1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom*
0
1 493 968
1 799 031
1 857 711
MPSVR (07C0501 – Náhradná rodinná starostlivosť)
0
1 061 338
1 613 641
1 658 785
MPSVR (07C0106 - Náhradné výživné)
0
72 630
185 390
198 926
MPSVR (0EK0H – Informačné technológie)
0
360 000
0
0
z toho:
Rozpočtové prostriedky
0
1 493 968
1 799 031
1 857 711
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
1 493 968
1 799 031
1 857 711
v tom: MPSVR SR
0
1 493 968
1 799 031
1 857 711
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky vyplývajúce z vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na roky 2022 2024 budú zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na príslušný rozpočtový rok. V rámci návrhu je vyčíslený vplyv predpokladanej valorizácie životného minima podľa septembrovej makroekonomickej prognózy IFP 2021, ktoré sa v roku 2022 valorizovať koeficientom 1,042, v roku 2023 koeficientom 1,031 a v roku 2024 koeficientom 1,015. Životné minimum sa bude valorizovať koeficientom uvedených hodnôt, čo znamená, že v roku 2022 stúpne o 4,2 %, v roku 2023 o 3,1 % a v roku 2024 o 1,5 %. Finančné náklady na náhradné výživné pre rok 2022-2024 budú kryté v rámci schválených limitov výdavkov MPSVR SR z úspory na opakovanom príspevku dieťaťu v náhradnej starostlivosti, kde výživné bude považované za príjem dieťaťa a bude poskytované v rámci náhradného výživného.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vláda predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Základným cieľom vládneho návrhu zákona je zvýšiť záujem o náhradnú starostlivosť, tak väčších súrodeneckých skupín, ako aj zdravotne znevýhodnených detí úpravou opakovaných príspevkov náhradným rodičom. Záujem budúcich potencionálnych náhradných rodičov o väčšie súrodenecké skupiny ako aj o deti so zdravotným znevýhodnením je veľmi nízky pretože starostlivosť o takéto deti je o mnoho náročnejšia. Navrhovanou zmenou štát podporí náhradné rodiny, ktoré sa napriek náročnej starostlivosti rozhodnú starať sa o väčšie súrodenecké skupiny, resp. deti so zdravotným znevýhodnením.
Súčasne je cieľom návrhu vytvoriť nový príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov, ktorý by bol poskytovaný pri rôznych mimoriadnych životných situáciách a vytvoriť príspevok na podporu vzdelávania náhradných rodičov za účelom zvyšovania kvality poskytovanej starostlivosti deťom v náhradnej starostlivosti.
Vládnym návrhom zákona sa rozširuje aj poskytovanie náhradného výživného pre nezaopatrené deti, ktorým nevznikol nárok a ktoré na základe rozhodnutia súdu umiestnené v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
X kombinovaný návrh
iné
3
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
Odhadovaný priemerný mesačný počet náhradných rodičov, ktorým sa zvýši zvýšený opakovaný príspevok náhradnému rodičovi
0
540
560
570
Odhadovaný priemerný mesačný počet dotknutých rodičov pri osobitnom opakovanom príspevku náhradnému rodičovi
0
80
85
90
Odhadovaný počet detí pri príspevku dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov
0
1 000
1 000
1 000
Odhadovaný počet náhradných rodičov príspevku na vzdelávanie náhradného rodiča
0
2 000
2 000
2 000
Odhadovaný počet detí, ktorým vznikne nárok na náhradné výživné nahrádzajúce sirotský dôchodok
0
200
210
220
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
2022
2023
2024
Zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi
294 938 €
742 111 €
772 719 €
Osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi
66 400 €
171 530 €
186 066 €
Príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov
500 000 €
500 000 €
500 000 €
Príspevok na vzdelávanie náhradného rodiča
200 000 €
200 000 €
200 000 €
Náhradné výživné – sirotské
72 630 €
185 390 €
198 926 €
celkový vplyv
1 133 968 €
1 799 031 €
1 857 711 €
2022
2023
2024
2 súrodencov
101,16 €
104,30 €
105,87 €
3 súrodencov
202,31 €
208,59 €
211,73 €
4 súrodencov
303,47 €
312,89 €
317,60 €
5 súrodencov
404,63 €
417,18 €
423,46 €
6 súrodencov
505,78 €
521,48 €
529,33 €
Zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi, ak v starostlivosti súrodencov
7 alebo viacerých súrodencov
606,94 €
625,77 €
635,19 €
Osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi
249 €
256,80 €
260,60 €
Príspevok dieťaťu na úhradu zvýšených výdavkov
500 €
500 €
500 €
Príspevok na vzdelávanie náhradného rodiča
100 €
100 €
100 €
Náhradné výživné – sirotské
72,63 €
74,88 €
76,01 €
4
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z
údajov o poberateľoch z ÚPSVaR
RSD MIS
Makroekonomická prognóza IFP zo septembra 2021
Zmeny v informačnom systéme:
Príspevky na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa
Vytvorenie dvoch nových typov žiadostí v RSD (evidenčné údaje, logické kontroly, logika výpočtu, výpočtový list, ekonomická a funkčná klasifikácia, rozhodnutia, integrácia na registratúru)
Zmena výpočtu pre typ dávky Zvýšený opakovaný príspevok náhradnému rodičovi
Náhradné výživné
Nový typ žiadosti pre výplatu výživného, ktoré je povinná osoba platiť k rukám úradu
oevidenčná časť
ologika výpočtu
okontroly
ovýpočtový list
oekonomická a funkčná klasifikácia
ointegrácia na registratúru
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
6
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – MPSVR SR
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
1 493 968
1 799 031
1 857 711
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
360 000
0
0
Bežné transfery (640)2
0
1 133 968
1 799 031
1 857 711
642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
1 133 968
1 799 031
1 857 711
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
1 493 968
1 799 031
1 857 711
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.