Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Zefektívnenie činnosti súdov môže pozitívnym spôsobom ovplyvniť hospodárenie domácností formou zlepšenia uplatňovania práva na súdnu ochranu.
Cieľom vytvorenia jedného mestského súdu so špecializovanými úsekmi, ktoré sa zameriavajú na hlavné súdne agendy, je zabezpečiť dostatočný počet špecializovaných sudcov a zamestnancov samostatne pre trestnú, civilnú, obchodnú a rodinnú agendu.
Špecializácia sudcov na území mestských obvodov umožní:
• zlepšenie kvality súdnych rozhodnutí,
• vhodnejšie podmienky pre zjednocovanie právnej praxe,
• náhodný výber špecializovaného sudcu z väčšieho počtu sudcov ako dnes, čo znižuje možnosť korupcie,
• z dlhodobého hľadiska zrýchlenie súdnych konaní.
Počet vecí a ich štruktúra, ktoré prichádzajú na terajšie súdy na území Košíc, nestačia na vyťaženie aspoň troch špecializovaných sudcov v každom obvode. Zjednotením obvodu na celé územie mesta dôjde k zvýšeniu počtu vecí v mestskom obvode, čo sudcom umožní špecializovať sa na jednu agendu a v nej sa ďalej rozvíjať.
Veľkosť územia a hustá sieť spojov do centra Bratislavy priamo nabádajú k tomu, aby v centre každého mesta bol zriadený len jeden súd, keďže dostupnosť pre občanov z pohľadu vzdialenosti nie je prekážkou. Pre zachovanie homogénnosti a jednoduchosti systému sa pre obe mestá použil rovnaký princíp, a to zriadenie jedného mestského súdu so špecializovanými úsekmi v rámci jedného mestského obvodu.
Tak, ako na celom území Slovenska, aj v obvodoch bratislavských súdov možno sledovať v ostatných rokoch pokles došlých vecí na súdy. Graf ukazuje výrazne klesajúci trend došlých podaní na súdoch v hlavných agendách a zároveň stabilný počet sudcov v bratislavských obvodoch. Priemerný počet sudcov od roku 2016 do roku 2020 sumárne za všetky bratislavské obvody okresných súdov stúpol o 2 %, kým celkový počet vecí došlých na bratislavské súdy v hlavných agendách klesol v tomto období o 19 %.
Vytvorený bude iba jeden mestský súd pre celý súdny obvod, kde navrhujeme zriadenie špecializovaných úsekov pre hlavné agendy: trestná, civilná, rodinná a časť obchodnej, určené na základe metodiky tvorby súdnej mapy. V prípade mesta Bratislavy niet dôvodu na to, aby bol všeobecný súd zriadený v každom bratislavskom okrese. Centrum mesta, ako aj mestské časti sú dobre dostupné mestskou hromadnou dopravou z každej jednotlivej okrajovej časti. Z pohľadu občana mesta Bratislavy sa môže zmeniť miesto, kam za výkonom súdnej moci v prvostupňovej agende bude dochádzať, avšak na území mesta je to minimálna zmena.
Zlúčený bratislavský obvod bude dostatočne veľký z pohľadu počtu špecializovaných sudcov, a tým sa ponecháva väčší priestor