1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D
0
0
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
3
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Zámer novelizovať zákon bol prezentovaný prostredníctvom webového portálu slov-lex.sk, kde bola zverejnená predbežná informácia PI/2021/172 o novele zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Konzultácií sa zúčastnili nasledovné subjekty dňa 23.08.2021 v priestoroch MPSVR SR: Národný inšpektorát práce (ďalej len „NIP“), Konfederácia odborových zväzov, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení, Republiková únia zamestnávateľov, Slovenská komora BOZP a OPP, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, Klub 500, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovak Business Agency.
V 35. týždni sa konali opakované individuálne konzultácie, ktorých sa zúčastnili: Ministerstvo hospodárstva SR, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovenská komora BOZP a OPP, Republiková únia zamestnávateľov, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy.
K predmetnému materiálu boli vznesené tri pripomienky z ktorých bola akceptovaná jedna.
1.Návrh MPSVR SR:
Navrhuje sa presunúť kontrola nelegálneho zamestnávania v celom rozsahu na inšpektoráty práce (ďalej len „IP“), ktoré by sa tak stali jedinými kontrolnými orgánmi nelegálneho zamestnávania. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „Ústredie a úrady práce“) by tak nevykonávali kontrolu nelegálneho zamestnávania. Momentálne vznikajú problémy pri kontrole nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného zákona. Zatiaľ čo IP postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, Ústredie a úrady práce postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe (ďalej len „zákon č.10/1996 Z. z.“).
Pripomienka.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „Ústredie a úrady práce“), vykonávajú kontrolu hlavne u subjektov, ktoré evidujú a považujú za rizikových zamestnávateľov. Preto vyjadrili nesúhlas s týmto návrhom.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Národný inšpektorát práce a inšpektoráty práce spolupracujú s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny. Vymieňajú si informácie o rizikových subjektoch v ktorých je vhodné, aby bol zabezpečený výkon kontroly na nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie.
2. Návrh nový.
Návrh na vypustenie úplnej spoluzodpovednosti pri nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Zavedený model primeranej zodpovednosti odberateľa práce alebo služby za nelegálne zamestnávanie zamestnancov poskytovateľa tejto služby, bol
4
čiastočne upravený novelou zákona č. 82/2005 Z. z. s účinnosťou od 1.3.2021 upravilo (zákon č. 76/2021 Z. z.), že spoluzodpovednosť bude v prípade cezhraničného poskytovania služby vznikať v prípadoch dlhodobého poskytovania služby. Na ten účel sa predĺžila lehota z 5 dní v období 12 mesiacoch na 30 dní v období 12 mesiacoch.
3. Nový návrh
Navrhuje sa rozšíriť výnimku z nelegálneho zamestnávania z nelegálnej práce na spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá najviac dvoch spoločníkov, ktorí v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami a na ich príbuzných v priamom rade, súrodencov alebo manželov, ak dôchodkovo poistení, poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku.
Cieľom návrhu je umožniť občasnú výpomoc definovaných rodinných príslušníkov, ktorí dôchodkovo poistení (vykonávajú inú zárobkovú činnosť) alebo poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku, pretože doterajšie podmienky vytvárali neprimerané bariéry vo využívaní ich výpomoci. Ide napr. o sezónne alebo drobné práce ako občasné upratovanie v rodinných s.r.o. po stavebných úpravách, maľovaní stien drobných prevádzok, nárazové kancelárske pomocné práce, kopírovanie, prepisovanie, skartácia v právnických kanceláriách, sezónny zber plodín, pomoc pri mimoriadnych situáciách občasná pomocná obsluha pri oslavách atď..
Stanovisko: AKCEPTOVANÉ
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje X nemení znižuje
Produktivita:
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje X nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Daný návrh bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie vo vzťahu k spoločnostiam s ručením obmedzeným, ktoré majú dvoch spoločníkov, ktorí v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami a na ich príbuzných v priamom rade, manželov alebo súrodencov, avšak pri splnení zákonných požiadaviek. Po splnení zákonom ustanovených podmienok, sa na nich nebude vzťahovať nelegálna práca, nelegálne zamestnávanie.