1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky. Cieľom predkladaného návrhu zákona je
•odstrániť problém spočívajúci v neprimerane prísnom postihovaní prechovávateľov/užívateľov marihuany,
•umožniť zníženie už uložených trestov za taký trestný čin, ktorý bude ponovom trestaný miernejšie.
Súčasná právna úprava pozná prechovávanie omamných a psychotropných látok, jedov a prekurzorov pre vlastnú potrebu s určením maximálnych kvantitatívnych limitov počítaných podľa obvykle jednorazovej dávky. Tie sa už dnes vzťahujú aj na prechovávateľov marihuany.
Predkladatelia navrhujú v súvislosti s vyššie uvedeným účelom zaviesť osobitnú skutkovú podstatu prechovávania omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu za zachovania množstevných limitov v § 135, a to v nových ust. § 171 ods. 1 a ods. 2, s nižšou hornou hranicou trestnej sadzby – vo výške jedného roka (v ods. 1) a dvoch rokov (v ods. 2). V záujme prevencie sa však v prípadoch prechovávateľov trestaných podľa § 171 ods. 1 alebo 2 tiež má ponovom v § 40 umožniť, aby súd podmienečne upustil od ich potrestania v prípade, že páchateľ (prechovávateľ omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu) bude súhlasiť s ochranným liečením podľa § 73.
Tiež sa navrhuje, aby páchatelia, ktorí sa trestného činu prechovávania drog nad množstvá považované v § 135 za množstvá vlastnej potreby (a to často iba mierne prekračujúc 10 dávok), doteraz upraveného v ust. § 172 ods. 1, dopustia v súvislosti s omamnou alebo psychotropnou látkou z rastlín rodu konopa, boli tiež potrestaní trestom s nižšou hornou hranicou trestnej sadzby – odňatím slobody na 3 roky až 7 rokov (namiesto doterajších 3 až 10 rokov), a v prípade recidívy trestom na 5 rokov až 10 rokov (nový § 172 ods. 2) namiesto doterajších 10 až 15 rokov. Odseky 3, 4 a 5 v § 172 budú upravovať ten istý skutok vo vzťahu k iným drogám, a tiež dílerstvo, kde zostáva právna úprava a aj výška trestu zachovaná v rovnakej výške ako je tomu doteraz, kopírujúc doterajšie znenie § 172. Odseky 6, 7 a 8 upravujúce kvalifikované skutkové podstaty tohto trestného činu zostávajú zachované a majú aj v prípade látky z rastlín rodu konopa zabezpečiť rovnako vysoké tresty ako v prípade ostatných drog – ide tu totiž o tresty pre tých, ktorí drogy prechovávajú vo veľkom rozsahu alebo ich distribuujú deťom, či prípadne spôsobia závažný následok ako je ťažká ujma na zdraví alebo smrť.
2
V ust. § 173 ods. 1 o prechovávaní predmetu na výrobu drog (kam sa v praxi niekedy radí i pestovanie rastlín z rodu konopa) sa odstraňuje spodná hranica trestnej sadzby (doteraz to bol jeden rok), s cieľom umožniť súdom zohľadniť všetky okolnosti každého jednotlivého prípadu a odstrániť neprimeranú tvrdosť zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, pozitívne sociálne vplyvy, najmä pozitívny vplyv na sociálnu exklúziu a predpokladá sa nulový vplyv na rozpočet verejnej správy (štátny rozpočet).
3
B. Osobitná časťK Čl. I
K bodu 1.
V prípade páchateľov – prechovávateľov omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu, sa súdu v novom § 40a umožňuje uložiť im namiesto trestu odňatia slobody ochranné liečenie, a to za podmienky, že s tým páchateľ súhlasí. Ide o osobitnú úpravu podmienečného upustenia od potrestania, výlučne v prípade páchateľov trestných činov podľa § 171 ods. 1 alebo 2. Ak sa odsúdený v skúšobnej dobe neosvedčí, t.j. ak poruší podmienky ochranného liečenia, súd mu môže uložiť trest podľa § 171 ods. 1 alebo 2, a to aj pred uplynutím skúšobnej doby.
K bodu 2.
Legislatívno-technická zmena vzhľadom na zmenu textácie § 172.
K bodu 3.
Legislatívno-technická zmena vzhľadom na zmenu textácie § 172.
K bodu 4.
V ust. § 73 sa dopĺňa nový ods. 3, v ktorom sa ponovom vyžaduje, aby s uložením ochranného liečenia páchateľovi trestného činu podľa § 171 ods. 1 alebo 2 takýto páchateľ súhlasil. Jeho súhlas je podmienkou uloženia ochranného liečenia, ktorým súd môže v zmysle § 40 ods. 2 „nahradiť“ trest predpokladaný v ust. § 171 ods. 1 a 2. Súhlas sa teda vyžaduje iba v prípade páchateľov trestných činov súvisiacich s látkou z rastlín rodu konopa. V prípade iných návykových látok zostáva zachovaný doterajší právny stav.
K bodu 5.
V § 171 sa v novodoplnených odsekoch 1 a 2 zavádzajú skutkové podstaty prechovávania omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa v množstve podľa ust. § 135 ods. 1, s hornou hranicou trestnej sadzby vo výške do jedného roka a v množstve podľa ust. § 135 ods. 2 s hornou hranicou trestnej sadzby vo výške do dvoch rokov. Doterajšie odseky 1 a 2 sa prečíslovávajú na odseky 3 a 4 a legislatívno-technicky sa upravuje ich znenie v reakcii na vyňatie prechovávania omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa do prvého a druhého odseku. Výška trestov zostáva v týchto prípadoch nezmenená.
4
K bodu 6.Medializované prípady až extrémne prísneho potrestania recidivistov, ktorí boli prechovávateľmi omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa v množstve prekračujúcom množstvá považované za prechovávanie pre vlastnú potrebu (t.j. nad 10 dávok), vedú predkladateľov k zníženiu hraníc trestnej sadzby v novonavrhovanom ustanovení § 172 ods. 1 Trestného zákona, a to na 3 až 7 rokov (namiesto doterajších 3 až 10 rokov) a v prípade recidívy na 5 až 10 rokov namiesto doterajších 10 až 15 rokov (v ods. 2), ale len v prípade prechovávania, a len vo vzťahu k látke z rastlín rodu konopa. Doterajšia úprava vo vzťahu k iným látkam, jedom a prekurzorom a vo vzťahu k dílerstvu zostáva zachovaná vrátane výšky trestov v odsekoch 3, 4 a 5. Kvalifikované skutkové podstaty v ods. 6 až 8 sa pritom budú rovnako vzťahovať aj na páchateľov činov v spojení s omamnou alebo psychotropnou látkou z rastlín rodu konopa, a to za zachovania doterajších prísnych trestov.
K bodu 7.
Trestný zákon v ust. § 173 pozná osobitnú skutkovú podstatu prechovávania zariadenia na výrobu omamnej látky, psychotropnej látky, jedu a prekurzora so základnou sadzbou od jedného do piatich rokov. Do znenia § 173 sa pritom zasahuje iba odstránením spodnej hranice v ust. § 173 ods. 1, vzhľadom na vhodnosť a nutnosť zohľadnenia všetkých okolností prípadu – pod prechovávanie predmetu na nedovolenú výrobu omamnej látky sa totiž doteraz v praxi podraďovalo aj pestovanie rastlín rodu konopa, dokonca pre vlastnú potrebu. V nasledujúcich kvalifikovaných skutkových podstatách v § 173 ods. 2 až 4 naopak už ide o trestanie za činnosť sledujúcu v tejto súvislosti prospech, resp. zisk, do čoho sa touto navrhovanou novelou nezasahuje a prísne postihy sa zachovávajú.
K bodu 8.
Prechodné ustanovenie má podľa vzoru prechodných ustanovení z trestného zákona z roku 1961 za cieľ umožniť prehodnotenie a zníženie už uložených trestov v prípade páchateľov odsúdených podľa ust. § 171 a § 172 po zmene znenia skutkových podstát a výšky trestných sadzieb. Súd podľa tohto ustanovenia môže i bez návrhu pomerne skrátiť trest uložený podľa ust. § 171 a § 172, ak by sa po 30. apríli 2022 príslušný trestný čin posudzoval už podľa nového znenia ust. § 171 a § 172, s nižšou hranicou trestnej sadzby.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť navrhuje na 1. mája 2022.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie - v Rámcovom rozhodnutí Rady 2004/757/SVV z 25. októbra 2004, ktorým sa stanovujú minimálne ustanovenia o znakoch skutkových podstát trestných činov a trestov v oblasti nezákonného obchodu s drogami; uvedené už bolo zohľadnené v súčasnom znení Trestného zákona,
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie – rozsudok z 11. júna 2020 vo veci C-634/18.
4. Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona negatívne nezasahuje a nemení doteraz prebraté a zohľadnené ustanovenia príslušného aktu sekundárneho práva Európskej únie v platnom a účinnom znení Trestného zákona, je bezpredmetné vyjadrovať sa podrobnejšie k bodu 4.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie úplne.
6
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na sociálnu exklúziu osôb, ktoré sa dopustili alebo dopustia trestných činov spojených s prechovávaním omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu. Zníženie neprimerane vysokých trestov bude mať pozitívny vplyv na ich opätovné plnohodnotné začlenenie sa do spoločnosti a zároveň zákonodarca uprednostňuje uloženie ochranného liečenia pred uložením trestu odňatia slobody.
A.4. Alternatívne riešenia
7
bezpredmetné A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.