Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia požaduje v bode 8 Preskúmanie účelnosti Komisia žiada doplniť čas 2 roky po nadobudnutí účinnosti a kritériom by mal byť nárast počtu dvojosobových rodinných s.r.o.
Vyhodnotenie:
Pripomienka akceptovaná. Doplnený čas 2 roky po nadobudnutí účinnosti. Vzhľadom na charakter vplyvu návrhu nárast dvojosobových rodinných s.r.o., neočakávame.
V bode 9. Vybrané vplyvy Komisia žiada vyznačiť, že na materiál sa vzťahuje Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
Vyhodnotenie:
Pripomienka neakceptovaná. Na základe nižšie uvedeného vysvetlenia predpokladáme, že počas súčasnej právnej úpravy k nákladom na registrovanie a platenie odvodov za rodinných príslušníkov za vykonávanie občasnej práce nedochádza a preto návrh nebude mať vplyv na tieto náklady ako aj mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia žiada vyčísliť v bode 3.1. pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie :
Predkladateľ nevyplnil Doložku vybraných vplyvov a Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. V Analýze vplyvov je potrebné vyčísliť pozitívne vplyvy na rodinné firmy, ktorých je v SR cca 300 000. Pozitívne vplyvy spojené so znížením nákladov na registrovanie a platenie odvodov za rodinných príslušníkov, ktorí sú v dôchodkovom veku a študentov, je možné vyčísliť expertným odhadom a za použitia kalkulačky nákladov. Na záver Komisia pripomína, že MH SR v spolupráci so ZPS prehodnocuje možnosti rozšírenia definovania nelegálnej práce pre rodinné formy, keďže navrhnutá formulácia nerieši dostatočne problémy rodinných firiem na Slovensku, kde spoločníkmi sú občania SR a členských krajín EU a EHP.
Vyhodnotenie:
Pripomienka neakceptovaná.
Cieľom návrhu je umožniť občasnú výpomoc definovaných rodinných príslušníkov, ktorí sú dôchodkovo poistení (vykonávajú inú zárobkovú činnosť) alebo sú poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku,
pretože doterajšie podmienky vytvárali neprimerané bariéry vo využívaní ich výpomoci. Ide napr. o sezónne alebo drobné práce ako občasné upratovanie v rodinných s.r.o. po stavebných úpravách, maľovaní stien drobných prevádzok, nárazové kancelárske pomocné práce, kopírovanie, prepisovanie, skartácia v právnických kanceláriách, sezónny zber plodín, pomoc pri mimoriadnych situáciách občasná pomocná obsluha pri oslavách atď.. Na základe uvedeného a podnetov z podnikateľského prostredia predpokladáme, že uvedená výpomoc sa doteraz buď nevyužívala alebo sa využívala bez oficiálnej registrácie v Sociálnej poisťovni (ako nelegálna práca). Predložená analýza na podnikateľské prostredie vychádza z uvedeného predpokladu, čo znamená, že počas súčasnej právnej úpravy k nákladom na registrovanie a platenie odvodov za rodinných príslušníkov nedochádza a preto návrh nebude mať vplyv na tieto náklady ako aj mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy