1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.
Návrhom zákona sa v zmysle úloh, ktoré návrh zákona plní, umožňuje predaj potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti, pričom sa posilňuje ochrana zdravia spotrebiteľa a trhu. Zároveň sa znižuje minimálna hranica pokuty pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta. Zároveň dochádza k vypusteniu povinného dodržiavania podielu poľnohospodárskych produktov a potravín vyrobených v Slovenskej republike pri listinnej alebo elektronickej propagácií a marketingu, avšak prevádzkovateľ bude povinný uviesť percentuálny podiel slovenských výrobkov z celkovej ponuky v propagačnom letáku.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a vplyv na životné prostredie, nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie
a) v primárnom práve Hlava III čl. 38 až 44, Hlava VII – Kapitola 3 čl. 114 až 118 a Hlava XIV čl. 168 Zmluvy o fungovaní EÚ,
b) v sekundárnom práve
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 z 15. marca 2017 o úradných kontrolách a iných úradných činnostiach vykonávaných na zabezpečenie uplatňovania potravinového a krmivového práva a pravidiel pre zdravie zvierat a dobré životné podmienky zvierat, pre zdravie rastlín a pre prípravky na ochranu rastlín, o zmene nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 999/2001, (ES) č. 396/2005, (ES) č. 1069/2009, (ES) č. 1107/2009, (EÚ) č. 1151/2012, (EÚ) č. 652/2014, (EÚ) 2016/429 a (EÚ) 2016/2031, nariadení Rady (ES) č. 1/2005 a (ES) č. 1099/2009 a smerníc Rady 98/58/ES, 1999/74/ES, 2007/43/ES, 2008/119/ES a 2008/120/ES a o zrušení nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 854/2004 a (ES) č. 882/2004, smerníc Rady 89/608/EHS, 89/662/EHS, 90/425/EHS, 91/496/EHS, 96/23/ES, 96/93/ES a 97/78/ES a rozhodnutia Rady 92/438/EHS (nariadenie o úradných kontrolách) (Ú. v EÚ L 95, 7.4. 2017) v platnom znení; Gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1169/2011 z 25. októbra 2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 a (ES) č. 1925/2006 a ktorým sa zrušuje smernica Komisie 87/250/EHS, smernica Rady 90/496/EHS, smernica Komisie 1999/10/ES, smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/13/ES, smernice Komisie 2002/67/ES a 2008/5/ES a nariadenie Komisie (ES) č. 608/2004 (Ú. v. L 304, 22.11. 2011) v platnom znení; Gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
- Nariadenie (ES) č. 178/2002 Európskeho parlamentu a Rady z 28. januára 2002, ktorým sa ustanovujú všeobecné zásady a požiadavky potravinového práva, zriaďuje Európsky úrad pre bezpečnosť potravín a stanovujú postupy v záležitostiach bezpečnosti potravín (Ú. v. ES L 31, 1.2.2002; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15 zv. 6) v platnom znení; Gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 z 29. apríla 2004 o hygiene potravín (Ú. v. L 139, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 13/zv. 34) v platnom znení; nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa vytvára spoločná organizácia trhov s poľnohospodárskymi výrobkami a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (Ú. v. L 347, 20. 12. 2013) v platnom znení; Gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
3
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)
uviesť lehotu na preberanie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitné lehotu účinnosti jeho ustanovení
Predkladaným návrhom zákona sa nepreberá žiadny právny akt Európskej únie.
b)
uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
Proti Slovenskej republike bolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 - porušenie č. 2020/4004 C(2020) 3855 final z 02. 07. 2020, formálne oznámenie, a to:
1. povinnosť uložená právnickým a fyzickým osobám, ktoré propagujú poľnohospodárske výrobky a potraviny, bez ohľadu na formu propagácie, aby zabezpečili, že najmenej polovica propagovaných výrobkov v danom médiu (napr. leták) je vyrobených v Slovenskej republike (§ 12 ods. 1 písm. q),
2. kombinácia neprimerane vysokých pokút so zrušením odkladného účinku správnych odvolaní proti pokutám 28 ods. 4) - k uvedenému uvádzame, že dôvod formálneho oznámenia v uvedenom bode bol odstránený novelou č. 198/2020 Z. z. k predmetnému zákonu.
c)
uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebraté spolu s uvedením rozsahu ich preberania, príp. potreby prijatia ďalších úprav,
Predkladaným návrhom zákona sa nepreberá žiadny právny akt Európskej únie
5.
Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
úplne
4
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 15.12.2020Ukončenie: 30.12.2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Máj 2021
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
september 2021
2. Definícia problému
Úlohy C.11 a C.12 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 400 z 24. júna 2020 a úloha č. 4 na mesiac september z PLÚ na rok 2021.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je umožnenie predaja potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti a zníženie minimálnej hranice pokuty pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta. Okrem toho sa predloženým návrhom zákona umožňuje, aby v prípade podvodných alebo klamlivých praktík na strane prevádzkovateľa, orgán úradnej kontroly potravín pri určení výšky pokuty prihliadal aj na hospodársku výhodu, ktorú mohol prevádzkovateľ protiprávnym konaním získať. Ďalej dochádza k vypusteniu povinného dodržiavania podielu poľnohospodárskych produktov a potravín vyrobených v SR pri listinnej alebo elektronickej propagácií a marketingu, avšak prevádzkovateľ bude povinný uviesť percentuálny podiel slovenských výrobkov z celkovej ponuky, v propagačnom letáku.
4. Dotknuté subjekty
Prevádzkovatelia potravinárskych podnikov vrátane predajcov, orgány úradnej kontroly potravín, charitatívne organizácie a koneční spotrebitelia.
5. Alternatívne riešenia
Nulový variant by predstavoval nesplnenie úloh C.11 a C.12 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 400 z 24. júna 2020 a úlohy č. 4 na mesiac september z PLÚ na rok 2021.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Nie.
8. Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej
správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Eva Mrugová
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Dobrovičova 12
812 66 Bratislava
sekcia potravinárstva a obchodu, sekcia legislatívy
Odbor potravinárskeho priemyslu, obchodu a kvality potravín
email:
eva.mrugova@land.gov.sk
; jana.ivankovicova@land.gov.sk
tel.: + 421 2 59 266 578
12. Zdroje
Úlohy C.11 a C.12 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 400 z 24. júna 2020 a úloha č. 4 na mesiac september z PLÚ na rok 2021
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Úvod: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR dňa 15. decembra predložilo na PPK materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré rozpočtovo zabezpečené, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych vplyvov na malé a stredné podniky a pozitívno-negatívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Predkladateľ vo vypracovanej doložke vybraných vplyvov označil vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy ako negatívne, rozpočtovo zabezpečené. Avšak analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy nie je vypracovaná v súlade s týmto konštatovaním. V časti 2.1.1. Financovanie návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy sa v súvislosti s negatívnym vplyvom návrhu zákona na rozpočet verejnej správy uvádza, že z dôvodu zníženia minimálnej výšky pokuty pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta z 1 000 000 eur na 50 000 eur, dôjde k zníženiu príjmov rozpočtu verejnej správy. Ďalej sa uvádza, že v priemere boli ročne uložené tri miliónové pokuty, a teda príjmy štátneho rozpočtu tvorili 3 000 000 eur. Znížením minimálnej výšky pokuty pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta, klesnú príjmy štátneho rozpočtu na 150 000 eur ročne za predpokladu uloženia troch takýchto pokút za rok. Predkladateľ však namiesto kvantifikovania poklesu príjmov rozpočtu verejnej správu uvádza v tabuľke č. 1 a tabuľke č. 3 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy predpokladané sumy príjmov z uložených pokút (v roku 2021 v sume 50 000 eur a v rokoch 2022 a 2023 v sume 150 000 eur ročne).
Vzhľadom na uvedené Komisia žiada v tabuľke č. 1 a tabuľke č. 3 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy opraviť kvantifikáciu negatívneho vplyvu návrhu zákona na rozpočet verejnej správy. V tabuľke č. 1 je tiež potrebné vyplniť riadky „Príjmy verejnej správy v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť“, „Financovanie zabezpečené v rozpočte“ a „Financovanie zabezpečené v rozpočte v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť“ tak, aby v riadku „Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora“ boli vo všetkých rokoch nulové hodnoty. Súčasne v časti 2.1.1. Financovanie návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada text prispôsobiť sumám uvádzaným v tabuľkách a tiež doplniť návrhy na úhradu úbytku príjmov, aby návrh zákona nezakladal žiadne nekryté negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
V záhlaví všetkých tabuliek analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada uviesť konkrétne roky. Vzhľadom na to, že predkladateľ plánuje predložiť návrh zákona na medzirezortné pripomienkové konanie v januári 2021, Komisia navrhuje kvantifikovať vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy v rokoch 2021 až 2024.
K sociálnym vplyvom
6
Sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona Komisia požaduje označiť ako žiadne (namiesto pozitívnych sociálnych vplyvov a negatívnych sociálnych vplyvov) a zároveň v tejto súvislosti Komisia požaduje bez náhrady vypustiť predloženú analýzu sociálnych vplyvov.
Odôvodnenie:
Podľa súčasného stavu potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti, len ak bezpečné, môže prevádzkovateľ bezodplatne previesť charitatívnej organizácii, ale nemusí tak urobiť. Ďalším dôvodom na vypustenie analýzy sociálnych vplyvov je to, že v súčasnosti je taká prax, že potraviny krátky čas pred uplynutím dátumu spotreby alebo pred uplynutím dátumu minimálnej trvanlivosti predávané za zníženú cenu. Predložený návrh tým, že sa umožňuje predávať aj potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti, len ak bezpečné, podľa názoru Komisie nezakladá, aj vzhľadom na konštatovanie v predchádzajúcej vete, významnejší pozitívny sociálny vplyv na hospodárenie dotknutých spotrebiteľov na trhu potravín. Túto pripomienku je potrebné zohľadniť aj v príslušnom texte všeobecnej časti dôvodovej správy.
K vplyvom na životné prostredie
V doložke vybraných vplyvov Komisia žiada vyznačiť pozitívne vplyvy na životné prostredie a vypracovať súvisiacu analýzu vplyvov. Komisia nesúhlasí s tvrdením predkladateľa, že materiál nemá žiadne vplyvy na životné prostredie. Označenie minimálna trvanlivosť totiž zvyšuje produkciu potravinového odpadu a vo väčšine európskych krajín je zrušené. Schválenie predloženého materiálu a umožnenie predaja potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti priamy vplyv na predchádzanie tvorby potravinového odpadu. Takéto opatrenie je v súlade so Stratégiou environmentálnej politiky do roku 2030 a prispeje k zamedzeniu tvorby odpadu z ešte použiteľných potravín. Predkladateľovi Komisia odporúča v analýze vplyvov na životné prostredie aspoň rámcovo kvantifikovať množstvo potravín, ktorých sa toto ustanovenie dotkne.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu odhadovaných nákladov/úspor regulácie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, a to v každom prípade, v ktorom je takáto kvantifikácia možná, pričom odporúčaným riešením je najmä využitie modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok. Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Stanovisko predkladateľa:
K vplyvu na rozpočet verejnej správy. Pokuty ukladá a vyberá len Štátna veterinárna a potravinová správa SR, čo je rozpočtová organizácia. V rozpočte na rok 2021 a ani v nasledujúcich rokoch nemá Štátna veterinárna a potravinová správa SR rozpočtované príjmy z pokút (EKRK 222 003 Za porušenie prepisov), keďže pokuty uložené podľa vyššie uvedeného zákona náhodnými a nepredvídanými príjmami, ktorých vymáhanie je v praxi časovo zdĺhavé, resp. tieto pokuty nevymožiteľné. Vzhľadom na to, že príjmy z pokút uložených pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta, sa nerozpočtujú, nie je korektné kvantifikovať ich pokles v súvislosti so znížením minimálnej výšky pokuty. Na základe uvedeného vplyvy na rozpočet verejnej správy sú označené ako „žiadne“.
