1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
05.10.2021 - 12.10.2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
20.10.2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
30.11.2021
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
15.12.2021
2.Definovanie problému
a)Len niektoré zákonom vymedzené podnikateľské subjekty môžu zamestnávať príbuzných v priamom rade, bez toho aby porušovali zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
b)Výkon kontroly pri nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní zabezpečujú inšpektoráty práce ako i Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny. Postup pri výkone kontrol je u každej organizácie rozdielny, nejednotnosť v postupoch.
3.Ciele a výsledný stav
a)Cieľom návrhu je rozšírenie výnimiek z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania o spoločnosti s ručením obmedzeným, ktoré majú najviac dvoch spoločníkov v príbuzenskom vzťahu, manželov, súrodencov a na ich rodinných príslušníkov v priamom rade, ktorými sú súrodenci alebo manželia ktorí sú dôchodkovo poistení, sú poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku.
b)Zámerom návrhu je zjednotenie postupov pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania a zároveň odbremeniť od tejto povinnosti Ústredia práce sociálnych vecí a rodiny.
4.Dotknuté subjekty
Inšpektoráty práce, Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny, spoločnosti s ručením obmedzeným ktoré majú najviac dvoch spoločníkov, v príbuzenskom vzťahu, manželia, súrodenci a na ich rodinných príslušníkov v priamom rade, súrodenci alebo manželia.
5.Alternatívne riešenia
Na odstránenie definovaného problému boli navrhované riešenia, ktoré zapracované v návrhu zákona. Pri každom návrhu sa zvažovala aj možnosť ponechania súčasného stavu. V takom prípade by však nebolo možné dosiahnuť stanovené ciele.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
2
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané po dvoch rokoch po nadobudnutí jeho účinnosti a na základe kritérií vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, nakoľko všetky výkony na kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, ktoré vykonávali Ústredia práce a úrady, budú vykonávať inšpektoráty práce, ktoré úzko spolupracujú s Ústredím práce a úradmi. UPSVR v roku 2020 vykonalo 1,8% zo všetkých výkonov na nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie.
Nepredpokladáme znižovanie počtu zamestnancov UPSVR, ktorí vykonávali kontrolnú činnosť v oblasti nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, títo zamestnanci budú môcť zabezpečovať iné kontrolné činnosti ako napr. kontroly poskytovania pomoci v súvislosti s pandémiou COVID 19, vykonávanie kontroly sociálnych podnikov, atď..
Inšpektoráty práce budú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania bez navyšovania počtu zamestnancov a zmeny organizačnej štruktúry na jednotlivých inšpektorátoch, kapacitne vedia zabezpečiť navýšenie celkových výkonov pri nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, ktoré vykonávali UPSVR.
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Martin Neštický, 02-20461207, martin.nesticky@employment.gov.sk
12.Zdroje
Národný inšpektorát práce (Informačný systém ochrany práce), Ministerstvo hospodárstva SR, (odbor zlepšovania podnikateľského prostredia), Štatistický úrad SR,(Odbor poskytovania informácií a marketingu), Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny, (odbor kontroly),
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
3
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia požaduje v bode 8 Preskúmanie účelnosti Komisia žiada doplniť čas 2 roky po nadobudnutí účinnosti a kritériom by mal byť nárast počtu dvojosobových rodinných s.r.o.
Vyhodnotenie:
Pripomienka akceptovaná. Doplnený čas 2 roky po nadobudnutí účinnosti. Vzhľadom na charakter vplyvu návrhu nárast dvojosobových rodinných s.r.o., neočakávame.
V bode 9. Vybrané vplyvy Komisia žiada vyznačiť, že na materiál sa vzťahuje Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
Vyhodnotenie:
Pripomienka neakceptovaná. Na základe nižšie uvedeného vysvetlenia predpokladáme, že počas súčasnej právnej úpravy k nákladom na registrovanie a platenie odvodov za rodinných príslušníkov za vykonávanie občasnej práce nedochádza a preto návrh nebude mať vplyv na tieto náklady ako aj mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia žiada vyčísliť v bode 3.1. pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie :
Predkladateľ nevyplnil Doložku vybraných vplyvov a Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. V Analýze vplyvov je potrebné vyčísliť pozitívne vplyvy na rodinné firmy, ktorých je v SR cca 300 000. Pozitívne vplyvy spojené so znížením nákladov na registrovanie a platenie odvodov za rodinných príslušníkov, ktorí sú v dôchodkovom veku a študentov, je možné vyčísliť expertným odhadom a za použitia kalkulačky nákladov. Na záver Komisia pripomína, že MH SR v spolupráci so ZPS prehodnocuje možnosti rozšírenia definovania nelegálnej práce pre rodinné formy, keďže navrhnutá formulácia nerieši dostatočne problémy rodinných firiem na Slovensku, kde spoločníkmi sú občania SR a členských krajín EU a EHP.
Vyhodnotenie:
Pripomienka neakceptovaná.
Cieľom návrhu je umožniť občasnú výpomoc definovaných rodinných príslušníkov, ktorí sú dôchodkovo poistení (vykonávajú inú zárobkovú činnosť) alebo sú poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku,
pretože doterajšie podmienky vytvárali neprimerané bariéry vo využívaní ich výpomoci. Ide napr. o sezónne alebo drobné práce ako občasné upratovanie v rodinných s.r.o. po stavebných úpravách, maľovaní stien drobných prevádzok, nárazové kancelárske pomocné práce, kopírovanie, prepisovanie, skartácia v právnických kanceláriách, sezónny zber plodín, pomoc pri mimoriadnych situáciách občasná pomocná obsluha pri oslavách atď.. Na základe uvedeného a podnetov z podnikateľského prostredia predpokladáme, že uvedená výpomoc sa doteraz buď nevyužívala alebo sa využívala bez oficiálnej registrácie v Sociálnej poisťovni (ako nelegálna práca). Predložená analýza na podnikateľské prostredie vychádza z uvedeného predpokladu, čo znamená, že počas súčasnej právnej úpravy k nákladom na registrovanie a platenie odvodov za rodinných príslušníkov nedochádza a preto návrh nebude mať vplyv na tieto náklady ako aj mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
4
V doložke vybraných vplyvov je označený žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy. Predkladateľ v časti 10. Poznámky uvádza, že „Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, nakoľko všetky výkony na kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, ktoré vykonávali Ústredia práce a úrady, budú vykonávať inšpektoráty práce, ktoré úzko spolupracujú s Ústredím práce a úradmi. ÚPSVR v roku 2020 vykonalo 1,8% zo všetkých výkonov na nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie. Nepredpokladáme znižovanie počtu zamestnancov ÚPSVR, ktorí vykonávali kontrolnú činnosť v oblasti nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, títo zamestnanci budú môcť zabezpečovať iné kontrolné činnosti ako sú napr. kontroly poskytovania pomoci v súvislosti s pandémiou COVID 19, vykonávanie kontroly sociálnych podnikov, atď. Inšpektoráty práce budú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania bez navyšovania počtu zamestnancov a zmeny organizačnej štruktúry na jednotlivých inšpektorátoch, kapacitne vedia zabezpečiť navýšenie celkových výkonov pri nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, ktoré vykonávali UPSVR.“
V nadväznosti na uvedené vyjadrenie predkladateľa, že nepredpokladá znižovanie počtu zamestnancov ÚPSVR, Komisia žiada do doložky vybraných vplyvov doplniť kvantifikáciu počtu zamestnancov a ich osobných výdavkov (z toho výdavkov na mzdy), ktorí kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávajú v súčasnosti ako zamestnanci ÚPSVR.
Vyhodnotenie:
Pripomienka neakceptovaná : pripomienka je nad rámec Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov z dôvodu, že návrh nepredpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 197_2/2021
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Stanovisko Komisie:
Komisia neuplatňuje k materiálu pripomienky a odporúčania.
Vyhodnotenie:
Stanovisko komisie akceptujeme.