1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
05.10.2021 - 12.10.2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
21.10.2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
30.11.2021
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
15.12.2021
2.Definovanie problému
Zosúladenie zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov s potrebami aplikačnej praxe
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je najmä precizácia doterajšej právnej úpravy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, jej zosúladenie s potrebami aplikačnej praxe, zapracovanie systémových zmien a zníženie administratívnej záťaže bez negatívneho vplyvu na súčasnú úroveň BOZP.
4.Dotknuté subjekty
Zamestnávatelia a zamestnanci vo všetkých odvetviach výrobnej sféry a nevýrobnej sféry, Národný inšpektorát práce,
5.Alternatívne riešenia
Na odstránenie definovaného problému boli navrhované riešenia, ktoré zapracované v návrhu zákona. Pri každom návrhu sa zvažovala aj možnosť ponechania súčasného stavu. V takom prípade by však nebolo možné dosiahnuť stanovené ciele.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Návrh nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané po dvoch rokoch po nadobudnutí jeho účinnosti a na základe kritérií vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
2
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
MPSVR SR, Ing. Adam Šulík, tel.: +421 2 2046 3241 email:
adam.sulik@employment.gov.sk
12.Zdroje
Národný inšpektorát práce (register vydaných osvedčení a oprávnení), Slovenská národná akreditačná služba (platný cenník služieb), oprávnené právnické osoby pôsobiace v oblasti overovania bezpečnosti technických zariadení, konzultácie s podnikateľským prostredím
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
I. Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR dňa 5. októbra 2021 predložilo na PPK materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej „návrh zákona“)“. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na MSP a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia žiada v bode 7. Transpozícia práva doplniť či návrh nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EU. Zároveň Komisia v bode 8. Preskúmanie účelnosti doplniť čas a kritériá preskúmania účelnosti.
3
Vyhodnotenie MPSVR SR:
Predmetný návrh nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ. Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané po dvoch rokoch po nadobudnutí jeho účinnosti a na základe kritérií vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada v rámci Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie priložiť kalkulačku nákladov vrátane popisu spôsobu výpočtu jednotlivých nákladov.
V rámci rovnakej analýzy vplyvov je tiež potrebné uviesť všetky vplyvy na podnikateľské prostredie.
V časti analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie „Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov“ je potrebné dôkladne doplniť ďalšie informácie.
Odôvodnenie:
Predkladateľ nevyznačil všetky vplyvy, ktoré materiál pre podnikateľské prostredie ukladá. Z opisu nie je jasné, akým spôsobom sa znížia či zvýšia náklady pre podnikateľské subjekty. Komisia sa domnieva, že náklady IN podhodnotené a náklady OUT nadhodnotené. V bode 3.2. analýzy predkladateľ popísal pripomienky podnikateľov v rámci konzultácií a s Komisia konštatuje, že neakceptoval väčšinu z nich, bez toho, aby sa pokúsil hľadať alternatívne riešenia, ktoré by znížili administratívnu záťaž pri zabezpečovaní BOZP. Komisia upozorňuje predkladateľa, že MH SR v rámci MPK uplatní viaceré pripomienky k vlastnému materiálu s cieľom znížiť administratívnu záťaž podnikateľov pri zabezpečovaní BOZP.
Vyhodnotenie MPSVR SR:
Pripomienka bola akceptovaná. Kalkulačka nákladov vrátane popisu spôsobu výpočtu jednotlivých nákladov bola doplnená do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie. V rámci rovnakej analýzy vplyvov uvedené všetky vplyvy na podnikateľské prostredie. Do časti analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie „Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov“ boli doplnené všetky potrebné informácie k spôsobu výpočtu nákladov.
