1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zvýšenie záujmu o náhradnú starostlivosť, tak väčších súrodeneckých skupín, ako aj zdravotne znevýhodnených detí úpravou opakovaných príspevkov náhradným rodičom. Táto úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie týchto domácností, resp. na ich príjem.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Deti zverené do náhradnej starostlivosti a náhradní rodičia
c)
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
V roku 2022 pôjde pri zvýšenom opakovanom príspevku o zvýšenie od 0,975 násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa mesačne pre rodiča, ktorý sa stará o dve deti, ktorí sú súrodenci až po 5,85 násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa mesačne pre náhradného rodiča, ktorý sa stará o sedem a viac detí, ktoré sú súrodenci a bude sa týkať cca 540 náhradných rodičov (resp. domácností náhradných rodičov).
Vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1.7. 2022 pre nezaopatrené dieťa, náhradní rodičia (resp. domácnosti náhradných rodičov) starajúci sa o súrodenecké skupiny si zvýšia príjem:
-pri dvoch súrodencoch o 101,16 eura mesačne
-pri troch súrodencoch o 58,10 eura mesačne
-pri štyroch súrodencoch o 159,26 eura mesačne
-pri piatich súrodencoch o 260,42 eura mesačne
-pri šiestich súrodencoch o 361,57 eura mesačne
-pri siedmich alebo viacerých súrodencoch o 462,73 eura mesačne.
Pri osobitnom opakovanom príspevku náhradnému rodičovi pôjde o zvýšenie z 0,8 násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa na 2,4 násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa na cca 80 náhradných rodičov. Vychádzajúc z aktuálne platnej sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa si domácnosti náhradných rodičov, ktorí sa starajú o nezaopatrené dieťa s ŤZP zvýšia príjem o 249 eur mesačne. Predpokladá sa, že pôjde o 80 domácností v roku 2022.
Návrhom príspevku dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov sa zvýši príjem domácností náhradných rodičov o max. 500 eur ročne. Predpokladá sa, že príspevok v sume max 500 euro ročne sa poskytne odhadom na cca 1 000 detí.
Príspevok na vzdelávanie náhradných rodičov zvýši príjem dotknutých domácností najviac v sume 200 euro ročne (maximálne 100 eur na 1 rodiča). Predpokladá sa, že príspevok bude vyplatený pre cca 2000 náhradných rodičov ( t.j. minimálne 1000 domácností náhradných rodičov).
2
Náhradné výživné pre siroty, ktorým nevznikol nárok na sirotský dôchodok a ktoré sú umiestnené v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže zvýši ich príjem, z ktorého sa tvoria dieťaťu úspory v roku 2022 o 72,63 eura mesačne. Predpokladá sa, že pôjde o 200 detí.
Ovplyvnená skupina č. 1
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 1
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 1
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 1
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 1
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 1
Ovplyvnená skupina č. 2
3
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 1
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Návrh podporuje osobnú náhradnú rodinnú starostlivosť o súrodencov, ktorí nemôžu byť vychovávaní vo vlastnej rodine s vlastnými rodičmi, čím podporuje ich právo na zachovanie rodinných súrodeneckých vzťahov a zároveň uľahčuje získanie deinštitucionalizovaného náhradného rodinného prostredia pre nich s osobnou starostlivosťou. Veľkosť ovplyvnenej skupiny detí bude závisieť od záujmu náhradných rodičov.
Návrh tiež podporuje deinštitucionalizáciu a prístup detí s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré nemôžu byť vychovávané vo vlastnej rodine k osobnej náhradnej starostlivosti v náhradnej rodine. Veľkosť ovplyvnenej skupiny detí bude závisieť od záujmu náhradných rodičov.
Návrh zavedením špeciálneho príspevku na úhradu špecifických zvýšených výdavkov podporuje prístup detí zverených do náhradnej starostlivosti k liekom a zdravotníckym pomôckam, umeleckým a športovým aktivitám. Predpokladá sa, že návrhom bude ovplyvnených približne 1000 detí.
Návrh zavedením špeciálneho príspevku uľahčí prístup náhradným rodičom k celoživotnému vzdelávaniu zameranému na zvyšovania kvality poskytovanej starostlivosti deťom v náhradnej starostlivosti. Predpokladá sa, že návrhom bude ovplyvnených približne 2000 náhradných rodičov.
Návrh je v súlade s hlavným princípmi Národnej stratégie deinštitucionalizácie systému sociálnych služieb a náhradnej starostlivosti (2021), Koncepciou zabezpečovania vykonávania opatrení v zariadeniach socálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately na roky 2021-2025 (plán deinštitucionalizácie) a s odporúčaniami výboru OSN pre práva dieťaťa z roku 2016.
SR sa v roku 2011 v Stratégii deinštitucionalizácie systému sociálnych služieb a náhradnej starostlivosti zaviazala k prechodu z inštitucionálnej starostlivosti na systém s prevahou služieb a oparení poskytovaných v komunite, organizačne a kultúrne čo najviac podobných bežnej rodine.
Výbor OSN pre práva dieťaťa v roku 2016 odporúčal posilniť systém pestúnskej starostlivosti o deti, ktoré nemôžu zostať so svojimi rodinami, s cieľom naďalej znižovať inštitucionalizáciu detí a zabezpečiť pestúnskym rodinám adekvátnu finančnú a odbornú pomoc. Výbor tiež naliehavo žiada v prípade detí so zdravotným postihnutím uprednostniť „rodinnú/komunitnú starostlivosť a v plnom rozsahu sa zaviazať k implementácii politiky deinštitucionalizácie s cieľom zabezpečiť, aby deti s postihnutím viac nežili segregované v inštitucionálnom prostredí.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo
Potenciálne ovplyvnenými zraniteľnými skupinami najmä súrodenecké skupiny v náhradnej starostlivosti a deti s ťažkým zdravotným postihnutím v náhradnej starostlivosti. Pozitívne ovplyvnená je aj ďalšia skupina detí v osobnej náhradnej starostlivosti so zvýšenými výdavkami definovanými v návrhu. Vplyv je popísaný vyššie.
5
patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
6
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu
7
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Bez vplyvu
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Bez vplyvu
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu