1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
Iné ako rozpočtové zdroje – POO SR
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2
Navýšenie návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v príslušných rokoch.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Reforma súdnej mapy – zmena sídiel a obvodov okresných súdov.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V rámci reformy súdnej mapy sa menia od 1.1.2023 sídla a obvody okresných súdov. V tejto súvislosti budú realizované predovšetkým také zmeny, ktoré sú zabezpečené v rámci limitov rozpočtu a počtu zamestnancov.
Úprava limitu počtu zamestnancov nie je navrhovaná, navrhuje sa však zvýšenie platov zamestnancov okresných súdov s výnimkou sudcov na úrovni 10 % aktuálne priznaných tarifných platov za účelom personálnej stabilizácie. Navrhované zvýšenie sa týka 2 734 zamestnancov každoročne vo výške 3 555 474 eur, z toho mzdy 2 634 660 eur a poistné odvody 920 814 eur.
Tiež sa predpokladá v tejto súvislosti dopad na rozpočet roku 2022 v oblasti transferov, odhaduje sa odchod 17 sudcov – výdavky vo výške 668 300 eur a 137 zamestnancov – výdavky vo výške 1 096 000 eur, celkom vo výške 1 764 300 eur.
Z pohľadu priestorového riešenia sa predpokladá umiestnenie okresných súdov v priestoroch spravovaných v rámci rezortu spravodlivosti a prenajatých alebo vypožičaných priestoroch. Pri priestoroch spravovaných v rámci rezortu spravodlivosti sa uvažuje s rozsiahlou
3
rekonštrukciou s dopadom na rozpočet v roku 2022 vo výške 16 180 057 eur, v roku 2023 vo výške 29 054 627 eur a v roku 2024 vo výške 29 635 720 eur, pričom tieto výdavky sú zabezpečené v rámci Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. V tejto súvislosti sú nad rámec limitov rozpočtu predpokladané v jednotlivých rokoch výdavky na sťahovanie (prvotné sťahovanie aj sťahovanie v priebehu rekonštrukcie), výdavky na dočasný prenájom v čase rekonštrukcie a výdavky na obnovu interiérového zariadenia nasledovne, v roku 2023 vo výške 11 500 000 eur, v roku 2024 vo výške 9 500 000 eur. Zároveň sa v roku 2022 predpokladajú prevádzkové výdavky v odhadovanej výške 250 000 eur súvisiace so zmenou sídiel a názvov súdov.
Zmeny v nastaveniach informačných systémov v oblasti súdnictva sú odhadované vo výške 1 287 320 eur. Zmeny Ekonomického informačného systému MS SR nie sú kvantifikované z dôvodu predpokladanej migrácie údajov do Centrálneho ekonomického systému k 1.1.2023, táto otázka bude komunikovaná s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
Predmetný návrh predpokladá postupom času zefektívnenie výkonu súdnictva pri zníženom objeme vstupov – priestorov a zamestnaneckých miest, čo povedie na rozdiel od prvotného negatívneho vplyvu na rozpočet k pozitívnemu vplyvu na rozpočet v neskoršom období (napr. zníženie prevádzkových výdavkov na spravované budovy vrátane zníženia počtu objektov strážených príslušníkmi Zboru väzenskej a justičnej stráže, úspora riadiacich príplatkov, a pod.), ktorý však nie je možné aktuálne presnejšie kvantifikovať.
4
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
5
Tabuľka č. 4 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvis. s úverom, pôžičkou, ... (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom