1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 615/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
September 2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Október 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
December 2021
2.Definovanie problému
Záujem budúcich potencionálnych náhradných rodičov o väčšie súrodenecké skupiny ako aj o deti so zdravotným znevýhodnením je veľmi nízky pretože starostlivosť o takéto deti je o mnoho náročnejšia.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom vládneho návrhu zákona je zvýšiť záujem o náhradnú starostlivosť, tak väčších súrodeneckých skupín, ako aj zdravotne znevýhodnených detí úpravou opakovaných príspevkov náhradným rodičom a podporiť náhradné rodiny. Vládnym návrhom zákona sa zvýši a odstupňuje podľa počtu súrodencov zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi z dôvodu starostlivosti o súrodencov, zvýši sa osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi, zavedie sa príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov spojených napr. so športovou činnosťou a zavedie sa príspevok na vzdelávanie náhradných rodičov. Ďalším cieľom návrhu je sprístupniť náhradné výživné určené pre siroty, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok aj pre deti, ktoré umiestnené v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže.
4.Dotknuté subjekty
Deti zverené do náhradnej starostlivosti a náhradní rodičia
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
Ponechanie v súčasnosti platného právneho stavu by neviedlo k cieľu zvýšiť záujem o náhradnú starostlivosť u náhradných rodičov tak väčších súrodeneckých skupín, ako aj zdravotne znevýhodnených detí.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Nevzťahuje sa .
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
2
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonávané priebežne najneskôr do 2 rokov po nadobudnutí jeho účinnosti a na základe indikátorov sledovaných v príslušnom informačnom systéme MPSVR SR (RSD MIS). Ide o indikátory ako napr. počet súrodeneckých skupín v náhradnej starostlivosti, počet zdravotne znevýhodnených detí v náhradnej starostlivosti, podiel detí, na ktoré bol poskytnutý príspevok na úhradu zvýšených výdavkov spojených so športovou činnosťou, podiel náhradných rodičov, ktorí absolvovali vzdelávanie a pod.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
PhDr. PaedDr. Ján Maník, PhD..
jan.manik@employment.gov.sk
02/20461016
12.Zdroje
Informačný systém MPSVR SR RSD MIS,
údaje o poberateľoch z ÚPSVaR,
Makroekonomická prognóza IFP zo septembra 2021.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 199/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V Doložke vybraných vplyvov žiada Komisia doplniť v bode 5. Alternatívne riešenia , minimálne nulový variant a v bode 8. Preskúmanie účelnosti doplniť čas a kritériá preskúmania účelnosti navrhovanej zmeny.
3
Vyhodnotenie: Akceptovaná, znenie bolo upravené.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný negatívny vplyv v sume 1 416 797 eur v roku 2022, v sume 1 600 000 eur v roku 2023 a v sume 1 639 503 eur v roku 2024, ktorý je zabezpečený v rozpočte MPSVR SR. Rozpočtovo zabezpečený vplyv žiada Komisia vyznačiť aj v doložke vybraných vplyvov.
V časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie sa uvádza, že pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z makroekonomickej prognózy IFP z júna 2021. Komisia žiada uvedené kvantifikácie upraviť vo vzťahu k najaktuálnejšej makroekonomickej prognóze IFP zo septembra 2021 a všetky vplyvy zabezpečiť v rámci schválených limitov kapitoly na príslušné rozpočtové roky.
V tabuľke č. 4 analýzy vplyvov žiada Komisia v riadku Dopad na výdavky verejnej správy celkom v stĺpci 2022 uviesť namiesto „SPOLU“ celkovú sumu výdavkov za rok 2022.
Vyhodnotenie: Akceptovaná, analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola upravená.
K sociálnym vplyvom
V analýze sociálnych vplyvov v časti 4.1 písm. d Kvantifikujte rast príjmov.... je potrebné uviesť predpokladaný rast príjmov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností v €. V analýze sociálnych vplyvov je tiež potrebné identifikovať a popísať aj pozitívny vplyv návrhu v bode 4.2.
Vyhodnotenie: Akceptovaná, znenie bolo upravené.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 199_2/2021 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
K Doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi jasne konkretizovať v časti 8.Preskúmanie účelnosti – časovú lehotu – rok a aj kritériá.
Vyhodnotenie: Akceptovaná, znenie bolo upravené.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V rámci MPK žiadalo MF SR upraviť text v analýze vplyvov v časti 2.1.1. Financovanie návrhu, kde predkladateľ uvádza že „V rámci návrhu je vyčíslený vplyv predpokladanej valorizácie životného minima podľa septembrovej makroekonomickej prognózy IFP 2021, ktoré sa v roku 2022 zvyšovať o 1,042 %, v roku 2023 o 1,031% a v roku 2024 o 1,015 %. Životné minimum sa bude valorizovať koeficientom uvedených hodnôt, čo znamená, že v roku 2022 stúpne o 4,2 %, v roku 2023 o 3,1 % a v roku 2024 o 1,5 %.“. Pripomienka bola vyhodnotená ako akceptovaná, avšak jej zapracovanie nepovažuje MF SR za adekvátne.
MF SR opätovne uvádza, že životné minimum podľa septembrovej makroekonomickej prognózy sa upravuje koeficientom 1,042 (t. j. nejde o rast o 1,042% ale o rast o 4,2%), v roku 2023 koeficientom 1,031 (t. j. rast o 3,1%) a v roku 2024 koeficientom 1,015 (t. j. rast o 1,5%). Komisia žiada text upraviť.
Vyhodnotenie: Akceptovaná, znenie bolo upravené.