Sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona Komisia požaduje označiť ako žiadne (namiesto pozitívnych sociálnych vplyvov a negatívnych sociálnych vplyvov) a zároveň v tejto súvislosti Komisia požaduje bez náhrady vypustiť predloženú analýzu sociálnych vplyvov.
Odôvodnenie:
Podľa súčasného stavu potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti, len ak sú bezpečné, môže prevádzkovateľ bezodplatne previesť charitatívnej organizácii, ale nemusí tak urobiť. Ďalším dôvodom na vypustenie analýzy sociálnych vplyvov je to, že už v súčasnosti je taká prax, že sú potraviny krátky čas pred uplynutím dátumu spotreby alebo pred uplynutím dátumu minimálnej trvanlivosti predávané za zníženú cenu. Predložený návrh tým, že sa umožňuje predávať aj potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti, len ak sú bezpečné, podľa názoru Komisie nezakladá, aj vzhľadom na konštatovanie v predchádzajúcej vete, významnejší pozitívny sociálny vplyv na hospodárenie dotknutých spotrebiteľov na trhu potravín. Túto pripomienku je potrebné zohľadniť aj v príslušnom texte všeobecnej časti dôvodovej správy.
K vplyvom na životné prostredie
V doložke vybraných vplyvov Komisia žiada vyznačiť pozitívne vplyvy na životné prostredie a vypracovať súvisiacu analýzu vplyvov. Komisia nesúhlasí s tvrdením predkladateľa, že materiál nemá žiadne vplyvy na životné prostredie. Označenie minimálna trvanlivosť totiž zvyšuje produkciu potravinového odpadu a vo väčšine európskych krajín je zrušené. Schválenie predloženého materiálu a umožnenie predaja potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti má priamy vplyv na predchádzanie tvorby potravinového odpadu. Takéto opatrenie je v súlade so Stratégiou environmentálnej politiky do roku 2030 a prispeje k zamedzeniu tvorby odpadu z ešte použiteľných potravín. Predkladateľovi Komisia odporúča v analýze vplyvov na životné prostredie aspoň rámcovo kvantifikovať množstvo potravín, ktorých sa toto ustanovenie dotkne.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu odhadovaných nákladov/úspor regulácie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, a to v každom prípade, v ktorom je takáto kvantifikácia možná, pričom odporúčaným riešením je najmä využitie modelového výpočtu na jeden dotknutý podnikateľský subjekt.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok. Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Stanovisko predkladateľa:
K vplyvu na rozpočet verejnej správy. Pokuty ukladá a vyberá len Štátna veterinárna a potravinová správa SR, čo je rozpočtová organizácia. V rozpočte na rok 2021 a ani v nasledujúcich rokoch nemá Štátna veterinárna a potravinová správa SR rozpočtované príjmy z pokút (EKRK 222 003 Za porušenie prepisov), keďže pokuty uložené podľa vyššie uvedeného zákona sú náhodnými a nepredvídanými príjmami, ktorých vymáhanie je v praxi časovo zdĺhavé, resp. tieto pokuty sú nevymožiteľné. Vzhľadom na to, že príjmy z pokút uložených pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta, sa nerozpočtujú, nie je korektné kvantifikovať ich pokles v súvislosti so znížením minimálnej výšky pokuty. Na základe uvedeného vplyvy na rozpočet verejnej správy sú označené ako „žiadne“.
Ostatné pripomienky boli akceptované a v zmysle nich boli upravené jednotlivé analýzy vplyvov.