DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona o zriadení Mestského súdu Košice a o zmene niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2021-2024, ako aj Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september december 2020. Návrh zákona je zároveň implementačným opatrením komponentu č. 15 Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
Návrh zákona predstavuje súčasť širšieho celku, ktorým je reforma súdnej mapy. Reforma súdnej mapy je zameraná na nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných súdov a krajských súdov, zriadenie dvoch mestských súdov, ako aj zriadenie správnych súdov tvoriacich samostatnú súčasť sústavy súdov.
Reforma súdnej mapy je jedným z nástrojov pre dosiahnutie efektívne fungujúcej justície, pretože vytvára vhodné podmienky pre špecializáciu sudcov, ako na úrovni okresných súdov, tak aj na úrovni krajských súdov.
Dôvera obyvateľov v súdnictvo je na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami dlhodobo na nízkej úrovni. Prispieva k tomu aj verejnosťou vnímaná miera korupcie, ktorú potvrdzujú aj postupné odhalenia orgánov činných v trestnom konaní. Vláda Slovenskej republiky sa zaviazala zmeniť Slovensko na „skutočne právny štát“ schopný zaistiť rovnosť pred zákonom a ochranu práv. Dôležitou súčasťou konkrétnej snahy splniť tento cieľ je reforma súdnej mapy.
Cieľom reformy súdnej mapy je zvýšiť dôveryhodnosť súdnictva, jeho výkon a kvalitu, a zároveň zabezpečiť pre sudcov a zamestnancov súdov lepšie podmienky na prácu a rozhodovanie.
Zmeny v súdnej mape znamenajú v podstate návrat k stavu do roku 1996. Vláda Vladimíra Mečiara s účinnosťou od roku 1997 počet súdov takmer zdvojnásobila. Rozdrobené a malé súdy menej efektívne a menej odolné proti miestnym väzbám, zároveň obmedzujú možnosť špecializácie sudcov, ktorá je jedným z predpokladov pre efektívne fungujúce súdnictvo.
Jedným zo základných cieľov novej súdnej mapy je špecializácia súdov a sudcov. Špecializácia sa predpokladá pre trestnú, civilnú, rodinnú a obchodnú agendu na všeobecných súdoch a pre správnu agendu v samostatnom správnom súdnictve. Súčasná sieť 54 okresných súdov neumožňuje splniť podmienku, aby boli na súde vyťažení aspoň traja špecializovaní sudcovia, ktorá je nevyhnutná na fungovanie náhodného prideľovania spisov. Na malých súdoch sa sudca musí venovať viacerým oblastiam, čo ho môže dostať do znevýhodneného postavenia voči úzko špecializovaným advokátom a účastníkom konania. Obdobne to platí pre vyťaženosť senátov ôsmich krajských súdov. Nová súdna mapa zohľadňuje aj dlhodobý trend poklesu vecí prichádzajúcich na súdy.
2
Nové súdne obvody navyše navrhované aj na základe prirodzených spádových a kultúrnych regiónov a identít. Od novej súdnej mapy možno očakávať nielen zrýchlenie súdneho konania a funkčný mechanizmus náhodného výberu sudcov, ale aj zlepšenie kvality súdnych rozhodnutí. Medzi najdôležitejšie výsledky, ktoré reorganizácia súdov na Slovensku prinesie, patrí:
Primeraná dostupnosť nová súdna mapa prihliada aj na primeranú fyzickú dostupnosť súdu pre sociálne slabšie skupiny obyvateľstva. Vzhľadom na postupujúcu elektronizáciu súdnej agendy a zriedkavosť ústnych pojednávaní je dostupnosť rýchleho a kvalitného rozhodnutia dôležitejšia ako fyzická blízkosť budovy súdu.
Rýchlejšie konania špecializácia sudcov umožní rýchlejšie skončenie zložitejších vecí. Súdy nemajú problém vybaviť v reálnom čase došlý počet jednoduchších a rutinných vecí. Skutočným problémom zložitejšie veci, ktorých vybavenie trvá neprimerane dlhší čas. Občania a podnikatelia to vnímajú ako nízku vymožiteľnosť práva.
Kvalita rozhodnutí s rýchlosťou súvisí vyššia kvalita rozhodnutí na základe špecializácie sudcov a zamestnancov a ich cieleného vzdelávania. Špecializovaný sudca sa ľahšie orientuje vo svojej oblasti, čo okrem rýchlosti predpokladá aj kvalitnejšie rozhodnutie.
Transparentnosť na súdoch budú pôsobiť štyri skupiny rovnomerne zaťažených sudcov (trestných, civilných, obchodných a rodinných). Osobitná bude sústava správneho súdnictva. Dnes na súdoch pôsobí veľa sudcov s rôznymi agendami v rôznych pomeroch, čo sťažuje procesy porovnávania. V spojení s elektronickým súdnym manažmentom budú mať občania a riadiace orgány súdnictva lepší prehľad, bude jednoduchšie zistiť a riešiť problémy. Transparentnosť prispeje k zvýšeniu dôveryhodnosti súdnictva.
Efektívnosť špecializovaní sudcovia na menšom počte súdov vo svojich agendách zabezpečia efektívne vybavenie vecí. Nová súdna mapa umožní aj naozaj náhodné prideľovanie prípadov. Menší počet budov a postupne aj sudcov bez ujmy na právach občanov povedie postupne k úspore prostriedkov na súdnictvo.
V roku 2020 bol do legislatívneho procesu predložený návrh zákona o sídlach a obvodoch súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (LP/2020/587), ktorý všetky vyššie uvedené ciele reformy súdnej mapy zahrnul do jedného komplexného materiálu s rôznymi implementačnými fázami. Na základe výsledkov pripomienkového konania a na základe diskusií, ktoré viedol rezort spravodlivosti so zainteresovanými aktérmi, berúc do úvahy organizačné, materiálne a personálne možnosti realizácie reformy súdnej mapy, sa javí ako účelné, aby schvaľovanie a realizácia reformy súdnej mapy boli rozdelené do samostatných blokov. Rozdelenie pôvodného návrhu zákona do viacerých samostatných zákonov jednak umožňuje realizovať zámery reformy súdnej mapy samostatne, resp. vo väčšej miere nezávisle na sebe, a na strane druhej umožňuje jednoduchším spôsobom reagovať na priebeh legislatívneho procesu a ďalšie odborné a politické diskusie, ktoré nepochybne budú sprevádzať celý legislatívny proces.
Preto predkladateľ spracoval niekoľko samostatných návrhov zákonov, ktoré predstavujú čiastkové opatrenia pre realizáciu reformy súdnej mapy. Do legislatívneho procesu tak budú priebežne predkladané návrhy zákonov, ktoré budú zamerané na (i) zriadenie mestských súdov v Bratislave a v Košiciach, (ii) nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných
3
súdov, (iii) nové usporiadanie sídiel a obvodov odvolacích súdov a (iv) na zriadenie správnych súdov.
Návrhy zákonov týkajúce sa zriadenia mestských súdov môžu byť predmetom schvaľovania bez ohľadu na osud zvyšných návrhov zákonov. Reforma súdnej mapy týkajúca sa sídiel a obvodov okresných súdov nadväzuje na zriadenie mestských súdov (t.j. predpokladá ich existenciu), ale súčasne je oddelená od zámeru reformovať sídla a obvody krajských súdov, a preto je zasadená do právneho stavu predpokladajúceho existenciu ôsmich krajských súdov, čo umožňuje jej schválenie bez ohľadu na schválenie alebo neschválenie reformného zámeru ohľadom nového usporiadania krajských súdov. Návrh zákona zaoberajúci sa reformou sídiel a obvodov krajských súdov napokon nadväzuje na zriadenie mestských súdov a nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných súdov. Reforma súdnej mapy zameraná na oblasť správneho súdnictva je nadstavbou vo vzťahu k reforme súdnej mapy v časti týkajúcej sa krajských súdov, preto návrh zákona pojednávajúci o zriadení správnych súdov je posledným návrhom v rámci reformy súdnej mapy.
Účelom predkladaného návrhu zákona je zriadenie Mestského súdu v Košiciach.
Cieľom vytvorenia jedného mestského súdu so špecializovanými úsekmi, ktoré sa zameriavajú na hlavné súdne agendy, je zabezpečiť dostatočný počet špecializovaných sudcov a zamestnancov samostatne pre trestnú, civilnú, obchodnú a rodinnú agendu.
Špecializácia sudcov na území mestských obvodov umožní:
zlepšenie kvality súdnych rozhodnutí,
vhodnejšie podmienky pre zjednocovanie právnej praxe,
náhodný výber špecializovaného sudcu z väčšieho počtu sudcov ako dnes, čo znižuje možnosť korupcie,
z dlhodobého hľadiska zrýchlenie súdnych konaní.
Počet vecí a ich štruktúra, ktoré prichádzajú na terajšie súdy na území Košíc, nestačia na vyťaženie aspoň troch špecializovaných sudcov v každom obvode. Zjednotením obvodu na celé územie mesta dôjde k zvýšeniu počtu vecí v mestskom obvode, čo sudcom umožní špecializovať sa na jednu agendu a v nej sa ďalej rozvíjať.
Veľkosť územia a hustá sieť spojov do centra Košíc priamo nabádajú k tomu, aby v centre každého mesta bol zriadený len jeden súd, keďže dostupnosť pre občanov z pohľadu vzdialenosti nie je prekážkou. Pre zachovanie homogénnosti a jednoduchosti systému sa pre obe mestá použil rovnaký princíp, a to zriadenie jedného mestského súdu so špecializovanými úsekmi v rámci jedného mestského obvodu.
Obvody okresných súdov pôsobiace na území mesta Košice majú v ostatnom období klesajúci počet vecí, ktoré na súd prichádzajú, čo je trendom v celej súdnej sústave. Tento trend znemožňuje špecializáciu sudcov na jednu agendu, ak byť funkčný náhodný výber sudcu a efektívne využité ľudské zdroje. Na klesajúcu záťaž poukazuje aj nasledujúci graf, podľa ktorého priemerný počet sudcov od roku 2016 do roku 2020 v celom obvode stúpol o 1%, kým celkový počet došlých vecí klesol v hlavných agendách o 23 %.
4
200
250
300
350
400
450
500
550
2016
2017
2018
2019
2020
Košice I
Košice II
Košice-okolie
Priemerný nápad vecí na sudcu
(Graf 1: vývoj priemerného celkového nápadu vecí na sudcu v hlavných agendách v meste Košice v rokoch 2016 – 2020)
Navrhuje sa preto vytvoriť jeden košický súdny obvod spojením terajších súdnych obvodov Okresného súdu Košice I, Okresného súdu Košice II a Okresného súdu Košice-okolie.
Do košického obvodu bude patriť aj priľahlé satelitné územie mesta Košice, ktoré je v súčasnosti súčasťou obvodu Okresného súdu Košice-okolie.
Vytvorený bude iba jeden mestský súd pre celý súdny obvod, kde sa navrhuje zriadenie špecializovaných úsekov pre hlavné agendy: trestnoprávna, občianskoprávna, obchodnoprávna, a rodinnoprávna agenda.
Zlúčený obvod bude dostatočne veľký na to, aby v ňom boli splnené kritériá minimálnej veľkosti obvodu, a to minimálne traja špecializovaní sudcovia vo všetkých zohľadnených agendách. Uvedené sa v terajšej súdnej sústave nedá zabezpečiť v každom súdnom obvode samostatne. Zväčšenie obvodu zabezpečí väčší priestor (väčšia množina sudcov) na realizáciu kritéria náhodného výberu sudcu. Počty sudcov v novovzniknutom obvode bude súčtom sudcov zo zlúčených obvodov súdov. Miesto sudcu zostáva zachované. V prípade Mestského súdu Košice bude počet sudcov vychádzajúc z počtov sudcov v roku 2020 88 sudcov: agenda C 54,75, agenda Cb 11,58, agenda obchodného registra 3, súdny výkon 1,67, agenda T 16,67.1)
Všetky ostatné príslušnosti súdnych agend (aj kauzálne) pre Mestský súd Košice ako nástupnícky súd po okresných súdoch v Košiciach zostávajú zachované.
Určenie centra súdu pre košický súdny obvod je jednoznačné. Všetky okresné súdy spolu s Krajským súdom v Košiciach sídlia v jednej hlavnej budove na Štúrovej ulici 29 v Košiciach. Kapacita budovy je dostatočná na umiestnenie jedného mestského súdu a jeho rozdelenie na špecializované súdne úseky so špecializovanými sudcami a zamestnancami. Kapacita budovy na Štúrovej ulici 29 v Košiciach umožňuje určenie sídla mestského súdu v Košiciach na súčasnom mieste pokiaľ by sa nepristúpilo k obstaraniu úplne nových
1) Hodnoty desatinné čísla nakoľko sa jedná o ročný priemer zo 12 stavov na konci každého mesiaca roku 2020.
5
priestorov čím sa z pohľadu centier/centra súdov a budov zachová súčasný stav a z pohľadu občanov sa pre prvostupňovú agendu nemení ani dochádzanie na súd.
Z hľadiska legislatívno-technického spracovania návrhu zákona je nosnou úpravou čl. I, ktorý upravuje zriadenie Mestského súdu Košice. Zriadenie súdu samostatným zákonom nie je v právnom poriadku novinkou. Podobne bol zriadený Špeciálny súd, resp. Špecializovaný trestný súd.
V nasledujúcich novelizačných článkoch sa menia a dopĺňajú súvisiace zákony. Ide o procesné predpisy, ktoré doteraz upravovali kauzálnu príslušnosť okresných súdov v meste Košice, po novom Mestského súdu Košice. Zároveň sa vykonáva novelizácia zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, ktorou sa upravuje sídlo a obvod Mestského súdu Košice a s jeho zriadením súvisiace prechodné ustanovenia. Rovnako sa vykonáva aj novelizácia zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a „organizačného zákona“, t.j. zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s cieľom osobitného nastavenia vnútornej organizácie a riadenia mestských súdov.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. júna 2022. K tomuto dňu vznikne Mestský súd Košice. Činnosť však začne vykonávať 1. januáru 2023, pričom k tomuto dátumu zaniknú doterajšie okresné súdy pôsobiace v Košiciach. Tomu je podriadená aj odložená účinnosť niektorých ustanovení zákona k 1. januáru 2023.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu, na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Jednotlivé vplyvy sú detailne popísané v doložke vybraných vplyvov a príslušných analýzach.
Návrh zákona bol vypracovaný participatívnym spôsobom, a to na podklade odborných diskusií, ktoré prebiehajú od roku 2017. Podrobné informácie o priebehu tohto procesu vrátane analytických materiálov, prehľadu vykonaných pracovných stretnutí, či iných podkladov dostupné na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky.2)
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona bol predmetom riadneho pripomienkového konania. Legislatívna rada vlády Slovenskej republiky ho prerokovala 26. októbra 2021. Vláda Slovenskej republiky návrh zákona prerokovala a schválila 12. januára 2022.
6
B.Osobitná časť
K čl. I
K § 1
Z koncepčného hľadiska návrh zákona v čl. I vychádza z obdobnej právnej úpravy obsiahnutej v zákone č. 458/2002 Z. z. o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry a o zmene a doplnení niektorých zákonov, resp. v zákone č. 291/2009 Z. z. o Špecializovanom trestnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podobne ako tomu bolo v prípade zriadenia Špeciálneho súdu a neskôr Špecializovaného trestného súdu, návrh zákona pozostáva z dvoch základných právnych noriem. Prvou je úprava v § 1, v ktorom sa konštatuje zriadenie Mestského súdu Košice a druhou je úprava v § 2, ktorá je vo svojej podstate odkazovacou normou, ktorá odkazuje adresátov právnej normy na osobitné predpisy v prípade úpravy otázok sídla, obvodu, pôsobnosti a organizácie Mestského súdu Košice. Právna úprava je v § 3 rozšírená o prechodné ustanovenie, ktorým sa rieši právne nástupníctvo medzi okresnými súdmi doteraz pôsobiacimi v meste Košice a nástupníckym súdom, ktorým je Mestský súd Košice.
V § 1 ods. 2 sa ďalej upravuje postavenie mestského súdu, a to tak, že tento súd bude mať postavenie okresného súdu. Podstatou ustanovenia je docieliť stav, aby Mestský súd Košice bol integrálnou súčasťou právneho poriadku bez toho, aby bolo nevyhnutné novelizovať všetky právne predpisy dotýkajúce sa postavenia okresných súdov a ich sudcov. A teda vďaka odseku 2 všade tam, kde osobitné predpisy (napr. procesné kódexy, či statusové zákony) pojednávajú o okresných súdoch, je zrejmé, že pojednávajú aj o Mestskom súde Košice. Z hľadiska hierarchického usporiadania súdnej sústavy bude teda mestský súd na úrovni okresného súdu.
K § 2
Ustanovenie § 2 je vo svojej podstate odkazovacou normou. Sídlo a obvod zriaďovaného mestského súdu budú upravené v zákone č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Pôsobnosť a organizáciu mestského súdu bude upravovať primárne zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Problematika konania pred zriaďovaným mestským súdom bude doménou najmä procesných kódexov, resp. tých zákonov, ktoré upravujú konanie pred okresnými súdmi.
K § 3
Navrhovaný § 3 predstavuje prechodné ustanovenie, ktorého cieľom je nastaviť pravidlá spojené so zriadením a začatím fungovania Mestského súdu Košice.
Odsek 1
Podobne ako tomu bolo v prípade zriadenia Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, aj v prípade Mestského súdu Košice sa navrhuje dvojfázový proces jeho zriadenia. Mestský súd Košice ako samostatná entita vznikne ku dňu účinnosti zákona, a teda 1. júna 2022. Činnosť však začne vykonávať od 1. januára 2023, od kedy sa zároveň stane právnym
7
nástupcom zanikajúcich okresných súdov. Časový úsek, ktorý takto vzniká, je určený pre personálne obsadenie vznikajúceho súdu predsedom a zamestnancami, vykonanie aktivít potrebných pre plynulý prechod agendy z doterajších súdov na nový súd, pre vytvorenie prvého rozvrhu práce, pre obstaranie úkonov spojených so zriadením nového štátneho orgánu a pod.
Odsek 2
V navrhovanom odseku 2 sa normuje pravidlo, podľa ktorého bude platiť, že Mestský súd Košice od momentu svojho vzniku do momentu začatia činnosti nebude vykonávať súdnictvo. V tomto medziobdobí budú naďalej fungovať, t.j. vykonávať súdnictvo, na území mesta Košice doterajšie okresné súdy podľa doterajších predpisov. Doterajšie okresné súdy pôsobiace v meste Košice zaniknú k momentu začatia činnosti Mestského súdu Košice, kedy nadobúdajú účinnosť novelizácie zákonov, ktorými sa vypúšťa z právnej úpravy zmienka o okresných súdov pôsobiacich na území mesta Košice.
Z hľadiska normatívneho vyjadrenia sa vychádza z dikcie použitej v čl. 154g ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky („Až do začatia činnosti Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky vykonávajú jeho pôsobnosť tie orgány, ktoré ju vykonávali podľa predpisov účinných pred začatím činnosti Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky.“).
Odsek 3
Právne nástupníctvo upravené v odseku 3 je univerzálneho charakteru a týka sa ako výkonu súdnictva (presun uzavretých aj živých spisov), tak aj personálu (sudcovia, administratíva), majetku, či práv a povinností zo všetkých existujúcich právnych vzťahov. To znamená, že konania začaté pred termínom začatia vykonávania činnosti okresných súdov podľa novej súdnej mapy, dokončí nástupnícky mestský súd. Sudcovia a zamestnanci zanikajúcich okresných súdov budú od 1. januára 2023 sudcami a zamestnancami nástupníckeho mestského súdu. Správa majetku štátu, ktorú vykonávajú zanikajúce okresné súdy prechádza na nástupnícky mestský súd. Nástupnícky mestský súd vstupuje do všetkých ostatných práv a povinností zanikajúcich okresných súdov (napr. do zmluvných vzťahov), tam, kde vystupoval zanikajúci okresný súd ako účastník konania, tam od 1. januára 2023 bude ako účastník konania vystupovať nástupnícky mestský súd atď.
Právne nástupníctvo medzi okresnými súdmi je upravené nasledovne:
Zanikajúci okresný súd
Nástupnícky okresný súd
Okresný súd Košice I
Okresný súd Košice II
Okresný súd Košice-okolie
Mestský súd Košice
(Tabuľka 1: Právne nástupníctvo medzi zanikajúcimi súdmi a Mestským súdom Košice)
Z hľadiska prechodu výkonu súdnictva je potrebné zdôrazniť, že zlúčenie košických okresných súdov do Mestského súdu Košice nie je samo o sebe dôvodom na zmenu zákonného sudcu. To znamená, že veci pridelené jednotlivým sudcom zanikajúcich okresných súdov dokončia istí sudcovia avšak „pod hlavičkou“ Mestského súdu Košice. Odlišný postup pripúšťa (t.j. zmenu zákonného sudcu) návrh zákona pripúšťa v kontexte právnej úpravy navrhovanej v § 3 ods. 8.
8
V súvislosti so zánikom určených okresných súdov je potrebné poukázať aj na niektoré súvislosti týkajúce sa postavenia sudcov, súdnych funkcionárov a zamestnancov zanikajúcich súdov.
V prípade sudcov zanikajúcich súdov dochádza k ich „prechodu“ na nástupnícke súdy priamo zo zákona, a to na základe pravidla uvedeného v § 3 „...práva a povinnosti z osobitných vzťahov sudcov k štátu prechádzajú...“. Tento koncept bol v právnej úprave uplatnený niekoľkokrát a možno ho považovať za praxou osvedčený. Bolo tomu tak pri zrušení niektorých okresných súdov v roku 2005, rovnako aj v prípade zrušenia vojenských súdov v roku 2009, či v prípade zriadenia Špecializovaného trestného súdu v tom istom roku. To znamená, že v tomto prípade sa neuplatňuje režim prekladania sudcu Súdnou radou Slovenskej republiky, pretože v prípade zrušenia súdu nie je možné sudcu preložiť vzhľadom na to, že niet súdu, z ktorého by bol sudca preložený na iný súd. Namiesto toho sa uplatňuje režim právneho nástupníctva, ktoré v sebe zahŕňa sukcesiu aj čo sa týka osobitného vzťahu sudcu k štátu.
Analogicky sa pristupuje aj vo vzťahu k prísediacim sudcom z radov občanov. A teda prísediaci sudcovia z radov občanov pokračujú vo výkone svojej funkcie na nových okresných súdoch.
V prípade funkcionárov súdov (predseda a podpredseda súdu) sa uplatňuje režim, že v ich prípade dôjde k zániku riadiacej funkcie z dôvodu zániku samotného súdu. To platí aj pre funkcie predsedov grémií zanikajúcich okresných súdov. Táto skutočnosť vyplýva z § 38 ods. 1 písm. d) a § 41 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V prípade zamestnancov súdov, bez ohľadu na to, či v štátnozamestnaneckom pomere alebo v inom obdobnom vzťahu, sa uplatní taktiež mechanizmus ich prechodu na nástupnícky súd. V prípade štátnych zamestnancov treba brať na zreteľ § 24 písm. d) a § 177 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Osobitne sa však treba zmieniť o zamestnancoch, ktorí v pozícii vedúcich štátnych zamestnancov (napr. riaditeľ správy okresného súdu). Tu treba uviesť, že prechod práv a povinností zo štátnozamestnaneckého vzťahu riaditeľa správy súdu na nástupnícky súd neznamená, že na nástupníckom súde budú pôsobiť dvaja riaditelia správy súdu. Funkcia vedúceho štátneho zamestnanca zo zanikajúceho súdu v tomto prípade zaniká spolu so zánikom súdu (služobného úradu).
