Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov 3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Zámer novelizovať zákon bol prezentovaný prostredníctvom webového portálu slov-lex.sk, kde bola zverejnená predbežná informácia PI/2021/172 o novele zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Konzultácií sa zúčastnili nasledovné subjekty dňa 23.08.2021 v priestoroch MPSVR SR: Národný inšpektorát práce (ďalej len „NIP“), Konfederácia odborových zväzov, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení, Republiková únia zamestnávateľov, Slovenská komora BOZP a OPP, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, Klub 500, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovak Business Agency.
V 35. týždni sa konali opakované individuálne konzultácie, ktorých sa zúčastnili: Ministerstvo hospodárstva SR, Združenie podnikateľov Slovenska, Slovenská komora BOZP a OPP, Republiková únia zamestnávateľov, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy.
K predmetnému materiálu boli vznesené tri pripomienky z ktorých bola akceptovaná jedna.
1.Návrh MPSVR SR:
Navrhuje sa presunúť kontrola nelegálneho zamestnávania v celom rozsahu na inšpektoráty práce (ďalej len „IP“), ktoré by sa tak stali jedinými kontrolnými orgánmi nelegálneho zamestnávania. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „Ústredie a úrady práce“) by tak už nevykonávali kontrolu nelegálneho zamestnávania. Momentálne vznikajú problémy pri kontrole nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného zákona. Zatiaľ čo IP postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, Ústredie a úrady práce postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe (ďalej len „zákon č.10/1996 Z. z.“).
Pripomienka.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „Ústredie a úrady práce“), vykonávajú kontrolu hlavne u subjektov, ktoré evidujú a považujú za rizikových zamestnávateľov. Preto vyjadrili nesúhlas s týmto návrhom.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Národný inšpektorát práce a inšpektoráty práce spolupracujú s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny. Vymieňajú si informácie o rizikových subjektoch v ktorých je vhodné, aby bol zabezpečený výkon kontroly na nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie.
2. Návrh nový.
Návrh na vypustenie úplnej spoluzodpovednosti pri nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Zavedený model primeranej zodpovednosti odberateľa práce alebo služby za nelegálne zamestnávanie zamestnancov poskytovateľa tejto služby, bol