1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Rady
2009/50/ES
z 25. mája 2009 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania (Ú. v. EÚ L 155, 18. 6. 2009)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/52/ES z 18. júna 2009, ktorou sa stanovujú minimálne normy pre sankcie a opatrenia voči zamestnávateľom štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území členských štátov (Ú. v. EÚ L 168, 30. 6. 2009).
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
október 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
november 2021
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
december 2021
2.Definovanie problému
Za súčasného stavu je na čele inšpektorátu práce hlavný inšpektor práce, ktorý odbornú prax inšpektora práce najmenej päť rokov. Je potrebné brať do úvahy skutočnosť, že táto pozícia si nepochybne vyžaduje dobré manažérske zručnosti, ktorými by disponovali aj uchádzači, ktorí sa v súčasnosti nemôžu uchádzať o túto pozíciu napriek tomu, že disponujú niekoľkoročnou praxou v oblasti BOZP a pracovného práva, no nemajú odbornú prax inšpektora práce.
Precizácia momentu zápisu moment do centrálneho verejne prístupného zoznamu fyzických osôb a právnických osôb, ktoré v predchádzajúcich piatich rokoch porušili zákaz nelegálneho zamestnávania, a to tak, že Národný inšpektorát práce zapíše fyzickú osobu alebo právnickú osobu bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania sa ukázala ako potrebné s ohľadom na nedávnu rozhodovaciu prax Najvyššieho súdu SR. Zároveň sa upravujú aj podmienky v osobitných predpisoch, ktoré doteraz vyžadovali podmienku neporušenia zákazu nelegálneho zamestnávania, pričom po novom príslušné podmienky sa bude splnenie podmienok viazať na nadobudnutie právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je najmä zefektívnenie činnosti inšpektorátov práce, precizácia doterajšej právnej úpravy a jej zosúladenie s potrebami aplikačnej praxe a terminologické zjednotenie podmienok v osobitných právnych predpisoch, ktoré viazané na rôzne druhy príspevkov, ktoré budú po novom naviazané na nadobudnutie právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania. Zároveň sa upravujú aj podmienky vrátenia príspevkov podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, poskytovania podpory v čase skrátenej práce, povolenia zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín a vydania povolenia na výkon činnosti agentúry dočasného zamestnávania.
4.Dotknuté subjekty
Národný inšpektorát práce, inšpektoráty práce a ďalšie orgány verejnej moci, fyzické osoby, fyzické osoby podnikatelia a právnické osoby
5.Alternatívne riešenia
2
Na odstránenie definovaného problému boli navrhované riešenia, ktoré zapracované v návrhu zákona. Pri každom návrhu sa zvažovala aj možnosť ponechania súčasného stavu. V takom prípade by však nebolo možné dosiahnuť stanovené ciele.
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie právnej úpravy, avšak v takom prípade by mohlo naďalej dochádzať k nejednotnému/nesprávnemu výkladu orgánmi verejnej moci, ktorý moment je potrebné považovať za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania. V prípade ponechania odbornej praxe hlavného inšpektora práce, po novom riaditeľa inšpektorátu práce, by do tejto funkcie nebolo možné vymenovať aj odborníkov s najmenej päťročnou praxou v oblasti BOZP alebo pracovného práva.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti a na základe kritérií vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Verejnosť bola o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov informovaná prostredníctvom predbežnej informácie č. PI/2021/173 zverejnenej v informačnom systéme verejnej správy Slov-Lex.
V rámci cielených konzultácií , ktoré sa konali dňa 23.08.2021 v priestoroch MPSVR SR, dostali možnosť vyjadriť sa aj zástupcovia: Národného inšpektorátu práce, Konfederácie odborových zväzov, Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení, Republikovej únia zamestnávateľov, Slovenskej komora BOZP a OPP,
3
Asociácie priemyselných zväzov a dopravy, Klubu 500, Združenia podnikateľov Slovenska, Slovak Business Agency.
V 35. týždni sa konali opakované individuálne konzultácie, ktorých sa zúčastnili: zástupcovia Ministerstva hospodárstva SR, Združenia podnikateľov Slovenska, Slovenskej komory BOZP a OPP, Republikovej únie zamestnávateľov a Asociácie priemyselných zväzov a dopravy. Všetky pripomienky subjektov boli dôkladne analyzované, a tie akceptované, resp. čiastočne akceptované zapracované do aktuálneho znenia návrhu zákona. Predmetom konzultácií boli predovšetkým návrhy, ktoré nepredpokladajú vplyvy na podnikateľské prostredie, resp. také, ktoré by bolo možné kvantifikovať.
Predkladateľ uvádza, že materiál nebol zaslaný na Záverečné posúdenie vybraných vplyvoch v zmysle bodu 9.2. Jednotnej metodiky, z dôvodu, že významné zmeny nastali na úrovni rokovania Hospodárskej a sociálnej rady, ktoré sa konalo dňa 13. 12. 2021 a z rovnakého dôvodu neboli vypracované ani Analýzy vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Marián Lizanec, sekcia práce, odbor ochrany práce MPSVR SR, tel: 02/2046 1228
marian.lizanec@employment.gov.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Národný inšpektorát práce
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: