Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
Odbor Parlamentný inštitút  
Edícia: Prehľady  
03/2020  
Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami  
globálnych klimatických zmien  
Anotácia:  
Materiál prináša prehľad  
strategických dokumentov  
a legislatívnych nástrojov  
v boji proti negatívnym  
dôsledkom globálnych zmien  
klímy najmä na úrovni  
Európskej únie a v Slovenskej  
republike.  
Vypracovala: RNDR. Katarína Kubišová, Odbor Parlamentný  
inštitút  
Schválila:  
Mgr. Natália Švecová, riaditeľka Odboru  
Parlamentný inštitút  
Kľúčové slová:  
globálna zmena klímy,  
skleníkové plyny, Rámcový  
dohovor OSN o klimatických  
zmenách, Kyótsky protokol,  
Parížska dohoda, klimatická  
neutralita  
Bratislava  
29. apríla 2020  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
Postavenie Odboru Parlamentný inštitút definuje § 144 zákona NR  
SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej  
republiky, podľa ktorého Parlamentný inštitút plní informačné,  
vzdelávacie a dokumentačné úlohy súvisiace s činnosťou NR SR  
a jej poslancov. Súčasťou odboru je aj Oddelenie Parlamentná  
knižnica a Oddelenie Parlamentný archív.  
V rámci informačnej činnosti Odbor Parlamentný inštitút vydáva  
spravidla tieto informačno-analytické materiály:  
V oblasti vzdelávania Odbor Parlamentný inštitút zastrešuje úvodné  
inštruktážne semináre najmä pre novozvolených poslancov, účasť  
Kancelárie NR SR na parlamentnej rozvojovej spolupráci určenej pre  
zahraničné parlamenty, stážový program pre študentov vysokých  
škôl, ako aj ďalšiu vzdelávaciu, prednáškovú a publikačnú činnosť.  
Materiál slúži výlučne pre poslancov  
Národnej rady Slovenskej republiky a  
zamestnancov KancelárieNRSRa nemôže  
v plnej miere nahrádzať právne alebo iné  
odborné poradenstvo v danej oblasti.  
Údaje, použité v materiáli, sú aktuálne  
kdátumu jehozverejnenia. Zverejňovanie  
materiálu je možné iba so súhlasom  
Odboru Parlamentný inštitút a autorov.  
2
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
3
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
1. Úvod  
Prvé následky zmeny klímy sú už  
pozorovateľné v Európe i na celom svete.  
Zmena globálnej klímy, ktorú spôsobuje  
neustále  
skleníkových  
zvyšovanie  
plynov  
koncentrácie  
v atmosfére  
Očakáva sa, že dôsledky klimatických  
zmien sa v nadchádzajúcich desaťročiach  
prehĺbia. Zvyšujú sa teploty, zrážkový  
režim sa mení, ľadovce sa topia a hladiny  
morí stúpajú. Extrémne prejavy počasia,  
ktoré sú čoraz bežnejšie, prinášajú so  
sebou záplavy a suchá. Tieto zmeny  
predstavujú vážne ohrozenie ľudských  
životov, hospodárskeho rastu a prírody,  
od ktorej vo veľkej miere závisí naša  
prosperita.  
v dôsledku ľudskej činnosti, je jedným  
z najvýznamnejších environmentálnych  
problémov  
Narastajúca teplota vedie k zmenám  
v rôznych ekosystémoch, vrátane  
negatívnych vplyvov na život človeka.  
v súčasnom  
svete.  
Naša planéta sa vždy menila, a to zvyčajne v dôsledku prírodných faktorov, akými sú  
malé zmeny dráhy Zeme okolo Slnka, sopečná činnosť a zmeny klimatického systému. Ľudská  
činnosť (napr. spaľovanie fosílnych palív, vyrúbavanie dažďových pralesov a chov  
hospodárskych zvierat) má však rastúci vplyv na klímu Zeme.  
Slnko zohrieva Zem a naša planéta vyžaruje časť tohto tepla späť do vesmíru. Avšak  
niektoré plyny v atmosfére pôsobia ako sklo skleníka – prepúšťajú slnečné žiarenie, ale  
zabraňujú úniku tepelného žiarenia. Niektoré skleníkové plyny, ako sú vodné pary, sa  
vyskytujú v atmosfére prirodzene. Bez nich by priemerná teplota Zeme bola v porovnaní so  
súčasnou situáciou (15°C) neporovnateľne nižšia (– 18°C). V minulosti sa klimatické zmeny  
diali pomaly. Dnes sa nachádzame vo fáze rýchleho otepľovania. V dôsledku ľudskej činnosti  
sa do atmosféry uvoľňuje obrovské množstvo skleníkových plynov, čím narastá skleníkový  
efekt a globálne otepľovanie.  
Európska únia preto znižuje svoje emisie a snaží sa presvedčiť iné štáty, aby urobili to  
isté. Aj keby sme však emisie znížili na minimum, klimatické zmeny sa úplne nezastavia.  
Mnoho skleníkových plynov totiž ostáva v atmosfére počas veľmi dlhého obdobia. Navyše  
oceány pôsobia ako obrovské zásobníky tepla. Preto sa musíme naučiť, ako sa prispôsobiť  
určitej zmene klímy.  
V súčasnosti sa pozornosť vlád, štátnych orgánov, mimovládnych organizácií, médií aj  
bežných občanov čoraz viac upriamuje na boj proti klimatickým zmenám. Sme svedkami  
zvýšeného úsilia v oblasti vyvíjania stratégií, uzatvárania dohôd a schvaľovania legislatívy,  
ktoré by pomohli znížiť tempo globálnych klimatických zmien.  
4
 
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
Tieto trendy reflektuje aj Programové vyhlásenie vlády SR, schválené vládou SR dňa  
19. apríla 2020 a predložené na prerokovávanie do Národnej rady Slovenskej republiky  
1
rovnako dňa 19. apríla 2020 pod číslom parlamentnej tlače 68. V časti zameranej na  
Environmentálnu politiku sa okrem iného konštatuje:  
„V oblasti životného prostredia je základným cieľom vytvoriť vhodné predpoklady k  
postupnému prechodu na konkurencieschopné zdrojovo efektívne a nízkouhlíkové hospodárstvo. Pre  
naplnenie tohto cieľa je potrebné zamerať sa na podporu efektívneho využívania zdrojov, znižovanie  
emisií skleníkových plynov a prispôsobovanie sa zmene klímy, ochranu, zachovávanie a zlepšenie  
ekosystémov, biodiverzity a prírodného kapitálu...“  
Ďalej sa vláda v oblasti prevencie negatívnych dôsledkov klimatických zmien zaväzuje:  
„Pri podpore znižovania emisií skleníkových plynov (mitigácia) bude vláda dbať na splnenie  
cieľa zníženia emisií skleníkových plynov, a to o minimálne 20 % do roku 2020 oproti roku 2005 v  
kontexte záväzkov klimaticko-energetického rámca 2020. V oblasti znižovania emisií skleníkových  
plynov bude pokračovať v opatreniach na zabezpečenie splnenia záväzkov v oblasti klimatických zmien  
v súlade s Parížskou dohodou a pristúpi k jej skorej ratifikácii a príprave na jej implementáciu. Pripraví  
„Nízkouhlíkovú stratégiu do roku 2050“, ktorá nákladovo-efektívnym spôsobom identifikuje potenciál  
znižovania emisií v jednotlivých sektoroch hospodárstva a podporí dlhodobé investície do  
nízkouhlíkových a čistých technológií šetrných k životnému prostrediu. Na úrovni EÚ bude vláda  
presadzovať také návrhy v EÚ systéme obchodovania s emisnými kvótami (EU ETS), ktoré budú  
dlhodobo udržateľné pre životné prostredie, ako aj motivujúce a spravodlivé pre podniky zahrnuté v  
schéme EÚ ETS. Zároveň bude čo najefektívnejšie využívať disponibilné zdroje na programy zamerané  
na zlepšenie energetickej efektívnosti, zníženie energetickej náročnosti priemyslu a verejného sektora,  
podporu udržateľných pracovných miest, znižovanie emisií v doprave či podporu ekoinovácií a  
obnoviteľných zdrojov energie. V oblasti prispôsobovania sa na nepriaznivé dôsledky klimatických  
zmien (adaptácia) bude dbať na zníženie rizík vyplývajúcich zo zmeny klímy na zdravie obyvateľstva a  
životného prostredia, podporu systémových riešení pre adaptačné opatrenia vrátane ďalšej podpory  
protipovodňových opatrení a adaptácie na možný nedostatok vody v súlade so schválenou „Stratégiou  
adaptácie SR na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy“ s dôrazom na adaptačné opatrenia v mestách,  
poľnohospodárstve a lesníctve.“  
Nasledujúci materiál môže napomôcť zorientovať sa v tomto úsilí a spraviť si prehľad  
o súčasnom stave riešenia tejto problematiky, ako aj o plánoch v tejto oblasti do budúcnosti.  
5
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
2. Legislatívny rámec EÚ  
Keďže oblasť boja proti klimatickým zmenám je veľmi komplexná a zahŕňa takmer  
všetky oblasti verených politík, nie je možné vymenovať všetky právne normy, ktoré s touto  
oblasťou súvisia. Zameriame sa preto len na tie, ktoré bezprostredne súvisia s klimaticko-  
energetickým balíčkom EÚ.  
Smernica Európskeho parlamentu  
a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009  
o podpore využívania energie  
z obnoviteľných zdrojov energie a o  
zmene a doplnení a následnom zrušení  
smerníc 2001/77/ES a 2003/30/ES  
Nariadenie Európskeho  
parlamentu a Rady (ES) č.  
443/2009 z 23. apríla 2009, ktorým  
sa stanovujú výkonové emisné  
normy nových osobných  
automobilov ako súčasť  
integrovaného prístupu  
Spoločenstva na zníženie emisií  
CO z ľahkých úžitkových vozidiel  
2
Smernica Európskeho parlamentu  
a Rady 2009/30/ES z 23. apríla 2009,  
ktorou sa mení a dopĺňa smernica  
98/70/ES, pokiaľ ide o kvalitu  
Smernica Európskeho parlamentu  
a Rady 2009/29/ES z 23. apríla 2009,  
ktorou sa mení a dopĺňa smernica  
2003/87/ES s cieľom zlepšiť a rozšíriť  
schému Spoločenstva  
automobilového benzínu, motorovej  
nafty a plynového oleja a zavedenie  
mechanizmu na monitorovanie  
a zníženie emisií skleníkových plynov,  
a ktorou sa mení a dopĺňa smernica  
Rady 1999/32/ES, pokiaľ ide o kvalitu  
paliva využívaného v plavidlách  
vnútrozemskej vodnej dopravy,  
a zrušuje smernica 93/12/EHS  
na obchodovanie s emisnými  
kvótami skleníkových plynov  
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/31/ES z 23.  
apríla 2009 o geologickom ukladaní oxidu uhličitého a o zmene  
a doplnení smernice Rady 85/337/EHS, smerníc Európskeho  
parlamentu a Rady 2000/60/ES, 2001/80/ES, 2004/35/ES,  
2006/12/ES, 2008/1/ES a nariadenia (ES) č. 1013/2006  
6
 
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
Rozhodnutie Európskeho  
Nariadenie Európskeho  
parlamentu a Rady (EÚ)  
č. 525/2013 z 21. mája 2013  
o mechanizme monitorovania  
a nahlasovania emisií  
parlamentu a Rady č. 406/2009/ES  
z 23. apríla 2009 o úsilí členských  
štátov znížiť emisie skleníkových  
plynov s cieľom splniť záväzky  
Spoločenstva týkajúce sa zníženia  
emisií skleníkových plynov do roku  
2020  
skleníkových  
plynov a nahlasovania ďalších  
informácií na úrovni členských  
štátov a Únie relevantných  
z hľadiska zmeny klímy a o  
zrušení rozhodnutia  
č. 280/2004/ES  
Rozhodnutie z 26. marca 2013  
o stanovení ročne pridelených  
emisných kvót členských štátov  
na roky 2013 až 2020 podľa  
rozhodnutia Európskeho  
parlamentu a Rady č. 406/2009/ES  
[oznámené pod číslom C(2013)  
1708] (2013/162/EU)  
Vykonávacie rozhodnutie Komisie  
z 31. októbra 2013 o úprave ročne  
pridelených emisných kvót  
členských štátov na roky 2013 až  
2020 podľa rozhodnutia  
Európskeho parlamentu a Rady č.  
406/2009/ES (2013/634/EU)  
7
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
3.  
Medzinárodné dohovory  
Dohovor bol podpísaný v roku 1992 a predstavuje  
základnú medzinárodnú zmluvu, upravujúcu boj  
s klimatickými zmenami vo svete. Jej hlavným cieľom je  
zmierňovať antropogénny vplyv na globálny klimatický  
systém. EÚ a jej členské štáty sú medzi 197 zmluvnými  
3.1 Rámcový dohovor OSN  
o klimatických zmenách (United  
Nations Framework Convention  
on Climate Change UNFCCC)  
2
stranami konvencie. Hlavným rozhodovacím orgánom  
UNFCCC je Konferencia strán (Conference of the Parties  
COP), na ktorej sa môžu zúčastňovať zástupcovia  
všetkých zmluvných strán dohovoru. Zástupcovia  
obchodu, medzinárodných organizácií, záujmových  
skupín a asociácií majú status pozorovateľa. Na COP24  
v poľských Katowiciach v novembri 2018 prezentovala  
EÚ svoju strategickú víziu riešenia  
klimatických zmien.  
problematiky  
3
3.2 Parížska dohoda  
Bola podpísaná všetkými zmluvnými stranami  
UNFCCC v decembri 2015 a predstavuje prvú  
univerzálnu, právne záväznú globálnu klimatickú  
4
dohodu. EÚ ratifikovala dohodu 5. októbra 2016, čo  
umožnilo jej vstup do platnosti od 4. novembra 2016.  
Určuje rámec opatrení, ktoré by mali obmedziť globálne  
otepľovanie planéty pod 2°C a ideálne pod 1,5°C. Jej  
cieľom je okrem toho posilniť schopnosť krajín  
vysporiadať sa s následkami klimatických zmien.  
Parížska dohoda má predstavovať určitý most medzi  
súčasnými politikami a klimatickou neutralitou do  
konca tohto storočia.  
V rámci plnenia cieľov Parížskej dohody prijali  
jednotlivé zmluvné strany národné akčné plány  
v oblasti zmeny klímy. Vlády sa tiež dohodli, že sa budú  
každých 5 rokov stretávať, aby zhodnotili kolektívny  
2 United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). Dostupné na internete:  
https://unfccc.int/ [cit.24.4.2020]  
[cit.24.4.2020]  
8
 
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
pokrok  
v oblasti  
plnenia  
dlhodobých  
cieľov  
a informovali zmluvné strany o nutnosti posilňovania  
národných príspevkov. Národný príspevok EÚ v rámci  
Parížskej dohody je redukovať emisie skleníkových  
plynov najmenej o 40% do roku 2030 (v porovnaní  
s rokom 1990), k čomu sa zaviazala vo svojom  
klimatickom a energetickom balíčku do roku 2030.  
Do roku 2020 bol jediným právne záväzným nástrojom  
na redukciu emisií skleníkových plynov Kyótsky  
protokol. Protokol bol ratifikovaný 192 zmluvnými  
stranami UNFCCC (vrátane EÚ a jej členských štátov).  
Avšak z dôvodu, že veľa veľkých pôvodcov emisií  
skleníkových plynov nie sú zmluvnými stranami  
Kyótskeho protokolu, protokol pokrýval len 12%  
3.3 Kyótsky protokol  
5
globálnych emisií. V rámci neho boli dohodnuté dve  
fázy redukcie emisií skleníkových plynov:  
1.  
etapa 2008-2012 – priemyselne vyspelé krajiny  
sa zaviazali k redukcii emisií priemerne o 5%  
v porovnaní s rokom 1990;  
2.  
etapa 2013-2020 – krajiny, ktoré sa pridali k tejto  
etape sa zaviazali k minimálne 18% redukcii emisií  
oproti úrovni z roku 1990.  
Jedným z najdôležitejších medzinárodných orgánov  
vydáva hodnotiace správy obsahujúce aj kapitoly  
venované fyzikálnemu prostrediu, dôsledkom zmeny  
klímy, adaptácii na zmenu klímy a zraniteľnosti.  
3.4 IPCC – Medzivládny panel  
pre zmenu klímy  
Ostatná Špeciálna správa 1,5°C vydaná v októbri 2018  
potvrdzuje, že negatívne dôsledky zmeny klímy sú už  
viditeľné a že obmedzenie globálneho otepľovania  
na 1,5° C si vyžaduje bezprecedentnú transformáciu  
energetického, dopravného systému, budov, hlboké  
zníženie emisií vo všetkých odvetviach, ako aj zmeny  
ľudského  
správania.  
Obmedzenie  
globálneho  
otepľovania na 1,5° C by malo značné pozitívne  
dôsledky.  
6 Special report: Global Warming of 1,5°C. Dostupné na internete: https://www.ipcc.ch/sr15/ [cit.22.4.2020]  
9
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
4.  
Strategické dokumenty a ciele EÚ  
Ciele boli stanovené lídrami EÚ v roku 2007  
a zapracované do právnych aktov v roku 2009.  
Obsahuje ciele a záväzky v danej oblasti do roku 2020.  
4.1 Klimatický a energetický  
balíček do roku 2020  
Systém EÚ obchodovania s emisiami skleníkových  
plynov (EU emissions trading system; ETS) je hlavným  
nástrojom EÚ na znižovanie emisií skleníkových plynov  
z veľkých prevádzok v oblasti energetiky a priemyslu,  
ako aj leteckej prevádzky. ETS zahŕňa približne 45%  
Najmenej 20% zníženie  
emisií skleníkových  
plynov oproti roku 1990  
7
všetkých EÚ emisií skleníkových plynov.  
Sektory, ktoré nespadajú pod ETS predstavujú približne  
55% globálnych emisií skleníkových plynov a patria  
k nim napríklad domácnosti, poľnohospodárstvo,  
odpady a doprava (okrem leteckej dopravy). V tejto  
oblasti sú členské štáty povinné prijímať záväzné ročné  
ciele pre znižovanie emisií. Tieto ciele závisia od  
bohatstva jednotlivých krajín – od 20% redukcie pre  
najbohatšie krajiny až po 20% nárast pre  
najchudobnejšie krajiny.  
Najmenej 20% podiel  
obnoviteľných zdrojov  
energie  
Členské štáty prijali aj v tejto oblasti záväzné ciele na  
8
základe Smernice o obnoviteľných zdrojoch energie.  
Najmenej 20% zvýšenie  
energetickej efektívnosti  
Tieto ciele sa taktiež líšia v závislosti od štartovacieho  
bodu v oblasti podielu obnoviteľných zdrojov energie –  
od 10 % pre Maltu až po 49 % pre Švédsko.  
EÚ podporuje rozvoj tzv. nízkouhlíkových technológií  
9
napríklad prostredníctvom programu NER 300  
a Horizon 2020 .  
10  
7
EU Emissions trading System EU ETS. Dostupné na internete: https://ec.europa.eu/clima/policies/ets_en  
[cit.22.4.2020]  
8 Smernica EP a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie  
9 NER 300 Program. Dostupné na internete: https://ec.europa.eu/clima/policies/innovation-fund/ner300_en  
[cit.22.1.2020]  
10 Program Horizon 2020. Dostupné na internete: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/ [cit.22.4.2020]  
10  
 
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
Opatrenia nevyhnutné na znižovanie energetickej  
efektívnosti sú dané v Pláne energetickej efektívnosti  
11  
a Smernici o energetickej efektívnosti.  
