Vyhodnotenie MPSVR SR:
Predmetný návrh nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ. Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané po dvoch rokoch po nadobudnutí jeho účinnosti a na základe kritérií vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada v rámci Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie priložiť kalkulačku nákladov vrátane popisu spôsobu výpočtu jednotlivých nákladov.
V rámci rovnakej analýzy vplyvov je tiež potrebné uviesť všetky vplyvy na podnikateľské prostredie.
V časti analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie „Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov“ je potrebné dôkladne doplniť ďalšie informácie.
Predkladateľ nevyznačil všetky vplyvy, ktoré materiál pre podnikateľské prostredie ukladá. Z opisu nie je jasné, akým spôsobom sa znížia či zvýšia náklady pre podnikateľské subjekty. Komisia sa domnieva, že náklady IN sú podhodnotené a náklady OUT nadhodnotené. V bode 3.2. analýzy predkladateľ popísal pripomienky podnikateľov v rámci konzultácií a s Komisia konštatuje, že neakceptoval väčšinu z nich, bez toho, aby sa pokúsil hľadať alternatívne riešenia, ktoré by znížili administratívnu záťaž pri zabezpečovaní BOZP. Komisia upozorňuje predkladateľa, že MH SR v rámci MPK uplatní viaceré pripomienky k vlastnému materiálu s cieľom znížiť administratívnu záťaž podnikateľov pri zabezpečovaní BOZP.
Vyhodnotenie MPSVR SR:
Pripomienka bola akceptovaná. Kalkulačka nákladov vrátane popisu spôsobu výpočtu jednotlivých nákladov bola doplnená do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie. V rámci rovnakej analýzy vplyvov sú uvedené všetky vplyvy na podnikateľské prostredie. Do časti analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie „Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov“ boli doplnené všetky potrebné informácie k spôsobu výpočtu nákladov.
K odôvodneniu: V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie boli a sú vyznačené všetky vplyvy, ktoré materiál na podnikateľské prostredie ukladá. Odhady nákladov in a nákladov out návrhu sú urobené kvalifikovane a korektne. Do analýzy boli doplnené vysvetľujúce informácie k spôsobu výpočtu a kalkulačka nákladov s použitými predpokladmi a vzorcami. Obsahová stránka návrhu vlastného materiálu nemá byť predmetom predbežného pripomienkového konania. Na základe rozporových konaní s MH SR, boli pripomienky akceptované a analýzy prepracované. V rámci akceptovania pripomienok MH SR bola zohľadnená navýšená výška nákladov spojená s úpravou § 14 ods. 3 písm. e).
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedený pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný celkový nárast príjmov v sume 247 500 eur každoročne v rokoch 2023 a 2024. Pozitívny vplyv vyplýva z ponechania iba odbornej spôsobilosti s názvom „bezpečnostný technik“, pre ktoré bude potrebné vykonanie skúšky. V časti 2.2. Popis a charakteristika návrhu analýzy predkladateľ uvádza, že „Odborne spôsobilé osoby – bezpečnostní technici, ktorým bolo vydané osvedčenie bezpečnostného technika výchovno-vzdelávacou inštitúciou do 31.12.2022 budú musieť požiadať národný inšpektorát práce o vykonanie skúšok bezpečnostného technika do 31.12.2024, čím sa zaručí ich odborná úroveň, tak ako keby boli v súčasnosti autorizovanými bezpečnostnými technikmi. V súčasnosti odhadujeme, že na trhu môže pôsobiť až 15 000 osôb s odbornou spôsobilosťou bezpečnostného technika. Poplatok za vykonanie skúšky na Národnom inšpektoráte práce je 33 €.“
V predloženom návrhu sa uvádza, že odhadom je na trhu až 15 000 osôb s odbornou spôsobilosťou bezpečnostného technika. Podľa analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy sa predpokladá, že všetkých 15 000 osôb bude žiadať o vykonanie skúšky, a teda budú sa uchádzať o pozíciu bezpečnostného technika po legislatívnej úprave. Komisia žiada spresniť tento odhad, resp. uviesť, z čoho vychádza tento predpoklad, keďže môže výrazne ovplyvniť výšku vplyvu na štátny rozpočet.
Návrh očakáva vykonanie 15 000 odborných skúšok pred komisiou zriadenou Národným inšpektorátom práce v období 2023 - 2024. V prepočte na pracovné dni to v priemere predstavuje 30 odborných skúšok denne nad rámec bežných skúšok. V analýze vplyvov sa tento výrazný nárast vyťaženia Národného inšpektorátu práce nezohľadňuje. Komisia žiada zohľadniť tento aspekt, kvantifikovať jeho vplyv na rozpočet verejnej správy