Ostatné pripomienky boli akceptované a v zmysle nich boli upravené jednotlivé analýzy vplyvov.
7
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie sa predpokladá v tom prípade, ak podnikateľské subjekty budú potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti predávať namiesto bezodplatného prevodu takýchto potravín charitatívnym organizáciám bez nároku na finančnú odmenu.
Veľkoobchod, maloobchod a distribúcia, viac ako 5000
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Verejnosť bola informovaná prostredníctvom uznesenia vlády SR z 24. júna 2020 č. 400/2020 tzv. „podnikateľské kilečko 1“ pripraveného zo strany Ministerstva hospodárstva SR. Na webovom sídle Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR bola dňa 17.9. 2020 zverejnená predbežná informácia o príprave predkladaného právneho predpisu:(
https://www.mpsr.sk/aktualne/predbezna-informacia/15863/
)
Okrem toho, komory zastrešujúce slovenských výrobcov boli informované o pripravovanej novele zákona o potravinách prostredníctvom online mítingov.
Nakoľko podnikateľská obec nesúhlasí s prevzatím zodpovednosti za bezpečnosť potravín, ktorým uplynul dátum minimálnej trvanlivosti, nie je predpoklad, že bude tento spôsob často využívaný.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Pravdepodobne dôjde k zvýšeniu nákladov na dane, nakoľko úpravou dôjde k zvýšeniu príjmov z predaja potravín po dátume minimálnej trvanlivosti, z ktorých bude následne nevyhnutné zaplatiť daň z príjmu a tiež DPH. V prípade odovzdania oprávneným charitatívnym organizáciám, v zmysle platnej legislatívy v oblasti daní, je možné uplatniť si obstarávaciu cenu ako daňový výdavok. Po začatí uplatňovanie predmetnej novely bude na podnikateľskom subjekte, či zvolí predaj takýchto potravín alebo ich daruje. Vyčíslenie týchto nákladov resp. úspor nie je reálne možné nakoľko sa jedná o sortiment potravín v rôznych druhov a rôznych cenových reláciách, tiež nie je možné odhadnúť koľko subjektov bude takéto potraviny predávať a koľko ich daruje.
K dispozície tiež nie verejne dostupné relevantné údaje, ktoré by bolo možné pre výpočet nákladov/úspor
použiť. V prípade, že by boli tieto výpočty realizované z odhadnutých údajov, nebolo by ich možné považovať
za relevantné, keďže ide o množstvo neznámych premenných, ovplyvňujúcich tento výpočet.
Zníženie poplatkov za odpad nie je možné vyčísliť a to vzhľadom na absenciu údajov o množstve odpadov uskladnených na skládkach odpadov, prípadne likvidovaným iným spôsobom. Pokiaľ by výpočty boli výpočty realizované na základe odhadov, boli by nepresné.
Okrem toho nie je možné pre výpočet nákladov regulácie použiť modelový príklad založený vypočítaný na základe ziskovej (čistej) marže potravinových reťazcov vzhľadom na absenciu údajov nie len o množstve, ktoré nie aktuálne k dispozícii, ale aj údaje o nákupných a predajných cenách takýchto produktov, ktorými Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka aktuálne nedisponuje.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie.
8
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nie.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Nie.
9
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Pozitívny vplyv – predchádzanie tvorby potravinového odpadu.
Umožnením predaja potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti spotrebiteľovi, dôjde k zníženiu množstva vytvoreného potravinového odpadu. V prípade, že tento potravinový odpad v súčasnosti končil v komunálnom odpade a následne na skládkach odpadov, prípadne bol likvidovaný iným spôsobom zneškodňovania odpadov, dôjde tiež k zníženiu množstva odpadov uskladneného na skládkach odpadov, prípadne likvidovaným iným spôsobom.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
nie
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
nie
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
-
10
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Vymedzuje sa špecifická činnosť osoby vyrábajúcej primárny poľnohospodársky produkt živočíšneho pôvodu alebo spracúvajúcej z neho potravinu. Ide o činnosť vykonávanú osobami bez ohľadu na právnu formu, ktoré z vlastného chovu hospodárskych zvierat vyrábajú primárne produkty alebo ich spracúvajú na potravinu. Osobitosť tejto činnosti spočíva v malom objeme produkcie max. 1 t za mesiac a v spojení chovu a spracovania primárnych produktov. Nejde o vytvorenie novej kategórie subjektov, ale ide o explicitné vymedzenie činnosti s cieľom dosiahnutia lepšieho prehľadu o tejto činnosti a produkcii.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa dopĺňa do § 3 písmeno i) ako splnomocňovacie ustanovenie pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, v ktorom budú ustanovené osobitné požiadavky na tie poľnohospodárske výrobky a potraviny, ktoré sa vyrobia v rámci pridomového hospodárstva. Pôjde najmä o hmotnosť a druh výrobkov a potravín, druhy hospodárskych zvierat. Zároveň sa v zmysle novelizačného bodu 3 upraví obsah ohlásenia, ktoré táto osoba podáva ministerstvu, najmä pôjde o štruktúru údajov a formu ohlásenia.
K bodu 3
Ustanovuje sa povinnosť osoby vykonávajúcej pridomové hospodárstvo dodržiavať požiadavky na výrobu a spracovanie produktov a potravín a ohlasovať údaje na účely prehľadu o produkcii tejto osobitnej maloformátovej kategórie výrobcov potravín.
K bodu 4
V § 5 sa dopĺňa odsek 4, ktorý ustanovuje zákaz používania potravín, ktorým uplynul dátum minimálnej trvanlivosti (ďalej len „DMT“) ako zložky pri výrobe potravín alebo pokrmov. Uvedený zákaz sa netýka neziskových inštitúcií (humanitárne a charitatívne združenia, cirkvi, a pod.) vykonávajúcich verejnoprospešnú a sociálnu činnosť (charitatívne organizácie) poskytujúce stravovanie pre ľudí v núdzi.
K bodom 5 a 6
V bode 5 ide o legislatívno-technickú úpravu. V bode 6 sa ustanovuje možnosť uvádzať potraviny na trh po uplynutí DMT formou bezodplatného prevodu alebo formou predaja pri dodržaní zákonom ustanovených podmienok.
K bodu 7
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s presunom legislatívnej skratky.
K bodu 8
V § 6 sa dopĺňa odsek 12, ktorý ustanovuje požiadavky, ktoré je povinný splniť ten, kto
záujem predávať potraviny po uplynutí DMT, t. j. bezpečnosť potravín po uplynutí DMT (to zn. nesmú byť zdraviu škodlivé a musia byť vhodné na ľudskú spotrebu), na ich manipuláciu a distribúciu len konečnému spotrebiteľovi a len v rámci vlastných prevádzok prevádzkovateľa. Z dôvodu ochrany trhu sa pristúpilo k zabráneniu predaja potravín po uplynutí DMT medzi rôznymi prevádzkovateľmi (vo forme business to business „B2B“). Avšak, potraviny po uplynutí DMT môžu prevádzkovatelia predávať v rámci svojich vlastných prevádzok, ktorí nadobudli takéto potraviny pred uplynutím DMT. Veľkoobchod je v tomto prípade vylúčený.
Okrem toho sa ustanovuje doba predaja takýchto potravín v súlade s nariadením (EÚ)
11
č. 1169/2011 na 45 dní, nakoľko sa takýchto druh potravín najčastejšie označuje vo formáte deň/mesiac/rok, pričom ide aj o označenie šarže, resp. výrobnej dávky.
