1
(Návrh)
Vyhláška
Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky
z .... 2022,
o výkone geografických a kartografických činností vo výstavbe
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky podľa § 62 ods. 1 písm. e) zákona č. ... /2021 Z. z. o výstavbe ustanovuje:
§ 1
Predmetom vyhlášky je
a)úloha geodeta v pozícii geodeta stavebníka, geodeta projektanta a geodeta zhotoviteľa stavby, úlohu hlavného geodeta stavby na stavbách kde sa táto pozícia vyžaduje návrhom zákona o výstavbe,
b)úloha geodeta v jednotlivých fázach prípravy, realizácie a prevádzky stavieb,
c)obsah a náležitosti dokumentácie pripravovanej geodetom v ktorejkoľvek vyššie menovaných pozícií a fáz,
d)množina vybraných geodetických činností (§6 zákona o geodézii a kartografii), včítane ich kvalitatívnych podmienok a náležitostí dokumentácie,
e)podmienky vzájomnej súčinnosti geodetov pôsobiacich v ktorejkoľvek vyššie menovaných pozícií a fáz na danej stavbe,
f)podmienky súčinnosti geodetov s ostatnými účastníkmi stavebného procesu.
§ 2
Predmetom úpravy ďalej je špecifikácia kvalitatívnych podmienok a náležitostí dokumentácie pri výkone geodetických činností súvisiacich s:
a)prípravou mapových podkladov a ďalších geodetických podkladov,
b)protokolárnym odovzdaním a prevzatím geodetických podkladov stavby,
c)vypracovaním projektu vytyčovacej siete,
d)zhotovením a kontrolou vytyčovacích výkresov na vytýčenie priestorovej polohy a podrobné vytýčenie stavby,
e)vybudovaním vytyčovacej siete,
f)vyznačením priebehu podzemných vedení a inžinierskych sietí v priestore stavby,
g)kontrolným meraním terénu pred začatím zemných prác,
h)vytýčením priestorovej polohy a s podrobným vytýčením stavby,
i)kontrolou vytýčenia stavby,
j)realizáciou merania skutočného vyhotovenia stavby a vyhotovením geodetickej časti dokumentácie skutočného zhotovenia stavby,
k)vyhotovením projektu na merania posunov a pretvorení,
l)realizáciou merania posunov a pretvorení,
2
m)vyhotovením podkladov pre technickú účelovú mapu (ak sa vyžaduje napr. technická mapa mesta, základná mapa diaľnice, jednotná železničná mapa, základná mapa závodu, a pod.),
n)realizáciou meraní za účelom fakturácie stavebných prác a výkonov,
o)vyhotovením dokumentácie geodetických činností v stavebnom denníku,
p)súborným spracovaním informačného systému stavby,
q)vyhotovením porealizačnej dokumentácie stavby a podkladov na zápis stavby v KN.
Odôvodnenie:
V roku 1974 bol realizovaný v tej dobe veľmi významný krok v oblasti legislatívnej úpravy výkonu geodetických a kartografických činností (GAK) vo výstavbe a to vydaním vyhlášky SÚGK č. 11/1974 Zb. o geodetických prácach vo výstavbe. Vyhláška podrobne špecifikovala povinnosti jednotlivých účastníkov výstavby a zaviedla funkciu zodpovedného geodeta, čím sa stala na dlhé roky oporou geodetov pri výkone ich činnosti na stavbách. Jej pozícia bola výrazne posilnená odkazom v zákone č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku. Nesporným prínosom bolo aj jej prepojenie na vtedajšiu vyhlášku o dokumentácii stavieb č. 163/1973 Zb.
Predmetné dokumenty legislatívne pokrývali celý diapazón GAK činností súvisiacich s prípravou, projektovaním a realizáciou všetkých druhov stavieb, ako aj oblasť efektívneho využitia výsledkov GAK činností pre tvorbu a údržbu štátnych mapových diel, databázy vtedajšej evidencie nehnuteľností a pre tvorbu a doplňovanie dokumentačných fondov rezortu geodézie a kartografie. Predmetné dokumenty spoločne a jednoznačne stanovili povinnosti jednotlivých účastníkov výstavby a zároveň obsahovali vymedzenie pôsobnosti vtedajších orgánov štátnej správy v oblasti výkonu GAK činností vo výstavbe. Výrazným prínosom predmetných dokumentov bola aj skutočnosť, že zabezpečili jednotnú a vyžadovanú odbornú úroveň výsledkov GAK činnosti vo výstavbe.
Na stavbách obvykle kladené vysoké požiadavky na rýchlosť prípravy a spracovanie projektovej dokumentácie a na efektívne a rýchle zhotovenie stavby, z čoho vyplýva požiadavka na operatívne riešenie súčinnosti zhotoviteľa stavby a výkonu GAK činností. Pri veľkých a náročných stavbách často vzniká zložitý systém zmluvných vzťahov medzi stavebníkom, zhotoviteľom projektovej dokumentácie a jeho subdodávateľmi i zhotoviteľom samotnej stavby a jeho subdodávateľmi. Pokiaľ každý z týchto subjektov je zmluvne viazaný na inú geodetickú firmu, vznikne veľmi neprehľadná situácia, ktorá nevyhnutne vedie ku kolíziám a konfliktom.
Koordinácia výkonu GAK činností a zjednotenie jej odbornej úrovne a kvality, ako aj kontrola jej dodržiavania pri realizácii GAK činností a vyhotovovaní dokumentácie GAK činností, nie je možná zo strany stavebníka ani zhotoviteľa, aktuálne ani zo strany štátnej správy stavebnej alebo katastrálnej inšpekcie. Táto skutočnosť ešte výraznejšie zdôrazňuje potrebu legislatívnej úpravy výkonu GAK činností vo výstavbe a to vo forme samostatnej vyhlášky venovanej danej problematike, priamo naviazanej na zákon o výstavbe.
Po zrušení samostatnej vyhlášky č.11/1974 Zb. o geodetických prácach vo výstavbe bol jej obsah čiastočne implementovaný do vyhlášky 178/1996 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon NR SR č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii. Predmetná úprava však nepokrývala dostatočne celú škálu činností geodeta v stavebnom procese a na stavbách dochádzalo neprehľadným
3
situáciám a sporom. Čiastočné riešenie situácie prinieslo rozšírenie rozsahu predmetných ustanovení vo vyhláškach ÚGKK SR č. 300/2009 Z. z. a č. 75/2011 Z. z., ktorými sa vykonáva zákon NR SR č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii.
Nevýhodou tejto právnej úpravy (schémy) je, že dokumenty viazané na zákon o geodézii a kartografii a nie na zákon o výstavbe, čo vyvoláva u mnohých účastníkov výstavby „pocit“, že ustanovenia týchto vyhlášok nie pre nich záväzné (týkajú sa len geodetov) a je chronicky pretrvávajúcim problémom vymožiteľnosť ich ustanovení na stavbách. Geodetov to stavia často do neriešiteľných situácií a pozícií.
Navrhujeme preto návrat k stavu, kedy podrobná úprava obsahu a výkonu geodetických činností súvisiacich s prípravou, realizáciou a prevádzkou stavieb bude obsahom jednej samostatnej vyhlášky logicky viazanej na zákon o výstavbe.