa v zmysle § 39 odseku 9 hlasuje prostredníctvom hlasovacích  
lístkov.  
Špecifickou kategóriu je rokovanie výborov. Na výboroch sa hlasuje zdvihnutím ruky,  
čo je aj vďaka menšiemu počtu poslancov praktickejšie, než hlasovanie zdvihnutím ruky počas  
schôdze NR SR. Jediným ustanovením, ktoré naznačuje konanie výboru na jednom určenom  
mieste je druhá veta § 50 odseku 1 rokovacieho poriadku, ktorá stanovuje, že účasť verejnosti  
sa umožňuje do naplnenia kapacity miest v miestnosti, v ktorej výbor rokuje. Zmyslom  
predmetnej vety však nie je stanovenie miesta, kde sa má výbor konať, ale zabezpečenie  
verejnosti zasadnutia výboru zmysluplným spôsobom, keďže sú miestnosti, kde sa výbory  
obvykle konajú, kapacitne obmedzené. Ak by bola zabezpečená verejnosť zasadnutia výboru  
aj iným spôsobom (napríklad video prenosom), tak by predmetné ustanovenie nemuselo  
brániť konaniu zasadnutia výboru na diaľku.  
Problémom pre konanie schôdze NR SR prostredníctvom videokonferencie môže byť  
aj spôsob, akým sa eviduje účasť poslancov. Či už ide o schôdzu NR SR alebo výboru NR SR,  
tak účasť poslancov sa eviduje prostredníctvom prezenčnej listiny. V prípade absencie  
podpisu sa považuje poslanec za neprítomného. Vyplýva to z ustanovenia § 63 odseku 2  
rokovacieho poriadku.  
Odpoveď na otázku položenú v úvode by vo svetle uvedeného znela skôr negatívne.  
Konanie schôdze a účasť na nej „na diaľku“ by si vyžadovalo zmenu rokovacieho poriadku,  
ktorou by sa odstránili pochybnosti príp. prekážky, ktoré v súčasnosti existujú. Táto zmena by  
musela byť spojená aj s vytvorením potrebného technického zabezpečenia  
a
nespochybniteľnej identifikácie poslancov (najmä pri hlasovaní), aby tak bol dôveryhodným  
spôsobom preukázaný osobný výkon mandátu poslanca.  
9
§ 39 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení  
neskorších predpisov  
6
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a rokovanie  
na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
2. Súhrnné výsledky analýzy  
V porovnávacej analýze sa zameriavame na rozbor údajov dostupných najmä  
v internej databáze výmeny informácií ECPRD spomenutej vyššie. V prvom rade sme  
venovali pozornosť informáciám, či došlo k zmene rokovacích poriadkov parlamentov štátov,  
ktoré zaslali odpoveď. Dané zmeny sa týkali, ako už bolo uvedené, modifikácie spôsobu  
organizácie plenárnych zasadnutí, resp. zasadnutí výborov parlamentov. Ide hlave  
o informáciu, či zmeny rokovacích poriadkov parlamentov zaviedli možnosť fyzickej absencie  
poslancov/poslankýň na zasadnutiach, a či sa mohli jednotliví poslanci/poslankyne  
zúčastňovať plenárnych schôdzí, či zasadnutí výborov na diaľku, formou videokonferencie,  
alebo iným elektronickým spôsobom (hlasovanie cez email a pod.). Subsidiárne sa náš záujem  
zameral aj na iné zmeny spôsobu zasadnutia. To znamená, že síce mohlo dôjsť k zmene  
spôsobu zasadania plén či výborov, avšak nie formou elektronických prostriedkov. Takýmto  
príkladom môže byť zmena zasadacieho poriadku v rokovacej sále za účelom dodržania  
dištančných vzdialeností medzi poslancami alebo zníženie kvóra pre uznášaniaschopnosť  
parlamentu. Pri dvojkomorových parlamentoch boli analyzované ich dolné komory.  
V prvom rade sme sa zamerali na informáciu, či došlo k zmene rokovacích poriadkov  
parlamentov. Analýza preukázala, že v štyroch štátoch došlo k zákonným zmenám  
rokovacích poriadkov v dôsledku vypuknutia pandémie COVID-19: Belgicko, Litva,  
Nemecko a Slovinsko. Grafické znázornenie výsledkov zmien v rámci 19 skúmaných  
subjektov (18 štátov + Európsky parlament) je možné vidieť v grafe č. 1 nižšie.  
Graf 1: Pomer štátov (resp. subjektov), v ktorých došlo k zmene rokovacieho poriadku (dolnej komory) parlamentu v  
súvislosti s COVID-19  
7
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a rokovanie  
na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
Ak jednotlivé štáty poskytli negatívnu odpoveď pre zmeny v rámci ich rokovacích  
poriadkov, tak sme simultánne sledovali, či aj napriek chýbajúcej právnej úprave, jednotlivé  
parlamenty pristúpili k prijatiu iných aktov, napríklad rozhodnutiam predsedov  
parlamentov, či prezídií parlamentov a v zmysle daných právnych aktov prijali praktiky pre  
rozličný spôsob organizácie plenárnych zasadnutí, či rokovaní parlamentných výborov.  
Takýmto krajinami sú Estónsko, Chorvátsko, Izrael, Litva, Nórsko, Španielsko, Spojené  
kráľovstvo a Európsky parlament. Graf č. 2 poukazuje na pomer štátov (resp. subjektov),  
v ktorých došlo k zmene spôsobu zasadnutia pléna či výborov voči štátom (resp. subjektom),  
kde takýto (podzákonný) právny predpis nebol prijatý. Skúmanú vzorku predstavuje 19  
subjektov (18 štátov + Európsky parlament).  
Graf 2: Pomer štátov (resp. subjektov), v ktorých došlo k prijatiu (podzákonného) predpisu na zmenu spôsobu zasadnutia  
(dolnej komory) parlamentu v súvislosti s COVID-19  
Treťou skupinou subjektov, ktoré mohli zmeniť spôsob organizácie plenárnych  
zasadaní či schôdzí výborov, boli štáty, ktoré uviedli, že ich ústava či rokovací poriadok ex  
lege nevylučujú možnosť zmeny spôsobu zasadnutia. Z toho dôvodu, aj napriek tomu, že  
nedošlo k zmene rokovacieho poriadku, či vydaniu (podzákonného) právneho predpisu,  
ktorým by sa priamo ustanovoval spôsob plenárneho zasadnutia, či schôdzí výborov, boli  
prijaté opatrenia na odlišné spôsoby uskutočnenia zasadnutí pléna či výborov. Napr. bez  
potreby prijímať zmeny rokovacích poriadkov či podzákonným právnych predpisov je možné  
odlišne zasadať v parlamentných výboroch krajín ako napr. Grécko či Švajčiarsko.  
8
Tabuľka č. 1: Porovnanie zmien spôsobov zasadnutí a právnych základov podmieňujúcich tieto zmeny vo vybraných štátoch a v Európskom  
parlamente (pri dvojkomorových parlamentoch boli analyzované ich dolné komory)  
Zmena rokovacieho  
poriadku parlamentu  
Prijatie (podzákonného)  
Zmena spôsobu zasadnutia  
(plénum)  
Zmena spôsobu zasadnutia (výbory  
Štát, resp. subjekt  
predpisu  
alebo iné orgány parlamentu)  
Európsky  
parlament  
Belgicko  
Estónsko  
Fínsko  
Francúzsko  
Grécko  
Chorvátsko  
Izrael  
Nie  
Áno  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Áno  
Nie  
Nie  
Nie  
Nie  
Nie  
Nie  
Áno  
Nie  
Nie  
Nie  
Áno  
Nie  
Nie  
Áno  
Nie  
Nie  
Nie  
Nie  
Áno  
Nie  
Nie  
Nie  
Áno  
Áno  
Áno  
Nie  
Nie  
Nie  
Nie  
Áno  
Nie  
Nie  
Áno  
Áno  
Nie  
Áno (elektronicky)  
Nie  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Nie  
Nie  
Áno (spôsob zasadania)  
Áno (spôsob zasadania)  
Áno (spôsob zasadnutia)  
Áno (spôsob zasadania)  
Nie  
Áno (spôsob zasadania)  
Nie  
Áno (spôsob zasadania)  
Áno (spôsob zasadnutia)  
Áno (spôsob zasadania)  
Nie*  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Áno (spôsob zasadania)  
Áno (elektronicky)  
Nie  
Litva  
Lotyšsko  
Luxembursko  
Maďarsko  
Nemecko  
Nórsko  
Áno (elektronicky)  
Nie  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Nie  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Rakúsko  
Slovinsko  
Spojené kráľovstvo  
Španielsko  
Švajčiarsko  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Áno (elektronicky)  
Áno (spôsob zasadnutia)  
* Rakúsko: v čase prvej fázy pandémie sa však poslanecké kluby dohodli proporčne znížiť počet poslancov prítomných v rokovacej sále (najmä počas hlasovania); tieto opatrenia  
trvali do polovice apríla.  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
3. Príklady opatrení z vybraných štátov a Európskeho parlamentu10  
V nasledujúcej časti sa zameriame na konkrétne opatrenia prijaté jednotlivými štátmi  
a Európskym parlamentom. V analýze sme sa zamerali na tieto kľúčové oblasti:  
1) či došlo/nedošlo k zmene rokovacieho poriadku,  
2) ak nie, či došlo k prijatiu uznesenia/predpisu/smernice na úrovni parlamentu alebo  
na úrovni vedenia parlamentu,  
3) či k úprave spôsobu zasadnutia došlo bez akejkoľvek zmeny na úrovni zákonov,  
resp. (podzákonných) právnych predpisov,  
4) aké formy zasadnutia pléna, či výborov si jednotlivé štáty zvolili.  
Vzhľadom na výsledky analýzy a aplikované riešenia v skúmaných krajinách, sme sledované  
štáty rozdelili do troch kategórií:  
1) štáty so zmenou právnej úpravy (ide o štáty, ktoré zmenili zákon alebo podzákonný  
predpis, aby umožnili iný spôsob rokovania počas pandémie),  
2) štátov bezo zmeny právnej úpravy, avšak so zavedením možnosti rokovania  
parlamentu a/alebo výborov na diaľku (ide o štáty, ktoré nezmenili legislatívu, ale  
umožnilo sa rokovanie parlamentu a/alebo výborov na diaľku prostredníctvom  
elektronických foriem komunikácie),  
3) štátov bezo zmien právnej úpravy a bez možnosti rokovania parlamentu a/alebo  
výborov na diaľku (ide o štáty, kde rokovanie prebieha v zásade v štandardnom  
režime za dodržania dištančných vzdialeností a iných hygienicko-epidemiologických  
opatrení).  
Čo sa týka jednotlivých typov zmien spôsobu rokovania, primárne bola pozornosť  
venovaná rôznym formám rokovania na diaľku (napr. videokonferencia, e-mail, per rollam,  
atď.) Subsidiárne sa náš záujem zameral aj na iné zmeny spôsobu zasadnutia. To znamená, že  
síce mohlo dôjsť k zmene spôsobu zasadania plén či výborov, avšak nie formou elektronických  
prostriedkov. Takýmto príkladom môže byť zmena zasadacieho poriadku v rokovacej sále za  
účelom dodržania dištančných vzdialeností medzi poslancami, zníženie kvóra pre  
uznášaniaschopnosť parlamentu alebo obmedzenie počtu rečníkov a rečníckeho času.  
Spôsob zmeny rokovania Európskeho parlamentu je uvedený osobitne.  
10  
albánskeho parlamentu: Request No. 4365 Amendments to the Rules of Procedure related to Covid -19 outbreak  
a ďalšie súvisiace požiadavky. Pokiaľ nie je uvedené inak, údaje sú citované priamo z tejto internej databázy.  
10  
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
3.1 Európsky parlament  
Rokovací poriadok Európskeho parlamentu (EP) neustanovuje možnosť plenárneho  
zasadnutia alebo schôdze parlamentných výborov online, prostredníctvom videokonferencie.  
Predsedníctvo sa však 20. marca 2020 rozhodlo doplniť svoje rozhodnutie z 3. mája 2004 o  
pravidlách upravujúcich hlasovanie s cieľom umožniť hlasovanie na diaľku v pléne.  
Konferencia predsedov sa rozhodla usporiadať mimoriadne plenárne zasadnutie vo štvrtok  
26. marca 2020 s cieľom schváliť tri opatrenia týkajúce sa COVID-19. Následne sa hľadalo  
ideálne riešenie, ktoré by poslancom/poslankyniam umožnilo zúčastniť sa na hlasovaní bez  
toho, aby boli prítomní v rokovacej sále. Z právneho hľadiska si to vyžadovalo naliehavú  
úpravu rozhodnutia predsedníctva o podmienkach plenárneho hlasovania. Poslanci sa tak  
mohli zúčastňovať na hlasovaní, ktoré sa uskutočnilo počas mimoriadnej schôdze na diaľku.  
Rozhodnutie má však len dočasný charakter počas trvania pandémie spojenej s COVID-19.  
