verejnej správy dodržiavať v rámci celého rozpočtového procesu, t. j. pri návrhu, úpravách, ako aj realizácii svojho rozpočtu. Prístup Ministerstva financií Slovenskej republiky pri tvorbe rozpočtu verejnej správy a určovaní limitu verejných výdavkov pre jednotlivé subjekty verejnej správy bude vychádzať z platných regulačných rámcov vrátane smernice Rady č. 2011/85/EU o požiadavkách na rozpočtové rámce členských štátov.Nedodržanie limitu verejných výdavkov bude porušením povinnosti podľa tohto zákona v zmysle § 32 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“)
Zároveň podľa návrhu v odseku 9 sa navrhuje, aby Ministerstvo financií Slovenskej republiky v procese vzťahujúcom sa na limit verejných výdavkov oznamovalo limit verejných výdavkov subjektom verejnej správy, a to do 30 dní od schválenia limitov verejných výdavkov Národnou radou Slovenskej republiky, t. j. do 30 dní od schválenia uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky pri schvaľovaní zákona o štátnom rozpočte.
Zároveň sa určujú zodpovedné subjekty za dodržanie limitu verejných výdavkov verejného zdravotného poistenia a súhrnného rozpočtu za zdravotnícke zariadenia zaradené v ústrednej správe a limitu verejných výdavkov verejných vysokých škôl. Zároveň sa navrhuje, aby dodržanie limitu verejných výdavkov subjektami verejnej správy, ktorých príjmy a výdavky nie sú súčasťou rozpočtu kapitoly, zabezpečoval správca kapitoly, do ktorého zakladateľskej pôsobnosti alebo zriaďovateľskej pôsobnosti patria (napríklad NDS a. s., ŽSSK, Železnice SR patria do pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky).
V odseku 11 sa navrhuje upraviť mandát Ministerstva financií Slovenskej republiky na vyzvanie subjektu verejnej správy v rámci monitorovania plnenia limitu verejných výdavkov na vykonanie nápravy pri zistení skutočností, ktoré nasvedčujú prekročeniu limitu verejných výdavkov, t. j. ak Ministerstvo financií Slovenskej republiky pri monitorovaní plnenia limitu verejných výdavkov zistí jeho neplnenie, resp. odchýlenie od plnenia limitu verejných výdavkov, vyzve správcu kapitoly alebo iný subjekt verejnej správy, ktorého výdavky sú súčasťou rozpočtu verejnej správy a na ktorý sa limit verejných výdavkov vzťahuje, na prijatie opatrení na dodržanie limitu verejných výdavkov.
V prípade prekročenia limitu verejných výdavkov je zámerom Ministerstva financií Slovenskej republiky toto prekročenie zohľadňovať pri rozpise limitu verejných výdavkov správcom kapitol a ostatným subjektom verejnej správy v nasledujúcom rozpočtovom roku, pričom bude zohľadňovať aj zámery vlády Slovenskej republiky.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky tak ako v súčasnosti vykonáva monitoring rozpočtu verejnej správy, bude zabezpečovať monitoring plnenia limitu verejných výdavkov minimálne na štvrťročnej báze.
K bodu 11 (§ 15 ods. 1)
Podľa novely ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti limit verejných výdavkov bez ohľadu na plnenie príjmov sa nebude môcť prekročiť. Z tohto dôvodu stráca opodstatnenie ustanovenie § 15 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z., ktoré umožňuje prekročiť výdavky štátneho rozpočtu v rozsahu podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a z tohto dôvodu sa toto oprávnenie navrhuje vypustiť. Zároveň sa navrhuje upraviť možnosť vykonávať v štátnom rozpočte len také rozpočtové opatrenia, ktorými sa neprekročí limit verejných výdavkov, t. j. navrhuje sa, aby bola ponechaná možnosť vykonávať rozpočtové opatrenia napríklad v rámci kapitol štátneho rozpočtu, medzi kapitolami štátneho rozpočtu, pri delimitácii, avšak nesmie dôjsť k prekročeniu limitu verejných výdavkov. V metodike ESA 2010 podliehajú konsolidácii vzájomné transakcie medzi subjektami verejnej správy ako sú bežné a kapitálové transfery. Tieto transakcie teda nespadajú pod limit verejných výdavkov.