Rámec bol schválený Európskou radou v októbri 2014.  
4.2 Klimatický a energetický  
rámec do roku 2030  
Ciele v oblasti obnoviteľných zdrojov energie  
a energetickej efektívnosti boli revidované v roku 2018.  
Obsahuje ciele a nástroje v oblasti zmeny klímy na roky  
2021 2030.  
Najmenej 40% zníženie  
emisií skleníkových  
plynov oproti roku 1990  
K dosiahnutiu tohto cieľa je potrebné znížiť emisie  
skleníkových plynov:  
u sektorov zapojených do ETS o 43% (v porovnaní  
s rokom 2005) (ETS bol revidovaný na fungovanie po  
roku 2020);  
Najmenej 32% podiel  
obnoviteľných zdrojov  
energie  
u sektorov, ktoré nie sú zapojené do ETS o 30%  
(oproti roku 2005) – toto bolo prenesené do záväzných  
cieľov pre jednotlivé členské štáty.  
Najmenej 32,5% zvýšenie  
energetickej efektívnosti  
Tieto ciele by umožnili EÚ posunúť sa smerom k nízko-  
uhlíkovej ekonomike a dodržať záväzky vyplývajúce  
z Parížskej zmluvy.  
Členské štáty sú povinné prijať integrované Národné  
klimatické a energetické plány na obdobie rokov 2021-  
2030 (do konca roku 2019).  
Do 1. januára 2020 sú členské štáty povinné vyvinúť aj  
dlhodobé stratégie a zabezpečiť konzistenciu medzi  
príslušnými stratégiami.  
V novembri 2018 prezentovala Európska komisia  
4.3 Stratégia EÚ do roku 2050  
dlhodobú víziu klimaticky neutrálnej ekonomiky do  
12  
roku 2050. Stratégia načrtáva spôsoby, ako dosiahnuť  
klimatickú neutralitu investovaním do realistických  
technologických riešení, zaangažovaním verejnosti  
a zavedením paralelných opatrení v priemysle,  
11 Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/27/EÚ z 25. októbra 2012 o energetickej efektívnosti, ktorou sa  
12 Oznámenie Komisie Čistá planéta pre všetkých Európska dlhodobá strategická vízia pre prosperujúce,  
11  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
finančnej oblasti, alebo výskume rešpektujúc princíp  
sociálnej spravodlivosti. Vízia klimaticky neutrálnej  
budúcnosti zahŕňa takmer všetky oblasti politiky EÚ  
a je v súlade s Parížskou dohodou.  
Stratégia Európskej komisie je pozvánkou pre všetky  
inštitúcie EÚ, národné parlamenty, sektor obchodu,  
mimovládne organizácie, mestá a obce, ako aj občanov  
podporiť iniciatívu EÚ a stať sa lídrom v boji  
s klimatickými zmenami a motivovať tak aj ďalších  
medzinárodných partnerov.  
Návrh energetickej únie obsahuje päť oblastí, v ktorých  
má Európska komisia záujem prehlbovať integráciu:  
energetická bezpečnosť, vnútorný energetický trh,  
energetická efektívnosť, dekarbonizácia hospodárstva  
4.4 Energetická únia  
a
výskum, inovácie  
a
konkurencieschopnosť.  
Dokument identifikuje hlavné súčasné problémy v  
oblasti energetiky v rámci európskeho spoločenstva a  
navrhuje konkrétne riešenia v podobe 15 bodov  
vrátane legislatívnych návrhov. Európska komisia  
navrhla vybudovanie spoločnej energetickej politiky  
EÚ s internou aj externou dimenziou počas niekoľkých  
nasledovných rokov.  
Štvrtá správa o stave Energetickej  
únie (apríl 2019)  
Štvrtá správa o stave energetickej únie ukazuje  
pokrok dosiahnutý v energetickej únii. Na základe  
doteraz dosiahnutých výsledkov sa v správe stanovujú  
právne predpisy, ako aj politické záväzky a ciele pre  
čistejší a ekologickejší svet. Zohľadňuje vyvíjajúce sa  
globálne výzvy v oblasti životného prostredia,  
hospodárstva a konkurencieschopnosti.  
Cieľom energetickej únie je poskytnúť spotrebiteľom  
bezpečnú, udržateľnú, konkurencieschopnú a cenovo  
dostupnú energiu. Robí to tak, že prepracuje európske  
energetické a klimatické systémy a politiky, čím sa EÚ  
dostane do popredia pri riešení globálnej energie z  
obnoviteľných zdrojov a zmeny klímy.  
Energetická únia popri modernizácii európskej  
politiky v oblasti energetiky a klímy podporuje v  
12  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
súlade so záväzkami EÚ prijatými na základe Parížskej  
dohody prechod európskeho hospodárstva na čistú  
energiu v kľúčových odvetviach, s akcentom na  
zabezpečenie sociálne spravodlivého prechodu.  
Budovanie odolnej energetickej únie s progresívnou  
politikou v oblasti klímy a energetiky je jednou z  
politických priorít Európskej komisie.  
Energetická únia posilnila vnútorný trh s energiou a  
zvýšila energetickú bezpečnosť EÚ vďaka investíciám  
do novej inteligentnej infraštruktúry (vrátane  
cezhraničnej). Zabezpečila sa nová moderná koncepcia  
príslušného trhu  
a bol zavedený mechanizmus  
spolupráce medzi členskými štátmi založený na  
princípe solidarity, ktorý umožňuje účinnejšie a  
efektívnejšie reagovať na potenciálne krízy.  
4.5 Európsky ekologický  
dohovor (The European Green  
Deal)  
Stať sa prvým klimaticky neutrálnym kontinentom na  
svete do roku 2050 je najväčšou výzvou a príležitosťou  
komisia predložila Európsky ekologický dohovor ,  
najambicióznejší balík opatrení, ktoré by mali umožniť  
európskym občanom a podnikom mať úžitok z trvalej  
ekologickej transformácie. Uvedené opatrenia spolu s  
pôvodným plánom kľúčových politík sa týkajú celej  
škály problematík – od ambiciózneho znižovania  
13  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
emisií, cez investovanie do špičkového výskumu a  
inovácií až po ochranu prírodného prostredia v Európe.  
Dohovor má za cieľ revidovať všetky existujúce právne  
normy EÚ z hľadiska klimatických vplyvov, ako aj  
zaviesť novú legislatívu v oblasti cirkulárnej  
ekonomiky, renovácie budov, biodiverzity, farmárstva  
a inovácií.  
Ekologický dohovor podporený investíciami do  
ekologických technológií, udržateľných riešení  
a
nových podnikov môže byť novou stratégiou EÚ v  
oblasti rastu. Kľúčový význam pre jeho úspech má  
zapojenie verejnosti a všetkých zainteresovaných strán  
a ich záväzok v záujme pokroku v tejto oblasti.  
Európsky ekologický dohovor stanovuje najmä cestu  
prechodu, ktorý bude spravodlivý a sociálne vyvážený.  
Je navrhnutý tak, aby z veľkej transformácie, ktorá stojí  
pred nami, nebol vynechaný žiaden jednotlivec ani  
región.  
Začiatkom marca 2020 prijala Európska komisia návrh  
prvého Európskeho klimatického zákona, ktorého  
cieľom je zapracovať do zákona ciele, stanovené  
4.6 Návrh prvého Európskeho  
klimatického zákona  
v Európskom ekologickom dohovore  
najmä  
dosiahnutie uhlíkovo neutrálnej ekonomiky do roku  
14  
2050.  
14  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
5. Postoj Slovenskej republiky  
Dôsledky zmeny klímy majú v rôznych regiónoch  
rôznu frekvenciu a intenzitu prejavu. Riešením, ktoré  
by malo v konečnom dôsledku zabrániť, alebo aspoň  
minimalizovať riziká a negatívne dôsledky zmeny  
klímy, je vhodná kombinácia opatrení zameraných  
na znižovanie emisií skleníkových plynov (mitigácia)  
a adaptačných opatrení.  
Adaptačné opatrenia predstavujú súbor možností,  
ako sa prírodné a sociálno-ekonomické systémy môžu  
prispôsobiť prebiehajúcej alebo očakávanej zmene  
klímy s cieľom znižovať možné negatívne dôsledky  
a naopak využívať pozitívne dôsledky zmeny klímy.  
Národná adaptačná stratégia vychádza z princípov  
proaktívnej adaptácie. Proaktívnu adaptáciu možno  
definovať ako súbor po sebe idúcich, na seba  
nadväzujúcich krokov, počnúc prípravou podmienok  
pre adaptáciu,  
následným  
hodnotením  
rizík  
a zraniteľnosti na zmenu klímy, identifikáciou  
adaptačných riešení a ich následnou implementáciou,  
končiac monitorovaním a hodnotením adaptácie,  
pričom  
na základe  
výsledkov  
monitorovania  
a hodnotenia sa celý proces opakuje od začiatku.  
5.1 Stratégia adaptácie  
Slovenskej republiky na  
nepriaznivé dôsledky zmeny  
klímy (2014)  
Prvým komplexnejším dokumentom v tejto oblasti,  
ktorý sa snaží v čo najširšom rozsahu oblastí  
a sektorov prepojiť scenáre a možné dôsledky zmeny  
klímy  
s návrhmi  
považuje za prioritné: šírenie informácií a vedomostí  
o problematike adaptácie na všetkých stupňoch  
riadenia, ako aj pre širokú verejnosť; posilnenie  
inštitucionálneho rámca pre adaptačné procesy v SR;  
vypracovanie a rozvoj metodík komplexného  
hodnotenia rizík v súvislosti so zmenou klímy  
od národnej až po lokálnu úroveň; rozvoj a aplikáciu  
15  
 
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
metodík pre ekonomické hodnotenie adaptačných  
opatrení  
a vypracovanie  
investičných  
(makroekonomických  
a zavedenie nástroja  
priorít na základe  
dopadov)  
na výber  
posúdenia  
medzisektorálnych aspektov adaptačných opatrení.  
Z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 148/2014  
vyplývala povinnosť predložiť na rokovanie vlády  
aktualizáciu národnej adaptačnej stratégie s ohľadom  
na najnovšie vedecké poznatky v oblasti zmeny klímy.  
5.2 Stratégia adaptácie  
Slovenskej republiky na zmenu  
klímy – aktualizácia (2018)  
Ministerstvo  
životného  
prostredia  
Slovenskej  
republiky začalo v roku 2017 prípravu aktualizácie  
stratégie, ktorá bola zameraná na hodnotenie  
súčasného stavu adaptácie a plánované aktivity  
v rozhodujúcich oblastiach a sektoroch, definovanie  
všeobecnej vízie adaptácie vybraných oblastí  
a sektorov a aktualizáciu súboru adaptačných opatrení  
a rámca na ich realizáciu. Aktualizovaná stratégia  
prešla procesom strategického environmentálneho  
hodnotenia podľa zákona č. 24/2006 Z. z.  
o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o  
15  
Hlavným cieľom aktualizovanej adaptačnej stratégie je  
zvýšenie  
odolnosti  
a zlepšenie  
pripravenosti  
Slovenskej republiky čeliť nepriaznivým dôsledkom  
zmeny klímy a ustanovenie inštitucionálneho rámca  
a koordinačného mechanizmu na zabezpečenie účinnej  
implementácie adaptačných opatrení na všetkých  
úrovniach  
a vo  
všetkých  
oblastiach.  
K dosiahnutiu hlavného cieľa adaptácie by malo  
prispieť napĺňanie čiastkových cieľov, ktorými sú:  
zabezpečenie aktívnej tvorby národnej adaptačnej  
politiky,  
implementácia  
adaptačných  
opatrení  
a monitoring ich účinnosti, posilnenie premietnutia  
cieľov a odporúčaní adaptačnej stratégie v rámci  
klimy-aktualizacia.pdf [cit.27.4.2020]  
16  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
viacúrovňovej správy vecí verejných a podpory  
podnikania, zvyšovanie verejného povedomia  
o problematike zmene klímy, podpora synergie  
medzi adaptačnými a mitigačnými opatreniami  
a využívanie ekosystémového prístupu pri realizácii  
adaptačných opatrení a podpora premietnutia cieľov  
a odporúčaní Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj,  
Rámcového dohovoru OSN o zmene klímy  
a Parížskej dohody.  
Stratégia sa snaží v čo najširšom rozsahu oblastí  
a sektorov prepojiť scenáre a možné dôsledky zmeny  
klímy s návrhmi vhodných adaptačných opatrení. Z  
hľadiska adaptácie na nepriaznivé dôsledky zmeny  
klímy sa za kľúčové oblasti a sektory považujú:  
horninové prostredie a geológia, pôdne prostredie,  
prírodné prostredie a biodiverzita, vodný režim  
v krajine a vodné hospodárstvo, sídelné prostredie,  
zdravie obyvateľstva, poľnohospodárstvo, lesníctvo,  
doprava, cestovný ruch, priemysel, energetika  
a ďalšie oblasti podnikania a oblasť manažovania  
rizík.  
Prípravu adaptačného akčného plánu, ktorá sa začala  
5.3 Adaptačný akčný plán  
v roku 2018, zastrešuje Ministerstvo životného  
prostredia Slovenskej republiky v spolupráci  
s Prognostickým úradom Slovenskej akadémie vied.  
