1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
19 481 677
44 110 101
42 691 194
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
0
0
18 194 357
1 287 320
44 110 101
0
42 691 194
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
19 481 677
44 110 101
42 691 194
Rozpočtové prostriedky
0
19 481 677
44 110 101
42 691 194
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
2 634 660
2 634 660
- vplyv na ŠR
0
0
2 634 660
2 634 660
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: 08P Financovanie systému súdnictva
0EK0C IT financované zo ŠR – MS SR
0
0
0
0
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje – POO SR
0
16 180 057
29 054 627
29 635 720
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
3 301 620
15 055 474
13 055 474
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2
Navýšenie návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v príslušných rokoch.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Reforma súdnej mapy – zmena sídiel a obvodov okresných súdov.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V rámci reformy súdnej mapy sa menia od 1.1.2023 sídla a obvody okresných súdov. V tejto súvislosti budú realizované predovšetkým také zmeny, ktoré zabezpečené v rámci limitov rozpočtu a počtu zamestnancov.
Úprava limitu počtu zamestnancov nie je navrhovaná, navrhuje sa však zvýšenie platov zamestnancov okresných súdov s výnimkou sudcov na úrovni 10 % aktuálne priznaných tarifných platov za účelom personálnej stabilizácie. Navrhované zvýšenie sa týka 2 734 zamestnancov každoročne vo výške 3 555 474 eur, z toho mzdy 2 634 660 eur a poistné odvody 920 814 eur.
Tiež sa predpokladá v tejto súvislosti dopad na rozpočet roku 2022 v oblasti transferov, odhaduje sa odchod 17 sudcov výdavky vo výške 668 300 eur a 137 zamestnancov výdavky vo výške 1 096 000 eur, celkom vo výške 1 764 300 eur.
Z pohľadu priestorového riešenia sa predpokladá umiestnenie okresných súdov v priestoroch spravovaných v rámci rezortu spravodlivosti a prenajatých alebo vypožičaných priestoroch. Pri priestoroch spravovaných v rámci rezortu spravodlivosti sa uvažuje s rozsiahlou
3
rekonštrukciou s dopadom na rozpočet v roku 2022 vo výške 16 180 057 eur, v roku 2023 vo výške 29 054 627 eur a v roku 2024 vo výške 29 635 720 eur, pričom tieto výdavky zabezpečené v rámci Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
V tejto súvislosti nad rámec limitov rozpočtu predpokladané v jednotlivých rokoch výdavky na sťahovanie (prvotné sťahovanie aj sťahovanie v priebehu rekonštrukcie), výdavky na dočasný prenájom v čase rekonštrukcie a výdavky na obnovu interiérového zariadenia nasledovne, v roku 2023 vo výške 11 500 000 eur, v roku 2024 vo výške 9 500 000 eur. Zároveň sa v roku 2022 predpokladajú prevádzkové výdavky v odhadovanej výške 250 000 eur súvisiace so zmenou sídiel a názvov súdov.
Zmeny v nastaveniach informačných systémov v oblasti súdnictva odhadované vo výške 1 287 320 eur. Zmeny Ekonomického informačného systému MS SR nie kvantifikované z dôvodu predpokladanej migrácie údajov do Centrálneho ekonomického systému k 1.1.2023, táto otázka bude komunikovaná s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
Predmetný návrh predpokladá postupom času zefektívnenie výkonu súdnictva pri zníženom objeme vstupov priestorov a zamestnaneckých miest, čo povedie na rozdiel od prvotného negatívneho vplyvu na rozpočet k pozitívnemu vplyvu na rozpočet v neskoršom období (napr. zníženie prevádzkových výdavkov na spravované budovy vrátane zníženia počtu objektov strážených príslušníkmi Zboru väzenskej a justičnej stráže, úspora riadiacich príplatkov, a pod.), ktorý však nie je možné aktuálne presnejšie kvantifikovať.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 014 300
15 055 474
13 055 474
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
2 634 660
2 634 660
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
920 814
920 814
Tovary a služby (630)2
250 000
11 500 000
9 500 000
Bežné transfery (640)2
1 764 300
Splácanie úrokov a ostatné platby súvis. s úverom, pôžičkou, ... (650)2
Kapitálové výdavky (700)
17 467 377
29 054 627
29 635 720
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
17 467 377
29 054 627
29 635 720
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
19 481 677
44 110 101
42 691 194
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť – zamestnanci mimo sudcov
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Bez navýšenia počtu zamestnancov
Osobné výdavky celkom (v eurách)
3 555 474
3 555 474
Mzdy, platy, služobné príjmy a OOV (610)
2 634 660
2 634 660
z toho vplyv na ŠR
2 634 660
2 634 660
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
920 814
920 814
z toho vplyv na ŠR
920 814
920 814
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.