Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi okresných súdov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
september 2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
september 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
október 2021
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
október 2021
2.Definovanie problému
Súčasné usporiadanie súdnej mapy neumožňuje zabezpečiť špecializáciu sudcov v plnom rozsahu v základných agendách, ktorými sú občianskoprávna agenda, trestnoprávna agenda, obchodnoprávna agenda a rodinnoprávna agenda. Tento stav vedie k tomu, že konanie a rozhodovanie na súdoch o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb nie je nevyhnutne vždy efektívne a dostatočne rýchle. Dôvera obyvateľov v súdnictvo je na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ dlhodobo na nízkej úrovni. Prispieva k tomu aj verejnosťou vnímaná miera korupcie, ktorú potvrdzujú aj postupné odhalenia orgánov činných v trestnom konaní. Vláda sa zaviazala zmeniť Slovensko na „skutočne právny štát“ schopný zaistiť rovnosť pred zákonom a ochranu práv. Dôležitou súčasťou konkrétnej snahy splniť tento cieľ je reforma súdnej mapy.
3.Ciele a výsledný stav
Účelom predkladaného návrhu zákona je nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných súdov. Počet okresných súdov sa redukuje zo súčasných 54 na 30 okresných súdov vrátane dvoch mestských súdov.
Súdnu mapu všeobecných súdov v občianskoprávnej agende, trestnoprávnej agende a rodinnej agende sa navrhuje rozdeliť do tridsiatich obvodov prvostupňových súdov (vrátane dvoch mestských súdov v Bratislave a v Košiciach) a ôsmich obvodov odvolacích súdov
Zlúčené obvody okresných súdov budú dostatočne veľké na to, aby v nich boli splnené kritériá minimálnej veľkosti súdneho obvodu, a to pri optimálnom minimálnom počte troch špecializovaných sudcov vo všetkých hlavných agendách. Uvedené sa v terajšej súdnej sústave nedá zabezpečiť v každom súdnom obvode samostatne. Zväčšenie obvodov okresných súdov zabezpečí väčší priestor (väčšia množina sudcov) na realizáciu kritéria náhodného výberu sudcu z optimálneho počtu sudcov.
Špecifikom predkladaného návrhu zákona v porovnaní s verziou predloženou do legislatívneho procesu v roku 2020 je aj to, že v prípade štyroch okresných súdov sa výslovne v návrhu zákona upravujú ich pracoviská mimo ich sídla.
Ďalej návrh zákona nanovo nastavuje kauzálnu príslušnosť pre obchodnoprávne spory, čo zahŕňa sústredenie tejto agendy na osem okresných súdov v sídle krajských súdov z doterajších 54 okresných súdov.
V súlade so zámermi schválenými v rokoch 2018 a 2021 vládou Slovenskej republiky v materiáloch o opatreniach na zlepšenie fungovania obchodného registra sa tiež navrhuje koncentrácia agendy obchodného registra na jediný okresný súd, ktorým bude Okresný súd Žilina.
2
Poslednou systémovou zmenou je odčlenenie agend správneho súdnictva z okresných súdov a jej presun na krajské súdy. Zavŕši sa tak dlhodobá snaha o to, aby prvostupňovými súdmi v agende správneho súdnictva boli primárne krajské súdy.
4.Dotknuté subjekty
Okresné súdy, krajské súdy, Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, účastníci súdnych konaní (fyzické osoby a právnické osoby)
5.Alternatívne riešenia
Predložené znenie návrhu zákona je výsledkom dlhodobých diskusií podporovaných analýzami mapujúcimi existujúcu súdnu mapu. Tieto procesy priebežne prinášali a prinášajú rôzne pohľady pre najvhodnejšie usporiadanie súdnej mapy. Dôsledkom toho je, že aj predkladateľ zvažoval rôzne alternatívy usporiadania súdnej mapy. Napríklad minimalistický variant 19 okresných súdov, 3 krajské súdy a 2 správne súdy, či neskôr do legislatívneho procesu predložený modifikovaný variant 30 okresných súdov, 3 krajské súdy, 3 správne súdy, či aktuálne predkladaný variant so štyrmi krajskými súdmi. Pôvodný návrh bol dokonca aj predkladaný v partikulárnej otázke v alternatívnom znení.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
💧 Áno
Nie
Návrh zákona predpokladá vydanie vykonávacej vyhlášky, ktorou sa určia podmienky a rozsah náhrady zvýšených výdavkov zamestnancov zrušovaných súdov. Návrh vyhlášky je súčasťou predkladaného materiálu a bude predmetom samostatného legislatívneho procesu.
7.Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona nepredstavuje transpozíciu práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, pričom sa budú zohľadňovať praktické skúsenosti aktérov disciplinárneho konania.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
💧
Pozitívne
Žiadne
💧
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
💧
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
💧
Pozitívne
Žiadne
💧
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
💧
Pozitívne
Žiadne
💧
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Juraj Palúš,
juraj.palus@justice.sk
3
12.Zdroje
Návrh zákona bol vypracovaný participatívnym spôsobom, a to na podklade odborných diskusií, ktoré prebiehajú od roku 2017.
Východiskovým dokumentom pre vypracovanie návrhu zákona je Správu k stavu justície vypracovala Európska komisia CEPEJ (The European Commission for efficiency of Justice - Európska komisia pre efektívnu justíciu):
Podrobné informácie o priebehu tohto procesu vrátane analytických materiálov, prehľadu vykonaných pracovných stretnutí, či iných podkladov sú dostupné na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky:
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 092/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
💧 Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: