Porovnávacia analýza: Vybrané inštitúty ustanovujúcej schôdze parlamentov –
historické a medzinárodné porovnanie
Záver
Analýza sa venovala porovnaniu vybraných inštitútov ustanovujúcej schôdze
parlamentu, a to spojením historickej a medzinárodnej komparácie. Predstavený bol spôsob
zvolávania týchto schôdzí, skladanie poslaneckého sľubu a volieb orgánov parlamentov, ako ich
upravovali rokovacie poriadky pre parlamenty príslušné pre dnešné územie Slovenska od roku
1918 až do súčasnosti. Zároveň boli komparované aktuálne znenie rokovacieho poriadku NR SR
s aktuálnymi zneniami rokovacích poriadkov parlamentov krajín Vyšehradskej štvorky.
Zvolávanie ustanovujúcich schôdzí historicky prináležalo najprv predsedovi vlády ČSR
i SR, následne prezidentovi SR, potom doterajšiemu predsedovi SNR, resp. poverenému členovi
Predsedníctva SNR. V ére novodobej Slovenskej republiky je to opäť prezident, ktorý túto
schôdzu zvoláva. Lehota zvolania bola v 20. rokoch minulého storočia stanovená na 6 týždňov,
následne sa skrátila na jeden mesiac, respektíve 4 týždne alebo až na súčasných 30 dní od
konania volieb. V medzinárodnom meradle môžeme konštatovať, že vo všetkých štyroch
štátoch zvoláva ustanovujúcu schôdzu prezident, a to do 30 dní od konania volieb (resp. od
vyhlásenia ich výsledkov).
Väčšie odlišnosti nájdeme pri pohľade na to, kto ustanovujúcu schôdzu vedie.
V najstarších obdobiach až do roku 1945 to bol predseda vlády. V ére Slovenských národných
rád to bol dovtedajší predseda SNR, resp. poverený člen Predsedníctva SNR (s výnimkou
z roku 1964, keď mal túto schôdzu viesť najstarší z prítomných poslancov). Podľa súčasného
rokovacieho poriadku ju vedie doterajší predseda NR SR, a to aj v prípade, že nebol opätovne
zvolený za poslanca. To je v kontraste s ustanoveniami vo zvyšných troch krajinách V4, kde
predsedajúci musí byť opätovným členom parlamentu. Kým v ČR to môže byť buď predseda,
jeden z podpredsedov, alebo ak takých niet, najstarší poslanec, v prípade Poľska a Maďarska je
priamo zakotvené, že ju vedie najstarší poslanec (resp. jeden z najstarších).
Skladanie sľubu či prísahy poslancov bola historicky vždy veľmi podobná procedúra,
s tým rozdielom, že v rokovacích poriadkoch z rokov 1918, 1939, 1941 a 1945 je znenie sľubu
uvedené priamo v nich, v iných obdobiach a rovnako aj v súčasnosti predpisuje text sľubu
ústava. Tak je to aj v prípade zvyšných troch štátoch V4. V Poľsku môže poslanec popri
tradičnom „sľubujem“ pridať aj vetu „Tak mi Pán Boh pomáhaj“.
Najzložitejšou skúmanou problematikou boli inštitúty týkajúce sa volieb funkcionárov
parlamentov a spôsob tejto voľby. Historicky boli rozdiely napríklad v poradí jednotlivých
procedúr. Niekedy sa voľba predsedu uskutočnila ihneď po zložení sľubu poslancami, inokedy,
podobne ako v súčasnosti, sa uskutočňovala až po zvolení volebnej komisie, mandátového
a imunitného výboru (aktuálne aj výboru pre nezlučiteľnosť funkcií), a po overení platnosti
voľby poslancov. Dnes jej predchádza aj skúmanie rozporu záujmov poslancov, čím sa sleduje,
26