1
Osobitná časť
K čl. I [zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní]
K bodu 1 [§1]
Legislatívno-technická úprava, slová „kontrolného orgánu“ sa nahrádzajú slovami „inšpektorátu práce“. Inšpektoráty práce budú jediné orgány, ktoré budú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
K bodu 2 [§ 2a ods. 1 a § 2a ods. 2]
Navrhuje sa rozšírenie výnimky z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania v § 2a zákona č. 82/2005 Z. z. na spoločnosti s ručením obmedzeným, ktoré majú najviac dvoch spoločníkov, ktorí fyzickými osobami a ktorí medzi sebou v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami, a na ich príbuzných v priamom rade, súrodencov alebo manželov, ak títo príbuzní dôchodkovo poistení, poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku.
K bodu 3 [§ 4]
Legislatívno-technická úprava, slová „kontrolného orgánu“ sa nahrádzajú slovami „inšpektorátu práce“.
K bodu 4 [§ 5 ods. 1]
Navrhuje sa, aby kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávali inšpektoráty práce, ktoré budú jedinými kontrolnými orgánmi nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
V súčasnosti kontrolu vykonávajú aj Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie“) a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“). Tieto orgány nebudú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Momentálne vznikajú problémy pri kontrole nelegálneho práce a nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného predpisu. Zatiaľ čo inšpektoráty práce postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, ústredie a úrady postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
K bodu 5 [§ 5 ods. 2]
Legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí s predchádzajúcimi úpravami; inšpektoráty práce budú jediné orgány, ktoré budú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
K bodu 6 [úprava poznámky pod čiarou]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 7 [§ 5 ods. 3 až 5]
Legislatívno-technická úprava
K bodu 8 [§ 5a ods. 1 a 2, § 7b ods. 8 a § 7c ods. 1]
Legislatívno-technická úprava.
2
K bodu 9 [§ 5a ods. 3]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 10 [úprava poznámky pod čiarou]
Legislatívno-technická úprava vo vzťahu ku kontrole nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania – vypustenie povinnosti prejednania priestupkov pre ústredie a úrad.
K bodu 11 [§ 7 ods. 3]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 12 [§ 7b]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 13 [§ 7cb]
Legislatívno-technická úprava, ktorá definuje v prechodných ustanoveniach povinnosti ústredia k prebiehajúcim kontrolám nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, k prebiehajúcim konaniam o uložení pokuty za nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie, ako aj k postupom v súdnych konaniach vo veci uloženia pokuty za nelegálnu prácu, nelegálne zamestnávanie, alebo za porušenie zákazu pre právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom a prijala prácu alebo službu, ktorú jej na základe zmluvy dodáva alebo poskytuje poskytovateľ služby prostredníctvom fyzickej osoby, ktorú nelegálne zamestnáva, pred 1. januárom 2023.
Súčasne sa navrhuje, aby ústredie poskytlo Národnému inšpektorátu práce informácie o počte kontrol nelegálneho zamestnávania v jednotlivých rizikových odvetviach, percentuálnom podiele kontrolovaných subjektov z počtu zamestnávateľov v každom rizikovom odvetví a výsledkoch kontrol vykonaných v jednotlivých rizikových odvetviach aj za rok 2022. Národný inšpektorát práce každoročne pripravuje správu o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, kde budú použité údaje z ústredia.
K čl. II [zákon č. 5/2004 Zb. o službách v zamestnanosti]
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 2 a 3
V nadväznosti na úpravu v čl. I, ktorou sa navrhuje, aby kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávali inšpektoráty práce, ktoré budú jedinými kontrolnými orgánmi nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, sa vypúšťa kompetencia ústredia vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania a súvisiace oznamovacie povinnosti. Zároveň sa v tejto súvislosti vypúšťa kompetencia ústredia prejednávať priestupky a rozhodovať o uložení dodatočnej platby podľa zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodom 4 až 7
V nadväznosti na úpravu v čl. I, ktorou sa navrhuje, aby kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávali inšpektoráty práce, ktoré budú jedinými kontrolnými orgánmi
3
nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, sa vypúšťa kompetencia úradov vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania a súvisiace oznamovacie povinnosti. Zároveň sa v tejto súvislosti vypúšťa kompetencia úradov prejednávať priestupky a rozhodovať o uložení dodatočnej platby podľa zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a oznamovacia povinnosť voči živnostenskému úradu.
K bodom 8 až 11
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 12 až 16
V nadväznosti na navrhované vypustenie kompetencie ústredia a úradov vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania sa vypúšťa právomoc uložiť pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, poriadkovú pokutu za marenie výkonu kontroly nelegálneho zamestnávania a zásady ukladania pokuty vzťahujúce sa k uloženiu pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania.
K bodu 17
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 18
Navrhuje sa prechodnými ustanoveniami upraviť výkon začatej kontroly a konanie o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania tak, aby sa zabezpečil princíp právnej istoty v tom, že kontrolu, následné konanie a právoplatne neskončené konanie dokončí orgán, ktorý začal a vykonal kontrolu a začal konanie.
K bodu 19
Navrhuje sa vypustiť vzor preukazu kontrolóra.
K čl. III
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona 1. januára 2023.
V Bratislave dňa 12. januára 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Milan Krajniak v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky