1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky. Cieľom predkladaného návrhu zákona je
odstrániť problém spočívajúci v neprimerane prísnom postihovaní prechovávateľov/užívateľov marihuany,
umožniť zníženie uložených trestov za taký trestný čin, ktorý bude ponovom trestaný miernejšie.
Súčasná právna úprava pozná prechovávanie omamných a psychotropných látok, jedov a prekurzorov pre vlastnú potrebu s určením maximálnych kvantitatívnych limitov počítaných podľa obvykle jednorazovej dávky. Tie sa dnes vzťahujú aj na prechovávateľov marihuany.
Predkladatelia navrhujú v súvislosti s vyššie uvedeným účelom zaviesť osobitnú skutkovú podstatu prechovávania omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu za zachovania množstevných limitov v § 135, a to v nových ust. § 171 ods. 1 a ods. 2, s nižšou hornou hranicou trestnej sadzby vo výške jedného roka (v ods. 1) a dvoch rokov (v ods. 2).
V záujme prevencie sa však v prípadoch prechovávateľov trestaných podľa § 171 ods. 1 alebo 2 tiež ponovom v § 40 umožniť, aby súd podmienečne upustil od ich potrestania v prípade, že páchateľ (prechovávateľ omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu) bude súhlasiť s ochranným liečením podľa § 73.
Tiež sa navrhuje, aby páchatelia, ktorí sa trestného činu prechovávania drog nad množstvá považované v § 135 za množstvá vlastnej potreby (a to často iba mierne prekračujúc 10 dávok), doteraz upraveného v ust. § 172 ods. 1, dopustia v súvislosti s omamnou alebo psychotropnou látkou z rastlín rodu konopa, boli tiež potrestaní trestom s nižšou hornou hranicou trestnej sadzby odňatím slobody na 3 roky 7 rokov (namiesto doterajších 3 10 rokov), a v prípade recidívy trestom na 5 rokov 10 rokov (nový § 172 ods. 2) namiesto doterajších 10 15 rokov. Odseky 3, 4 a 5 v § 172 budú upravovať ten istý skutok vo vzťahu k iným drogám, a tiež dílerstvo, kde zostáva právna úprava a aj výška trestu zachovaná v rovnakej výške ako je tomu doteraz, kopírujúc doterajšie znenie § 172. Odseky 6, 7 a 8 upravujúce kvalifikované skutkové podstaty tohto trestného činu zostávajú zachované a majú aj v prípade látky z rastlín rodu konopa zabezpečiť rovnako vysoké tresty ako v prípade ostatných drog ide tu totiž o tresty pre tých, ktorí drogy prechovávajú vo veľkom rozsahu alebo ich distribuujú deťom, či prípadne spôsobia závažný následok ako je ťažká ujma na zdraví alebo smrť.
2
V ust. § 173 ods. 1 o prechovávaní predmetu na výrobu drog (kam sa v praxi niekedy radí i pestovanie rastlín z rodu konopa) sa odstraňuje spodná hranica trestnej sadzby (doteraz to bol jeden rok), s cieľom umožniť súdom zohľadniť všetky okolnosti každého jednotlivého prípadu a odstrániť neprimeranú tvrdosť zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, pozitívne sociálne vplyvy, najmä pozitívny vplyv na sociálnu exklúziu a predpokladá sa nulový vplyv na rozpočet verejnej správy (štátny rozpočet).
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1.
V prípade páchateľov prechovávateľov omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu, sa súdu v novom § 40a umožňuje uložiť im namiesto trestu odňatia slobody ochranné liečenie, a to za podmienky, že s tým páchateľ súhlasí. Ide o osobitnú úpravu podmienečného upustenia od potrestania, výlučne v prípade páchateľov trestných činov podľa § 171 ods. 1 alebo 2. Ak sa odsúdený v skúšobnej dobe neosvedčí, t.j. ak poruší podmienky ochranného liečenia, súd mu môže uložiť trest podľa § 171 ods. 1 alebo 2, a to aj pred uplynutím skúšobnej doby.
K bodu 2.
Legislatívno-technická zmena vzhľadom na zmenu textácie § 172.
K bodu 3.
Legislatívno-technická zmena vzhľadom na zmenu textácie § 172.
K bodu 4.
V ust. § 73 sa dopĺňa nový ods. 3, v ktorom sa ponovom vyžaduje, aby s uložením ochranného liečenia páchateľovi trestného činu podľa § 171 ods. 1 alebo 2 takýto páchateľ súhlasil. Jeho súhlas je podmienkou uloženia ochranného liečenia, ktorým súd môže v zmysle § 40 ods. 2 „nahradiť“ trest predpokladaný v ust. § 171 ods. 1 a 2. Súhlas sa teda vyžaduje iba v prípade páchateľov trestných činov súvisiacich s látkou z rastlín rodu konopa. V prípade iných návykových látok zostáva zachovaný doterajší právny stav.
