a dokladov o pobyte vydávaných občanom Únie a ich rodinným príslušníkom vykonávajúcim svoje právo na voľný pohyb. Členské štáty Európskej únie sú povinné za účelom posilnenia bezpečnosti implementovať do svojich eID pamäťové médium prístupné bezkontaktne, na ktorom budú uložené biometrické prvky držiteľa dokladu. Slovenské eID momentálne používa kontaktný elektronický čip, na ktorom biometrické prvky neukladá. Za týmto účelom je nutné implementovať bezkontaktné eID, do ktorého budú doplnené biometrické prvky držiteľa. Na základe požiadavky uvedeného nariadenia sa v zákone o občianskych preukazoch dopĺňajú ustanovenia týkajúce sa odtlačkov prstov a podoby tváre.
Dotknutými systémami MV SR sú: systémy v Národnom personalizačnom centre (NPC), systémy na oddeleniach dokladov a oddeleniach cudzineckej polície, mobilné pracoviská, rozhrania na zastupiteľských úradoch, inšpekčný systém.
V zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov bola analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy prepracovaná na aktuálny rozpočtový rok a tri nasledujúce rozpočtové roky. Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy boli doplnené údaje spresnenia odhadu požadovaných výdavkov.
Návrhom zákona nie je možné jednoznačne kvantifikovať charakter a rozsah celkových príjmov a prínosov v súvislostí s výberom správnych poplatkov. Nie je možné konkrétne určiť počet vybraných správnych poplatkov (výška správnych poplatkov sa nemení) a pokút. Správne poplatky sú vyberané podľa záujmu občanov o nepovinné doklady, taktiež sa nedá predpokladať výška vybratých sankcií za stratený/zničený doklad. Z uvedenej zmeny zákona určite nevyplýva výpadok príjmov ale práve naopak. Uvedená zmena v návrhu novely zákona len precizuje občiansky preukaz ako povinný (pre občanov od 15 rokov s trvalým pobytom na území SR ) a občiansky preukaz nepovinný (pre občanov do 15 rokov alebo pre občanov bez trvalého pobytu na území SR). Povinný občiansky preukaz je oslobodený od správneho poplatku, tak ako doteraz. Za nepovinný doklad sa správny poplatok vyberá vždy.
K vplyvom na informatizáciu
Komisia nesúhlasí s tým, že predmetný návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. V súvislosti so zmenami, ktoré sú obsiahnuté v návrhu zákona má Komisia za to, že bude musieť prísť aj k úprave informačných systémov, čo vlastne predkladateľ aj uvádza v analýze na rozpočet, kde okrem iného píše „Tiež bude potrebné počítať aj s výdavkami na softvérové zabezpečenia a úpravu informačných systémov tak, aby boli v súlade s pripravovanými zmenami.“. Komisia žiada preto o vyznačenie „pozitívneho“ vplyvu na informatizáciu spoločnosti a vypracovanie analýzy vplyvov.
Vyhodnotenie: Akceptované - doplnené do tabuľky, vypracovaná príslušná analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti. K sociálnym vplyvom
V súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov je potrebné v doložke vybraných vplyvov v bode 9. identifikovať pozitívne sociálne vplyvy a vypracovať príslušnú analýzu sociálnych vplyvov, ktorá sa stáva povinnou súčasťou predkladaného materiálu. Zároveň je potrebné doplniť informáciu o pozitívnych sociálnych vplyvoch do všeobecnej časti dôvodovej správy.
V analýze sociálnych vplyvov je potrebné zhodnotiť sociálne vplyvy nasledovných navrhovaných bodov legislatívy:
•Čl. I. bod 4 (§ 4 ods. 2), ktorým sa dopĺňa možnosť prezerania a kontroly údajov zapísaných v elektronickom čipe svojpomocne prostredníctvom aplikačného programového vybavenia, pokým doposiaľ bola možnosť kontroly len na oddeleniach dokladov. Uvedené opatrenie je potrebné zhodnotiť v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov, pretože zlepšuje prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám.
•Čl. II. bod 2, ktorým sa oslobodzuje od poplatku za vydanie cestovného pasu alebo cestovného dokladu cudzinca s platnosťou na 1 rok aj kategória osôb mladších ako 16 rokov.