Na základe kvalitatívnych a kvantitatívnych analýz  
budú v akčnom pláne prioritizované adaptačné  
opatrenia. Identifikované budú opatrenia krátkodobé  
na obdobie  
rokov  
2020-2022  
a strednodobé  
na obdobie rokov 2022-2025 s výhľadom do 2028.  
Opatrenia budú prioritizované podľa dôležitosti,  
uskutočniteľnosti a dostupnosti finančných zdrojov.  
Akčný plán by mal prispieť k lepšiemu premietnutiu  
adaptačných opatrení do sektorových politík  
dotknutých rezortov. Zároveň by mal obsahovať  
návrh systému monitorovania zraniteľnosti, návrh  
systému strednodobého hodnotenia adaptačného  
procesu  
v podmienkach  
Slovenska,  
vrátane  
sledovania väzieb medzi nákladmi a prínosmi,  
a návrh platformy pre zverejňovanie a zdieľanie  
pozitívnych skúseností.  
17  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
Ako základ pre prípravu Akčného plánu definuje  
stratégia šesť cieľov, ktoré by mal prioritne riešiť. Sú  
nimi:  
určenie špecifických cieľov, prioritné opatrenia  
a nástroje pre vybrané oblasti a sektory,  
formulovanie konkrétnych úloh pre naplnenie  
vybraných prioritných cieľov,  
stanovenie gestorov, časového harmonogramu  
a termínov plnenia úloh,  
vyčíslenie ekonomických nákladov na realizáciu  
úloh,  
zmapovanie  
legislatívnych,  
organizačných  
a finančných prekážok v implementácii,  
definovanie vybraných indikátorov pre prioritné  
ciele a monitorovanie.  
Adaptačný akčný plán by mal byť predložený  
na rokovanie vlády SR do 31.12.2020.  
5.4 Správa o priebežnom  
stave plnenia prijatých  
Správa  
o
priebežnom stave plnenia prijatých  
medzinárodných záväzkov  
Slovenskej republiky v oblasti  
politiky zmeny klímy  
medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky v  
oblasti politiky zmeny klímy za roky 2017-2018 je v  
16  
poradí už siedmou správou predkladanou v súlade s  
plnením úlohy podľa bodu B.2. uznesenia vlády SR č.  
151 z 5. apríla 2017, ktorý nahradil bod B.3 uznesenia  
vlády SR č. 821 z 19. decembra 2011. Uvedené uznesenie  
bolo prijaté k návrhu na inštitucionálne zabezpečenie  
plnenia cieľov Klimaticko-energetického balíčka (KEB)  
v podmienkach SR, so zreteľom na systémové zmeny  
vyplývajúce zo zákona č. 37/2010 Z. z., ktorým sa mení  
a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti  
vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení  
neskorších predpisov. Správa prináša prehľad o  
aktuálnom vývoji v oblasti politiky zmeny klímy v  
širšom medzinárodnom, európskom a národnom  
kontexte, s dôrazom na kľúčové úlohy, ktoré SR v tejto  
16 Správa o priebežnom stave plnenia prijatých medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky v oblasti politiky  
zmeny klímy za roky 2017-2018. Dostupné na internete: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/23680/1  
[cit.28.4.2020]  
18  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
agende plnila v rokoch 2017 a 2018. Okrem toho prináša  
informáciu o najdôležitejších výzvach a úlohách, ktoré  
nás v tejto agende čakajú v budúcnosti.  
V rámci medzinárodného kontextu patrili v rokoch  
2017 a 2018 k najvýznamnejším úlohy súvisiace s  
prípravou a schvaľovaním súboru pravidiel pre  
implementáciu Parížskej dohody z roku 2015, ktoré  
potvrdili medzinárodný záväzok v boji proti zmene  
klímy.  
V
rámci medzinárodných rokovaní boli  
24. konferencie  
dominantné zasadnutia 23.  
a
zmluvných strán Rámcového dohovoru (UNFCCC)  
Organizácie spojených národov o zmene klímy (COP 23  
a 24), na ktorých prebiehali vyjednávania o podobe  
týchto implementačných pravidiel, vďaka ktorým bude  
Parížska dohoda vykonateľná v praxi. V decembri 2018  
sa na COP 24 napokon podarilo prijať rozhodnutia,  
ktoré tvoria súbor implementačných pravidiel Parížskej  
dohody, ktorý dostal názov „Katovický klimatický  
balíček“.  
V dôsledku významnej a komplexnej reorganizácie  
celosvetového procesu adresovania zmeny klímy  
predovšetkým v súvislosti s prijatím „Katovického  
klimatického balíčka“ sa v roku 2023 na príslušných  
medzinárodných konferenciách OSN uskutoční tzv.  
globálne hodnotenie riešenia zmeny klímy za roky 2020  
- 2023. Z uvedeného dôvodu je navrhnuté, aby  
nasledujúca Správa o priebežnom stave plnenia  
prijatých medzinárodných záväzkov Slovenskej  
republiky v oblasti politiky zmeny klímy bola  
predložená na rokovanie vlády SR v roku 2024, tzn. po  
uskutočnení tohto hodnotenia a obsiahla by roky 2019-  
2023.  
5.5 Národné správy SR o  
zmene klímy  
pripravované približne každé 4 roky v rámci  
plnenia našich záväzkov podľa článku  
4
a 12  
Rámcového dohovoru OSN o zmene klímy a Kjótskeho  
protokolu. SR do dnešného dňa pripravila spolu 7  
17  
národných správ o zmene klímy.  
19  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP) navrhuje  
opatrenia, ktoré môžu Slovensko posunúť bližšie k  
dosiahnutiu klimatickej neutrality. Návrh  
5.6 Návrh nízkouhlíkovej  
stratégie rozvoja SR do roku  
2030  
nízkouhlíkovej stratégie rozvoja SR do roku 2030 s  
výhľadom do roku 2050 schválila vláda dňa 5. marca  
2020.  
18  
,,Slovenská republika si plne uvedomuje závažnosť a  
rozsah hrozby menom zmena klímy. Aj z tohto dôvodu  
sa Slovensko, ako aj celá Európska únia a desiatky  
iných štátov na celom svete zaviazalo dosiahnuť  
klimatickú neutralitu už v roku 2050," uvádza sa v  
tomto materiáli.  
Nízkouhlíková stratégia si dáva za cieľ vybrať a  
analyzovať  
opatrenia  
nákladovo  
efektívnym  
spôsobom. Na realizáciu je podľa MŽP nevyhnutná  
podpora zo strany ostatných relevantných rezortov a  
orgánov štátnej a verejnej správy. "Je dôležité, aby boli  
tieto politiky a iné nesúvisiace politiky vzájomne  
prierezovo prepojené a konzistentné, či už medzi  
jednotlivými rezortmi, ale aj v rámci jednotlivých  
rezortov," píše sa v materiáli.  