Odsek 4
Pre plnú funkčnosť Mestského súdu Košice ku dňu začatia jeho činnosti je potrebné, aby do momentu účinnosti právnej úpravy boli vytvorené predpoklady preto, aby bol čo najskôr ustanovený predseda mestského súdu ako štatutárny orgán zriaďovanej organizácie. Funkcia predsedu súdu predsedu mestského súdu nevynímajúc sa obsadzuje na základe výsledkov výberového konania 36 zákona o súdoch). Výberové konanie na funkciu predsedu súdu upravuje § 37 zákona o súdoch. Vyhlasovanie výberového konania podľa § 37 ods. 2 je naviazané na štandardné situácie v „živote“ súdu, pričom ustanovuje lehoty pre vyhlásenie výberového konania. Prvá lehota je naviazaná na blížiace sa skončenie funkčného obdobia predsedu súdu, druhá lehota je naviazaná na zánik funkcie predsedu súdu. Táto právna úprava nie je použiteľná v prípade situácie zriadenia nového súdu. Preto sa navrhuje v odseku 4 ustanoviť povinnosť pre ministra spravodlivosti vyhlásiť výberové konanie na funkciu prvého predsedu Mestského súdu Košice tak, aby sa toto výberové konanie uskutočnilo do určeného
9
dátumu (približne dva mesiace od predpokladanej účinnosti zákona). Právna norma teda neurčuje moment do kedy byť vyhlásené výberové konanie, ale ustanovuje do kedy byť výberové konanie uskutočnené, pričom tejto požiadavke sa musí prispôsobiť minister spravodlivosti pri vyhlasovaní výberového konania.
Berúc do úvahy skutočnosť, že v čase uskutočnenia výberového konania na predsedu mestského súdu nebude na tomto súde pôsobiť sudcovská rada, je potrebné vyriešiť otázku zloženia výberovej komisie. Podľa § 37 ods. 5 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov platí, že výberová komisia sa kreuje z databázy kandidátov na členov výberovej komisie v pomere traja nominanti ministra spravodlivosti, jeden nominant súdnej rady a jeden nominant sudcovskej rady. Naplnenie požiadavky na nominovanie člena súdnej rady sudcovskou radou nie je objektívne možné. Preto sa navrhuje pomer zloženia členov výberovej komisie 3:2, pričom troch členov vymenuje tak ako doteraz minister spravodlivosti a dvoch členov súdna rada. Aj v tomto prípade však ide o jednorazovú právnu úpravu, ktorá sa bude aplikovať len v prípade výberového konania na funkciu predsedu mestského súdu vykonávaného v čase od účinnosti zákona do začatia činnosti mestského súdov. Po začatí činnosti mestského súdu bude možnosť ustanoviť zástupcu sudcovskej rady mestského súdu do výberovej komisie.
Odsek 5
Z povahy veci je zrejmé, že od momentu vyhlásenia výberového konania do momentu vymenovania predsedu súdu prejde pomerne dlhý časový úsek, ktorý je ovplyvňovaný jednak lehotami uplatňovanými vo výberovom konaní, ale aj procesom preverovania predpokladov sudcovskej spôsobilosti uchádzačov o funkciu predsedu súdu. Preto možno dôvodne predpokladať, že ku dňu účinnosti zákona nebude funkcia predsedu mestského súdu obsadená, pričom tento stav môže trvať aj niekoľko mesiacov po nadobudnutí účinnosti zákona. Práve z tohto dôvodu sa navrhuje pravidlo uvedené v odseku 5, ktorého cieľom je určiť osobu, ktorá dočasne bude plniť úlohy predsedu mestského súdu, v tomto prípade úlohy spojené so zriaďovaním mestského súdu. V právnej úprave fungovania súdov nejde o novú právnu úpravu. Obdobná úprava je obsiahnutá v § 39 ods. 3 zákona o súdoch, pričom umožňuje zabezpečiť riadenie súdu aj v čase, kedy nie je obsadená ani funkcia predsedu súdu a ani funkcia podpredsedu súdu. Aplikácia § 39 ods. 3 zákona o súdoch však neprichádza do úvahy v prípade mestského súdu, pretože k momentu jeho vzniku nebude mať „svojich“ sudcov, a teda minister nemôže poveriť niektorého zo sudcov tohto súdu tým, aby plnil úlohy predsedu súdu, pretože na súde niet sudcov. Z tohto dôvodu sa pravidlo doteraz upravené v § 39 ods. 3 zákona o súdoch nedá použiť na mestskom súde. Preto sa navrhuje jeho modifikovaná verzia pre potreby procedúry zriaďovania mestského súdu. A teda navrhuje sa, aby minister spravodlivosti mohol dočasne poveriť plnením úloh predsedu mestského súdu ktoréhokoľvek sudcu zo zanikajúcich okresných súdov. Dočasnosť tohto pravidla je zvýraznená aj tým, že poverenie sudcu podľa odseku 5 je časovo limitované, a to do vymenovania prvého predsedu mestského súdu. Dočasne poverený sudca sa nestáva sudcom Mestského súdu Košice, ale bude naďalej pôsobiť na svojom „materskom“ súde; sudcom mestského súdu sa stane 1. januára 2023 v intenciách odseku 3.
Odsek 6
Účelom odseku 6 je dosiahnuť stav, kedy riadenie zrušovaných okresných súdov bude zverené predsedovi mestského súdu, čím sa zvýrazňuje jeho zodpovednosť za úspešnú implementáciu zriadenia Mestského súdu Košice. Spolu s touto zodpovednosťou však musí mať predseda mestského súdu manažérske nástroje, ktoré mu tento cieľ umožnia naplniť.
10
Jedným z týchto nástrojov je vhodné nastavenie tímu súdnych funkcionárov, v spolupráci s ktorými bude tento cieľ napĺňať. Preto sa výslovne upravuje zánik funkcie doterajších predsedov a podpredsedov zrušovaných súdov tak, aby na ich miesto mohol prvý predseda mestského súdu ustanoviť podpredsedov týchto súdov podľa vlastného uváženia, či výberu.
Z hľadiska navrhovanej právnej úpravy je dôležité poznamenať, že k zániku funkcie doterajších predsedov a podpredsedov súdov nedôjde skôr ako bude vymenovaný prvý predseda mestského súdu. A teda aplikácia odseku 6 neprichádza do úvahy, ak je činnosť zriaďovaného mestského súdu zabezpečovaná podľa odseku5, t.j. povereným sudcom namiesto predsedu mestského súdu.
Odsek 7
Navrhované ustanovenie je špeciálnou právnou úpravou, ktorá sa bude aplikovať v prípade tvorby prvého rozvrhu práce Mestského súdu Košice.
Podľa všeobecnej právnej úpravy § 52 zákona o súdoch sa na tvorbe rozvrhu práce participujú samotní sudcovia súdu a sudcovská rada, a to tým, že predseda súdu je povinný s nimi prerokovať návrh rozvrhu práce. Ich ingerencia do procesu tvorby rozvrhu práce je prirodzená a je prejavom samosprávy súdu. V prípade zriadenia Mestského súdu Košice je zrejmé, že tento súd nebude mať ku dňu účinnosti zákona, t.j. k momentu, kedy je daná zákonná možnosť začať pripravovať rozvrh práce súdu, sudcov a ani sudcovskú radu. Uvedený stav by však podľa názoru predkladateľa nemal byť dôvodom na to, aby zákonodarca rezignoval na možnosť budúcich sudcov vyjadriť sa k návrhu rozvrhu práce mestského súdu. Z uvedeného dôvodu sa preto normuje povinnosť predsedu mestského súdu prerokovať návrh rozvrhu práce so sudcami zanikajúcich okresných súdov v určenom termíne. Cieľom tejto právnej úpravy je dosiahnuť stav, kedy je zachované pravidlo ingerencie sudcov do prípravy rozvrhu práce. Na tento účel zákon ustanovuje osobitnú lehotu do kedy sa musí udiať prerokovanie návrhu rozvrhu práce. Vo všeobecnosti sa tak musí udiať do 15. decembra kalendárneho roka. Predkladateľ za to, že toto pravidlo je adekvátne pre bežné fungovanie súdov, avšak v prípade zriadenia nového súdu je namieste, aby prerokovanie návrhu rozvrhu práce nebolo „odkladané“ 15 dní pred začatím činnosti mestského súdu. Preto sa navrhuje, aby proces prerokovania rozvrh práce bol uskutočnený o jeden mesiac skôr ako je tomu v prípade bežnej prípravy rozvrhu práce.
Okrem toho návrh zákona ukladá lehotu, v ktorej musí predseda mestského súdu vydať rozvrh práce. A teda prvý rozvrh práce Mestského súdu Košice musí byť vydaný do 15. decembra 2022, t.j. aspoň 15 dní pred začatím činnosti tohto súdu.
Predkladateľ za to, že osobitné pravidlá pre tvorbu prvého rozvrhu práce dôležité, pretože je neprijateľné, aby sa tvorba rozvrhu práce spúšťala od momentu začatia činnosti mestského súdu. Takýto prístup by viedol k nefunkčnosti mestského súdu od prvého dňa jeho fungovania.
Odsek 8
Ako vyplýva zo všeobecnej časti dôvodovej správy, jedným zo zámerov reformy súdnej mapy je posilnenie špecializácie sudcov tým, že sa vytvoria personálne robustnejšie súdy, na ktorých bude jednoduchšie dosiahnuť špecializáciu sudcov na základné sudcovské agendy. Súčasný stav na súdoch je charakteristický tým, že sudcovia okrem svojej prevažujúcej agendy
11
vybavujú v obmedzenom rozsahu aj agendu, ktorá netvorí prevažujúci rozsah ich rozhodovacej činnosti. Typickým príkladom je situácia, kedy sa poručenský sudca venuje čiastočnej aj inej „klasickej“ sporovej občianskoprávnej agende, alebo kedy sa trestný sudca v obmedzenom rozsahu venuje exekučnej agende a pod. Reforma súdnej mapy vytvára predpoklady, aby takéto situácie do budúcna ohľadom nového nápadu nevznikali.
Treba si však uvedomiť, že mestský súd nevzniká „na zelenej lúke“, ale každý zo sudcov si na vznikajúci súd priváža všetky veci, ktoré mu boli dovtedy pridelené. A to jednak veci, ktoré do budúcna budú tvoriť prevažujúci rozsah jeho rozhodovacej činnosti, ale aj veci, ktoré tvoria okrajovú, či minoritnú časť jeho rozhodovacej činnosti.
Navrhovaný odsek 8 vytvára možnosť, aby v prípade pridelených vecí došlo k ich prerozdeleniu, ale len v prípade, ak sa toto prerozdelenie týka agendy sudcu, ktorá netvorí prevažujúci obsah jeho rozhodovacej činnosti. Je potrebné zdôrazniť, že ide o zákonnú možnosť na prerozdelenie vecí a nie povinnosť prerozdelenia vecí. Pre lepšiu ilustráciu podstaty právnej úpravy uvádza predkladateľ nasledovný príklad:
Na zrušovaných okresných súdoch je celkovo šesť sudcov vybavujúcich poručenskú agendu. Každý z týchto sudcov okrem poručenskej agendy vybavuje aj inú nesúvisiaci agendu, pretože to odôvodňujú pomery na súde nasledovným spôsobom:
Agenda
Sudca 1
Sudca 2
Sudca 3
Sudca 4
Sudca 5
Sudca 6
prevažujúca agenda
P (90%)
P (75%)
P (60%)
P (80%)
P (60%)
P (55%)
minoritná agenda
C (10%)
C (15%)
Csp (10%)
Er (40%)
T (10%)
Cb (10%)
C (40%)
C (20%)
D (25%)
(Tabuľka 2: Príklad prerozdeľovania minoritnej agendy)
Návrhom zákona sa v odseku 8 vytvára možnosť, aby minoritná agenda bola sudcom odňatá a prerozdelená tým sudcom, u ktorých táto agenda tvorí prevažujúci obsah ich rozhodovacej činnosti. Docieli sa tak stav špecializácie sudcov mestského súdu od prvých dní jeho fungovania. Odsek 8 tak akcentuje špecializáciu s vyhliadkou skoršieho rozhodovania v prípade špecializovaných sudcov.
Berúc do úvahy skutočnosť, že všeobecná právna úprava prerozdeľovania vecí v § 51 ods. 4 zákona o súdoch neupravuje dôvod pre prerozdelenie vecí spočívajúci v dosiahnutí cieľa, ktorým je špecializácia sudcov, navrhuje sa takýto dôvod normovať osobitne na účely zriadenia mestského súdu Košice.
Odsek 9
Nová súdna mapa so sebou prináša zlučovanie súdov do väčších celkov. V dôsledku zrušenia súdu a jeho zlúčenia s iným súdom prechádza výkon súdnictva vrátane sudcov zo zrušovaného súdu na nástupnícky súd. Toto zlúčenie môže so sebou priniesť situáciu, kedy sudcovia zrušeného súdu a sudcovia nástupnického súdu nebudú musieť byť nevyhnutne zaťažení porovnateľným spôsobom. A teda môže nastať situácia nerovnomernej zaťaženosti sudcov. Ak sa tak stane, vzniká podľa § 51 ods. 4 písm. c) dôvod na prerozdelenie raz pridelených súdnych spisov (vecí). Prerozdelenie vecí je zákonom dovolený spôsob odňatia veci zákonnému sudcovi a jej pridelenia novému zákonnému sudcovi. Predkladateľ za to, že reforma súdnej mapy a s tým spojená prípadná nerovnomerná zaťaženosť sudcov nemôže byť dôvodom pre odňatie veci zákonnému sudcovi. Preto sa navrhuje, aby v týchto prípadoch
12
nerovnomernej zaťaženosti sudcov nebolo možné využiť možnosť prerozdelenia vecí podľa § 51 ods. 4 písm. c). Namiesto toho sa vyslovene predpisuje, aby takto vzniknutá nerovnomerná zaťaženosť sudcov bola riešená zmenou rozvrhu práce, v ktorom sa upraví pomer v akom medzi sudcov prerozdeľovaný nový nápad. A teda viac zaťaženým sudcom sa zníži nápad nových vecí na úkor menej zaťažených sudcov, ktorým sa naopak zvýši nápad prideľovaných nových vecí. Predkladateľ považuje toto usporiadanie za spravodlivejšie, pretože minimalizuje zásahy do práva účastníka konania na zákonného sudcu. Pre odstránenie akýchkoľvek pochybností si treba uvedomiť, že použitie prerozdelenia vecí pri zlúčení súdov z dôvodu podľa § 51 ods. 4 písm. b), pretože prechod sudcov zo zrušeného súdu na nový súd nemôže na nástupníckom súde vytvárať možnosť prerozdeľovania vecí, t.j. zmeny zákonného sudcu, z dôvodu zmeny v personálnom obsadení súdu.
K čl. II
(Trestný poriadok)
Doterajšie znenie § 562 ods. 1 Trestného poriadku upravuje okresné súdy v sídle krajského súdu na účely trestného konania. V pôvodnom znení Trestného poriadku boli ako okresné súdy v sídle krajského súdu na účely § 16 ods. 1 ustanovené Okresný súd Bratislava I a Okresný súd Košice I. S účinnosťou od 1. januára 2017 došlo k zmene právnej úpravy okresných súdov v sídle krajského súdu na účely trestného konania, a to tým spôsobom, že okresnými súdmi na účely § 16 ods. 1 sa v meste Bratislava v meste Košice rozumeli všetky okresné súdy v sídle týchto miest, pričom každý z nich mal osobitne upravený svoj obvod, a to v § 7 ods. 2 zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Zriadením Mestského súdu Bratislava a Mestského súdu Košice stráca opodstatnenie právna úprava v § 562 ods. 1 Trestného poriadku, pretože jediným súdom, ktorý postavenie okresného súdu v meste Bratislava a v meste Košice bude príslušný mestský súd. Preto sa navrhuje vypustenie právnej úpravy týkajúcej sa vymedzenia okresných súdov v sídle krajského súdu na účely trestného konania na území mesta Košice.
Okresné súdy v sídle krajského súdu na účely trestného konania a ich obvody budú upravené v § 7 ods. 2 zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Tento stav pretrvá do prijatia návrhu zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi krajských súdov, ktorý predpokladá presun právnej úpravy okresných súdov v sídle krajského súdu na účely trestného konania do Trestného poriadku.
K čl. III
(Civilný sporový poriadok)
Cieľom zmien v Civilnom sporovom poriadku je zohľadnenie zriadenia Mestského súdu Košice, a to v tých prípadoch, v ktorých sporový kódex zakladal kauzálnu príslušnosť niektorého z okresných súdov sídliacich v meste Košice.
V bode 1 sa preto navrhuje upraviť kauzálnu príslušnosť v prípadoch, ak bola daná kauzálna príslušnosť Okresného súdu Košice I a v bode 2 sa navrhuje upraviť kauzálnu
13
príslušnosť v prípadoch, ak bola daná kauzálna príslušnosť Okresného súdu Košice II. Po novom bude kauzálne príslušným Mestský súd Košice.
Pretože podľa čl. I výkon súdnictva prechádza z Okresného súdu Košice I a Okresného súdu Košice II na Mestský súd Košice, nie je potrebné dopĺňať právnu úpravu o prechodné ustanovenia, ktoré by riešili kolíziu novej a pôvodnej právnej úpravy. Podľa právnej úpravy navrhovanej v čl. I 3 ods. 3) konania začaté na košických okresných súdoch dokončí Mestský súd Košice.
K čl. IV
(Civilný mimosporový poriadok)
Cieľom zmien v Civilnom mimosporovom poriadku je zohľadnenie zriadenia Mestského súdu Košice, a to v tých prípadoch, v ktorých mimosporový kódex zakladal kauzálnu príslušnosť Okresného súdu Košice I.
Platné znenie § 124 ods. 1 písm. c) upravuje kauzálnu príslušnosť Okresného súdu Košice I v konaní o návrat maloletého do cudziny pri neoprávnenom premiestnení alebo zadržaní a platné znenie § 279 ods. 3 písm. h) upravuje kauzálnu príslušnosť Okresného súdu Košice I na konanie vo veciach obchodného registra. V oboch uvedených prípadoch sa navrhuje nahradenie Okresného súdu Košice I novozriaďovaným Mestským súdom Košice.
Pretože podľa čl. I výkon súdnictva prechádza z Okresného súdu Košice I na Mestský súd Košice, nie je potrebné dopĺňať právnu úpravu o prechodné ustanovenia, ktoré by riešili kolíziu novej a pôvodnej právnej úpravy.
K čl. V
(zákon č. 385/2000 Z. z.)
Cieľom doplnenia právnej úpravy vyhotovovania ročných štatistických výkazov sudcu je upraviť osobitné postupy na mestských súdoch. Ako vyplýva z novelizácie zákona o súdoch (čl. VIII), na mestskom súde bude mať podpredseda súdu pomerne silné postavenie, pretože priamo zo zákona bude vykonávať niektoré činnosti, ktoré inak patria do pôsobnosti predsedu súdu; k tomu pozri odôvodnenie novelizácie zákona o súdoch. Jednou z oblastí, kde prichádza do úvahy preniesť zákonom na podpredsedu mestského súdu pôsobnosť predsedu mestského súdu je oblasť vyhotovovania ročných štatistických výkazov sudcu, čomu je podriadené navrhované doplnenie § 27 ods. 1 zákona o sudcoch a prísediacich.
Zámerom predkladateľa je docieliť stav, aby ročný štatistický výkaz sudcu na mestských súdoch vyhotovoval a podpisoval podpredseda mestského súdu v ním riadenom úseku výkonu súdnictva. Na dosiahnutie tohto cieľa je navrhovaná právna úprava dostatočná. § 27 ods. 3 rieši obsah ročného štatistického výkazu sudcu, t.j. jeho vyhotovovanie, čo je pokryté zmenou v § 27 ods. 1. Zmena § 27 ods. 6 nie je potrebná, pretože nie je zámerom predkladateľa presúvať zverejňovanie výkazov na podpredsedov súdov.
K čl. VI
(zákon č. 153/2001 Z. z.)
K bodom 1, 2 a 4
14
Podľa platnej právnej úpravy v § 39 ods. 2 zákona o prokuratúre platí, že „Sídla a územné obvody ostatných prokuratúr [pozn. rozumej okresných a krajských prokuratúr] sa zhodujú so sídlami a územnými obvodmi príslušných súdov,27) ak tento zákon neustanovuje inak.“. Z uvedenej dikcie teda vyplýva, že okresné prokuratúry majú sídla tam, kde majú sídla okresné súdy, pričom ich obvody rovnaké ako obvody okresných súdov. Analogicky to platí aj pre krajské prokuratúry. Vzhľadom na toto nastavenie usporiadania okresných a krajských prokuratúr je zrejmé, že ak dôjde k zmene sídiel a obvodov okresných súdov alebo krajských súdov, automaticky dochádza k zmene obvodov a sídiel okresných, resp. krajských prokuratúr. Zámerom predkladateľa nie je docieliť stav, aby sa v nadväznosti na novú súdnu mapu automaticky zmenilo usporiadanie okresných prokuratúr a krajských prokuratúr. Preto sa navrhuje „odstrihnúť“ v nevyhnutnom rozsahu usporiadanie sídiel a obvodov okresných prokuratúr a krajských prokuratúr od sídiel a obvodov okresných súdov a krajských súdov.
Pôvodný návrh zákona o sídlach a obvodoch súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (LP/2020/587), ktorý bol predložený do legislatívneho procesu na sklonku roku 2020 predpokladal rovnaký zámer, pričom usporiadanie sídiel a obvodov tento návrh zákona zveroval do pôsobnosti generálneho prokuratúra Slovenskej republiky, pričom vzhľadom na závažnosť a význam tejto pôsobnosti sa navrhovalo, aby bola do procesu určovania sídiel a obvodov okresných prokuratúr vtiahnutá aj samospráva prokurátorov, a to v forme ingerencie Rady prokurátorov Slovenskej republiky, ktorá mala spočívať v udeľovaní súhlasu s usporiadaním sídiel a obvodov okresných prokuratúr a krajských prokuratúr. Tento koncept však bol v pôvodnom pripomienkovom konaní spochybnený. V nadväznosti na to predkladateľ zvolil v prípade nových návrhov zákonov reformujúcich súdnu mapu odlišný prístup spočívajúci v dôslednom rešpektovaní naviazania sídiel a obvodov okresných prokuratúr a krajských prokuratúr na sídla a obvody okresných súdov a krajských súdov. Ani tento prístup však nenašiel úplnú a bezvýhradnú podporu zo strany Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky, resp. Rady prokurátorov Slovenskej republiky, o čom svedčia aj zásadný pripomienky, ktoré si uplatnila generálna prokuratúra v rámci pripomienkového konania ako k návrhom zákonov o zriadení mestských súdov, tak aj k návrhom zákonov upravujúcich nové sídla a obvody okresných súdov a krajských súdov.
Na poklade uskutočnených rozporových konaní s generálnou prokuratúrou možno konštatovať, že reforma súdnej mapy bude mať nepochybne dopad na usporiadanie okresných a krajských prokuratúr. So zreteľom na platné znenie § 39 ods. 2 zákona o prokuratúre sa ako optimálne riešenie javí také riešenie, ktoré čiastočne „odpojí“ okresné a krajské prokuratúry od sídiel a obvodov súdov, resp. ktoré túto previazanosť zachová, avšak v užšom rozsahu ako tomu bolo doteraz. A teda na poklade diskusie s generálnou prokuratúrou a radou prokurátorov sa volí riešenie spočívajúce v tom, že budú existovať okresné prokuratúry, ktoré budú dôsledne kopírovať sídla a obvody okresných súdov, ale zároveň vo vybraných nových obvodoch určených okresných súdov budú pôsobiť viaceré prokuratúry s vlastným sídlom a obvodom, t.j. v obvod súdu sa rozdelí medzi dve prokuratúry so súčasným ukotvením pravidla pre určovanie príslušnosti pre konanie pred súdom v prípade dvoch okresných prokuratúr pôsobiacich v obvode jedného okresného súdu.