K odôvodneniu: V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie boli a vyznačené všetky vplyvy, ktoré materiál na podnikateľské prostredie ukladá. Odhady nákladov in a nákladov out návrhu urobené kvalifikovane a korektne. Do analýzy boli doplnené vysvetľujúce informácie k spôsobu výpočtu a kalkulačka nákladov s použitými predpokladmi a vzorcami. Obsahová stránka návrhu vlastného materiálu nemá byť predmetom predbežného pripomienkového konania. Na základe rozporových konaní s MH SR, boli pripomienky akceptované a analýzy prepracované. V rámci akceptovania pripomienok MH SR bola zohľadnená navýšená výška nákladov spojená s úpravou § 14 ods. 3 písm. e).
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedený pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný celkový nárast príjmov v sume 247 500 eur každoročne v rokoch 2023 a 2024. Pozitívny vplyv vyplýva z ponechania iba odbornej spôsobilosti s názvom „bezpečnostný technik“, pre ktoré bude potrebné vykonanie skúšky. V časti 2.2. Popis a charakteristika návrhu analýzy predkladateľ uvádza, že „Odborne spôsobilé osoby bezpečnostní technici, ktorým bolo vydané osvedčenie bezpečnostného technika výchovno-vzdelávacou inštitúciou do 31.12.2022 budú musieť požiadať národný inšpektorát práce o vykonanie skúšok bezpečnostného technika do 31.12.2024, čím sa zaručí ich odborná úroveň, tak ako keby boli v súčasnosti autorizovanými bezpečnostnými technikmi. V súčasnosti odhadujeme, že na trhu môže pôsobiť 15 000 osôb s odbornou spôsobilosťou bezpečnostného technika. Poplatok za vykonanie skúšky na Národnom inšpektoráte práce je 33 €.“
V predloženom návrhu sa uvádza, že odhadom je na trhu 15 000 osôb s odbornou spôsobilosťou bezpečnostného technika. Podľa analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy sa predpokladá, že všetkých 15 000 osôb bude žiadať o vykonanie skúšky, a teda budú sa uchádzať o pozíciu bezpečnostného technika po legislatívnej úprave. Komisia žiada spresniť tento odhad, resp. uviesť, z čoho vychádza tento predpoklad, keďže môže výrazne ovplyvniť výšku vplyvu na štátny rozpočet.
Návrh očakáva vykonanie 15 000 odborných skúšok pred komisiou zriadenou Národným inšpektorátom práce v období 2023 - 2024. V prepočte na pracovné dni to v priemere predstavuje 30 odborných skúšok denne nad rámec bežných skúšok. V analýze vplyvov sa tento výrazný nárast vyťaženia Národného inšpektorátu práce nezohľadňuje. Komisia žiada zohľadniť tento aspekt, kvantifikovať jeho vplyv na rozpočet verejnej správy
4
a zabezpečiť v rámci limitu dotknutého subjektu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Vyhodnotenie MPSVR SR:
Pripomienka bola akceptovaná. Predmetnou úpravou navrhujeme zabezpečiť overenie vedomostí autorizovaných bezpečnostných technikov (súčasných bezpečnostných technikov) Národným inšpektorátom práce ale aj inšpektorátmi práce. Zároveň sa zjednoduší prístup žiadateľov o vykonanie skúšky autorizovaného bezpečnostného technika. Overovanie vedomostí bezpečnostných technikov by mal zabezpečovať NIP, ktorý môže menovať do komisie aj inšpektorov práce v súlade so zákonom 125/2006 Z. z. Žiadosti posudzuje akreditačná komisia NIP a vedie verejne prístupný zoznam vydaných a odobratých a osvedčení. Požiadavky na overenie vedomostí autorizovaných bezpečnostných technikov budú zabezpečené v rámci schváleného rozpočtu bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet. Overenie odbornej spôsobilosti bezpečnostných technikov sa bude vykonávať prostredníctvom komisií zriadených Národným inšpektorátom práce, ktoré budú pôsobiť v rámci krajských inšpektorátov práce.
Odhad počtu bezpečnostných technikov vychádza najmä z registra vydaných oprávnení na výchovu a vzdelávanie bezpečnostných technikov, ktorý vedie Národný inšpektorát práce. Odhad zohľadňuje aj vydané osvedčenia prostredníctvom projektu RE-PAS, ktorý zabezpečuje ÚPSVR SR.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: