Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
Odbor Parlamentný inštitút  
Edícia: Porovnávacie analýzy  
08/2020  
Uvoľňovanie protipandemických opatrení  
proti šíreniu COVID-19 tzv. exit stratégie  
vo vybraných štátoch  
Anotácia:  
Predložený materiál prináša  
stručný prehľad stratégií  
vybraných európskych štátov  
oblasti uvoľňovania  
v
opatrení, prijatých v rámci boja  
proti pandémii COVID-19  
Vypracovali: RNDr. Katarína Kubišová, PhDr. Krisztina Csillag,  
Odbor Parlamentný inštitút  
Kľúčové slová:  
pandémia, COVID-19,  
preventívne opatrenia,  
exit stratégie  
Schválila: Mgr. Natália Švecová, riaditeľka Odboru Parlamentný  
inštitút  
Bratislava  
15. mája 2020  
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
Postavenie Odboru Parlamentný inštitút definuje § 144 zákona NR  
SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady  
Slovenskej republiky, podľa ktorého Parlamentný inštitút plní  
informačné, vzdelávacie a dokumentačné úlohy súvisiace  
s činnosťou NR SR a jej poslancov. Súčasťou odboru je aj Oddelenie  
Parlamentná knižnica a Oddelenie Parlamentný archív.  
V rámci informačnej činnosti Odbor Parlamentný inštitút vydáva  
spravidla tieto informačno-analytické materiály:  
V oblasti vzdelávania Odbor Parlamentný inštitút zastrešuje  
úvodné inštruktážne semináre najmä pre novozvolených  
poslancov, účasť Kancelárie NR SR na parlamentnej rozvojovej  
spolupráci určenej pre zahraničné parlamenty, stážový program  
pre študentov vysokých škôl, ako aj ďalšiu vzdelávaciu,  
prednáškovú a publikačnú činnosť.  
Materiál slúži výlučne pre poslancov  
Národnej rady Slovenskej republiky a  
zamestnancov Kancelárie NR SR a nemôže  
v plnej miere nahrádzať právne alebo iné  
odborné poradenstvo v danej oblasti.  
Údaje, použité v materiáli, sú aktuálne  
k dátumu jeho zverejnenia. Zverejňovanie  
materiálu je možné iba so súhlasom  
Odboru Parlamentný inštitút a autorov.  
2
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
Úvod  
Materiál prináša základný prehľad stratégií vybraných štátov na uvoľňovanie prijatých  
opatrení v súvislosti s bojom s pandémiou, spôsobenou COVID-19 (tzv. exit stratégie). Prvá  
časť sa zaoberá stratégiou na úrovni Európskej únie, ktorá má byť základným plánom  
a koordinačným mechanizmom pre stratégie, prijímané na úrovni členských štátov. Druhá  
časť sa už zaoberá vybranými štátmi, pri ktorých sa venuje chronológii celého procesu  
zavádzania opatrení (na základe akých právnych noriem, aké opatrenia, v akom čase), na  
základe čoho sa rozhoduje o postupnom uvoľňovaní jednotlivých opatrení a aký je časový  
harmonogram jednotlivých etáp tohto procesu. Jadro porovnávacej analýzy sa venuje iba  
štátom, ktoré sa relatívnym počtom infikovaných osôb resp. celkovým počtom prípadov  
prečítaným na jeden milión obyvateľov približujú k aktuálnemu stavu v Slovenskej republike,  
tzn. Grécko, Maďarsko, Poľsko a Chorvátsko. Záver materiálu prináša prehľadne  
sumarizované informácie v troch tabuľkách. Uvedené informácie k exit stratégiám sú aktuálne  
k 12. máju 2020. Rozhodnutia a opatrenia jednotlivých štátov sa však menia a aktualizujú  
každým dňom.  
Podrobne analyzované sú nasledujúce štáty s podobným počtom prípadov ochorenia  
COVID-19 na jeden milión obyvateľov ako Slovenská republika (údaje k 14.05.2020)  
Cieľom predkladaného materiálu je stručne a prehľadne priblížiť proces uvoľňovania  
opatrení a poskytnúť možnosť porovnania prístupu a stratégií jednotlivých štátov. Aj keď  
neexistuje jeden prístup, ktorý by vyhovoval všetkým štátom, je potrebná určitá koordinácia  
tohto procesu a vzájomná informovanosť. Taktiež niektoré stratégie môžu byť inšpiráciou pri  
rozhodovaní zainteresovaných subjektov v Slovenskej republike alebo pri parlamentnej  
kontrole týchto procesov.  
4
 
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
1. Európsky plán na postupné ukončenie opatrení na zabránenie šírenia  
1
pandémie koronavírusu  
Európska komisia (EK) v spolupráci s predsedom Európskej rady Charlesom  
Michelom predložila dňa 15. apríla 2020 európsky plán na postupné ukončenie opatrení  
zavedených na zabránenie šírenia pandémie koronavírusu. Ide o „živý dokument“, ktorý  
bude podliehať revízii v súlade s dostupnými vedeckými poznatkami a v reakcii na  
harmonizáciu spôsobov vykazovania údajov. EK zdôraznila, že krízové opatrenia, ktoré prijali  
členské štáty a EÚ, spomalili šírenie vírusu a zachránili tisíce životov, avšak tieto opatrenia a  
s nimi spojená neistota ovplyvňujúca ľudí, spoločnosť a hospodárstvo nemôžu trvať  
"donekonečna".  
"Zachraňovanie životov a ochrana Európanov pred koronavírusom je prioritou číslo jeden.  
Zároveň je čas pozerať sa dopredu a sústrediť sa na ochranu živobytia. Európania sa oprávnene pýtajú,  
kedy a v akom poradí je možné rušiť ochranné opatrenia," uviedla predsedníčka EK Ursula von der  
Leyenová v tlačovej správe pre médiá. A dodala, že EK vypracovala súbor usmernení, kritérií  
a opatrení, ktoré poskytujú základ pre ďalšie premyslené kroky.  
Eurokomisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidisová upozornila, že  
návrat k normálnosti po koronakríze si bude vyžadovať koordinovaný prístup medzi  
členskými štátmi založený na vede a na duchu solidarity. To znamená, že národné systémy  
zdravotnej starostlivosti by mali byť schopné zvládnuť nárast nových prípadov koronavírusu  
a mali by mať k dispozícii základné lieky a vybavenie, ako aj kapacity na testovanie a  
sledovanie nákazy.  
Európska cestovná mapa uznáva osobitosti každej členskej krajiny a stanovuje  
niekoľko kľúčových zásad: správne načasovanie, celoeurópsky prístup a koordinovanú  
postupnosť krokov.  
V oblasti uvoľňovania opatrení neexistuje univerzálny prístup pre všetky krajiny, ale  
pre posúdenie toho, či nastal čas k uvoľňovaniu opatrení sa uvádzajú kritériá najmä v troch  
oblastiach:  
epidemiologické kritériá majú dokázať, že šírenie choroby sa dlhodobo znížilo a  
stabilizovalo,  
záruka dostatočnej kapacity systémov zdravotníctva so zohľadnením miery  
obsadenosti jednotiek intenzívnej starostlivosti, dostupnosti zdravotníckych  
pracovníkov a zdravotníckych materiálov  
5
 
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
primeraná monitorovacia kapacita, čo zahŕňa aj rozsiahle testovanie, rýchlu detekciu a  
izoláciu infikovaných osôb.  
Celoeurópsky prístup znamená, že načasovanie a spôsoby uvoľnenia ochranných  
opatrení sa uskutočnia podľa spoločného rámca, ktorý bude založený na vedeckých  
poznatkoch s dôrazom na vyváženie prínosov pre verejné zdravie so sociálnymi a  
ekonomickými záujmami. Znamená to aj koordináciu postupov medzi členskými štátmi s  
cieľom zabrániť ďalším negatívnym účinkom pandémie a vzájomnú a rýchlu informovanosť  
o týchto krokoch medzi členskými štátmi a Európskou komisiou.  
Postupné rušenie ochranných opatrení si podľa EK vyžaduje aj niektoré sprievodné  
opatrenia, ako sú napríklad:  
zhromažďovanie harmonizovaných údajov - aj za pomoci digitálnych nástrojov, ale pri  
plnom zabezpečení ochrany súkromia  
trasovanie kontaktov a varovanie pomocou mobilných aplikácií – pričom používanie  
mobilných aplikácií pre jednotlivcov by malo byť dobrovoľné, anonymizované,  
podmienené súhlasom užívateľa a plne v súlade s európskymi predpismi o ochrane  
osobných údajov a súkromia osôb. Mobilné aplikácie pre trasovanie a varovanie by  
mali plne podliehať príslušným požiadavkám na transparentnosť, byť deaktivované,  
akonáhle pandémia pominie a všetky zostávajúce údaje by mali byť vymazané.  
rozšírenie testovacej kapacity a harmonizácia testovacích metodík  
zvýšenie kapacity a odolnosti vnútroštátnych systémov zdravotnej starostlivosti,  
najmä na riešenie predpokladaného nárastu infekcií po zrušení reštriktívnych opatrení  
posilňovanie lekárskych kapacít a zaistenie dostatočného množstva osobných  
ochranných prostriedkov  
vývoj bezpečných a účinných spôsobov liečby a liekov, ako aj vývoj a rýchle zavedenie  
účinnej vakcíny proti novému typu koronavírusu.  
Komisia členským štátom odporúča, aby uvoľňovacie opatrenia boli postupné a aby  
bol medzi jednotlivými krokmi dostatočný čas na zmeranie vplyvu prijatých opatrení.  
Kontroly na vnútorných hraniciach by sa mali rušiť koordinovane a cestovné obmedzenia a  
hraničné kontroly by sa mali odstrániť, keď sa epidemiologická situácia v pohraničných  
oblastiach vyrovná. Vonkajšie hranice EÚ by sa mali otvoriť až v druhej etape, pričom sa  
zohľadní šírenie vírusu mimo EÚ. EK postupnosť krokov odporúča aj pri reštarte  
hospodárskej činnosti s upozornením, že treba zabrániť, aby sa do práce vrátila naraz celá  
populácia. Rovnako by sa malo postupne povoliť aj zhromažďovanie ľudí s dôrazom na rôzne  
kategórie činností. Prioritou sú školy a univerzity, potom otváranie obchodov s  
6
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
odstupňovaním, od tých menších až po veľkoobchodné strediská, čo platí aj pre kaviarne a  
2
reštaurácie, a nakoniec rôzne spoločenské či športové podujatia hromadného charakteru.  
2. Exit stratégie vo vybraných štátoch  
GRÉCKO (počet prípadov ochorenia COVID-19 na jeden milión obyvateľov je 266 k 14.05.2020)  
Opatrenia proti pandémii  
Mimoriadne opatrenia boli v Grécku vydávané na základe článku 44 Ústavy, ktorý  
hovorí, že za istých výnimočných okolností (náhla a nepredvídateľná potreba) môže prezident  
republiky, na návrh vlády, vydávať legislatívne nariadenia. Tieto nariadenia musia byť  
predložené parlamentu do 40 dní od ich vydania a musia byť ratifikované parlamentom do 3  
3
mesiacov od ich predloženia, aby mohli byť naďalej v platnosti.  
Z prijatých opatrení treba spomenúť napríklad:  
zatvorenie škôl a vzdelávacích inštitúcií – od 10. marca 2020  
zatvorenie kultúrnych a športových zariadení – od 12. marca 2020  
zatvorenie nákupných centier, reštaurácií a barov od 13. marca 2020  
zatvorenie pláží a lyžiarskych stredísk – od 14. marca 2020  
zatvorenie obchodov (okrem potravín a lekární) od 18. marca 2020  
obmedzenie voľného pohybu – od 23. marca 2020 (vychádzanie von len za určitým  
4
účelom a so špeciálnym povolením).  
Rozhodovací proces o uvoľňovaní opatrení  
Rozhodnutia sú prijímané vládou vo forme vládnych rozhodnutí na základe  
odporúčaní Národného zdravotníckeho úradu a Ministerskej zdravotníckej komisie expertov  
na prenosné ochorenia.  
Priebeh uvoľňovania opatrení:  
Exit stratégia bola prezentovaná predsedom vlády dňa 28. apríla 2020. Z doteraz  
známych krokov:  
opatrenia budú uvoľňované progresívne od 4. mája 2020  
6.05.2020]  
7
 
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
povinnosť oznamovania dôvodu cestovania cez SMS skončí od 4. mája 2020  
s výnimkou cestovania za určité geografické hranice, najmä na ostrovy  
opatrenia budú pravidelne prehodnocované vzhľadom na potenciálny výskyt  
ochorení, výsledky testov, atď.  
školy sú v prvom kroku otvorené pre posledný ročník stredných škôl  
5
s pravdepodobným dodržiavaním dištančných vzdialeností a používaním rúšok  
obchody sú znovu otvorené od 4. mája 2020 (okrem nákupných centier) s povinným  
nosením rúšok  
reštaurácie a kaviarne budú znovu otvorené neskôr ako 4. mája 2020  
zamestnanci štátneho sektora sa budú vracať do práce v špeciálnom harmonograme  
tak, aby sa vyhli rannej a poobedňajšej dopravnej špičke  
verejná doprava bude posilnená o vozidlá na všetkých tratiach.  
6
MAĎARSKO (počet prípadov ochorenia COVID-19 na jeden milión obyvateľov je 350 k 14.05.2020)  
Opatrenia proti pandémii  
Dňa 11. marca 2020 bol maďarskou vládou vyhlásený núdzový stav na základe čl. 53  
Základného zákona (ústava). Na riešenie situácie bol zriadený krízový štáb, ktorého členmi sú  
okrem ministra vnútra a ministra pre ľudské zdroje aj odborníci v oblasti verejného  
zdravotníctva. Vláda neustále konzultuje s epidemiologickými odborníkmi a reviduje platné  
pravidlá každé dva týždne.  
Preventívne opatrenia proti COVID-19 zahŕňali napríklad:  
zákaz prijímania návštev v nemocniciach a domovoch sociálnych služieb  
zatvorenie vysokých škôl (základné a materské školy neboli zavreté) – od 27. marca  
2020  
prerušenie zahraničných výmenných pobytov študentov  
uzavretie maďarských hraníc pre osobnú dopravu – od 17. marca 2020  
úprava otváracích hodín niektorých prevádzok (napr. potravín, drogérií, lekární)  
od 6:00 do 15:00  
bez ohľadu na počet ľudí je organizovanie vnútorných a vonkajších podujatí a  
stretnutí zakázané  
5 Pre bližšie informácie ohľadom harmonogramu otvárania škôl a iných vzdelávacích inštitúcií pozri  
PETRANSKÁ ROLKOVÁ, N. Harmonogram znovuotvárania vzdelávacích inštitúcií a súvisiace opatrenia ako súčasť  
uvoľňovania reštrikcií vynútených pandémiou COVID-19. 06/2020. Edícia: Porovnávacie analýzy. Odbor Parlamentný  
6
Coronavirus. Government Hungary. Dostupné na internete: https://koronavirus.gov.hu/korlatozasok  
[cit. 11.5.2020]  
8
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
obmedzenie voľného pohybu osôb na verejných priestranstvách (výnimku  
predstavovala napríklad cesta k lekárovi, návšteva príbuzných a zabezpečenie  
podmienok pre ich život, cesta do zamestnania, nákup potravín a liekov a pod.) –  
od 28. marca 2020.  
Priebeh uvoľňovania opatrení  
Dňa 30. apríla 2020 predstavila vláda 1. fázu zmierňovania opatrení. Od 4. mája 2020  
(s výnimkou celého okresu Pešť) sa obmedzenie voľného pohybu ruší a nastáva postupné  
uvoľňovanie opatrení. Starostovia môžu sprísniť miestny zákaz vychádzania počas  
predĺžených víkendov.  
Kroky, ktoré boli zatiaľ oznámené v oblasti uvoľňovania opatrení:  
otvorenie terás, zoologických záhrad, skanzenov, vonkajších verejných kúpalísk,  
pláží, verejných parkov  
uzatváranie manželstiev, náboženské udalosti a pohreby za dodržiavania  
hygienických opatrení,  
na základe rozhodnutia rektorov sa môžu otvárať vysoké školy a univerzity,  
otvorenie obchody do 400m  
otvorenie prevádzok (kaviarne, cukrárne, reštaurácie, hostince, len vonkajšia  
2
terasa)  
športové podujatia bez divákov.  
POĽSKO (počet prípadov ochorenia COVID-19 na jeden milión obyvateľov je 465 k 14.05.2020)  
Opatrenia proti pandémii  
Poľsko bolo jednou z prvých krajín, ktorá začala prijímať reštriktívne opatrenia  
v súvislosti s COVID-19 už 10. marca 2020. Stav núdze bol vyhlásený 14. marca 2020.  
Opatrenia boli prijímané na základe čl. 46 zákona o prevencii a potláčaní infekcií a infekčných  
ochorení ľudí z 5. decembra 2008. Ide najmä o nasledujúce opatrenia:  
dodržiavanie 2-metrovej dištančnej vzdialenosti na verejnosti (okrem ľudí, žijúcich  
v spoločnej domácnosti)  
deti do 13 rokov nesmú vychádzať von bez sprievodu dospelej osoby  
povinnosť nosiť rúška na verejnosti, v úradoch, obchodoch, na pracoviskách atď.  
(okrem vybraných výnimiek)  
zatvorenie ihrísk a zoologických záhrad  
vo verejnej doprave sa môže využívať maximálne polovica sedadiel vozidla  
reštrikcia na všetky domáce aj medzinárodné lety – do 9. mája 2020  
9
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
zákaz verejných zhromaždení, mítingov, podujatí (okrem podujatí na pracoviskách za  
dodržiavania zvýšených hygienických podmienok a dištančnej vzdialenosti aspoň  
1,5m) od 25. marca 2020  
obmedzený počet zákazníkov v prevádzkach obchodov a služieb  
zatvorenie kaderníctiev, salónov krásy, tetovacích štúdií a pod.  
obmedzenie náboženských obradov (maximum 1 osoba na 15 m plochy a maximum  
2
50 účastníkov pohrebného obradu)  
obmedzenia pri vstupe cez hranice na územie štátu (okrem poľských občanov  
a niektorých ďalších výnimiek) – od 15. marca 2020  
zatvorenie škôl všetkých stupňov – od 10. marca do 24. mája 2020  
zatvorenie reštaurácií, kaviarní a barov od 10. marca 2020  
striktné dodržiavanie nariadenej karantény v prípade zvýšeného rizika nákazy  
5
7
(kontroly a pokuty za jej porušenie).  
Rozhodovací proces o uvoľňovaní opatrení  
Rozhodnutie o uvoľňovaní opatrení vydáva vláda na základe údajov od ministrov  
zdravotníctva, vnútra, verejnú správu, hlavného hygienika a vojvodov resp. predsedov  
regionálnych samosprávnych celkov.  
Kritériá pre uvoľňovanie opatrení  
Ministerstvo zdravotníctva bude každý týždeň vyhodnocovať zmeny  
v epidemiologickej situácii a prechod k ďalšej fáze uvoľňovania opatrení bude závisieť od:  
nárastu počtu prípadov (vrátane nárastu počtu prípadov závažného priebehu  
ochorenia)  
voľnej kapacity a zvládania situácie zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti  
implementácie sanitárnych opatrení zodpovednými subjektami.  
Priebeh uvoľňovania opatrení  
Prvá etapa exit stratégie bola začatá od 20. apríla 2020. V rámci nej sú povolené napr.  
nakupovanie viacerých osôb naraz v jednom obchode, navštevovať lesy a parky, behanie  
a bicyklovanie s dodržiavaním dištančnej vzdialenosti, deti nad 13 rokov môžu vychádzať von  
bez sprievodu dospelej osoby.  
7.5.2020]  
10  
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
V rámci druhej etapy sa budú otvárať obchody so stavebným materiálom počas  
víkendov, hotely a ubytovacie zariadenia s obmedzeniami, niektoré kultúrne inštitúcie, ako  
napr. knižnice, múzeá a galérie.  
Tretia etapa by mala zahŕňať otvorenie kaderníctiev a salónov krásy, otvorenie  
obchodov v nákupných centrách s obmedzeniami, otvorenie niektorých gastronomických  
prevádzok s obmedzeniami, zahájenie vonkajších športových podujatí do 50 účastníkov  
a otvorenie materských škôl a škôl – tried 1-3 so stanoveným maximálnom počtom žiakov  
v triedach.  
V rámci štvrtej etapy by sa mali otvárať masážne salóny, telocvične a fitness kluby,  
divadlá a kiná v novom sanitárnom režime.  
Zatvorenie škôl a predškolských zariadení bolo predĺžené do 24. mája 2020.  
CHORVÁTSKO (počet prípadov ochorenia COVID-19 na jeden milión obyvateľov je 541  
k 14.05.2020)  
Opatrenia proti pandémii  
V Chorvátsku bol za účelom zavádzania opatrení na boj s novým koronavírusiom  
novelizovaný zákon o civilnej ochrane. Nový článok 22a zákona umožňuje Výboru pre  
manažment civilnej obrany (vytvorený vládou v súvislosti s vypuknutím pandémie COVID-  
19) vydávať rozhodnutia a inštrukcie, podľa ktorých sa riadia orgány miestnej štátnej správy  
a samosprávy.  
Výbor pre manažment civilnej obrany vydal celý rad rozhodnutí, napr.:  
obmedzenie zhromažďovania, zatvorenie obchodov, zrušenie kultúrnych  
športových podujatí – od 19. marca 2020  
a
uzatvorenie detských ihrísk a športovísk – od 19. marca 2020  
zatvorenie škôl a vzdelávacích inštitúcií – od 16. marca 2020  
obmedzenie voľného pohybu osôb – od 19. marca 2020  
zrušenie verejnej dopravy – od 22. marca 2020  
uzatvorenie hraníc okrem zásobovania a prepravy tovarov – od 19. marca 2020  
zákaz opustenia miesta trvalého bydliska.  
Rozhodovací proces o uvoľňovaní opatrení  
Všetky rozhodnutia o uvoľňovaní opatrení sú prijímané vládou v úzkej spolupráci  
s Inštitútom verejného zdravia.  
11  
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
Priebeh uvoľňovania opatrení  
Dňa 23. apríla 2020 prijala chorvátska vláda niekoľko rozhodnutí o znovu naštartovaní  
ekonomiky a uvoľňovaní reštrikcií, zavedených v súvislosti s pandémiou COVID-19.  
Rozhodnutia sa začali aplikovať od 27. apríla 2020 v troch etapách.  
Prvá etapa – od 27. apríla do 4. mája 2020:  
znovuotvorenie obchodných prevádzok okrem nákupných centier  
obnovenie prevádzky služieb okrem tých, ktoré vyžadujú úzky kontakt so zákazníkmi  
(krajčírstva, zámočníci, cestovné kancelárie, foto-štúdiá a pod.)  
obnovenie dopravných liniek na ostrovy, ktoré nie sú spojené trajektami  
znovuotvorenie knižníc, múzeí, galérií, antikvariátov a kníhkupectiev  
obnovenie tréningov športovcov v individuálnych športoch a športových tímov,  
súťažiacich v najvyššej lige.  
Druhá etapa – od 4. mája 2020:  
plné fungovanie zdravotného systému vrátane súkromného sektora s rešpektovaním  
špecifických epidemiologických opatrení  
znovuotvorenie niektorých ďalších služieb, vyžadujúcich blízky kontakt s klientmi,  
napríklad salónov krásy za rešpektovania špeciálnych opatrení.  
Tretia etapa – od 11. mája 2020:  
zhromaždenia do 10 ľudí s rešpektovaním dištančnej vzdialenosti  
znovuotvorenie nákupných centier za splnenia špecifických epidemiologických  
opatrení  
znovuotvorenie predškolských zariadení a základných škôl od 1. do 4. ročníka, ako aj  
špeciálnych tried pre znevýhodnené deti  
znovuotvorenie laboratórnych, umeleckých a praktických kurzov pre malé skupiny  
obnovenie medzinárodných dopravných služieb a domácich leteckých služieb  
obnovenie cateringových služieb vo vonkajších priestoroch so špecifickými  
epidemiologickými opatreniami  
znovuotvorenie národných a prírodných parkov  
rozšírenie podmienok pre vydávanie e-pasov.  
Všetky tieto uvoľnenia si budú vyžadovať rešpektovanie prísnych epidemiologických  
opatrení, ako dodržiavanie dištančných vzdialeností, dezinfekcia, vysoké hygienické  
štandardy a pod. Naďalej sa bude odporúčať umožňovať zamestnancom pracovať na diaľku a  
organizovať mítingy na diaľku. Pretrvávať bude zákaz organizovať verejné podujatia a veľké  
zhromaždenia. Odporúčať sa bude nosenie rúšok v obchodoch a dopravných prostriedkoch.  
12  
3. Prehľad zavádzania a uvoľňovania protipandemických opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 vo vybraných  
štátoch  
Štát  
Dátum  
prvého  
Začiatok zavádzania Začiatok uvoľňovania Podiel populácie  
Indikátory tempa uvoľňovania  
opatrení  
Diferencované  
exit stratégie pre  
jednotlivé  
protipandemických  
opatrení  
protipandemických  
opatrení  
nakazenej v čase  
začiatku  
výskytu  
ochorenia  
COVID-19  
29. februára  
2020  
26. februára  
2020  
26. februára  
2020  
uvoľňovania  
opatrení (v %)  
0,05  
regióny  
Česká  
republika  
Dánsko  
13. marca 2020  
14. marca 2020  
14. marca 2020  
20. apríla 2020  
(5 etáp)  
15. apríla 2020  
0,12  
0,12  
Estónsko  
21. apríla 2020  
denné prírastky nakazených  
osôb a pomer ku všetkým  
testovaným osobám, počet  
nakazených osôb vo vekovej  
skupine 50+  
(3 etapy)  
počet hospitalizovaných osôb  
s COVID-19  
počet pacientov na jednotkách  
intenzívnej starostlivosti  
dostupnosť zdravotnej  
starostlivosti  
pripravenosť obyvateľstva  
dodržiavať odporúčania  
a nariadenia vlády  
celkový stav hospodárstva  
epidemiologická situácia a stav  
opatrení v okolitých krajinách,  
členských štátoch EÚ a tretích  
krajinách.  
 
Štát  
Dátum  
prvého  
Začiatok zavádzania Začiatok uvoľňovania Podiel populácie  
Indikátory tempa uvoľňovania  
opatrení  
Diferencované  
exit stratégie pre  
jednotlivé  
protipandemických  
opatrení  
protipandemických  
opatrení  
nakazenej v čase  
začiatku  
výskytu  
ochorenia  
COVID-19  
28. januára  
2020  
uvoľňovania  
opatrení (v %)  
regióny  
Fínsko  
12. marca 2020  
17. marca 2020  
14. mája 2020  
11. mája 2020  
Francúzsko  
23. januára  
2020  
0,21  
počet nových prípadov  
dostupnosť lôžok na  
oddeleniach intenzívnej  
starostlivosti  
áno  
Grécko  
25. februára  
9. marca 2020  
16. marca 2020  
16. marca 2020  
17. marca 2020  
1. mája 2020  
0,02  
0,05  
0,03  
0,17  
2020  
Chorvátsko 24. februára  
27. apríla 2020  
(3 etapy)  
4. mája 2020  
2020  
3. marca  
2020  
26. januára  
2020  
Maďarsko  
Nemecko  
20. apríla 2020  
počet nových prípadov nákazy –  
ak v niektorej lokalite stúpne nad  
50 na 100 000 obyvateľov za  
posledných 7 dní, dôjde  
k obnoveniu reštrikcií  
nárast počtu nových prípadov  
(vrátane počtu ľudí v kritickom  
stave)  
áno  
Poľsko  
3. marca  
2020  
10. marca 2020  
20. apríla 2020  
0,02  
(4 etapy)  
výkonnosť zdravotníckeho  
systému  
úspešnosť implementácie  
sanitárnych opatrení  
Štát  
Dátum  
prvého  
Začiatok zavádzania Začiatok uvoľňovania Podiel populácie  
Indikátory tempa uvoľňovania  
opatrení  
Diferencované  
exit stratégie pre  
jednotlivé  
protipandemických  
opatrení  
protipandemických  
opatrení  
nakazenej v čase  
začiatku  
výskytu  
ochorenia  
COVID-19  
24. februára  
2020  
uvoľňovania  
opatrení (v %)  
0,18  
regióny  
Rakúsko  
16. marca 2020  
29. marca 2020  
1. mája 2020  
nárast nových prípadov  
ochorenia vrátane prípadov,  
vyžadujúcich intenzívnu  
starostlivosť  
zdravotnícke kapacity, vrátane  
počtu miest na jednotkách  
intenzívnej starostlivosti  
Slovinsko  
3. marca  
2020  
30. januára  
2020  
20. apríla 2020  
0,06  
0,47  
Španielsko  
26. apríla 2020  
indikátory verejného  
áno  
(4 etapy)  
zdravotníctva, ako napr.  
monitorovanie epidemiologickej  
situácie, identifikácia zdrojov  
nákazy, kapacity zdravotného  
systému, opatrenia kolektívnej  
ochrany  
mobilita (vnútroštátna  
a medzinárodná)  
sociálna dimenzia: dopady  
ochorenia, ochrana  
najzraniteľnejších skupín  
obyvateľstva, najmä seniorov  
ekonomická aktivita: hodnotenie  
situácie po jednotlivých  
sektoroch, najmä tých, ktoré sú  
najviac postihnuté pandémiou  
4. Termíny uvoľňovania vybraných protipandemických opatrení  
Štát  
Obchody  
Školy  
Zariadenia Reštaurácie Náboženské Kultúrne Športové Obmedzenie  
služieb  
obrady  
inštitúcie  
aktivity  
voľného  
pohybu  
posledný stredné základné vysoké  
ročník  
CZ zavá-  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
13.3.  
11.3.  
13.3.  
13.3.  
16.3.  
11.5. (terasy)  
25.5. (vo  
vnútri)  
18.3.  
13.3.  
11.5.  
13.3.  
27.4.  
11.5.  
11.5.  
25.5.  
27.4.  
27.4.  
11.5.  
24.4.  
11.5.  
20.4.  
24.4.  
27.4.  
14.3.  
DK zavá-  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
EE zavá-  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
FI zavá-  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
16.3.  
14.3.  
27.3.  
11.5.  
27.3.  
11.5.  
16.3.  
4.5.  
15.4. (po  
5. roč.)  
16.3.  
20.4.  
27.3.  
27.3.  
16.3.  
15. 5.  
10.5.  
16.3.  
16.3.  
1.6.  
16.3.  
1.6.  
14.5.  
september  
FR zavá-  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
17.3.  
11.5.  
18.3.  
18.5.**  
11.5.**  
zač.  
júna**  
1.6.  
11.5. (do 100  
km od  
domova)  
GR zavá-  
10.3.  
18.3.  
12.3.  
12.3.  
23.3.  
dzanie  
 
uvoľne-  
nie  
HR zavá-  
4.5.  
11.5.  
16.3.  
4.5.  
19.3.  
19.3.  
19.3.  
27.4.  
19.3.  
27.4.  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
27.4.  
(11.5.)  
11.5.  
(po 4.  
roč.)  
27.4. (4.5.) 11.5. (terasy)  
HU zavá-  
27.3.  
4.5.  
28.3.  
4.5.  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
4.5.  
4.5. (terasy)  
4.5.  
4.5.  
DE zavá-  
niektoré  
spolkové  
krajiny  
11.5.  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
PL zavá-  
4.5.  
11.5.  
10.3.  
4.5.  
4.5.  
10.3.  
24.5.  
16.3.  
4.5.  
10.3.  
10.3.  
15.5.  
10.3.  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
4.5.  
20.4.  
16.3.  
AT zavá-  
16.3.  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
1.5.  
2.5.  
4.5.  
15.5.  
15.5.  
SI zavá-  
dzanie  
uvoľne-  
nie  
4.5.  
11.5.  
25.5.  
11.5.  
4.5. (terasy)  
11.5. (vo  
vnútri)  
ES zavá-  
dzanie  
14.3.  
uvoľne-  
nie  
2.5.  
25.5.  
1.5. (výdaj  
so  
2.5.  
26.4. (2.5.)  
sebou)  
Podmienkou uvoľňovania a postupu do ďalších fáz je striktné rešpektovanie stanovených hygienických opatrení a taktiež vývoj epidemiologickej situácie  
v danom štáte.  
** na báze dobrovoľnosti (podľa rozhodnutia rodičov)  
5. Prehľad počtu prípadov ochorenia COVID-19 vo vybraných štátoch k 14.05.2020  
Dátum  
prvého  
Celkový Prípady na 1  
Aktuálne  
prípady  
vážne  
Celkový  
počet  
vyliečených obyvateľov  
Vyliečení na Celkový Úmrtia na 1  
Celkový Testy na 1  
Nové Aktuálne  
prípady prípady  
Nové  
úmrtia  
Názov krajiny  
počet  
mil.  
1 mil.  
počet  
úmrtí  
mil.  
počet  
mil.  
výskytu prípadov obyvateľov  
obyvateľov  
testov  
obyvateľov  
Belgicko  
Bulharsko  
Česko  
Chorvátsko  
Cyprus  
Dánsko  
Estónsko  
Fínsko  
Francúzsko  
Grécko  
Holandsko  
Írsko  
Island  
Lichtenštajnsko  
Litva  
Lotyšsko  
Luxembursko  
Maďarsko  
Malta  
Nemecko  
Nórsko  
Poľsko  
Portugalsko  
Rakúsko  
Rumunsko  
Slovensko  
Slovinsko  
Španielsko  
3.2.2020  
6.3.2020  
29.2.2020  
24.2.2020  
8.3.2020  
26.2.2020  
26.2.2020  
28.1.2020  
23.1.2020  
25.2.2020  
26.2.2020  
28.2.2020  
27.2.2020  
2.3.2020  
27.2.2020  
1.3.2020  
28.2.2020  
3.3.2020  
6.3.2020  
26.1.2020  
25.2.2020  
3.3.2020  
1.3.2020  
24.2.2020  
25.2.2020  
5.3.2020  
3.3.2020  
30.1.2020  
54288  
2100  
8351  
2221  
907  
10713  
1758  
6145  
178870  
2770  
43481  
23827  
1802  
82  
1511  
962  
3915  
3380  
522  
174975  
8196  
4687  
302  
780  
541  
752  
1850  
1325  
1109  
2741  
266  
2538  
4833  
5285  
2151  
554  
509  
6268  
350  
1183  
2089  
1513  
465  
2776  
1784  
844  
307  
31  
82  
8
2
46  
7
91  
810  
10  
270  
426  
31274  
1470  
2817  
277  
409  
1371  
787  
1558  
91840  
1240  
407  
51  
42  
7
10  
35  
5
33  
2299  
24  
14111  
531  
5241  
1850  
481  
8805  
909  
4300  
59605  
1374  
1218  
76  
8903  
769  
14  
27  
23  
14  
93  
47  
52  
420  
15  
326  
305  
29  
26  
20  
10  
165  
45  
14  
95  
43  
23  
116  
70  
55  
5
50  
584  
495  
60  
3
3
623628  
61711  
334714  
50340  
81942  
357986  
67130  
53839  
8873  
99  
293  
94  
17  
537  
62  
287  
27425  
156  
5590  
1506  
10  
490  
450  
399  
1521  
685  
776  
913  
132  
31263  
12253  
67933  
61833  
50610  
24731  
21219  
11145  
16508  
52491  
163146  
23613  
76373  
44091  
94021  
12755  
104141  
37585  
39266  
14645  
57090  
38290  
14866  
24162  
32074  
52784  
32713  
4
1
3
137000  
351 1384633  
1
28  
9
116233  
282776  
258808  
55626  
900  
208253  
83275  
58727  
123258  
45967  
410  
69  
2851  
12  
26  
523  
316  
147  
1775  
73  
16747  
7932  
10036  
23937  
1027  
6141  
338  
19470  
1780  
55  
934  
627  
3665  
1169  
443  
150300  
32  
6696  
3198  
14405  
9053  
1112  
267  
3949  
5221  
1443  
343  
332  
5868  
121  
1004  
1795  
6
177  
314  
1601  
470  
204  
128  
3989  
1
54  
19  
6
11  
11  
39  
14  
877  
21  
411  
187  
61  
245  
8
1
17  
2
11  
49  
1
1329  
23  
160  
108  
54  
225  
5
7
103  
436  
6
7928  
232  
883  
1184  
626  
1053  
27  
6
67 3147771  
3
22  
9
2
17  
0
212655  
554357  
582341  
344606  
286217  
131910  
66678  
17615  
28319  
16058  
16247  
1477  
1464  
272646  
233151  
271  
704  
5832  
3437  
1094  
58845  
103  
27321  
33614  
1551  
3446  
1376  
1559  
186480  
217 2467761  
428 2219281  
Spojené kráľovstvo 30.1.2020  
 
Dátum  
prvého  
Celkový Prípady na 1  
Aktuálne  
prípady  
vážne  
Celkový  
počet  
vyliečených obyvateľov  
Vyliečení na Celkový Úmrtia na 1  
Celkový Testy na 1  
Nové Aktuálne  
prípady prípady  
Nové  
úmrtia  
Názov krajiny  
počet  
mil.  
1 mil.  
počet  
úmrtí  
mil.  
počet  
mil.  
výskytu prípadov obyvateľov  
obyvateľov  
testov  
obyvateľov  
Švajčiarsko  
Švédsko  
Taliansko  
24.2.2020  
30.1.2020  
29.1.2020  
30463  
28582  
223096  
3523  
2832  
3689  
50  
673  
992  
1491  
20082  
76440  
79  
351  
855  
27100  
4971  
115288  
3134  
493  
1906  
1872  
3529  
31368  
217  
350  
519  
2
69  
328163  
177500  
37954  
17590  
46426  
262 2807504  
citované 14.05.2020; úpravy a preklad tabuľky Odbor Parlamentný inštitút K NR SR  
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
Záver  
Pandémia nového koronavírusu si už vyžiadala vo svete tisícky životov a kladie  
obrovské nároky na zdravotnícke systémy. Prioritou krajín je záchrana ľudských životov  
a zdravia obyvateľov, avšak po prekonaní vrcholu pandémie a stabilizácii epidemiologickej  
situácie začínajú vlády štátov uvažovať o postupnom uvoľňovaní striktných reštrikcií  
a zmierňovaní sociálno-ekonomických dopadov pandémie. Každý štát si vypracováva vlastnú  
stratégiu uvoľňovania opatrení podľa vlastných epidemiologických ukazovateľov, kapacity  
zdravotníckych zariadení a taktiež ekonomicko-sociálnych ukazovateľov. Avšak určitá  
koordinácia a vzájomná informovanosť je potrebná aj v tomto smere, a preto Európska  
komisia spolu s predsedom Európskej rady vypracovala plán pre postupné uvoľňovanie  
opatrení na zabránenie šírenia pandémie koronavírusu.  