V stratégii navrhuje envirorezort aj ďalšie dodatočné  
opatrenia, ktoré by mali Slovensko posunúť bližšie k  
dosiahnutiu klimatickej neutrality. ,,Tieto dodatočné  
opatrenia nie sú v stratégii ešte podrobne analyzované,  
avšak v rámci jej aktualizácie o päť rokov bude  
prínosné, ak sa zahrnú do modelov," hovorí  
Ministerstvo životného prostredia.  
Pripomína tiež, že do roku 2050 bude potrebné, aby sa  
"vo všetkých sektoroch začali implementovať všetky  
ďalšie dodatočné opatrenia".  
Pre dosiahnutie cieľov v oblasti obnoviteľných zdrojov  
energie je potrebné obmedziť spaľovanie fosílnych  
palív, zabrániť narastajúcemu odlesňovaniu, rozumne  
obrábať pôdu, hospodáriť s odpadom, šetriť s energiou;  
súhrnne povedané, správať sa zodpovedne tak  
na strane výroby, ako aj na strane spotreby. Musíme  
5.7 Obnoviteľné zdroje energie  
investovať  
do nových  
technológií,  
využívať  
obnoviteľné zdroje energie, stavať úsporné obydlia,  
20  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
preferovať moderný čistý priemysel, využívať  
ekologické dopravné prostriedky. Prechod  
k
nízkouhlíkovej ekonomike je nielen veľkou  
príležitosťou, ale aj výzvou k zvyšovaniu energetickej  
nezávislosti, vzniku nových pracovných miest, ako aj  
rozvoju vedy a výskumu.  
Zvyšovanie podielu obnoviteľných zdrojov energie  
na výrobe elektriny a tepla s cieľom vytvoriť primerané  
doplnkové zdroje potrebné na krytie domáceho dopytu  
je jednou zo základných priorít Energetickej politiky SR.  
Obnoviteľné zdroje energie prispievajú k posilneniu  
a diverzifikácii  
štruktúry  
priemyslu  
a poľnohospodárstva, podporujú inováciu a rozvoj  
informačných technológií, otvárajú priestor pre nové  
smerovania a sú jedným z pilierov budovania  
znalostnej  
ekonomiky.  
Racionálny  
manažment  
domácich obnoviteľných zdrojov energie je v súlade  
s princípmi trvalo udržateľného rozvoja, čím sa stáva  
jedným z pilierov zdravého ekonomického vývoja  
spoločnosti (Národný akčný plán pre obnoviteľné zdroje  
19  
energie, 2010 ).  
5.8 Obchodovanie s emisnými  
kvótami  
Schéma obchodovania s emisnými kvótami  
Schéma obchodovania s emisnými kvótami - European  
Union Emission Trading Scheme (EU ETS) je  
základným kameňom stratégie EÚ v oblasti zmeny  
klímy. Uplatňuje sa nielen v 27 členských štátoch EÚ,  
ale aj v ďalších troch členských krajinách Európskeho  
hospodárskeho priestoru, ktorými sú Nórsko, Island  
a Lichtenštajnsko.  
Základom EU ETS je smernica 2002/87/ES Európskeho  
parlamentu a Rady o vytvorení systému obchodovania  
s emisnými  
kvótami  
skleníkových  
plynov  
v spoločenstve. Na smernicu nadväzujú podrobnejšie  
právne akty (nariadenia a rozhodnutia) a usmerňovacie  
dokumenty.  
V súčasnosti sa vzťahuje na viac ako 11 000 zariadení  
v energetických a priemyselných sektoroch, ktoré sú  
19 Národný akčný plán pre energiu z obnoviteľných zdrojov. Dostupné na internete:  
21  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
v EÚ spoločne zodpovedné za približne 40% celkových  
emisií skleníkových plynov. Prevádzkovatelia môžu  
dostať časť kvót bezodplatne, zvyšok si musia kúpiť  
v aukcii alebo na trhu. Každá kvóta predstavuje právo  
vypustiť jednu tonu ekvivalentu oxidu uhličitého (CO ).  
2
Základom EU ETS je smernica 2003/87/ES o vytvorení  
systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových  
20  
plynov.  
Prvé obchodovateľné obdobie  
2005 2007  
Prvé obchodovateľné obdobie trvalo tri roky (2005 - 2007)  
a bolo fázou „učenia sa za pochodu“ určenou na prípravu  
druhého obdobia obchodovania.  
V druhom obchodovateľnom období, ktoré začalo v roku  
2008 a trvalo do konca roku 2012, Európska komisia  
obmedzila národné emisie v sektoroch EU ETS v priemere  
o 6,5% v porovnaní s úrovňami z roku 2005, aby sa dalo  
zabezpečiť, že EÚ ako celok a jednotlivé členské štáty  
dodržia svoje záväzky vyplývajúce z Kjótskeho protokolu.  
Druhé obchodovateľné  
obdobie 2008 2012  
Tretie obchodovateľné  
obdobie 2013 2020  
Najzásadnejšou zmenou v treťom obchodovateľnom  
období, ktoré prebieha od roku 2013 do roku 2020 je  
posilnenie aukčného systému v obchodovaní s emisnými  
kvótami. Od roku 2013 musia výrobcovia elektrickej  
energie všetky emisné kvóty nakupovať. Sektory ohrozené  
únikom uhlíka dostávajú bezodplatnú alokáciu na úrovni  
100% referenčnej hodnoty (tzv. benchmarku) počas celého  
tretieho obchodovateľného obdobia. Ostatným sektorom  
sa bezodplatná alokácia každý rok znižuje o úmernú  
sumu, ktorej výsledkom bude 30% bezodplatná alokácia  
v roku 2020. Cieľom EÚ je dosiahnutie zníženia emisií  
skleníkových plynov o 20% oproti roku 1990, čo je v EU  
ETS premietnuté ako 1,74 % ročné zníženie emisného stopu  
až do roku 2020.  
Štvrtá fáza obchodovania s  
emisnými kvótami  
Revidovaná smernica o EÚ ETS (smernica (EÚ) 2018/410),  
ktorá sa bude uplatňovať v 4. fáze obchodovania  
s emisnými kvótami (2021 - 2030), nadobudla účinnosť 8.  
apríla 2018.  
20 Smernica 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady z 13. októbra 2003, o vytvorení systému obchodovania s  
[cit.24.4.2020]  
22  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
V
Slovenskej republike je obchodovanie  
s emisnými kvótami upravené zákonom č.  
414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými  
kvótami a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov v znení neskorších predpisov.  
