Porovnávacia analýza: Zmeny rokovacích poriadkov národných parlamentov a
rokovanie na diaľku v dôsledku pandémie COVID-19
Záver
Porovnávacia analýza venovala pozornosť informáciám, či došlo k zmene rokovacích
poriadkov parlamentov štátov, ktoré zaslali odpoveď do internej databázy výmeny informácií
ECPRD. Dané zmeny sa týkali, ako už bolo uvedené, modifikácie spôsobu organizácie
plenárnych zasadnutí, resp. zasadnutí výborov parlamentov. Ide hlave o informáciu, či zmeny
rokovacích poriadkov parlamentov zaviedli možnosť fyzickej absencie poslancov/poslankýň
na zasadnutiach, a či sa mohli jednotliví poslanci/poslankyne zúčastňovať plenárnych schôdzí,
či zasadnutí výborov na diaľku, formou videokonferencie, alebo iným elektronickým
spôsobom (hlasovanie cez email a pod.). Subsidiárne sa náš záujem zameral aj na iné zmeny
spôsobu zasadnutia. To znamená, že síce mohlo dôjsť k zmene spôsobu zasadania plén či
výborov, avšak nie formou elektronických prostriedkov. Takýmto príkladom môže byť zmena
zasadacieho poriadku v rokovacej sále za účelom dodržania dištančných vzdialeností medzi
poslancami alebo zníženie kvóra pre uznášaniaschopnosť parlamentu. Pri dvojkomorových
parlamentoch boli analyzované ich dolné komory.
Analýza preukázala, že v štyroch z osemnástich analyzovaných štátov došlo k
zmenám rokovacích poriadkov v dôsledku vypuknutia pandémie COVID-19, a to v Belgicku
(dolná komora), Litve, Nemecku (dolná komora) a Slovinsku (dolná komora). V prípade
Belgicka novela rokovacieho poriadku zakotvila možnosť rokovania dolnej komory
parlamentu a jej výborov prostredníctvom videokonferencie. Hlasovanie je možné taktiež na
diaľku prostredníctvom digitálneho hlasovacieho systému, ktorý bol nedávno vyvinutý
parlamentným oddelením informačných technológií. V Litve bol novelizovaný rokovací
poriadok a doplnený aj štatút parlamentu, ktorý výborom umožnil organizovať stretnutia
technologickými prostriedkami. V Nemecku novela rokovacieho poriadku dočasne
(najneskôr do 30.09.2020) umožnila zníženie kvóra v dolnej komore parlamentu (Budestagu)
na 25% všetkých poslancov (pre plenárne zasadnutie aj pre výbory), pri výboroch sa rozšírili
možnosti používania rokovania per rollam a zaviedla sa možnosť účasti na diaľku
(elektronicky), pričom prístup verejnosti na rokovanie výborov môže byť realizovaný len cez
vzdialený prenos. V dolnej komore slovinského parlamentu taktiež došlo k zmene
rokovacieho poriadku zakotvením nového § 93a, ktorý ustanovil, že pre otvorenie schôdze,
ktorá by sa uskutočňovala prostredníctvom videokonferencie, sú potrebné dve tretiny hlasov
zo všetkých poslancov. Poslanci taktiež rozhodnú hlasovaním o tom, aký bude časový priestor
pre rozpravu, hlasovanie, prípravu a podávanie návrhov, otázok a pod. Tieto ustanovenia sa
primerane použijú aj pre rokovanie parlamentných výborov.
Ak jednotlivé štáty poskytli negatívnu odpoveď pre zmeny v rámci ich rokovacích
poriadkov, tak sme simultánne sledovali, či aj napriek chýbajúcej právnej úprave, jednotlivé
parlamenty pristúpili k prijatiu iných aktov, napríklad rozhodnutiam predsedov parlamentov,
či prezídií parlamentov a v zmysle daných právnych aktov prijali praktiky pre rozličný spôsob
20