Niektoré krajiny už majú oficiálne schválenú tzv. exit stratégiu s presným  
harmonogramom postupného uvoľňovania opatrení. U všetkých krajín je však nevyhnutnou  
podmienkou uvoľňovania opatrení disciplína obyvateľov a dodržiavanie sprísnených  
hygienických opatrení, ako napr. dodržiavanie dištančných vzdialeností, dezinfekcia rúk  
a povrchov, nosenie rúšok a pod. Všetky sledované krajiny uvádzajú, že po každej etape  
uvoľňovania budú systematicky vyhodnocovať jeho vplyv na vývoj epidemiologických  
ukazovateľov (najmä počet nových prípadov výskytu nákazy) a ak by došlo k významnému  
zhoršeniu situácie, pristúpia k opätovnému zavedeniu protipandemických opatrení.  
Materiál priniesol stručný prehľad stratégií vybraných štátov na uvoľňovanie prijatých  
opatrení v súvislosti s bojom s pandémiou, spôsobenou COVID-19 (tzv. exit stratégie). Prvá  
časť sa zaoberala stratégiou na úrovni Európskej únie, ktorá má byť základným plánom  
a koordinačným mechanizmom pre stratégie, prijímané na úrovni členských štátov. Druhá  
časť sa už zaoberala vybranými štátmi, pri ktorých sa venovala chronológii celého procesu  
zavádzania opatrení (na základe akých právnych noriem, aké opatrenia, v akom čase), na  
základe čoho sa rozhoduje o postupnom uvoľňovaní jednotlivých opatrení a aký je časový  
harmonogram jednotlivých etáp tohto procesu. Jadro porovnávacej analýzy sa venovalo iba  
štátom, ktoré sa relatívnym počtom infikovaných osôb resp. celkovým počtom prípadov  
prečítaným na jeden milión obyvateľov približujú k aktuálnemu stavu v Slovenskej republike  
(t. j. 271 prípadov na milión obyvateľov k 14.05.2020), tzn. Grécko (266), Maďarsko (350),  
Poľsko (465) a Chorvátsko (541). Záver materiálu priniesol prehľadne sumarizované  
informácie v troch tabuľkách. Uvedené informácie k exit stratégiám sú aktuálne k 12. máju  
2020. Rozhodnutia a opatrenia jednotlivých štátov sa však menia a aktualizujú každým dňom.  
21  
 
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
Môžeme skonštatovať, že rozhodnutie o uvoľňovaní opatrení prijíma vo väčšine krajín  
vláda po konzultácii s poradným orgánom, zloženým väčšinou so zástupcov odborníkov  
z oblasti zdravotníctva, ale aj ekonómie, sociálnej oblasti a pod. Napr. v Dánsku o tom  
rozhoduje vláda po konzultácii s predsedami politických strán. V prípade Francúzska je to  
rozhodnutie vlády a prezidenta republiky, v Španielsku musí takéto rozhodnutia schvaľovať  
aj parlament. Väčšina krajín uvádza, že o takýchto krokoch prebieha určitá diskusia aj  
v parlamente. V prípade Nemecka prijala spolková vláda rámcovú stratégiu pre uvoľňovanie  
opatrení, ale v prípade priaznivých epidemiologických ukazovateľov budú o jednotlivých  
ďalších krokoch už rozhodovať vlády spolkových krajín. Niektoré z členských krajín EÚ  
uvádzajú, že je možné uvoľňovať opatrenia nerovnomerným tempom v jednotlivých  
regiónoch krajiny, v závislosti od epidemiologických ukazovateľov, napr. Francúzsko,  
Nemecko a Španielsko (sú to štáty, ktoré patria medzi najviac postihnuté pandémiou  
v Európe).  
V predchádzajúcom materiáli Odboru Parlamentný inštitút (Prehľad 02/2020 Vývoj  
pandémie COVID-19 vo vybraných štátoch a prehľad prijatých hygienicko-epidemiologických  
opatrení) sme konštatovali, že krajiny, kde pandémia zatiaľ prebieha najmiernejším tempom,  
zavádzali opatrenia vo veľmi včasnom štádiu nástupu pandémie, kedy boli počty pozitívne  
testovaných ešte veľmi nízke a taktiež prijali najrozsiahlejšie spektrum opatrení (vrátane  
povinnosti nosiť rúška, nákupné hodiny pre seniorov a pod.). Teraz sa ukazuje, že tieto krajiny  
prijímajú rozhodnutia o uvoľňovaní opatrení pri veľmi nízkom relatívnom počte pozitívnych  
prípadov (počet prípadov v % k počtu obyvateľov štátu) – do 0,05 %.  
22  
Porovnávacia analýza: Uvoľňovanie protipandemických opatrení proti šíreniu  
COVID-19 tzv. exit stratégie vo vybraných štátoch  
Použité zdroje  
1. Európske centrum pre parlamentný výskum a dokumentáciu ECPRD (interná  
databáza): požiadavky: č. 4373 Legal regimes of state of health emergency in Europe,  
č. 4333 Precautionary measures taken on Parliament's premises to prevent the possible  
spread of COVID-19 (coronavirus disease); č. 4350 Additional measures taken on  
Parliament's premises to prevent the spread of COVID-19 (coronavirus disease), č. 4354  
Adjustment of Parliamentary Activity to COVID-19 Outbreak; č. 4364 COVID-19: ICT-  
Support for Parliaments a č. 4365 Amendments to the Rules of Procedure related to  
Covid -19 outbreak  
2. Informácie zasielané e-mailom prostredníctvom stálych zástupcov jednotlivých  
národných parlamentov pri Európskom parlamente  
uvol/460366-clanok.html [cit. 6.05.2020]  
key-containment-events/ [cit. 11.5.2020]  
23