Zákon č. 414/2012 Z. z. v znení  
neskorších predpisov  
23  
 
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
6. Dôsledky pandémie COVID-19 na oblasť globálnych klimatických zmien  
Európa, podobne ako zvyšok sveta, čelí bezprecedentnej kríze verejného zdravia, ktorá  
sa rýchlo šíri po celom svete. Európske a vnútroštátne orgány prijímajú radikálne opatrenia  
na obmedzenie a spomalenie šírenia ochorenia COVID-19. Obmedzenia v oblasti cestovania,  
dochádzania do zamestnania a združovania závažným spôsobom ovplyvňujú hlavné  
hospodárske odvetvia. Boli zrušené mnohé lety a zatvárajú sa školy, reštaurácie a hranice.  
Výraz „uzavretie“ tak vystihuje novú realitu v mnohých európskych krajinách.  
Jedným z neplánovaných dôsledkov takýchto náhlych sociálno-ekonomických otrasov  
môžu byť aj dodatočné zníženie emisií skleníkových plynov. V niektorých oblastiach Číny a  
Európy (napr. počas uzavretia v severnom Taliansku) sa napr. pozorovali vedľajšie dôsledky  
ako je dočasné zníženie znečistenia ovzdušia. Aby sme dokázali lepšie pochopiť rozsah,  
trvanie, ako aj určité očakávané a neočakávané vplyvy, je však potrebné, aby sme po prekonaní  
tejto krízy analyzovali údaje z rôznych oblastí.  
Bez dôkladnej transformácie našich výrobných a spotrebných systémov je  
pravdepodobné, že akékoľvek zníženie emisií vyvolané takouto hospodárskou situáciou bude  
krátkodobé a bude znamenať extrémne vysoké náklady pre spoločnosť. Cieľom EÚ je  
dosiahnuť klimatickú neutralitu prostredníctvom postupného a nezvratného zníženia emisií  
a stanovenia dlhodobých cieľov na vybudovanie odolnej ekonomiky a spoločnosti, nie na  
základe ničivých otrasov. Súčasná kríza ukazuje, prečo je potrebné, aby bol prechod  
spravodlivý a ponúkal nové príležitosti a podporu tým, ktorí sú najviac postihnutí.  
Začiatkom tohto mesiaca Európska komisia navrhla európsky právny predpis v oblasti  
klímy, ktorého cieľom je vytvoriť dlhodobý rámec dopĺňajúci súčasné právne predpisy na  
dosiahnutie klimatickej neutrality v Európskej únii do roku 2050. Európska únia už má jeden  
z najambicióznejších cieľov na zníženie emisií skleníkových plynov, ktorý je podporovaný  
komplexným legislatívnym balíkom. Jedinečnosť tohto návrhu spočíva v tom, že vďaka nemu  
sa klimatická neutralita do roku 2050 stáva právne záväznou. Po jeho schválení sa od  
Európskej únie a jej členských štátov bude vyžadovať, aby ho dodržiavali a prijali nevyhnutné  
opatrenia na jeho plnenie.  
Počas uplynulých troch desaťročí Európska únia znižovala emisie skleníkových  
plynov. V najnovšom hodnotení Európskej environmentálnej agentúry sa uvádza, že v roku  
2018 boli emisie skleníkových plynov o 23,2% nižšie ako v roku 1990. Takisto sa v ňom uvádza,  
že na dosiahnutie súčasného cieľa pre rok 2030, ktorým je „zníženie aspoň o 40% v porovnaní  
s rokom 1990“, je nevyhnutné vynaložiť osobitné úsilie a prijať dodatočné opatrenia.  
Napriek týmto zníženiam sa v správe Životné prostredie Európy – stav a perspektíva  
2020 uvádza, že dochádza k spomaleniu pokroku v niektorých oblastiach, napr. v oblasti  
21  
znižovania emisií skleníkových plynov, priemyselných emisií, produkcie odpadu, zvyšovania  
21 Europe’s state of the environment 2020: change of direction urgently needed to face climate change challenges,  
24  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
energetickej účinnosti a podielu obnoviteľnej energie na celkovom energetickom mixe.  
V správe SOER 2020 sa takisto uvádza, že na riešenie zhoršovania stavu životného prostredia  
a zmeny klímy je potrebné, aby sme zásadne zmenili spôsob, akým produkujeme  
a spotrebúvame tovary a služby. Tieto zistenia potvrdzujú naliehavú potrebu urýchliť  
a rozšíriť prechody v kľúčových systémoch vrátane energetiky, potravinárstva a mobility.  
Návrh európskeho právneho predpisu v oblasti klímy, ktorý je jedným z kľúčových  
prvkov európskej zelenej dohody, bol predložený na základe týchto skutočností a miera  
ambícií EÚ sa ním zvyšuje ešte vyššie.  
Ministri životného prostredia a pre oblasť klimatických zmien trinástich členských  
štátov EÚ (Rakúsko, Dánsko, Fínsko, Taliansko, Lotyšsko, Luxembursko, Holandsko,  
Portugalsko, Španielsko, Švédsko, Francúzsko, neskôr sa pridalo aj Nemecko a Grécko)  
vyzvali v apríli k tomu, aby Európsky ekologický dohovor (European Green Deal) bol  
centrálnou súčasťou ekonomickej obnovy po skončení pandémie COVID-19. Riešenie  
ekonomickej krízy musí byť podľa nich v súlade s plánmi na zelenú, t. j. ekologickú a  
22  
udržateľnú transformáciu.  
Aj keď výsledkom bude výrazné dočasné zníženie emisií, ochorenie COVID-19 je  
a zostane závažnou krízou verejného zdravia. COVID-19 a jeho komplexný vplyv na našu  
spoločnosť nemožno v žiadnom prípade vnímať ako udalosť s pozitívnymi dôsledkami.  
25  
Prehľad: Stratégia boja s negatívnymi dôsledkami globálnych klimatických zmien  
Použité zdroje  
3. United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). Dostupné na  
7. Special report: Global Warming of 1,5°C. dostupné na internete:  
8. EU Emissions trading System EU ETS. Dostupné na internete:  
9. Smernica EP a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore využívania energie z  
obnoviteľných zdrojov energie a o zmene a doplnení a následnom zrušení smerníc  
12. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/27/EÚ z 25. októbra 2012 o  
energetickej efektívnosti, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 2009/125/ES a  
2010/30/EÚ a ktorou sa zrušujú smernice 2004/8/ES a 2006/32/ES Text s významom  
13. OZNÁMENIE KOMISIE Čistá planéta pre všetkých Európska dlhodobá strategická  
vízia pre prosperujúce, moderné, konkurencieschopné a klimaticky neutrálne  
16. Ministerstvo životného prostredia SR. Dostupné na internete:  
26