1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na mimoriadne prudký rast cien energií a zvýšené náklady poberateľov dôchodkov na opatrenia na zvýšenie osobnej bezpečnosti v súvislosti s novou vlnou ochorenia COVID-19 v podobe variantu koronavírusu Omikron jednorazové zvýšenie dôchodkových dávok vo výške 200 eur jednotne pre všetkých poberateľov dôchodkových dávok.
Skupina poslancov pri hlasovaní o finančnom príspevku pre seniorov decembri 2021 deklarovala, že motivácia pre zaočkovanie rizikovej skupiny obyvateľstva je potrebná avšak zároveň vyjadrila prísľub, že na najbližšiu schôdzu NRSR predloží návrh zákona, ktorý spravodlivým spôsobom podporí všetkých seniorov jednorazovou dôchodkovou dávkou vo výške 200,- eur, vrátane nezaočkovaných seniorov.
Skupina poslancov predkladá tento návrh z dôvodu, že doterajšie odlišné návrhy na riešenie podstatného zvýšenia životných nákladov poberateľov dôchodkov NR SR na predchádzajúcich schôdzach odmietla. Nedošlo tak k adekvátnej kompenzácii zvýšených životných nákladov spôsobených bezprecedentným rastom spotrebiteľských cien v roku 2021. Predkladatelia pritom berú do úvahy aj najnovšie predpoklady Národnej banky Slovenska, že rast cien bude pokračovať aj v roku 2022 podobným tempom, ako to bolo v predchádzajúcom roku.
Predkladatelia v tejto súvislosti berú do úvahy ukončenie vykurovacej sezóny, po ktorej poskytovatelia tepla a energií slúžiacich na individuálne vykurovanie budú pripravovať vyúčtovanie reálnych nákladov na vykurovaciu sezónu 2021/2022, preto načasovanie jednorazového zvýšenia dôchodkových dávok umožní ich poberateľom vytvoriť si potrebnú finančnú rezervu na zvládnutie tohto jednorazového výdavku. Zároveň predkladatelia vytvárajú návrhom účinnosti dostatočný časový priestor pre administratívne zvládnutie výplaty zvýšených dôchodkov. Z dôvodu zníženia administratívnej náročnosti vylučujú vydávanie rozhodnutí o tomto zvýšení dôchodkov.
Skupina poslancov predkladá návrh, ktorý plne zodpovedá už aplikovanej filozofii vlády podpory zraniteľných skupín, medzi ktorých nepochybne patria aj poberateľov dôchodkových dávok a preto dôvodne predpokladajú, že aj tento návrh na vydanie zákona, ktorým sa poberateľom dôchodkov poskytne iný typ podpory má širokú podporu naprieč politickým spektrom v NR SR.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa do zákona č. 461/2004 vložiť nový paragraf 293fod, ktorým sa zavedenie nárok poberateľov dôchodkových dávok na jednorazové zvýšenie dôchodkovej dávky v roku 2022. Ustanovenia čl. I upravujú okruh poberateľov dôchodku, ktorým vzniká nárok na jednorazový príspevok, určuje jeho sumy, príslušnosť orgánu verejnej správy a potrebné podmienky a pravidlá jeho výplaty, pričom vytvára dostatočný časový priestor na zvládnutie príslušnej administratívy tým, že jeho výplatu predpokladá v júli 2022. Zároveň ustanovuje, že finančné krytie na výplatu príspevku poskytne štátny rozpočet.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa stanovuje tak, aby orgánom verejnej správy zodpovedným za výplatu príspevku poskytla dostatočný čas na zvládnutie príslušnej administratívy a bezproblémové vyplatenie príspevku v júli 2022.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.