Z hľadiska formálno-právneho je potrebné uviesť, že dikcia platného znenia § 39 ods. 2 zákona o prokuratúre nevylučuje existenciu vyššie popísaného riešenia, pretože v súčasnosti pravidlo o kopírovaní sídiel a obvodov súdov obsahuje výnimku zo svojho uplatňovania, o čom svedčí formulácia „ak tento zákon neustanovuje inak“. Uvedená skutočnosť je určujúca pre koncipovane novelizácie zákona o prokuratúre, ktorá implementovať vyššie popísané riešenie. Berúc do úvahy postavenie prokuratúry ako orgánu verejnej moci sa javí nanajvýš
15
žiaduce, aby právna úprava sídiel a obvodov okresných a krajských prokuratúr mala svoje zákonné ukotvenie, a preto sa navrhuje, aby priamo zákon o prokuratúre ustanovil sídla a obvody prokuratúr. Opätovne treba zdôrazniť, že je tomu tak aj v súčasnosti, aj keď zákonodarca tak robí odkazom na sídla a obvody súdov.
Z hľadiska budúceho usporiadania sídiel a obvodov okresných a krajských prokuratúr sa navrhuje, aby vo všeobecnosti platilo pravidlo, že sídla a obvody okresných a krajských prokuratúr kopírovali sídla a obvody okresných a krajských súdov. Toto pravidlo bude mať priamo v zákone upravené výnimky zo svojho uplatňovania, a to v tých prípadoch, ak v obvode okresného súdu alebo krajského súdu bude pôsobiť viac okresných, resp. krajských prokuratúr.
Vo väzbe na zriadenie Mestského súdu Košice sa predkladateľ po dohode s generálnou prokuratúrou priklonil k riešeniu, ktoré na území mesta Košice zachová doterajšie tri okresné prokuratúry. Ich sídla a obvody budú ustanovené v prílohe zákona o prokuratúre. Z hľadiska legislatívno-technického riešenia ide o obdobnú právnu úpravu ako sa uplatňuje v prípade zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V tejto súvislosti sa do § 46 sa dopĺňa nové pravidlo pre určovanie miestnej príslušnosti prokuratúr v prípadoch, kedy sa v obvode súdu nachádza viac sídiel prokuratúr príslušného stupňa. Zavádzané pravidlo spočíva v tom, že v prípade, ak v obvode súdu majú sídla dve alebo viaceré prokuratúry, tak na konanie bude príslušná tá, v ktorej obvode nastala skutočnosť, ktorá je rozhodujúca pre určenie miestnej príslušnosti súdu. Napríklad: v obvode Mestského súdu Košice budú mať sídla tri okresné prokuratúry s vlastnými obvodmi, a to Okresná prokuratúra Košice I, Okresná prokuratúra Košice II a Okresná prokuratúra Košice-okolie. Ak bude spáchaný trestný čin na území obvodu okresu Košice IV, bude daná podľa § 17 ods. 1 Trestného poriadku príslušnosť Mestského súdu Košice, pričom na konanie pred týmto súdom v danej trestnej veci bude na základe § 46 ods. 11 daná miestna príslušnosť Okresnej prokuratúry Košice II, pretože skutočnosť rozhodujúca pre určenie miestnej príslušnosti súdu nastala v obvode tejto prokuratúry.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu spočívajúcu v prečíslovaní doterajšej prílohy v nadväznosti na vloženie novej prílohy č. 1.
K čl. VII
(zákon č. 371/2004 Z. z.)
K bodom 1 a 2
Predmetom právnej úpravy § 2 ods. 52 je úprava sídla a obvodu Mestského súdu Košice. Jeho sídlom bude mesto Košice, pričom jeho obvod budú tvoriť územné obvody okresov Košice I, Košice II, Košice III, Košice IV a Košice-okolie.
K bodom 3 a 4
Doterajšie znenie § 3 ods. 8 upravuje sídlo a obvod Krajského súdu v Košiciach. Obvod tohto súdu sa aktualizuje v nadväznosti na zriadenie Mestského súdu Košice, pričom obvod tohto mestského súdu bude logicky začlenený do obvodu Krajského súdu v Košiciach.
16
K bodu 5
Berúc do úvahy zriadenie Mestského súdu Košice sa navrhuje nanovo upraviť okresný súd v sídle krajského súdu na účely trestného konania. A teda okresným súdom v sídle krajského súdu na účely trestného konania bude Mestský súd Košice, pričom jeho obvod bude tvoriť celý obvod Krajského súdu v Košiciach.
K čl. VIII
(zákon č. 757/2004 Z. z.)
K bodu 1 (§ 15 ods. 1)
Podstata zmien v zákone o súdoch sleduje základný cieľ, ktorým je dosiahnutie relatívne autonómneho postavenia mestských súdov v sústave súdov. Previazanosť fungovania okresných súdov a krajských súdov vo význame podriadenia okresných súdov predsedovi krajského súdu sa v platnom znení zákona prejavuje vo viacerých smeroch. Okrem iného aj v rámci kreovania grémií okresných súdov. Podľa platnej právnej úpravy grémiá na okresných súdoch zriaďuje predseda krajského súdu. Ide o odklon od pôvodnej právnej úpravy zákona o súdoch, podľa ktorej boli grémiá primárne zriadené zákonom s možnosťou zriadenia aj ďalších grémií predsedom okresného súdu so súhlasom pléna súdu. K tomuto odklonu došlo zákonom č. 517/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zmena zákonnej úpravy reagovala na požiadavky aplikačnej praxe, ktorá so sebou priniesla najmä po obnovení činnosti menších okresných súdov v roku 2008 situácie, kedy na okresných súdoch o počte 5-6 sudcov nebolo reálne možné zriaďovať grémiá, pretože nebolo možné dosiahnuť stav aspoň piatich členov grémia okresného súdu (k tomu pozri znenie § 15 účinné do 31. decembra 2008). Z tohto dôvodu sa preto zriaďovanie grémií okresných súdov prenieslo do roviny konštitučnej právomoci predsedu krajského súdu tak, že predseda krajského súdu mohol zriadiť ako samostatné grémium, tak aj spoločné grémium viacerých okresných súdov v obvode svojho krajského súdu.
Zriadenie mestských súdov v meste Bratislava a v meste Košice fakticky znamená zlúčenie pomerne veľkých okresných súdov do jedného celku, kde rozhodne nehrozí situácia, kedy by grémium nemalo dostatok členov, aby bolo potrebné zriaďovať spoločné grémium. Preto sa právna úprava vo vzťahu k mestským súdom navracia k pôvodnému konceptu, podľa ktorého sa grémiá zriaďujú priamo zákonom s možnosťou zriadenia aj ďalších grémií avšak zo strany samotného predsedu mestského súdu so súhlasom pléna tohto súdu tak ako tomu bolo do 31. decembra 2008. Grémiami zriaďovanými priamo zákonom budú občianskoprávne grémium, obchodnoprávne grémium, rodinnoprávne grémium a trestnoprávne grémium. Cieľom právnej úpravy je tak podporiť špecializáciu sudcov mestského súdu aj vytvorením odbornej platformy pre sudcov s rovnakým prevažujúcim obsahom rozhodovacej činnosti.
K bodu 2 (§ 39 ods. 1 a 2)
Zmeny § 39 sa zameriavajú na niekoľko oblastí.
V prvom rade v súvislosti so zriadením mestských súdov a s cieľom podpory špecializácie sudcov mestských súdov sa v § 39 ods. 2 navrhuje, aby na mestských súdoch pôsobili vždy (aspoň) štyria podpredsedovia súdov, ktorí budú vymenovaní pre ten-ktorý úsek
17
výkonu súdnictva, ktorý predstavuje občianskoprávna, obchodnoprávna, rodinnoprávna a trestnoprávna agenda. Navrhovanú úpravu je potrebné vnímať v kontexte ďalších zmien vykonávaných v zákone o súdoch, kedy sa podpredsedom mestských súdov priamo zákonom navrhuje zveriť právomoci, ktoré inak vykonáva predseda súdu; k tomu pozri zmeny § 42, § 52 ods. 1 a § 63 ods. 1 zákona o súdoch.
Ďalej sa v právnej úprave 39 ods. 2) nanovo upravujú počty podpredsedov krajských súdov a okresných súdov, pričom sa navrhuje všeobecné pravidlo, podľa ktorého na krajských súdoch budú pôsobiť dvaja podpredsedovia a na okresných súdoch jeden podpredseda, pričom zákon zároveň umožňuje „prekročiť“ tieto počty, ak je to potrebné na zabezpečenie riadneho výkonu súdnictva. V praxi sa táto právna úprava bude prejavovať tak, že predseda príslušného súdu bude môcť navrhnúť vymenovať podpredsedu súdu aj nad rámec zákonom ustanoveného počtu podpredsedov súdu a minister spravodlivosti bude mať zákonnú možnosť vymenovať ďalšieho podpredsedu alebo podpredsedov súdov. Navrhovaná právna úprava sa javí ako efektívnejšia z hľadiska riadenia výkonu súdnictva a správy súdov. Typickým prípadom, kedy bude namieste vymenovanie ďalšieho podpredsedu súdu bude napríklad Okresný súd Banská Bystrica, kde je funkcia ďalšieho podpredsedu namieste s ohľadom na koncentráciu exekučnej agendy a agendy upomínacieho konania.
Poslednú zmenu v právnej úprave podpredsedov súdov predstavuje zakomponovanie výslovnej požiadavky na určenie poradia, či rozsahu zastupovania predsedu súdu v prípade, ak na súde pôsobí viac podpredsedov súdov 39 ods. 1). Docieli sa tak stav, že organizácia, ktorou je súd, jednoznačne určené zastupovanie svojho štatutárneho orgánu. V právnom poriadku nejde o výnimočný koncept, ale naopak o zaužívané pravidlo. Inšpiračným zdrojom je v tomto prípade § 4 ods. 3 druhá veta zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
K bodu 3 (§ 42 ods. 4)
Ako vyplýva z predchádzajúceho textu, na mestských súdoch budú pôsobiť štyria podpredsedovia mestského súdu, pričom každý z nich bude vymenovaný pre konkrétny úsek riadenia výkonu súdnictva; k tomu pozri navrhovanú zmenu § 39 ods. 2. Takáto právna úprava nie je samoúčelná, pretože postavenie podpredsedov mestských súdov bude priamo zo zákona silnejšie ako je tomu v prípade podpredsedov okresných súdov vo všeobecnosti. Treba si uvedomiť, že mestské súdy budú čo do počtu sudcov a rozsahu agendy predstavovať najväčšie prvostupňové súdy v Slovenskej republike. Riadenie týchto súdov musí byť o to viac efektívne. Dosiahnutie efektivity ich riadenia možno zabezpečiť aj tým spôsobom, že na podpredsedov mestských súdov bude priamo zákonom prenesený väčší diel zodpovednosti pri riadení výkonu súdnictva. Na tento účel sa preto navrhuje, aby dohľadové právomoci predsedu súdu koncipované v § 42 ods. 3 zákona o súdoch, s výnimkou návrhovej legitimácie v disciplinárnom konaní, vykonávali aj podpredsedovia mestského súdu každý vo svojom úseku riadenia súdnictva. Dôležitým momentom právnej úpravy je, že túto právomoc budú podpredsedovia mestského súdu vykonávať nie namiesto predsedu mestského súdu, ale popri ňom.
K bodu 4 (§ 52 ods. 1)
Aj v otázkach tvorby rozvrhu práce mestského súdu sa navrhuje, aby boli podpredsedovia mestského súdu priamo zo zákona viac angažovaní na riadení výkonu súdnictva. Preto budú za prípravu rozvrhu práce mestského súdu zodpovedať podpredsedovia
18
súdu v nimi riadenej oblasti výkonu súdnictva. V praxi to bude znamenať, že podpredseda mestského súdu pripraví pre predsedu súdu príslušnú časť rozvrhu práce mestského súdu. Predseda mestského súdu na základe takto pripravených podkladov vypracuje návrh rozvrhu práce mestského súdu, ktorý bude následne predmetom diskusie so sudcami a sudcovskou radou mestského súdu.
K bodom 5 a 7
V oblasti právnej úpravy sťažností sa vykonáva niekoľko zmien. V prvom rade sa zavádza právna úprava, podľa ktorej sťažnosti na sudcov mestského súdu bude vybavovať podpredseda mestského súdu, a to v oblasti výkonu súdnictva, ktorú riadi 63 ods. 2). V nadväznosti na to sa zároveň ustanovuje, že prešetrenie vybavenia sťažnosti podpredsedom mestského súdu bude vykonávať predseda mestského súdu [§ 67 ods. 1 písm. a)].
K bodom 7 a 8 (§ 73 ods. 3 a 4 a § 78 ods. 3)
Podľa platného znenia § 73 ods. 3 môže ministerstvo spravodlivosti preniesť na určené súdy výkon svojej pôsobnosti podľa § 73 ods. 1, t.j. svoju pôsobnosť v oblasti informačných systémov. Ak je týmto súdom krajský súd, tak krajský súd bude vykonávať túto prenesenú právomoc aj vo vzťahu k okresným súdom v jeho obvode. Táto právna úprava nebude platiť pre mestské súdy, pretože sa javí ako účelnejšie a hospodárnejšie, aby ministerstvo spravodlivosti malo možnosť výkon svojej pôsobnosti preniesť v tomto prípade priamo na mestské súdy.
V § 78 ods. 3 sa upravuje pôsobnosť riaditeľa správy krajského súdu vo vzťahu k okresným súdom v obvode krajského súdu. Berúc do úvahy zámer zaviesť určitú autonómiu mestských súdov vo vzťahu ku krajskému súdu sa navrhuje neuplatňovať pôsobnosť riaditeľa správy krajského súdu voči mestskému súdu.
K bodom 9 až 12
Cieľom zmien právnej úpravy tvorby a fungovania rozpočtu súdov je, aby mestské súdy mali autonómne postavenie, ktoré sa bude prejavovať tým, že nebudú súčasťou podkladov pre tvorbu rozpočtu súdov vypracúvaných predsedom krajského súdu, ale tieto podklady budú vytvárať priamo predsedovia mestských súdov 84 a 85). Rovnako aj vo vzťahu k rozpisovaniu rozpočtových prostriedkov mestskému súdu budú tieto rozpisované priamo ministerstvom spravodlivosti a nie prostredníctvom predsedu krajského súdu 87). Autonómne postavenie mestského súdu sa bude prejavovať aj v rámci tvorby záverečného účtu (§ 88 ods. 1).
K čl. IX
(zákon č. 236/2017 Z. z.)
Zmena zákona o európskom vyšetrovacom príkaze v trestných veciach vychádza zo zmien v sústave súdov spočívajúcej v zriadení Mestského súdu Košice.
V platnom znení § 7 ods. 4 sa upravuje príslušnosť okresného súdu na vydanie príkazu, ktorým sa vykoná európsky vyšetrovací príkaz. Príslušnosť sa v tomto prípade viaže na sídlo krajského súdu a sídlo prokuratúry. Vzhľadom na to, že ku dňu účinnosti zákona zaniká
19
doterajší Okresný súd Košice I navrhuje sa, aby príslušným na vydanie príkazu bol nástupnícky súd tohto zanikajúceho okresného súdu, t.j. Mestský súd Košice.
Pretože podľa čl. I výkon súdnictva prechádza z Okresného súdu Košice I na Mestský súd Košice, nie je potrebné dopĺňať právnu úpravu o prechodné ustanovenia, ktoré by riešili kolíziu novej a pôvodnej právnej úpravy.
K čl. X
(účinnosť)
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júna 2022. K tomuto momentu vznikne Mestský súd Košice, pričom činnosť začne vykonávať od 1. januára 2023 (pozri čl. I § 3 ods. 1). Novelizačné články zákona, ktoré vypúšťajú z právneho poriadku zmienku od doterajších okresných súdoch pôsobiacich v Košiciach nadobudnú účinnosť ku dňu začatia činnosti Mestského súdu Košice, čím sa normuje ich zánik k tomuto dátumu. Delená, resp. skoršia účinnosť sa navrhuje aj vo vzťahu k čl. VIII, ktorý nadobudne účinnosť spolu so vznikom Mestského súdu Košice.
V Bratislave, 12. januára 2022
Eduard Heger, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Mária Kolíková, v.r.
ministerka spravodlivosti Slovenskej republiky