Poslanci EP dostali de facto možnosť rozhodnúť sa, či sa zúčastnia mimoriadnej  
schôdze osobne alebo na diaľku elektronickými prostriedkami. Ak sa rozhodli nezúčastniť sa  
schôdze osobne, mohli prvýkrát hlasovať na diaľku prostredníctvom e-mailu použitím  
oficiálnej e-mailovej adresy EP a následným zaslaním do vyhradenej emailovej schránky pred  
uzávierkou. Hlasovací lístok musel byť vytlačený, vyplnený, podpísaný a naskenovaný alebo  
odfotografovaný a tak zaslaný na vopred ustanovený email. Všetci poslanci vrátane tých, ktorí  
boli prítomní v rokovacej sále, museli hlasovať rovnakým spôsobom, tzn. zaslaním tlačeného,  
vyplneného, podpísaného a naskenovaného alebo fotografovaného hlasovacieho lístka do  
určenej elektronickej schránky. Jednotlivé hlasy sa prijímali podľa mien a celá schôdza  
prebiehala cez tzv. webstream.  
V rámci praktík výborov sa zaviedol súbor opatrení na uľahčenie vzdialenej účasti  
poslancov EP vo výboroch, ktoré im umožňujú sledovať a počúvať rokovania, požiadať o slovo  
a vystúpiť. Na umožnenie tejto vzdialenej účasti na schôdzach výborov neboli potrebné  
úpravy rokovacieho poriadku.  
Ako je možné vidieť, v Európskom parlamente nedošlo k úprave rokovacieho  
poriadku. Zmeny týkajúce sa hlasovaní a vytvorenie elektronickej formy hlasovania boli  
vytvorené rozhodnutím predsedníctva a týkajú sa zasadnutí pléna a tiež výborov. De facto sa  
teda poslanci EP nemuseli zúčastňovať jednotlivých schôdzí osobne, a mali k dispozícií  
alternatívne, elektronické riešenie.  
11  
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
3.2 Príklady štátov so zmenou právnej úpravy  
BELGICKO (zmena rokovacieho poriadku dolnej komory parlamentu; možnosť rokovania  
dolnej komory parlamentu a jej výborov prostredníctvom videokonferencie)  
Dňa 6. marca 2020 zmenila belgická Snemovňa reprezentantov svoj rokovací poriadok  
tak, aby umožnil poslancom za určitých podmienok byť „prítomnými“ počas zasadnutí  
výborov alebo pléna aj v prípade, ak poslanci/poslankyne nie sú fyzicky v Bruseli. Touto  
cestou bolo poslancom/poslankyniam umožnené hlasovať elektronicky alebo e-mailom počas  
predmetných zasadnutí. Je to novinka v rokovacom poriadku snemovne, ktorá je osobitne  
prispôsobená pre súčasnú krízovú situáciu. Hoci rokovací poriadok nezakazuje stretnutia  
prostredníctvom videokonferencií ako také, predtým neexistovali možnosti, aby sa niekto  
zúčastňoval zasadnutí na diaľku. Regulárny spôsob hlasovania počas zasadania výborov (t. j.  
zdvihnutím ruky alebo ústne) nevyžaduje hlasovanie elektronicky, a preto sa zasadnutia  
výborov taktiež môžu uskutočňovať prostredníctvom videokonferencií. Hlasovanie na  
schôdzach výborov na diaľku sa uskutočňuje pomocou softvéru Zoom. Pri plenárnom  
zasadnutí sa hlasuje prostredníctvom digitálneho hlasovacieho systému, ktorý bol nedávno  
vyvinutý parlamentným oddelením informačných technológií a ktorý je k dispozícii členom  
prítomných fyzicky alebo vzdialene.  
ESTÓNSKO (stanovisko ústavného výboru parlamentu; možnosť rokovania výborov  
prostredníctvom videokonferencie alebo iných online nástrojov)  
Ústavný výbor estónskeho parlamentu dňa 16. marca 2020 prijal rozhodnutie (t. j.  
stanovisko k interpretácii rokovacieho poriadku), že zasadnutia výborov sa môžu konať  
prostredníctvom telekomunikačných prostriedkov, keďže zavádzaná zmena nie je to  
v rozpore s rokovacím poriadkom. Pre plenárne zasadnutia však neboli prijaté opatrenia pre  
využitie videokonferencie alebo iných online nástrojov. O predmetnej téme sa naďalej  
diskutuje a podlieha ďalšiemu hodnoteniu. Z toho dôvodu je možné usudzovať, že nedošlo  
k zmene rokovacieho poriadku, avšak iným právnym aktom (t. j. rozhodnutím ústavného  
výboru) došlo k úprave zasadnutia, a to len v rámci výborov.  
CHORVÁTSKO (rozhodnutie o organizácii práce v štátnej správe; možnosť rokovania výborov  
prostredníctvom elektronických alebo telefonických prostriedkov)  
Rokovací poriadok chorvátskeho parlamentu bežne neumožňuje použitie  
videokonferencií alebo online platforiem v prípade konania zasadnutí orgánov chorvátskeho  
parlamentu. V súčasnej výnimočnej situácii nedošlo k zmene ustanovení rokovacieho  
poriadku, pretože vláda Chorvátskej republiky schválila rozhodnutie o organizácii práce  
v štátnej správe počas trvania pandémie COVID-19. Predmetné rozhodnutie oprávnilo  
vedúcich orgánov štátnej správy rozhodovať o organizácii práce, pracovných plánoch  
12  
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
a pracovnej dobe počas pandémie. Na úrovni chorvátskeho parlamentu došlo k prijatiu  
rozhodnutia, ktoré vytvorilo podmienky pre konanie zasadnutí výborov prostredníctvom  
elektronických alebo telefonických prostriedkov. Hlasovanie vo výboroch sa uskutočňuje  
prostredníctvom e-mailu alebo SMS. Dané rozhodnutie má striktne limitovanú dobu  
účinnosti, t. j. len po dobu trvania pandémie COVID-19.  
Po veľkonočnej prestávke parlament pokračoval v práci v budove parlamentu, ktorá  
bola po poškodení spôsobenom zemetrasením 22. marca 2020 opravená. Sedenie v rokovacej  
sále bolo prispôsobené tak, aby bolo možné dodržať dištančné vzdialenosti medzi poslancami.  
Hlasovanie na plenárnom zasadnutí sa konalo v troch rôznych sálach, aby sa zabezpečili  
dištančné vzdialenosti medzi zúčastnenými.  
IZRAEL (uznesenie prezídia parlamentu; dodržiavanie dištančných vzdialeností)  
V zmysle uznesenia prezídia parlamentu (tzv. Knesset), ktoré reflektovalo na  
uznesenie Ministerstva zdravotníctva, sa v Izraeli ešte v marci 2020 zaviedlo pre schôdze  
parlamentu pravidlo v zmysle ktorého je možné, aby v rokovacej sále bolo prítomných najviac  
18 poslancov/poslankýň. Taktiež, poslanci a poslankyne museli byť od seba vo vzdialenosti 2  
metre. V prípade vystúpení v rozprave sa musia poslanci a poslankyne vopred prihlásiť.  
Dňa 23. apríla 2020 však prezídium Knessetu rozhodlo uznesením, že zasadať budú  
môcť všetci poslanci (celkový počet 120) naraz, avšak v súlade s dodržaním všetkých  
hygienických podmienok (2 m vzdialenosť) v troch rozdielnych miestnostiach 50  
poslancov/poslankýň na prízemí rokovacej sály, 40 poslancov/poslankýň vo verejnej galérii  
a 30 poslancov/poslankýň v miestnosti pre médiá. Každý jeden člen/členka majú k dispozícii  
hlasovacie zariadenie a prostredníctvom videotechniky môžu sledovať dianie v ostatných  
miestnostiach.  
Výbory  
zasadajú  
simultánne  
v dvoch  
miestnostiach  
prostredníctvom  
videokonferencie, ktorá obe miestnosti prepojila a tým pádom mohli poslanci vidieť  
a reagovať na poslancov z vedľajšej miestnosti. Hlasovanie prebieha klasickým hlasovaním  
z miesta pomocou stolovej techniky.  
LITVA (zmena rokovacieho poriadku; možnosť zasadnutia orgánov parlamentu na diaľku)  
V Litve došlo k zmene rokovacieho poriadku parlamentu (tzv. Seimas) v dôsledku  
prepuknutia pandémie COVID-19. Na implementáciu týchto prostriedkov bolo potrebné  
vykonať zmeny v niektorých právnych predpisoch a rokovacom poriadku. Bol doplnený  
štatút parlamentu, ktorý výborom umožnil organizovať stretnutia vzdialenými  
technologickými prostriedkami. Okrem toho sa parlament rozhodol, že zasadnutia  
predsedníctva parlamentu sa môžu konať tiež na diaľku. Predsedníctvo parlamentu sa skladá  
13  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
z predsedu parlamentu, jeho zástupcov a vedúceho opozície v parlamente. Hlavnou úlohou  
predsedníctva parlamentu je riešiť organizačné otázky práce parlamentu.  
NEMECKO (zmena rokovacieho poriadku dolnej komory parlamentu; zníženie kvóra, možnosť  
rokovania výborov na diaľku alebo per rollam)  
Rokovací poriadok bežne neumožňuje konanie plenárnej schôdze nemeckého  
Spolkového snemu (Bundestag) prostredníctvom videokonferencie. Avšak, dňa 25. marca  
2020 Spolkový snem dočasne upravil rokovací poriadok tak, aby sa vysporiadal  
s obmedzeniami spôsobenými COVID-19. V prípade parlamentných výborov bola umožnená  
účasť na diaľku pre poslancov maximálne do 30. septembra 2020. Do rokovacieho poriadku  
bol dočasne doplnený §126a, ktorý umožňuje primeranú aplikáciu rokovacieho poriadku  
počas opatrení spôsobených COVID-19.  
Paragraf 126a priniesol nasledovné zmeny:  
kvórum je znížené na 25% všetkých poslancov (pre plénum a pre výbory),  
pri výboroch sa rozšírili možnosti používania rokovania per rollam,  
pri výboroch sa zaviedla možnosť účasti na diaľku (elektronicky),  
prístup verejnosti na rokovanie výborov môže byť realizovaný len cez vzdialený  
prenos.  
Uvedené zmeny sú v platnosti maximálne do 30. septembra 2020. Spolkový snem môže  
uvedené pravidlo kedykoľvek zrušiť.  
NÓRSKO (rozhodnutie prezídia parlamentu; zníženie počtu prítomných poslancov, možnosť  
rokovania výborov na diaľku alebo per rollam)  
Nórsko nezaviedlo možnosť organizácie plenárneho zasadnutia parlamentu  
prostredníctvom videokonferencií. Nórsko však rozhodnutím prezídia parlamentu  
proporčne znížilo počet poslancov prítomných na plenárnom zasadnutí (zo 169 na 87).  
V zmysle ústavy sa ale musela zachovať prítomnosť nadpolovičnej väčšiny poslancov.  
Plenárne zasadnutie rozhodovalo iba o naliehavých otázkach, ktoré identifikovalo prezídium  
po konzultáciách s lídrami poslaneckých klubov; niektoré rokovacie pravidlá boli dočasne  
pozastavené (napr. termíny, fyzická prítomnosť na schôdzach výboru, kde sa uprednostňovali  
telekonferencie/videokonferencie); a pracovné vyťaženie výborov bolo znížené (priorita sa  
venovala naliehavým návrhom). Parlament tiež zriadil špeciálny výbor pre koronavírus.  
Na druhej strane, zasadnutia výborov je možné uskutočňovať bez osobnej účasti  
jednotlivých poslancov. Každý poslanec, ktorý sa zúčastňuje zasadnutia rokovania výboru  
musí byť identifikovaný, či v skutočnosti ide o osobu poslanca, t. j. člena výboru. Ak sa  
rozhodnutia výborov prijímajú per rollam, musí byť zabezpečené, aby najmenej tri pätiny  
členov výboru odpovedali písomne. Softvér používaný na schôdze výborov je Microsoft  
14  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
Teams alebo Skype for Business. Office 365 / Sharepoint Online / Word sa používa na  
poskytovanie a sledovanie dokumentov a pozmeňujúcich návrhov.  
SLOVINSKO (zmena rokovacieho poriadku dolnej komory parlamentu; možnosť rokovania  
dolnej komory parlamentu a jej výborov prostredníctvom videokonferencie)  
V Slovinsku došlo v dôsledku šírenia pandémie COVID-19 k zmene rokovacieho  
poriadku zavedením § 93a, ktorý ustanovil, že pre otvorenie schôdze, ktorá by sa  
uskutočňovala prostredníctvom videokonferencie, sú potrebné dve tretiny hlasov zo všetkých  
poslancov. Poslanci taktiež rozhodnú hlasovaním o tom, aký bude časový priestor pre  
rozpravu, hlasovanie, prípravu a podávanie návrhov, otázok a pod. Poslanci musia vopred  
oboznamovať predsedu parlamentu, či na schôdzi, ktorá sa má uskutočňovať na diaľku, budú  
prítomní, a to vo vopred stanovenej lehote. Ak by nestihli predsedovi parlamentu oznámiť  
svoju účasť a chcú sa zúčastňovať rokovania, musia tak učiniť osobne v budove parlamentu.  
Poslanci na zasadnutiach na diaľku spravidla hlasujú prostredníctvom vopred  
pripraveného hlasovacieho zariadenia. Ak také zariadenie nemajú k dispozícii, musia počas  
prenosu zdvihnúť buď zelenú kartu (za), červenú (proti), resp. kartu inej farby pre zdržanie sa  
hlasovania.  
Na zvolanie a vedenie schôdzí výborov na diaľku sa primerane použijú ustanovenia  
rokovacieho poriadku popísané vyššie.  
ŠPANIELSKO (rozhodnutie predsedu dolnej komory parlamentu; možnosť rokovania dolnej  
komory parlamentu a jej orgánov prostredníctvom videokonferencie)  
V Španielsku síce nedošlo k zmene rokovacieho poriadku, avšak rozhodnutím  
predsedu Kongresu poslancov (dolná komora parlamentu) sa plenárne schôdze začali  
uskutočňovať cez videokonferencie. Personálne sa schôdzí zúčastňujú okrem členov  
predsedníctva parlamentu, aj rečníci a zástupcovia vlády. Ostatní poslanci majú právo  
sledovať schôdze a hlasovať na diaľku cez videokonferenciu. Takto organizované schôdze sa  
uskutočnili dvakrát a riešili najnevyhnutnejšie opatrenia súvisiace s krízou spojenou  
s pandémiou COVID-19. Zasadnutia výborov boli odložené na neurčito a podobne ako  
plénum, ak sa zasadnutie výboru uskutoční (najčastejšie zasadá Výbor pre zdravotníctvo  
a ochranu spotrebiteľa), tak len vtedy, ak povaha veci rieši problémy vznikajúce spojené  
s pandémiou COVID-19. Parlamentné riadiace orgány pracujú v čo najväčšej miere na diaľku  
(videokonferencie, telematické hlasovanie, atď.).  
15  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
SPOJENÉ KRÁĽOVSTVO (rozhodnutie dolnej komory parlamentu; možnosť rokovania dolnej  
komory parlamentu a jej orgánov prostredníctvom videokonferencie)  
Dolná komora parlamentu Spojeného kráľovstva sa vrátila k činnosti po veľkonočnej  
prestávke dňa 21. apríla 2020, a to po významnej technickej a procedurálnej práci  
zamestnancov parlamentu, aby sa tak umožnilo pokračovanie práce parlamentu v novom  
„hybridnom“ režime (čo znamená kombináciu prítomnosti členov v rokovacej sále a ostatných  
účastníkov prostredníctvom videokonferencie) ako aj „virtuálne“ (čo znamená prítomnosť  
členov cez videokonferenciu), využívajúc zákaznícku platformu videokonferencie Zoom,  
ktorú schválili odborníci v oblasti bezpečnosti a informačných technológií v Spojenom  
kráľovstve.  
Návrhy na príslušné zmeny rokovacích postupov, ktoré umožnia hybridné a virtuálne  
zasadnutie snemovne, parlament dňa 21. apríla 2020 jednomyseľne schválil a stretnutia v  
oboch formátoch sa začali 22. apríla 2020, vrátane historicky prvej takto organizovanej hodiny  
otázok na predsedu vlády. Dňa 22. apríla 2020 vydala dolná komora parlamentu aj dočasné  
rozhodnutie na zavedenie hlasovacieho systému na diaľku. Tento systém je pripravený na  
používanie. Je založený na existujúcej platforme MemberHub, ktorá sa používa na vzdialené  
predkladanie otázok a návrhov poslancami a akreditovanými zamestnancami. Prístup do  
systému je prostredníctvom prihlásenia s viacfaktorovou autentifikáciou. Členovia môžu  
dostávať rôzne oznámenia prostredníctvom množstva kanálov poskytovaných týmto  
systémom a tiež aj upozornenia od svojich poslaneckých klubov. Tento hlasovací systém bude  
existovať počas trvania dočasného rozhodnutia dolnej komory parlamentu.  
Na podnet vlády Spojeného kráľovstva však dolná komora parlamentu hlasovala dňa  
20. mája 2020 s cieľom ukončiť vyššie popísané spôsoby organizácie plenárnych schôdzí a  
hlasovania. Keď sa 2. júna 2020 vráti z prestávky v rokovaní, snemovňa bude realizovať  
sociálne dištancovanie s maximálnym povoleným počtom 50 poslancov v rokovacej sále  
v jednom čase a hlasovanie sa uskutoční v predvstupovej hale so zabezpečením  
11  
dvojmetrových rozostupov medzi poslancami.  
16  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
3.3 Príklady štátov bezo zmeny právnej úpravy, avšak so zavedením možnosti  
rokovania parlamentu a/alebo výborov na diaľku  
FRANCÚZSKO (možnosť rokovania výborov dolnej komory parlamentu prostredníctvom  
videokonferencie; dodržiavanie dištančných vzdialeností počas plenárneho zasadnutia)  
Rokovací poriadok dolnej komory parlamentu (Národné zhromaždenie) neobsahuje  
žiadne ustanovenia umožňujúce použitie videokonferencie pre prácu parlamentu. Verejné  
zasadnutia boli organizované spôsobom, aby bol limitovaný počet poslancov na minimum,  
a aby bola zabezpečená dostatočná vzdialenosť medzi nimi. Avšak videokonferencie boli  
využité v niekoľkých prípadoch, napr. pre konferenciu predsedníctva na určenie programu  
schôdze a na zasadnutie vyšetrovacej komisie o koronavíruse (počas stretnutia boli  
predsedovi vlády kladené otázky viacerými poslancami). Rokovanie na diaľku (audio a  
videokonferencie) je v súlade s existujúcim právnym poriadkom, avšak vzdialené hlasovanie  
povolené nie je, výbory teda môžu viesť rozpravy a vypočutia. Pokiaľ ide o softvér, používa  
sa Zoom. Softvér pre vzdialené stretnutia hosťuje externý poskytovateľ služieb.  
GRÉCKO (možnosť rokovania výborov prostredníctvom videokonferencie; obmedzenie počtu  
rečníkov a rečníckeho času počas plenárneho zasadnutia)  
V rokovacom poriadku gréckeho parlamentu nie je žiadne ustanovenie zakazujúce  
uskutočňovanie schôdzí na diaľku. Vzdialený systém stretnutí bol vyvinutý, testovaný a  
pripravený na spustenie 2 dni pred začiatkom zavedenia karanténnych opatrení. V súčasnosti  
sa používa na organizovanie schôdzí výborov, ale ešte nie na plenárnych schôdzach.  
Programom, ktorý sa využíva je Cisco WebEx, ktorý je založený na cloude, ale so šifrovaním  
a konfiguráciou rozhrania špeciálnych parametrov pre potreby gréckeho parlamentu.  
Pokiaľ ide o plenárne zasadnutia, slovo sa udeľuje len na polovicu rečníckeho času,  
ktorý poskytuje rokovací poriadok, a to spravodajcom, osobitným rečníkom, zástupcom  
poslaneckých klubov (jednému alebo niekoľkým rečníkom z každého klubu), ministrom a na  
požiadanie aj predsedovi vlády a lídrom opozičných strán. Rečníci (okrem spravodajcov)  
vystupujú zo svojho miesta, a nie z rečníckeho pultu. Zatiaľ nie je možné hlasovať na diaľku.  
V prípade, že je potrebné použiť elektronické hlasovanie, poslanci postupne vstúpia a vystúpia  
z rokovacej sály, aby sa predišlo preplneniu (samozrejme, je nutné aby bola prítomná  
nadpolovičná väčšina poslancov/poslankýň pre otvorenie schôdze). Hlasovanie v pléne  
prebieha aj klasickou poštou.  
LUXEMBURSKO (možnosť rokovania výborov prostredníctvom videokonferencie)  
Poslanecká snemovňa Luxemburského veľkovojvodstva zredukovala počet svojich  
zasadnutí. Plenárne zasadnutia parlamentu sú ústavne zakotvené ako verejné, a preto  
17  
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
videokonferencie len medzi poslancami nie sú možné. Luxembursko nezaviedlo zmeny  
rokovacieho poriadku.  
Rokovací poriadok však nešpecifikuje miesto zasadnutia výborov parlamentu, a teda  
nie je vylúčená ani videokonferencia len medzi poslancami. Spôsob realizácie  
videokonferencie upravujú interne pravidlá pripravené tajomníkmi výborov. Hlasovanie sa  
uskutočňuje podľa mien. Používa sa systém Cisco WebEx. Dokumenty sa rozposielajú  
obvyklým spôsobom, prostredníctvom intranetového portálu. Softvér pre vzdialené  
rokovania je poskytovaný externým poskytovateľom služieb.  
ŠVAJČIARSKO (možnosť rokovania výborov prostredníctvom videokonferencie; dodržiavanie  
dištančných vzdialeností počas plenárneho zasadnutia)  
Vo Švajčiarsku jednotlivé komory parlamentu nie sú oprávnené zasadať pomocou  
videokonferencie, avšak výbory áno. Vyplýva to z rigidnosti ustanovení vyplývajúcich  
z ústavy Švajčiarskej konfederácie. Pri zasadnutiach komôr je nutná fyzická prítomnosť  
poslancov. Pri zasadnutí výborov však túto povinnosť ústava nevyžaduje. Z toho dôvodu  
nebolo nutné meniť ustanovenia rokovacieho poriadku.  
Kancelárie oboch komôr Spolkového zhromaždenia zvolali dňa 4. mája 2020  
mimoriadnu schôdzu, ktorá sa venovala sa koronavírusovej kríze. Schôdza sa uskutočnila vo  
výstavnom centre Bern Expo a nie vo Federálnom paláci, aby sa tak dodržali hygienické a  
dištančné pravidlá stanovené Federálnou radou. Mimoriadne zasadnutie požadovala  
Národná rada a 32 členov Rady kantónov (podľa švajčiarskej ústavy a zákona o parlamente je  
potrebná aspoň štvrtina členov ktorejkoľvek rady).  
3.4 Príklady štátov bezo zmien právnej úpravy a bez možnosti rokovania  
parlamentu a/alebo výborov na diaľku  
FÍNSKO (dodržiavanie dištančných vzdialeností)  
Podľa rokovacieho poriadku fínskeho parlamentu nie je možné konanie plenárnej  
schôdze alebo zasadaní výborov prostredníctvom videokonferencie alebo iných nástrojov  
umožňujúcich prácu na diaľku. Výbory môžu stále zasadať, ale ich harmonogram sa výrazne  
zúžil, aby sa zaoberali iba otázkami absolútnej nevyhnutnosti. Výbory môžu napr. zvolávať  
neformálne odborné vypočutia na diaľku. Rokovací poriadok sa nemenil v dôsledku COVID-  
19. Fínsky parlament však prijal konkrétne opatrenia, aby bolo možné dodržiavať dištančné  
vzdialenosti medzi poslancami.  
18  
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
LOTYŠSKO (rokovanie vo viacerých miestnostiach, dodržiavanie dištančných vzdialeností)  
V Lotyšsku nedošlo k zmene rokovacieho poriadku parlamentu, pretože v prípade  
núdzového stavu ustanovenia rokovacieho poriadku a priori nevylučujú alternatívne riešenia  
spôsobov zasadania pléna, či výborov. Zasadanie sa z toho dôvodu prispôsobilo vzniknutej  
situácii v súvislosti s ochranou zdravia. Poslanci boli rozdelení do ôsmich miestností podľa  
straníckej príslušnosti, ktoré sú vybavené konferenčnými zariadeniami. Nezaradeným  
poslancom sa poskytla ďalšia miestnosť pre zúčastňovanie sa a hlasovanie. Predsedajúci však  
sedí sám v pléne parlamentu. V každej miestnosti je prítomný zamestnanec parlamentu, ktorý  
počíta hlasy. Priebeh schôdzí je sprístupnený online pre verejnosť a médiá.  
MAĎARSKO (dodržiavanie dištančných vzdialeností)  
Maďarsko nezaviedlo žiadne zmeny rokovaciemu poriadku parlamentu. Taktiež  
nezaviedlo účasť, hlasovanie, resp. iné náležitosti súvisiace so schôdzou prostredníctvom  
informačno-technických prostriedkov. Maďarské Národné zhromaždenie pokračuje v  
pravidelných týždenných schôdzach s určitými bezpečnostnými opatreniami, napr.  
zabezpečenie bezpečného fyzického dištancovania poslancov, premiestnenie plenárnych  
zasadnutí do sály s väčšou kapacitou sedenia, žiadajúc poslancov, aby zostali v sále iba počas  
trvania svojich vystúpení alebo hlasovania.  
RAKÚSKO (dočasné obmedzenie počtu poslancov prítomných v rokovacej sále)  
Obe komory rakúskeho parlamentu nie sú oprávnené uskutočňovať zasadnutia na  
diaľku. V rokovacom poriadku nedošlo k žiadnym zmenám.  
V čase prvej fázy pandémie sa však poslanecké kluby v dolnej komore parlamentu  
dohodli proporčne znížiť počet poslancov prítomných v rokovacej sále (najmä počas  
hlasovania); tieto opatrenia trvali do polovice apríla.  
19  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
Záver  
Porovnávacia analýza venovala pozornosť informáciám, či došlo k zmene rokovacích  
poriadkov parlamentov štátov, ktoré zaslali odpoveď do internej databázy výmeny informácií  
ECPRD. Dané zmeny sa týkali, ako už bolo uvedené, modifikácie spôsobu organizácie  
plenárnych zasadnutí, resp. zasadnutí výborov parlamentov. Ide hlave o informáciu, či zmeny  
rokovacích poriadkov parlamentov zaviedli možnosť fyzickej absencie poslancov/poslankýň  
na zasadnutiach, a či sa mohli jednotliví poslanci/poslankyne zúčastňovať plenárnych schôdzí,  
či zasadnutí výborov na diaľku, formou videokonferencie, alebo iným elektronickým  
spôsobom (hlasovanie cez email a pod.). Subsidiárne sa náš záujem zameral aj na iné zmeny  
spôsobu zasadnutia. To znamená, že síce mohlo dôjsť k zmene spôsobu zasadania plén či  
výborov, avšak nie formou elektronických prostriedkov. Takýmto príkladom môže byť zmena  
zasadacieho poriadku v rokovacej sále za účelom dodržania dištančných vzdialeností medzi  
poslancami alebo zníženie kvóra pre uznášaniaschopnosť parlamentu. Pri dvojkomorových  
parlamentoch boli analyzované ich dolné komory.  
Analýza preukázala, že v štyroch z osemnástich analyzovaných štátov došlo k  
zmenám rokovacích poriadkov v dôsledku vypuknutia pandémie COVID-19, a to v Belgicku  
(dolná komora), Litve, Nemecku (dolná komora) a Slovinsku (dolná komora). V prípade  
Belgicka novela rokovacieho poriadku zakotvila možnosť rokovania dolnej komory  
parlamentu a jej výborov prostredníctvom videokonferencie. Hlasovanie je možné taktiež na  
diaľku prostredníctvom digitálneho hlasovacieho systému, ktorý bol nedávno vyvinutý  
parlamentným oddelením informačných technológií. V Litve bol novelizovaný rokovací  
poriadok a doplnený aj štatút parlamentu, ktorý výborom umožnil organizovať stretnutia  
technologickými prostriedkami. V Nemecku novela rokovacieho poriadku dočasne  
(najneskôr do 30.09.2020) umožnila zníženie kvóra v dolnej komore parlamentu (Budestagu)  
na 25% všetkých poslancov (pre plenárne zasadnutie aj pre výbory), pri výboroch sa rozšírili  
možnosti používania rokovania per rollam a zaviedla sa možnosť účasti na diaľku  
(elektronicky), pričom prístup verejnosti na rokovanie výborov môže byť realizovaný len cez  
vzdialený prenos. V dolnej komore slovinského parlamentu taktiež došlo k zmene  
rokovacieho poriadku zakotvením nového § 93a, ktorý ustanovil, že pre otvorenie schôdze,  
ktorá by sa uskutočňovala prostredníctvom videokonferencie, sú potrebné dve tretiny hlasov  
zo všetkých poslancov. Poslanci taktiež rozhodnú hlasovaním o tom, aký bude časový priestor  
pre rozpravu, hlasovanie, prípravu a podávanie návrhov, otázok a pod. Tieto ustanovenia sa  
primerane použijú aj pre rokovanie parlamentných výborov.  
Ak jednotlivé štáty poskytli negatívnu odpoveď pre zmeny v rámci ich rokovacích  
poriadkov, tak sme simultánne sledovali, či aj napriek chýbajúcej právnej úprave, jednotlivé  
parlamenty pristúpili k prijatiu iných aktov, napríklad rozhodnutiam predsedov parlamentov,  
či prezídií parlamentov a v zmysle daných právnych aktov prijali praktiky pre rozličný spôsob  
20  
 
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
organizácie plenárnych zasadnutí, či rokovaní parlamentných výborov. Takýmto subjektmi  
parlamenty Estónska, Chorvátska, Izraelu, Litvy, Nórska, Španielsko (dolná komora),  
Spojeného kráľovstva (dolná komora) a Európsky parlament. Napríklad ústavný výbor  
estónskeho parlamentu prijal rozhodnutie, že zasadnutia výborov sa môžu konať  
prostredníctvom telekomunikačných prostriedkov, keďže zavádzaná zmena nie je to v  
rozpore s rokovacím poriadkom. Pre plenárne zasadnutia však neboli prijaté opatrenia pre  
využitie videokonferencie alebo iných online nástrojov. Na úrovni chorvátskeho parlamentu  
došlo k prijatiu rozhodnutia, ktoré vytvorilo podmienky pre konanie zasadnutí výborov  
prostredníctvom elektronických alebo telefonických prostriedkov. Hlasovanie vo výboroch sa  
uskutočňuje prostredníctvom e-mailu alebo SMS. V Izraeli sú poslanci na základe  
rozhodnutia prezídia parlamentu počas plenárneho zasadnutia rozdelení do troch rôznych  
miestností. Každý jeden poslanec má k dispozícii hlasovacie zariadenie a prostredníctvom  
videotechniky môže sledovať dianie v ostatných miestnostiach. Výbory zasadajú simultánne  
v dvoch miestnostiach prostredníctvom videokonferencie, ktorá obe miestnosti prepája.  
Nórsko rozhodnutím prezídia parlamentu proporčne znížilo počet poslancov prítomných na  
plenárnom zasadnutí (zo 169 na 87). Výbory rokujú per rollam alebo prostredníctvom  
elektronických prostriedkov. V Španielsku sa rozhodnutím predsedu Kongresu poslancov  
(dolná komora parlamentu) plenárne schôdze začali uskutočňovať cez videokonferencie.  
Personálne sa schôdzí zúčastňujú okrem členov predsedníctva parlamentu, aj rečníci a  
zástupcovia vlády. Ostatní poslanci majú právo sledovať schôdze a hlasovať na diaľku cez  
videokonferenciu. Dolná komora britského parlamentu prijala zmeny rokovacích postupov,  
ktoré umožnili virtuálne zasadnutie snemovne, pričom bolo vydané aj dočasné rozhodnutie  
na zavedenie hlasovacieho systému na diaľku. Na podnet vlády Spojeného kráľovstva však  
dolná komora parlamentu hlasovala dňa 20. mája 2020 s cieľom ukončiť vyššie popísané  
spôsoby organizácie plenárnych schôdzí a hlasovania. Keď sa 2. júna 2020 vráti z prestávky v  
rokovaní, snemovňa bude realizovať sociálne dištancovanie medzi poslancami. V prípade  
Európskeho parlamentu sa predsedníctvo rozhodlo doplniť svoje rozhodnutie z 3. mája 2004  
o pravidlách upravujúcich hlasovanie s cieľom umožniť hlasovanie na diaľku v pléne.  
Ak niektoré z analyzovaných parlamentov neprijali zmeny právnej úpravy regulujúcej  
rokovacieho postupy a ani nezaviedli možnosť rokovania parlamentu alebo jeho orgánov na  
diaľku, sú pri rokovaní dodržiavané hygienicko-epidemiologické opatrenia napr.  
dodržiavanie dištančných vzdialeností medzi poslancami, apod.  
S vývojom epidemiologickej situácie pristupujú mnohé štáty k uvoľňovaniu  
niektorých opatrení. To môže mať za následok aj zmeny opatrení prijatých na úrovni  
národných parlamentov. Analýzu tak treba vnímať ako komparatívny exkurz k možným  
spôsobom riešenia v čase, keď boli v platnosti prísne protipandemické opatrenia na národnej  
úrovni.  
21  
Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a  
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19  
Použité zdroje  
Európske centrum pre parlamentný výskum a dokumentáciu ECPRD (interná databáza)  
Precautionary measures taken on Parliament's premises to prevent the possible spread of  
COVID-19 (coronavirus disease); č. 4350 Additional measures taken on Parliament's premises  
to prevent the spread of COVID-19 (coronavirus disease); č. 4354 Adjustment of Parliamentary  
Activity to COVID-19 Outbreak; č. 4364 COVID-19: ICT-Support for Parliaments a č. 4365  
Amendments to the Rules of Procedure related to Covid -19 outbreak  
responses-pandemic. [cit. 25.05.2020]  
22  
 
Príloha  
Tabuľka č. 2  
Prehľad počtu prípadov ochorenia COVID-19 vo vybraných štátoch k 31.05.2020  
Dátum  
prvého  
výskytu  
Celkový Prípady na  
počet 1 mil.  
prípadov obyvateľov  
Aktuálne  
prípady  
vážne  
Celkový  
počet  
vyliečených obyvateľov  
Vyliečení  
na 1 mil.  
Celkový Úmrtia na 1  
Celkový Testy na 1  
Nové  
prípady prípady  
Aktuálne  
Nové  
úmrtia  
Názov krajiny  
počet  
mil.  
počet  
mil.  
úmrtí  
obyvateľov  
testov  
obyvateľov  
Belgicko  
Bulharsko  
Česko  
Chorvátsko  
Cyprus  
Dánsko  
Estónsko  
Fínsko  
Francúzsko  
Grécko  
Holandsko  
Írsko  
3.2.2020  
6.3.2020  
29.2.2020  
24.2.2020  
8.3.2020  
26.2.2020  
26.2.2020  
28.1.2020  
23.1.2020  
25.2.2020  
26.2.2020  
28.2.2020  
27.2.2020  
1.3.2020  
28.2.2020  
3.3.2020  
26.1.2020  
25.2.2020  
3.3.2020  
1.3.2020  
24.2.2020  
25.2.2020  
5.3.2020  
3.3.2020  
30.1.2020  
58381  
2513  
9268  
2246  
944  
11669  
1869  
6859  
188882  
2917  
46442  
24990  
1675  
1066  
4018  
3876  
183494  
8440  
23786  
32500  
16731  
19257  
1521  
5039  
361  
866  
547  
782  
2015  
1409  
1238  
2894  
280  
2711  
5066  
615  
565  
6428  
401  
2191  
1558  
628  
3187  
1859  
1000  
279  
195  
14  
38  
33027  
1299  
2390  
71  
137  
733  
168  
17  
15  
4
4
20  
15887  
1074  
6558  
2072  
790  
10362  
1624  
5500  
68355  
1374  
1371  
154  
612  
504  
655  
1789  
1224  
993  
1047  
132  
9467  
817  
20  
30  
25  
14  
99  
51  
58  
441  
17  
348  
335  
26  
13  
176  
54  
103  
44  
28  
138  
74  
66  
14  
1
1
866497  
81348  
439744  
66405  
117411  
628965  
83440  
74791  
11701  
41069  
16168  
97305  
108619  
62904  
33286  
21217  
17313  
20380  
66043  
111140  
57779  
120675  
19248  
47193  
45287  
24189  
78031  
49825  
22819  
31615  
38432  
86921  
140  
320  
103  
17  
574  
68  
320  
28802  
175  
5956  
1652  
70  
1
36  
4
33  
257  
2
185  
61  
5
1
2
9
200  
3
3
1
4
177  
1039  
91725  
1368  
10  
1319  
13  
159  
36  
17  
3
3
25  
702  
8
160  
64  
27  
160  
184408  
31 1384633  
180518  
5
1
349150  
325795  
302859  
109071  
75432  
185980  
3952971  
245352  
915546  
795838  
448534  
439197  
172601  
79897  
1249  
369  
297  
22089  
1236  
745  
3833  
2147  
4478  
454  
395  
6132  
222  
1972  
1426  
298  
1903  
1732  
689  
250  
653  
Litva  
Lotyšsko  
Luxembursko  
Maďarsko  
Nemecko  
Nórsko  
24  
75  
110  
526  
8605  
236  
1064  
1410  
668  
1266  
28  
1203  
9689  
477  
11451  
11681  
470  
2
5
165200  
7727  
Poľsko  
215  
297  
46  
124  
11271  
19409  
15593  
13256  
1366  
3
14  
Portugalsko  
Rakúsko  
Rumunsko  
Slovensko  
Slovinsko  
Španielsko  
4735  
127  
7
2
5
52  
580  
1473  
286509  
709  
6128  
7
2
617  
1358  
196958  
108  
27127  
201  
62424  
4213  
4063843  
 
Spojené  
kráľovstvo  
Švajčiarsko  
Švédsko  
30.1.2020  
24.2.2020  
30.1.2020  
29.1.2020  
274762  
30862  
37542  
4049  
3568  
3719  
3853  
1936  
17  
429  
333  
1559  
28  
228  
435  
38489  
1920  
4395  
567  
222  
435  
553  
113 4285738  
63158  
45979  
23657  
64144  
442  
28176  
42075  
28500  
4971  
157507  
3295  
492  
2605  
1
397691  
238800  
Taliansko  
232997  
33415  
75 3878739  
Zdroj: Worldometer: COVID-19 CORONAVIRUS PANDEMIC. 31.05.2020. Dostupné na internete na: www.worldometers.info/coronavirus/#countries.  
citované 01.06.2020; úpravy a preklad tabuľky Odbor Parlamentný inštitút K NR SR