Odsek 13
Ustanovuje sa ponuková povinnosť prevádzkovateľov voči charitatívnym organizáciám zaregistrovaným podľa § 6 ods. 7 zákona. Predtým, než prevádzkovateľ pristúpi k predaju potravín po uplynutí DMT, povinnosť ponúknuť predmetné potraviny aspoň jednej z charitatívnych organizácií oprávnených podľa § 6 ods. 7; ich zoznam je prístupný napríklad na webovom sídle Štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Nie je teda povinnosťou realizovať ponuku voči všetkým takým organizáciám. Zmyslom je, aby jednak bol dosiahnutý účel predchádzania plytvaniu potravinami, ktoré ešte bezpečné a vhodné na ľudskú spotrebu, a jednak aby prevádzkovateľ nebol administratívne zaťažený nad mieru primeranú sledovanému záujmu. Ak prevádzkovateľ s charitatívnou organizáciou uzavretú zmluvu o bezodplatnom prevádzaní potravín po uplynutí DMT, ktorá upravuje aj spôsob a čas ponúkania takých potravín, táto zmluva sa považuje za splnenie ponukovej povinnosti. V prípade, že taká zmluva uzavretá nie je, prevádzkovateľ bude ponuku realizovať voči ním zvolenej charitatívnej organizácii, ktorá bude mať 48 hodín na prejavenie záujmu. Ak ponúknuté potraviny odmietne alebo neodpovie na ponuku do 48 hodín, prevádzkovateľ môže pristúpiť k predaju predmetných potravín. Podmienka tejto doby na prejavenie záujmu sa nevzťahuje na prípady, kedy prevádzkovateľ uzatvorenú s charitatívnou organizáciou zmluvu o bezodplatnom prevádzaní potravín po uplynutí DMT, ktorá upravuje aj spôsob a čas ponúkania takých potravín
Odsek 14
Na základe tohto ustanovenia môže prevádzkovateľ počas doby predaja potravín podľa odseku 12 písm. g) kedykoľvek opätovne ponúkať potraviny charitatívnym organizáciám.
Odsek 15
Ustanovuje zodpovednosť predajcu za predaj potravín po uplynutí DMT.
Odsek 16
Zakazuje predávať potraviny po uplynutí DMT ako nové potraviny, potraviny pre špeciálne výživové účely a výživové doplnky. Okrem toho sa zakazuje predávať potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti ďalším prevádzkovateľom okrem vlastných prevádzok predajcu, rovnako sa zakazuje predaj takýchto potravín na diaľku, konzumných vajec a mäsových konzerv alebo výrobkov, ktoré majú poškodený alebo deformovaný obal z dôvodu ochrany zdravia spotrebiteľa.
Odsek 17
V uvedenom odseku sa zakazuje bezodplatný prevod potravín, ktorým uplynul DMT počas ustanovenej doby predaja. Takéto potraviny musia byť zneškodnené.
K bodu 9
Ustanovuje sa povinnosť ministerstva zverejňovať na svojom webovom sídle zoznam potravín označených dobrovoľnými údajmi podľa § 9b s cieľom sprehľadniť používanie tohto dobrovoľného spôsobu označovania. Ministerstvo ustanoví konkrétne pravidlá vedenia tohto zoznamu vo vykonávacom predpise.
K bodu 10
Legislatívno-technická úprava, ktorá umožňuje predávať potraviny po uplynutí DMT pričom musia byť zachované požiadavky vplývajúce z novelizačného bodu 5.
K bodu 11
V ustanovení dochádza k vypusteniu povinnosti dodržiavania podielu poľnohospodárskych výrobkov a potravín pri propagácií a marketingu v letákoch, reklamných časopisoch alebo inej
12
obdobnej formy komunikácie, pričom ten, kto predáva potraviny bude povinný uvádzať percentuálny podiel slovenských výrobkov z celkovej ponuky, t. j. letáku, reklamného časopisu alebo inej obdobnej formy komunikácie.
K bodu 12
V ustanovení písmena r) dochádza k zmene znenia takým spôsobom, že povinnosť
označovania potravín slovenským symbolom bude dobrovoľná bez vymedzenia predajnej plochy. Pôjde o symbol v tvare, ktorý si zvolí prevádzkovateľ (napr. znamenie štátneho znaku alebo štátna zástava podľa § 6a a 11 zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch a ich používaní v znení neskorších predpisov) a bude jednoznačne kupujúcemu oznamovať, že ide o slovenskú potravinu.