K bodu 5.
V § 171 sa v novodoplnených odsekoch 1 a 2 zavádzajú skutkové podstaty prechovávania omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa v množstve podľa ust. § 135 ods. 1, s hornou hranicou trestnej sadzby vo výške do jedného roka a v množstve podľa ust. § 135 ods. 2 s hornou hranicou trestnej sadzby vo výške do dvoch rokov. Doterajšie odseky 1 a 2 sa prečíslovávajú na odseky 3 a 4 a legislatívno-technicky sa upravuje ich znenie v reakcii na vyňatie prechovávania omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa do prvého a druhého odseku. Výška trestov zostáva v týchto prípadoch nezmenená.
4
K bodu 6.
Medializované prípady extrémne prísneho potrestania recidivistov, ktorí boli prechovávateľmi omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa v množstve prekračujúcom množstvá považované za prechovávanie pre vlastnú potrebu (t.j. nad 10 dávok), vedú predkladateľov k zníženiu hraníc trestnej sadzby v novonavrhovanom ustanovení § 172 ods. 1 Trestného zákona, a to na 3 7 rokov (namiesto doterajších 3 10 rokov) a v prípade recidívy na 5 10 rokov namiesto doterajších 10 15 rokov (v ods. 2), ale len v prípade prechovávania, a len vo vzťahu k látke z rastlín rodu konopa. Doterajšia úprava vo vzťahu k iným látkam, jedom a prekurzorom a vo vzťahu k dílerstvu zostáva zachovaná vrátane výšky trestov v odsekoch 3, 4 a 5. Kvalifikované skutkové podstaty v ods. 6 8 sa pritom budú rovnako vzťahovať aj na páchateľov činov v spojení s omamnou alebo psychotropnou látkou z rastlín rodu konopa, a to za zachovania doterajších prísnych trestov.
K bodu 7.
Trestný zákon v ust. § 173 pozná osobitnú skutkovú podstatu prechovávania zariadenia na výrobu omamnej látky, psychotropnej látky, jedu a prekurzora so základnou sadzbou od jedného do piatich rokov. Do znenia § 173 sa pritom zasahuje iba odstránením spodnej hranice v ust. § 173 ods. 1, vzhľadom na vhodnosť a nutnosť zohľadnenia všetkých okolností prípadu pod prechovávanie predmetu na nedovolenú výrobu omamnej látky sa totiž doteraz v praxi podraďovalo aj pestovanie rastlín rodu konopa, dokonca pre vlastnú potrebu. V nasledujúcich kvalifikovaných skutkových podstatách v § 173 ods. 2 4 naopak ide o trestanie za činnosť sledujúcu v tejto súvislosti prospech, resp. zisk, do čoho sa touto navrhovanou novelou nezasahuje a prísne postihy sa zachovávajú.
K bodu 8.
Prechodné ustanovenie podľa vzoru prechodných ustanovení z trestného zákona z roku 1961 za cieľ umožniť prehodnotenie a zníženie uložených trestov v prípade páchateľov odsúdených podľa ust. § 171 a § 172 po zmene znenia skutkových podstát a výšky trestných sadzieb. Súd podľa tohto ustanovenia môže i bez návrhu pomerne skrátiť trest uložený podľa ust. § 171 a § 172, ak by sa po 30. apríli 2022 príslušný trestný čin posudzoval už podľa nového znenia ust. § 171 a § 172, s nižšou hranicou trestnej sadzby.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť navrhuje na 1. mája 2022.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie - v Rámcovom rozhodnutí Rady 2004/757/SVV z 25. októbra 2004, ktorým sa stanovujú minimálne ustanovenia o znakoch skutkových podstát trestných činov a trestov v oblasti nezákonného obchodu s drogami; uvedené už bolo zohľadnené v súčasnom znení Trestného zákona,
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie rozsudok z 11. júna 2020 vo veci C-634/18.
4. Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona negatívne nezasahuje a nemení doteraz prebraté a zohľadnené ustanovenia príslušného aktu sekundárneho práva Európskej únie v platnom a účinnom znení Trestného zákona, je bezpredmetné vyjadrovať sa podrobnejšie k bodu 4.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie úplne.
6
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na sociálnu exklúziu osôb, ktoré sa dopustili alebo dopustia trestných činov spojených s prechovávaním omamnej alebo psychotropnej látky z rastlín rodu konopa pre vlastnú potrebu. Zníženie neprimerane vysokých trestov bude mať pozitívny vplyv na ich opätovné plnohodnotné začlenenie sa do spoločnosti a zároveň zákonodarca uprednostňuje uloženie ochranného liečenia pred uložením trestu odňatia slobody.
A.4. Alternatívne riešenia
7
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.