Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci Ľudová strana Naše Slovensko – Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Marek Kotleba, Stanislav Mizík a Peter Krupa.
Cieľom legislatívneho návrhu je zabezpečiť ochranu občanov Slovenskej republiky pred trestnou činnosťou páchanou maloletými osobami.
Štatistiky Ministerstva vnútra, týkajúce sa trestne stíhaných maloletých osôb za rôzne formy kriminality upozorňujú na nebezpečne vysoký počet trestných činov, páchaných maloletými osobami. Súvisle s tým dochádza aj k čoraz významnejšiemu zníženiu veku páchateľov trestnej činnosti, čím sa častokrát dostávame k osobám, ktoré dnes podľa platnej legislatívy vyňaté z trestnej a priestupkovej zodpovednosti.
Takýto typ kriminality je na výraznom vzostupe práve v oblastiach s vysokým zastúpením asociálnych obyvateľov, žijúcich najčastejšie v cigánskych osadách, v blízkosti miest a obcí. Asociáli čoraz viac využívajú maloletých do 14 rokov na páchanie rôznych foriem kriminality. V mnohých prípadoch dokonca ide o ich vlastné deti. Rodičia, vedomí si absentujúcej trestnej a priestupkovej zodpovednosti u takýchto maloletých osôb strácajú obavy z páchania kriminality, a preto nahovárajú svoje deti na rôzne krádeže, no častokrát aj lúpežné prepady s tragickým koncom.
Podobne sa množia prípady, keď gangy detí starších ako 14 rokov zneužívajú mladšie deti na páchanie trestnej činnosti s cieľom vyhnúť sa trestnej zodpovednosti.
ĽS Naše Slovensko sa preto rozhodla reagovať na tento nebezpečný, novelou trestného zákona a zákona po priestupkoch, s cieľom zlepšenia bezpečnostnej situácie na celom území Slovenskej republiky. Návrh zákona znižuje vek trestnej zodpovednosti zo súčasných 14 rokov na 12 rokov a priestupkovej zodpovednosti z 15 rokov rovnako na 12 rokov.
Fyzická vyspelosť mnohých detí vo veku 12 rokov im častokrát poskytuje potenciál spôsobiť aj ťažké ublíženie na zdraví, hlavne u chránených osôb akými dôchodcovia alebo iné deti. Pri útoku v organizovanej skupine dokonca aj dospelej osobe alebo osobám. Snaha znížiť kriminalitu detí a mladistvých sa v minulosti premietla do § 211 Ohrozovanie mravnej výchovy mládeže (Trestný zákon), kde sa podľa písmena c) umožnenie konania trestnej činnosti stáva trestným činom jeho rodičov ako aj ďalších zodpovedných osôb.
V praxi však nastáva problém s dokazovaním toho, že rodičia umožnili maloletému páchať priestupky alebo trestné činy. Často dochádza k prípadom, že rodičia ani pri najlepšej snahe nedokážu zabrániť protiprávnej činnosti svojho potomka. Keďže však maloletý nie je zodpovedný
za prípadné priestupky alebo trestné činy ktoré spácha, zlyhávajú tak akékoľvek metódy a formy prevencie protiprávnej činnosti.
V mnohých krajinách Európskej únie je uzákonená nižšia veková hranica trestnej zodpovednosti, než je tomu v právnom systéme Slovenskej republiky. V susednom Maďarsku je veková hranica trestnej zodpovednosti maloletých v prípade spáchania závažného trestného činu (vraždy, lúpežného prepadnutia, zabitia, znásilnenia a pod.) určená vekom na 12 rokov, vo Francúzsku a Poľsku na 13 rokov, v Holandsku a Portugalsku na 12 rokov a v Anglicku a Walese dokonca na 10 rokov.
Práve zníženie vekovej hranice trestnej a priestupkovej zodpovednosti považujeme za najefektívnejší nástroj prevencie kriminálneho správania maloletých osôb. V prípade schválenia tejto novely budú mať štátne orgány možnosť umiestniť v reedukačnom centre priamym následkom páchania trestného činu osoby staršie ako 12 rokov.
Návrh zákona ponecháva v platnosti § 95 Trestného zákona, ktorý v ods. 1 zbavuje trestnej zodpovednosti osobu mladšiu ako pätnásť rokov, ktorá v čase spáchania činu nedosiahla takú úroveň rozumovej a mravnej vyspelosti, aby mohla rozpoznať jeho protiprávnosť alebo ovládať svoje konanie. Trestná zodpovednosť zaniká aj v prípade podľa ods. 2, ak je závažnosť trestného činu malá.
Vplyv predloženého návrhu zákona na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať. Prípadný počiatočný zvýšený počet umiestnení v reedukačných centrách môže byť kompenzovaný následným znížením kriminálneho správania detí a mladistvých, čo v konečnom dôsledku v dlhšom časovom horizonte zníži počet chovancov takýchto centier.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 až 3
Doterajšia právna úprava umožňovala orgánom činným v trestnom konaní trestne stíhať osoby, ktoré boli staršie ako štrnásť rokov. Navrhuje sa, aby sa hranica trestnej zodpovednosti maloletých osôb znížila na dvanásť rokov.
Čl. II
K bodu 1 až 4
Upravuje sa veková hranica priestupcu zo súčasných pätnásť rokov na dvanásť rokov. Rovnako sa upravuje veková hranica priestupcu pri odložení veci a zastavení konania.
Čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.