V ustanovení písmena s) dochádza k zákazu propagácie a marketingu na potraviny
predávané po uplynutí DMT a súčasne aj ustanovenie sankcie s tým súvisiacej sa pristúpilo z dôvodu, že primárnym cieľom nie je povzbudiť spotrebiteľov ku kúpe takéhoto druhu výrobkov berúc do úvahy nákupné správanie priemerných slovenských spotrebiteľov. Okrem toho, propagačné materiály slúžia na oboznámenie spotrebiteľov o znížených cenách výrobkov, tzv. akciách, nie o dopredaji potravín po uplynutí DMT. Označenie miesta predaja potravín po uplynutí DMT sa nebude považovať za propagáciu alebo marketing.
K bodu 13
Upravuje sa skutková podstata vo vzťahu k porušeniu ustanovení uvedených v § 5 ods. 4.
K bodu 14
Navrhovaným ustanovením sa do § 28 ods. 3 dopĺňajú písmená f) i), v ktorých sa upravujú skutkové podstaty správnych deliktov vo vzťahu k § 6 ods. 7, 12, 16 a 17 a § 12 ods. 1 písm. q) a s).
K bodu 15
Upravuje sa skutková podstata vo vzťahu k možnosti uvádzania potravín po uplynutí DMT na trh podľa § 6 ods. 7.
K bodu 16
Ustanovujú sa sankcie pre osobu vykonávajúcu pridomové hospodárstvo podľa § 4 za nedodržanie povinností súvisiacich s nedodržaním zákonných požiadaviek na výrobu poľnohospodárskych výrobkov a potravín; osoba bude sankcionovaná, ak neoznámi požadované údaje v stanovených polročných termínoch vyplnením a odoslaním elektronického formulára, ktorého vzor bude ustanovený ministerstvom vo vykonávacom predpise. Formulár bude zároveň k dispozícii aj na stránke ministerstva. Zároveň sa ponecháva sankcia za porušenie povinnosti podľa § 26 ods. 3, ktorá je súčasťou platného znenia ustanovenia.
K bodu 17
V ustanovení dochádza k úprave dolnej hranice sadzby pokuty pri opakovanom porušení povinností podľa § 28 ods. 8 za ktoré bola orgánom úradnej kontroly potravín uložená pokuta a to z dôvodu, že ustanovená dolná hranica pokuty by mohla byť pre viaceré subjekty likvidačná a neumožňovala v rámci správnej úvahy aplikovanej príslušným správnym orgánom uložiť primeranú pokutu. Napríklad aj pri subjektoch s obratom pod 1 000 000 eur ukladalo ustanovenie orgánu úradnej kontroly potravín povinnosť uložiť minimálnu pokutu 1 000 000 eur. Od roku 2014 bolo uložených podľa predmetného paragrafu 33 miliónových pokút, pričom nenadobudli právoplatnosť a v súčasnosti predmetom konania na vecne a miestne príslušných súdoch a na Ústavnom súde Slovenskej republiky. Ani jedna z uložených miliónových pokút nebola pre prevádzkovateľa likvidačná.
13
K bodu 18
Ustanovením sa umožňuje, aby pri ukladaní pokuty orgán úradnej kontroly potravín podľa nariadenia (EÚ) 2017/625 pri správnej úvahe bral do úvahy aj výšku obohatenia sa (hospodárskej výhody), ktorú týmto konaním porušiteľ získal, a aj vzhľadom na to ustanoviť výšku pokuty. Hospodárska výhoda sa pri ustanovení výšky sankcie berie do úvahy iba v prípade, že sa prevádzkovateľ dopustí podvodných alebo klamlivých praktík podľa čl. 1 ods. 4 písm. a) a čl. 139 ods. 2) nariadenia 2017/625.
K bodu 19
Dopĺňa sa prechodné ustanovenie, ktoré ustanovuje, že konania o uložení pokuty podľa § 28 ods. 8, ktoré sa začali a právoplatne neskončili do 31. mája 2022, sa dokončia podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. júna 2022, ak je to pre dotknutého podnikateľa priaznivejšie.
Čl. II.
Ustanovuje sa nadobudnutie účinnosti zákona dňom 1. júna 2022 vzhľadom na dĺžku trvania legislatívneho procesu.
Bratislava, 12. januára 2022
Eduard Heger
predseda vlády
Slovenskej republiky
Samuel Vlčan
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky